Review: Madden NFL 22

Het is weer zover, het EK en de Olympische Spelen hebben ons even kunnen afleiden van het gapende gat, maar over enkele weken gaat eindelijk het nieuwe footballseizoen van start. En daarbij hoort al jaren een nieuwe uitgave in de Madden-franchise.

‘Nieuwe’ is meteen ook het grootste pijnpunt in die franchises, of het nu gaat over FIFA, NHL of de NFL. Dat stelt zelfs mij als superfan van de NFL en de tactieken erachter al eens op de proef. Zo heb ik de Madden van vorig jaar overgeslagen. Het blijft een bestaand spel dat elk jaar in nieuwe, trendy kleren wordt gestoken en waar nooit veel meer aan wordt aangepast dan een paar foutjes. Wat nieuwe mechanics en misschien een nieuwe modus, en klaar.

Beperkte vernieuwingen

Dat is dit jaar ook wel zo, de grotere vernieuwingen waren van 20 naar 21. Maar toch voelt deze versie nieuwer, verser, vlotter en vooral: Bevrijd van een paar van de terugkerende problemen. Dat is vast ook te danken aan de snelheid en rekenkracht van de PS5. Maar we beginnen bij het begin, want er is énorm veel te doen in het spel: Franchise, Ultimate Team, Exhibition-wedstrijden, en sinds Madden 21 ook Face of the Franchise en The Yard. Bij het opstarten is het meteen duidelijk dat alles een pak sneller zal gaan, met enorm verkorte laadtijden. Je staat na het aanklikken van het icoontje op welgeteld 53 seconden in het hoofdmenu, en op 1 minuut in Ultimate Team.

Veel gamers zijn op zoek naar een verhaallijn, en hiermee biedt EA hun eindelijk iets wat leuk genoeg is.


Behalve bij de eerste opstart, natuurlijk. Daarbij hoort traditiegetrouw een Super Bowl-rematch en een korte uitleg over de nieuwigheden, samen met eventuele Dynasty Rewards. En dan kun je beginnen met het uitbouwen van je avatar. Die is veel uitgebreider dan andere jaren en neem je mee over verschillende speelmodi, zoals Face of the Franchise en The Yard. Maar ook in Madden Mobile, dat je aan je account kunt koppelen om op de gsm te levelen en extra’s te verdienen.

image0 (1).jpeg
mijn avatar


Verhaalmodus

Wie kan wachten om z’n packs in MUT te openen, begint ook best bij die Face of the Franchise. Dat is een verrassend vermakelijke verhaalmodus die tegelijk ook dient als kennismaking met de mechanics van het spel. De hoekige dialogen en graphics die zo uit GTA San Andreas lijken te komen, kan ik ze wel vergeven als ik het vergelijk met het pijnlijke vehikel dat Longshot was. Ik heb gaten in mijn zolen gegraven bij het spelen daarvan. Veel gamers zijn op zoek naar een verhaallijn, en hiermee biedt EA hun eindelijk iets wat leuk genoeg is, zeker als je kunt genieten van een goede slechte film. En wie kan er onbewogen blijven als Rich Eisen zelf alle stukjes aan elkaar praat? Ik alvast niet.

Het blijft wel een steengoeie feature die heel veel andere sportspellen vér achter zich laat.


Veel fans van het eerste uur staan bedachtzaam tegenover die FotF, omdat die de “gewone” bekende Franchise dreigt op te slokken. Die laatste zit hier ook nog in en is nog altijd even uitgebreid als vroeger, maar het is duidelijk dat dit niet het goudhaantje is van Madden NFL. Weinig veranderingen en opvallend weinig moeite om alle verregaande aanpasmogelijkheden behapbaar te maken voor nieuwkomers, maar het blijft een steengoeie feature die veel andere sportspellen vér achter zich laat. En met de vernieuwde Player Health waarbij je training en overbelasting moet balanceren, wordt het nog realistischer. Misschien een ideetje om een BG-Franchise op te zetten!

Naast Face of the Franchise is The Yard de nieuwe modus die van Madden 21 overgekomen is. The Yard biedt een arcady tegengewicht aan de realistische Franchise, en is gebaseerd op pure fun en chaos. Je speelt met je avatar 6v6 volgens aparte regels, en alles en iedereen loopt door elkaar. Super responsieve gameplay en niet-erg-realistische reactiesnelheden zorgen ongetwijfeld voor hopen plezier met nog twee vrienden. Solo kan het ook, en dan verdien je Reputation (repkes!) om uiteindelijk bossfights te mogen aangaan.


Tijd voor het hoofdgerecht

En dan hebben we het hoofdgerecht lang genoeg uitgesteld. Uitgesteld genot, best genot, maar Madden Ultimate Team blijft toch de sirloin steak van het Madden-menu. En niet alleen voor de spelers, alles wijst er ook op dat dat voor EA ook het geval is. Waar het geld voor meer dialogen op was in FotF en het design van Franchise wat op te smukken valt, is deze modus gewoon af. En zeker op de PS5. Alles ziet er gelikt uit en de integratie met de store en rondspringen in het menu is supersmooth.

Online speel je in Head 2 Head of vanaf level vier ook in Draft, ideaal voor als je team nog niet op punt staat, en je niet met je bronzen 61OVR-team tegen een big spender van 86OVR wilt uitkomen. De spelervaring en gameplay is hier wel gevoelig anders dan in de andere modi. Online speel je altijd op All-Madden en Competitive (in tegenstelling tot Simulation in Franchise en Arcade in The Yard). Daarmee richt EA zich al een paar jaar specifiek op de e-sporters, en komt het tegemoet aan hun vraag naar consistentie en waarde van player stats boven realisme en simulatie.

De bewegingen van de spelers zijn ook veel realistischer, waar de running game veel baat bij heeft.


Geen touchdown

Er zijn jaarlijks terugkerende problemen. De blocking van de offensive line en de beslissingen in pass coverage van de hoogste verdedigers zijn daar het grootste voorbeeld van. Maar in 21 zijn vooral in dat laatste duidelijke verbeteringen aangebracht die in 22 worden uitgebreid. Extra audibles geven jou als speler meer kans om te counteren wat je ziet en verwacht. Team chemistry wordt vervangen door Strategy Items, en alles kan tijdens de helft nog eens aangepast worden.

De bewegingen van de spelers zijn ook veel realistischer, waar de running game veel baat bij heeft. Oké, het wordt misschien moeilijker om de run correct te verdedigen (ja, ik ben verschillende keren tegen de lamp gelopen) en het bekende baiten en lurken is een pàk moeilijker geworden op defense. Dat gecombineerd met een QB die niet meer door water lijkt te waden achter de scrimmagelijn geeft wel een heel fijne gameplay.


De toch wat knullige player models, het eeuwige onbeweeglijke stekelhaar en de commentaar die hier en daar wel érg bekend in de oren klinkt, worden wat mij betreft helemaal goedgemaakt door de interactie met de bank (en met publiek, dankzij het nieuwe thuisvoordeel), de coole nieuwe animations en de soms wel heel actuele celebrations (knielen uit solidariteit). De graphics in het algemeen gaan er ook stevig op vooruit, en de camerabewegingen zijn allemaal soepeler.

Ten slotte gebiedt de eerlijkheid mij ook nog te vermelden dat ik in mijn testuren twee crashes heb gehad, altijd vanuit het Auction House in MUT, en op het moment van het schrijven is dat Auction House dan ook afgesloten. De geschiedenis leert dat dat kinderziektes zijn, die altijd op enkele dagen opgelost worden.

Conclusie

Hoewel de vernieuwingen beperkt zijn, en voornamelijk esthetisch, liggen in deze iteratie de accenten op het eerste zicht wel op alle juiste plaatsen en worden de grootste pijnpunten uit vorige edities aangepakt. Doordat het zo uitgebreid is, is er voor ieder wat wils, maar door de beperkte doorzichtigheid blijft het toch vooral gericht op gamers die al fan zijn van de NFL.

Pro

  • Uiterst soepele menu’s
  • Aantrekkelijke gameplay
  • Groot aanbod aan erg uitgebreide spelmodi
  • Bekende problemen in gameplay aangepakt (zal dit blijven duren?)

Con

  • Modi die niet MUT zijn, verdienen meer liefde dan ze krijgen
  • Nieuwkomers die niet opletten, kunnen verdrinken in de mogelijkheden
  • Doordat we geen packs kunnen kopen in België kost een MUT-team uitbouwen veel tijd
  • De prijs
8

Over

Beschikbaar vanaf

20 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Electronic Arts

Uitgever

  1. Electronic Arts
 
Terug
Bovenaan