Review: Madden NFL 24

Nieuwe zomer, nieuwe Madden. Zo is het al jaren, en ik ben al jaren een trouwe klant. Sinds Madden NFL 15 in 2014, maar eigenlijk pas echt sinds Madden 15 en MUT16. En ik heb al verschillende jaren een haat-liefdeverhouding met de franchise. En die haat-liefdeverhouding begint altijd met wittebroodsweken. Dat lijkt ook dit jaar niet anders

Ik hou van NFL. Madden is en blijft het enige NFL-gelicentieerde spel. Dat alleen al geeft ze zo’n enorme voorsprong dat ze echt al actief moeite moeten doen om me bij ze weg te duwen. En die uitdaging zijn ze vanaf M18 enthousiast aangegaan bij EA.

De microtransacties waren jammer, maar nooit zo’n groot probleem als het feit dat sinds het afschaffen ervan voor België je alleen competitief kunt blijven in Madden Ultimate Team als je uren in de grind stopt én je dan ook nog eens op hun Markt stort alsof je er een bijbaantje als daytrader bij hebt. Elk jaar bracht een nieuwe versie wat cosmetische opsmuk, maar bleven speltechnische fundamenten onaangepast omdat de zogenaamde legacy code, de overgeërfde code door de jaren heen, zo complex was geworden dat de ontwikkelaars zelf niet meer wisten wat precies welk gedrag veroorzaakte. Dat, en de groeiende nadruk op competitieve spelvormen waarbij een dropped pass niet meer mocht voorvallen bij een 99OVR, zorgde er dan weer voor dat een potje Madden steeds minder gelijkenissen begon te vertonen met een potje football.

Elk jaar zijn er de wittebroodsweken, geniet ervan!


Ik zou willen dat ik kon zeggen dat het dit jaar anders is, maar ik besef ook dat we dat elk jaar zeggen. Elk jaar zijn er de wittebroodsweken na de nieuwe release, maar het is ook niet verkeerd om daarvan te genieten. Er zijn opvallende en minder opvallende verbeteringen, waaronder enkele basisprincipes die weer zouden moeten leiden tot betere AI-spelers en een fijnere spelervaring. En dat is mooi, meer kun je niet verwachten van een sportspel dat jaarlijks uitkomt.

Wat is er beter?

Dat is ook dit jaar het geval. De eerste grote verandering is hun SAPIEN-technologie. Een beter skelet voor de peetjes. Dat lijkt een cosmetische aanpassing, maar daar blijft het niet bij: Je merkt echt wel dat de speler beter reageert en minder houterig en stuntelig over het veld hobbelt, terwijl hij achter onzichtbare ledematen blijft haken. We kunnen ermee lachen, het is nog niet perfect, maar het is wel een duidelijk merkbaar verschil. Een tweede nieuwtje waar ze mee uitpakken is de FieldSENSE, waarbij hun Hit Everything en Skill Based Passing verbeterd zijn. Dat waren al verbeteringen in 23, die voortborduren op een broodnodige verhoogde controle over passing en tackling in 22. En bij het spelen vond ik de (controle over) reacties en animaties veel vlotter en fijner.

Of DB’s ook slimmer zijn geworden en niet meer gras lopen te verdedigen omdat iemand een cheese play heeft gebruikt waar de AI niet mee om kan? Nee, jammer genoeg niet. Maar dat ligt wat mij betreft evenveel aan de community als aan de ontwikkelaar. De offensive line lijkt er alvast wel erg mee gebaat, en één van mijn grootste klachten van alle Maddens wordt daarmee voorlopig alvast aangepakt: Blockers zijn eindelijk een beetje intelligenter dan een paardenbloem na een lobotomie. Superstar Showdown is ook een leuke toevoeging, maar het lijkt meer op de (ook leuke) Mini Games dan op een echte Football-ervaring: Op-en-top arcady:


Madden geeft en Madden neemt

Mooie veranderingen dus, die alvast duidelijk merkbaar zijn. Alleen zal de tijd moeten uitwijzen of ze ook bestand zijn tegen een manipulerende gebruikersgroep, of zelfs wel ver genoeg gaan. Maar ik ben wel positief en de gameplay nodigt voor mij wel uit. De kritiek is heel lang geweest dat EA alles wat niet MUT heette in een verdomhoekje heeft geduwd en er niet naar omkeek. Die kritiek was heel lang terecht, maar ik vind dat er in 22 en nu in 24 weer leuke stappen zijn genomen om Franchise ook aantrekkelijker te maken: De Mini Games om te levelen zijn heel leuk, er is een betere AI voor de trades … En de mooiere en best vloeiende menu’s vallen ook op.

Veel verbeteringen komen met een kanttekening.


Er zijn uiteraard nog meer verbeteringen en positieve punten, maar die komen vaak met een kanttekening. Zo is het grafisch echt een pak beter. Door het nieuwe skelet, maar ook doordat lang haar er niet meer uitziet als een bos twijgen (!) en de Frostbite-engine duidelijk beter benut wordt. Gezichten zien er beter uit, en het beeld lijkt veel echter.

Maar het RPG-element is overduidelijk niet hun core business, en het maken van een eigen avatar is ontzettend ergerlijk. Alle menu's staan in de foute volgorde en hoewel ik het alleen maar kan toejuichen dat er een grote nadruk ligt op diversiteit gezien de heel diverse league, is het onmogelijk om een witte, dertigjarige man te maken. Het lukt niet. En je moet al erg goed uitkijken om geen karikatuur te maken.

IMG_1549.jpeg


De menu's zijn overzichtelijker. Uiteraard weer vooral binnen MUT, waar er een beetje een reorganisatie is gekomen om wat orde te scheppen in de verschillende sets en promoties die worden opgezet. Die worden ondoorgrondelijk voor de casual fan, en daar is hier aan tegemoetgekomen door ze te verzamelen in de Field Pass. De donderwolk hier is dat de menu's onvergefelijk traag laden. Hoe dit mogelijk is voor een nieuw spel op de PS5, snap ik niet. Als je ziet hoe snel andere spellen van cold boot naar speelklaar staan, is dit onvoorstelbaar. De hoeveelheid bugs zullen we met de mantel der release toedekken, maar de hard crashes en schijnbaar willekeurige progress bar boezemen op dat vlak weinig hoop in.

Er is al veel tijd gestoken in het sneller kunnen spelen van Challenges, onder andere door de “Play Next Challenge”-optie toe te voegen in vorige edities. Daar lijkt ook hier weer op ingezet te zijn via de menu-indeling en de snelheid van doorspelen. Dat kan ik alleen maar toejuichen! Maar dan toch nog moeten wachten op de fair catch voor je Challenge telt als volbracht, terwijl de CPU toch nooit voor 4th downs gaat, of pas kunnen herstarten als iedereen klaar is met juichen, doet daar wel afbreuk aan. Dat kan echt nog beknopter en efficiënter. Daar kan niemand tegen zijn, en het kan alleen maar meer volk geboeid houden zonder dat het completen van Challenges begint te lijken op huiswerk.

Conclusie

De wittebroodsweken zijn ingegaan! Er zijn merkbare verbeteringen tegenover vorig jaar, grafisch en speltechnisch. En voor een jaarlijkse editie van dezelfde game is dat het hoogst haalbare. Soms is nét te ver gooien echter nog erger dan helemaal niet proberen, en bij features als het creëren van een avatar had EA misschien beter gepunt. De bugs en crashes zijn er ook elk jaar, en zullen we toeschrijven aan offseason rust. Net als voor de echte kampioenen begint het seizoen vast pas na Thanksgiving.

Pro

  • Grafisch mooier
  • FieldSENSE lijkt voor betere spelervaring te zorgen
  • Meer controle over throws en tackles
  • Mini Games!

Con

  • Bugs en crashes
  • Menu's zijn tergend langzaam
  • Avatars maken is ergerlijk met karikaturale resultaten
  • Afwachten of de wittebroodsweken standhouden
6

Over

Beschikbaar vanaf

15 augustus 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Sport

Ontwikkelaar

  1. Electronic Arts

Uitgever

  1. Electronic Arts
 
Terug
Bovenaan