1B Challenger Pro League 2023-2024

Lommel ook weer matig, al laat je dan nog de kansen op 0-2 liggen. Om vervolgens dom rood te pakken en nog 2 punten te verliezen. Alweer zonder spits en een trainer die moet roteren tegen een belofteploeg. De 6 op 6 tegen ZW en Beerschot is ongedaan gemaakt.

Volgende week ook nog schorsingen van Dermane en Wouters.
 
Ik vraag me af welke huidige 1B ploeg wel iets te zoeken heeft in 1A.
Ook al het denken geweest.
Als er niet zwaar geïnvesteerd wordt in de kern, en welke 1B club heeft daar het budget voor, is die promotie dit jaar gewoon een ticketje retour vrees ik.
 
Zeker omdat er 2 of 3 ploegen zakken. Ik kan mij echt niet inbeelden dat de laatsten in 1A zoveel slechter zijn dan de ploegen in 1B of het niveau in 1B moet echt belachelijk slecht zijn. OHL, Eupen, RWDM, KVK, Charleroi,... lopen echt ook niet over van kwaliteit
 
Het voordeel is wel dat met die verhoogde dynamiek tussen 1A en 1B, ploegen zich niet moeten gaan dood investeren om levensvatbaar te zijn in 1A, omdat degradatie achteraf geen teraardebestelling meer hoeft te zijn. Uiteraard, clubs gaan nog altijd de tering naar de nering dienen te zetten na een degradatie, maar met mogelijks 3 promovendi is er wel een grote kans op promotie zeker omdat bijna de helft van 1B clubs gewoon opvulling is en amper boven amateur niveau uitstijgt.
 
zeker omdat bijna de helft van 1B clubs gewoon opvulling is en amper boven amateur niveau uitstijgt.
En toch slaagt er dit seizoen geen enkele ploeg in om al die ploegen uit de "amateur" helft van 1B simpel opzij te zetten.

Ik ben ook een voorstander van die 2-3 teams die elk seizoen kunnen overgaan hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar dit seizoen heb ik nog geen enkele ploeg gezien die mee kan in de rechterkolom van 1A. Tenzij ik die rechterkolom overschat.
 
En toch slaagt er dit seizoen geen enkele ploeg in om al die ploegen uit de "amateur" helft van 1B simpel opzij te zetten.

Ik ben ook een voorstander van die 2-3 teams die elk seizoen kunnen overgaan hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar dit seizoen heb ik nog geen enkele ploeg gezien die mee kan in de rechterkolom van 1A. Tenzij ik die rechterkolom overschat.
Al die ploegen zijn zo wisselvallig tot en met.
 
En toch slaagt er dit seizoen geen enkele ploeg in om al die ploegen uit de "amateur" helft van 1B simpel opzij te zetten.

Ik ben ook een voorstander van die 2-3 teams die elk seizoen kunnen overgaan hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar dit seizoen heb ik nog geen enkele ploeg gezien die mee kan in de rechterkolom van 1A. Tenzij ik die rechterkolom overschat.

Vreemde opmerking, Seraing, Francs Borains, Lierse en al die jeugdploegen staan toch afgetekend in de rechterkolom? Dat die af en toe eens een verrassend resultaat neerzetten zoals FB tegen Zulte en Seraing tegen Beerschot, doet daar toch geen afbreuk aan? In 1A hebben Eupen en Kortrijk ook niet lang geleden gewonnen van Antwerp en Club. Dat komt toch op elk niveau voor.

En na een decennium versmachting van 1B door 1A, lijkt het me normaal dat we daar tegenwoordig het gevolg van zien met een algemene verzwakking van het niveau, en het gaat enkele jaren van deze dynamiek in beslag nemen om het niveau te verbeteren*. Ploegen gaan meer geld krijgen door aan te treden in 1A, betere spelers gaan ook naar de top ploegen in 1B willen gaan wegens grotere kans op promotie. Waar ze tot enkele jaren terug zich mogelijks gingen begraven in 1B omdat er maar 1 promovendus was, heb je nu dus veel meer kansen om vrij snel naar 1A te gaan.

*Als dat uberhaupt nog mogelijk is, want dat niveauverschil, waar komt dat niet voor? Kijk naar de EPL, dat is tegenwoordig elk jaar dat de Championship promovendi strijden voor behoud en meer falen dan slagen. Ook in Nederland zie je vaak de promovendi die moeten strijden voor behoud, zo'n Volendam of Almere City brengen toch ook heel weinig bij aan het niveau daar.

Ik geef wel eerlijk toe het allemaal met een optimistische, rooskleurige bril te bezien. I want to believe enzo.
 
Vreemde opmerking, Seraing, Francs Borains, Lierse en al die jeugdploegen staan toch afgetekend in de rechterkolom? Dat die af en toe eens een verrassend resultaat neerzetten zoals FB tegen Zulte en Seraing tegen Beerschot, doet daar toch geen afbreuk aan? In 1A hebben Eupen en Kortrijk ook niet lang geleden gewonnen van Antwerp en Club. Dat komt toch op elk niveau voor.
Het zijn meer dan uitschieters dit seizoen he :)
De leider heeft al 10 matchen niet gewonnen van de 23 en het verschil tussen 1 en 8 is 7 punten, tussen 3 en 8 zelfs maar 4. Dat wil gewoon zeggen dat er dit seizoen geen uitgesproken favoriet is en (bijna) iedereen van iedereen kan winnen. Op zich erg leuk voor de spanning in de competitie (en slecht voor het hart van supporters) maar ik vrees dat je gewoon met kop en schouders boven de rest moet uitsteken om zonder grote zorgen mee te kunnen in 1A. Maar ik kan perfect de rechterkolom van 1A aan het overschatten zijn.

En na een decennium versmachting van 1B door 1A, lijkt het me normaal dat we daar tegenwoordig het gevolg van zien met een algemene verzwakking van het niveau, en het gaat enkele jaren van deze dynamiek in beslag nemen om het niveau te verbeteren*. Ploegen gaan meer geld krijgen door aan te treden in 1A, betere spelers gaan ook naar de top ploegen in 1B willen gaan wegens grotere kans op promotie. Waar ze tot enkele jaren terug zich mogelijks gingen begraven in 1B omdat er maar 1 promovendus was, heb je nu dus veel meer kansen om vrij snel naar 1A te gaan.

Ik geef wel eerlijk toe het allemaal met een optimistische, rooskleurige bril te bezien. I want to believe enzo.
Ik ben ook enorme voorstander van de nieuwe indeling van 1A en 1B hoor. 2 tot 3 promovendi per seizoen kan idd alleen maar voordelen opleveren. Het ging me gewoon over het algemene niveau dit jaar. Misschien had ik gewoon meer verwacht van oa Zulte-Waregem dat toch ambitieus was na hun degradatie en Waasland-Beveren dat net naast de promotie greep en dat dit jaar niet opnieuw wou meemaken.
 
Het zijn meer dan uitschieters dit seizoen he :)
De leider heeft al 10 matchen niet gewonnen van de 23 en het verschil tussen 1 en 8 is 7 punten, tussen 3 en 8 zelfs maar 4. Dat wil gewoon zeggen dat er dit seizoen geen uitgesproken favoriet is en (bijna) iedereen van iedereen kan winnen. Op zich erg leuk voor de spanning in de competitie (en slecht voor het hart van supporters) maar ik vrees dat je gewoon met kop en schouders boven de rest moet uitsteken om zonder grote zorgen mee te kunnen in 1A. Maar ik kan perfect de rechterkolom van 1A aan het overschatten zijn.

Maar nu ben je bezig over het verschil in de linkerkolom in 1B terwijl ik poneerde dat de rechterkolom in 1B voornamelijk opvulling is en amper het amateurniveau overstijgt. Je hebt bv al 3 beloftenploegen (waar ik voorstander van ben) die nooit kunnen promoveren, dus je hebt bijna 25% van je reeks puur als opvulling, aangevuld met clubs als Seraing, Lierse en F-B. Zeker die Waalse clubs kun je moeilijk als iets anders omschrijven.
 
Heeft er iemand in 1B dit seizoen een kern om zich vlot te redden in 1A? Zeker niet, maar dat hoeft ook niet. Ze kunnen zich nog altijd versterken want je krijgt in 1A veel meer budget / TV-gelden. Een rustig seizoen in 1A is wel al top 10 spelen, als promovendus heel moeilijk. Maar zolang je geen zotte dingen doet hoeft een directe degradatie ook geen drama meer te zijn zoals hier al gezegd. En je krijgt tenminste de kans in 1A om je club te laten groeien. Lommel is het perfecte voorbeeld wat er gebeurd na 20 jaar lagere reeksen met een club.

En het niveau is dit seizoen inderdaad ondermaats bij de favorieten. Maar dat moet je ook niet overdrijven. Je had 3 zakkers die er echt een boeltje van gemaakt hebben in 1A al. Beveren heeft al hun sterkhouders zien vertrekken zonder degelijk vervanging. Beerschot zit in een overgangsfase in afwachting van een nieuwe eigenaar. Lommel zegt wel ambitie te hebben, maar heeft een te smalle kern voor een titelfavoriet te zijn.

Dus je gaat volgens mij binnen enkele jaren wel weer een sterkere top van 1B krijgen.
 
Het mag al eens meezitten. En dat was ook wel nodig met 8 afwezigen. Maar dan toch een verdiende en zelfs grote overwinning, had ik niet gedacht. Maar toch graag snel terug een fitte spits voor de cruciale weken!
 
De ontknoping van 1B gaat volgens mij die van 1A overtreffen van vorig seizoen.

Normaal gezien een speeldag waarin de top 5 al zijn wedstrijden zou moeten winnen gezien het tegen de 'lagere' ploegen is.

Maar niets is zeker, en Lommel en middagvoetbal is altijd een spannende combinatie.

Met Frans Boraincs - Lommel SK de verste verplaatsing in 1B (samen met KVO uit). En route!
 
Bij Beerschot de CEO ook weg begrijp ik, en dat naar een rechtstreekse concurrent als OHL.

Dat lijkt een beetje de oude strategie van OH Leuven wel geworden, concurrenten uitkopen voor het seizoenseinde en zo die clubs destabiliseren.
 
Tom Caluwé ligt buiten bij Essevee

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hebben we eindelijk eens wat sportieve kennis binnen onze club zitten, waar we al jaren maar letterlijk jaren nood aan hadden, smijten ze hem buiten na een half seizoen. Andere niet-sportieve klungels zijn al jaren de club naar de vaantjes te helpen maar dat is allemaal geen probleem. Toont nogmaals het complete non-beleid van onze club aan. Hadden beter Euvrard een paar matchen geleden naar de uitgang verwezen.

Ik begin het er oprecht mee gehad te hebben.
 
@Fella Wat zijn jullie toeschouwersaantallen dit seizoen overigens, zijn die sterk teruggelopen na de degradatie? Wordt daar door de club over gecommuniceerd hoeveel mensen er aanwezig zijn elke match, of is dat iets waarover zoveel mogelijk gezwegen wordt?

Wij spelen vanavond tegen Lierse en we halen ons seizoensrecord met 8000 verkochte tickets en abo's (incl 700 bezoekers), benieuwd of dat het record is dit seizoen voor 1B (tot dusver) of dat Zulte beter doet.
 
Terug
Bovenaan