Zwemmen

Hebben jullie schoolslag-met-hoofd-onder aangeleerd gekregen? Ik niet (bijna 30 jaar terug). Ik ben dat beginnen na te doen toen ik terug begon te zwemmen, want dat zag er veel comfortabeler en sneller uit. Tegenwoordig zwem ik alleen nog crawl. De ademhaling en daar het ritme in vinden was voor mij ook het grootste struikelblok, maar eens dat die "klik" er is, gaat het vlot.
Nope. Ik zou dat als kind ook niet hebben moeten weten denk ik. Ik had ferm schrik om met mijn hoofd onder water te gaan toen. Dat ging zo ver dat ik bewust tests saboteerde om niet naar een hogere kleur badmuts te moeten... tot er één dat door had en ik toch vloog :unsure:

Is eigenlijk maar heel even wennen aan die intervallen in u ademhaling en dan zijde wel weg met de correcte schoolslag. Mijn vriendin durfde aanvankelijk ook niet met haar hoofd onder water, ik heb haar dan gezegd dat ze gewoon ter plaatste zonder zwemmen afwisselend moest uitademen onder en inademen boven water aan ongeveer het ritme van haar slagen en eens ze dat gedaan had was ze er heel snel mee weg.

Het is zoals je zegt: vooral de click moet gemaakt worden. Die click maak je imo het gemakkelijkste als je ondertussen niet op andere dingen, zoals u zwemtechniek, moet letten imo.
 
Wat is een acceptabel tempo binnen zwemmen? Doe vnl. schoolslag-rugcrawl en als er 1 redder is die niet kijkt, doe ik Crawl (lees: ongecontroleerd molenwieken met m'n hoofd gecontroleerd boven en onder zonder een ademcrisis proberen te krijgen).

35 min op 750m, al denk ik dat m'n sporthorloge heus niet alles 100% registreert.
 
Wat is een acceptabel tempo binnen zwemmen? Doe vnl. schoolslag-rugcrawl en als er 1 redder is die niet kijkt, doe ik Crawl (lees: ongecontroleerd molenwieken met m'n hoofd gecontroleerd boven en onder zonder een ademcrisis proberen te krijgen).

35 min op 750m, al denk ik dat m'n sporthorloge heus niet alles 100% registreert.
Goh, ik zou vooral naar je eigen tijd kijken en die verbeteren. Zie wat je gemiddeld tempo (min : sec / 100 meter) is per stijl en verbeter dat. Intervaltraining is your friend. Als crawl nog niet zo goed lukt, dan maakt tijd geen zak uit. Krijg vooral de ademhaling onder de knie. Als je armen en benen één chaotische wirwar zijn, steek dan bvb. een plank (of pull buoy) tussen je benen, zodat die stil blijven en je kan focussen op je armbeweging.

Ik ben ongecontroleerd aan het molenwieken bij rugcrawl :D. Maar het is fijn om eens iets anders te doen.
Daarnaast ben ik mijn eigen aan het verplichten om wat lengtes alleen benen te zwemmen, omdat ik nogal een arm-zwemmer ben.
 
Goh, ik zou vooral naar je eigen tijd kijken en die verbeteren. Zie wat je gemiddeld tempo (min : sec / 100 meter) is per stijl en verbeter dat. Intervaltraining is your friend. Als crawl nog niet zo goed lukt, dan maakt tijd geen zak uit. Krijg vooral de ademhaling onder de knie. Als je armen en benen één chaotische wirwar zijn, steek dan bvb. een plank (of pull buoy) tussen je benen, zodat die stil blijven en je kan focussen op je armbeweging.

Ik ben ongecontroleerd aan het molenwieken bij rugcrawl :D. Maar het is fijn om eens iets anders te doen.
Daarnaast ben ik mijn eigen aan het verplichten om wat lengtes alleen benen te zwemmen, omdat ik nogal een arm-zwemmer ben.
Als je lang lengtes wil zwemmen is je armwerk veel belangrijker om vooruit te gaan dan je benen. Ik sla voldoende met mijn benen om horizontaal te liggen, maar buiten tijdens sprint of tempozwemmen doe ik niet meer dan dat. Je benen verbruiken veel meer energie als je zwaar trapt waardoor je meer zuurstof nodig hebt en sneller buiten adem geraakt.
 
Als je lang lengtes wil zwemmen is je armwerk veel belangrijker om vooruit te gaan dan je benen. Ik sla voldoende met mijn benen om horizontaal te liggen, maar buiten tijdens sprint of tempozwemmen doe ik niet meer dan dat. Je benen verbruiken veel meer energie als je zwaar trapt waardoor je meer zuurstof nodig hebt en sneller buiten adem geraakt.
Zwijg mij ervan, mijn benen zijn na 50 meter aan het smeken voor zuurstof als ik sprint. Het is daarom dat ik het wil trainen. In een later stadium vinnen kopen en dolphin kick fatsoenlijk leren. Nu doe ik één magikarp beweging na mijn tuimeling, kan beter …
 
Zwijg mij ervan, mijn benen zijn na 50 meter aan het smeken voor zuurstof als ik sprint. Het is daarom dat ik het wil trainen. In een later stadium vinnen kopen en dolphin kick fatsoenlijk leren. Nu doe ik één magikarp beweging na mijn tuimeling, kan beter …
Plankje pakken en benen trainen. Ziet er lullig uit maar het helpt. :D
 
Sinds september terug beginnen zwemmen na lange tijd geen zwembad meer te hebben bezocht. Wel altijd een waterrat geweest en gebleven en overal waar er water is en de mogelijkheid om te zwemmen/plonsen de kans genomen. Maar wou nu toch wel eens aan de conditie werken dus opnieuw begonnen met baantjes trekken.

Aangezien mijn conditie vrij brak is begonnen met de zwemschema's van start to swim maar met die eerste les was ik al na 10/15 min klaar (4x25m + 50m + 4x25m).
Vorige keer 1km gezwommen (schoolslag) in ongeveer 50 min. Ik heb het gevoel dat ik in totaal wel een deftige afstand kan zwemmen, maar nooit lang aan 1 stuk door (door de brakke conditie ?). Dus nu zit ik maar wat te zwemmen zonder echt schema.

Enkel jammer dat je hier nog steeds moet reserveren en de tijd beperkt is tot 1u. Eerst dacht ik dat je dan 1 uur in het bad mocht doorbrengen. Maar blijkbaar is dit 1u om jezelf om te kleden, te zwemmen, te douchen, te drogen en terug aan te kleden. Dat had ik pas door toen de kuisvrouw op de deur van mijn hokje kwam kloppen om te vragen of ik nu nog niet klaar was ...

Maar goed, ik ben nog altijd zot van water en zwemmen dus de motivatie om verder te doen is er alleszins wel :)
 
Hier ook herbegonnen sinds oktober.
Opnieuw, van 0 conditie naar 2500 m zonder stoppen. Nu, test ik meer hoe lang ik een sprint kan trekken. Daar is duidelijk ruimte voor verbetering
Afhankelijk van drukte wissel ik crawl en schoolslag of ga full blow crawl.
Ik raad iedereen ook aan je techniek te evalueren. Paar simpele verbeteringen kunnen wereld van verschil maken.

Als je verbetering ziet in techniek of fysiek, ga je de moeite die je er in steekt meer appreciëren en ga je minder de neiging hebben om een training te skippen.:smile:
 
Ik wou dat toch maar even beklemtonen :)

Eigenlijk is het beste wat je kan doen zo snel mogelijk crawl/vrije slag leren zwemmen. Schoolslag is niet alleen niet fantastisch goed voor je rug, ook bv voor mensen die last hebben van hun knieën is de kickbeweging die bij schoolslag hoort ook alles behalve ideaal te noemen. De belasting bij crawl is in principe veel gelijkmatiger verdeelt omdat je in principe in vloeiende bewegingen constant van links naar rechts rolt in het water.

Crawl is in principe ook niet zo zot moeilijk om te starten. Het is in het begin imo gewoon belangrijk dat je begint met te focussen op u ademhaling en dat in orde te krijgen en daar in ritme in te vinden. Eens je u daar comfortabel bij voelt heb je tijd om aan andere zaken te werken en u snelheid op te drijven. Vaak zie je veel mensen vooral snel proberen zwemmen om dan na 15 meter allerhande rare dingen moeten beginnen doen om hun 25m vol te maken omdat ze in ademnood komen.
Je ziet in de zwemclub ook dat het de schoolslag en vlinderslagzwemmers zijn die kwetsuren opstapelen.

Om Crawl te leren zou ik je aanraden een pullboy en handpeddels te kopen. Dan kan je rustig focussen op het ritme en de ademhaling. Je mag wel geen uur met die dingen trainen, afwisselen is de boodschap. En bij crawl leren dat je moet trekken met je volledige onderarm, niet alleen met je hand. Er zijn wel wat goede instructiefilms op youtube te vinden.
 
Je ziet in de zwemclub ook dat het de schoolslag en vlinderslagzwemmers zijn die kwetsuren opstapelen.

Om Crawl te leren zou ik je aanraden een pullboy en handpeddels te kopen. Dan kan je rustig focussen op het ritme en de ademhaling. Je mag wel geen uur met die dingen trainen, afwisselen is de boodschap. En bij crawl leren dat je moet trekken met je volledige onderarm, niet alleen met je hand. Er zijn wel wat goede instructiefilms op youtube te vinden.
Deze post staat vol nuttige tips. Naast ademhaling, zou er ook aan ligging in het water moeten gewerkt worden. Hoe veel zwemmers hun benen ik niet compleet zie wegzakken of in speedboat modus gaan om toch maar boven te blijven. Kost massa's energie + ik heb de indruk dat ze zich niet comfortabel voelen door de hoge ademnood te wijten aan speedboat modus.

Bovenlichaam parallel leggen en eventueel hoofd en armen wat dieper leggen om zo het zwaartepunt te verleggen kan al wonderen doen.
Eens de basis onder de knie, iemand aanspreken om je slag te evalueren helpt ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Gisteren nog eens gaan zwemmen, was al meer dan 2 jaar geleden.
Was wel weer leuk! Uiteidenlijk toch 2km gezwommen.

Maar ik ben toch een echte schoolslag zwemmer. Kan hiermee voor een lange periode een mooi tempo aan houden (1min55 op 100m).
Maar als ik overweeg om een triathlon te doen, zal ik toch moeten trainen op de crawl terug. (Heb vroeger jaren in de zwemclub gezeten en heb zels een diploma van redder aan zee gehaald)

Voornemen om iedere week toch weer eens te gaan.
 
Voornemen om iedere week toch weer eens te gaan.

Weinig zwemmers hier precies?

Ondertussen lukt het om iedere week te gaan (buiten m'n reis).
Iedere week merk ik verbeteringen in m'n crawl. Ademhaling lukt beter en beter, techniek volhouden ook.
Het ziet er goed uit om vanaf het weer kan eens te gaan openwater zwemmen in de blaarmeersen. (iemand al ervaring mee?)

Volgen jullie speciefieke trainingschema's?
 
Ik ga heel onregelmatig eens zwemmen, vroeger met meer regelmaat 1x per week. Dit jaar al de volle 4x geweest :unsure:
Bij het wekelijks gaan merkte ik inderdaad ook echt snel verbetering, vooral dan qua constant een tempo in crawl te kunnen aanhouden zonder half te liggen verdrinken. Mijn zwemtechniek trekt echt op geen hol, spijtig genoeg nooit deftig aangeleerd. Dusja, is gewoon heel rustig 1500m zwemmen aan een gezapig tempo, maar 't is wel eens een leuke afwisseling tussen al het fietsen door :)
 
Weinig zwemmers hier precies?

Ondertussen lukt het om iedere week te gaan (buiten m'n reis).
Iedere week merk ik verbeteringen in m'n crawl. Ademhaling lukt beter en beter, techniek volhouden ook.
Het ziet er goed uit om vanaf het weer kan eens te gaan openwater zwemmen in de blaarmeersen. (iemand al ervaring mee?)

Volgen jullie speciefieke trainingschema's?

Ik ga 2x per week. Eén keer zwem ik samen met een triatleet die trainingschema's mee heeft. Dan ligt de focus op lage hartslag / duurtraining. De andere keer zwem ik alleen en doe ik sprintjes en/of techniek.
Ze hebben mij eens gevraagd voor openwaterzwemmen in oktober. Ik kon een wetsuit lenen maar mijn handen en voeten bevriezen meteen, denk ik. Ik heb niks reserve om warmte vast te houden :laugh:.
 
Iemand last van een felle afdruk rond de ogen van de duikbril? Ik draag al jaren dezelfde basic Speedo duikbril, die werkt goed maar na het zwemmen lijkt het of ik 2 dagen niet geslapen heb :unsure:. De Aqua Sphere Seal zou daar beter in zijn omdat die op een wijder vlak afsluit. Ik heb hem gekocht en we zullen zien of het iets is.
 
Ik ga sinds een 10 tal weken terug wekelijks een uurtje zwemmen (schoolslag). De laatste keren heb ik echter steeds meer en meer last aan de heupen na het zwemmen. Dit gaat pas over na 24h. Zou dit aan de techniek kunnen liggen? Zoja, waarop best letten?
 
Iemand last van een felle afdruk rond de ogen van de duikbril? Ik draag al jaren dezelfde basic Speedo duikbril, die werkt goed maar na het zwemmen lijkt het of ik 2 dagen niet geslapen heb :unsure:. De Aqua Sphere Seal zou daar beter in zijn omdat die op een wijder vlak afsluit. Ik heb hem gekocht en we zullen zien of het iets is.
Speel je genoeg met de elastiek? Ik draag Swedish goggles en van tijd tot tijd dien ik de riem wat aan te spannen. Soms zit die dan wat te strak maar dan pas je dat weer aan tegen volgende keer. Trial and error. Alvast sorry voor een antwoord dat er geen is :unsure:
Ik ga sinds een 10 tal weken terug wekelijks een uurtje zwemmen (schoolslag). De laatste keren heb ik echter steeds meer en meer last aan de heupen na het zwemmen. Dit gaat pas over na 24h. Zou dit aan de techniek kunnen liggen? Zoja, waarop best letten?
Ik ken je niveau niet dus ik kan niet oordelen of het techniek is of misschien iets anatomisch/fysiologisch. Maar itt hierboven kan ik wel wat 'advies' geven.

Snelste oplossing: Redder/instructeur/iemand die goed kan zwemmen eens laten kijken hoe je zwemt.
Oplossing 2: Er bestaan eveneens drills om je ligging in het water te verbeteren. Dit lijkt saai maar daar pluk je later de vruchten van.
Oplossing 3: Voornamelijk crawl zwemmen met af en toe wat lengtes schoolslag, breekt de sleur + je gebruikt je spieren anders.

Een 'zij-oplossing': Op 10 weken, 1 uur schoolslag/week lijkt me wel wat veel. Misschien moet je proberen om wat eenvoudige stretch/spieroefeningen te doen zodat je die spieren die wat moeilijk doen wat sterker en/of soepeler worden.
 
Ik ga sinds een 10 tal weken terug wekelijks een uurtje zwemmen (schoolslag). De laatste keren heb ik echter steeds meer en meer last aan de heupen na het zwemmen. Dit gaat pas over na 24h. Zou dit aan de techniek kunnen liggen? Zoja, waarop best letten?
1 uur aan een stuk schoolslag? Kan techniek zijn, kan ook gewoon wat te veel zijn, zoals LeauLeau zegt? Dat zijn een hoop herhalende bewegingen die je benen nog niet zo fijn vinden?

Speel je genoeg met de elastiek? Ik draag Swedish goggles en van tijd tot tijd dien ik de riem wat aan te spannen. Soms zit die dan wat te strak maar dan pas je dat weer aan tegen volgende keer. Trial and error. Alvast sorry voor een antwoord dat er geen is :unsure:
Elastiek is oké, ik vind dat de vorm zich gewoon zo fel in mijn gezicht zet. Ik kan het niet losser zetten want dan lekt het. De aqua sphere seal aangekregen, maar die is echt wel groot/breed. Misschien uw model eens proberen, dat is kleiner dan mijn huidige bril.
 
Terug
Bovenaan