Exact dat, ik arch bij de bench en dan inderdaad geforceerd wringen met de rug wanneer ik niet vlot genoeg omhoog geraak.
Les geleerd, the hard way.

Heb al meermaals bij de kine geweest met een blokkage (eerst bij verkeerde form tijdens squats bvb..) dus heb er ergens wel een aanleg voor.
Kine die dan "kraakt" is uiteraard ook nefast op langere termijn.

De hernia is nu al beter, maar blijkbaar is er toch zwaardere schade om in het oog te houden.
No more heavy lifts for me, ik zal wel brave high volume low weight gaan doen :unsure:
Bench met de voeten op de bank of gewoon zien dat je geen arch maakt? Ik heb nu ook wel al enkele keren een soort rugblokkage gehad, die dan wel vanzelf weggaat. Meestal door een max-attempt deadlift, dus ik ben daar momenteel ook voorzichtig mee.
 
Zonder arch inderdaad vanaf nu (als het echt weg is, het gaat al beter dan vorige week maar pijn is nog niet volledig weg).
Maar ik ga me echt wel beperken qua gewicht, en niet meer voor de 1RM gaan. Heb nooit een echt objectief gehad of competitiedrang, ik train om te kunnen eten/drinken wat ik wil zonder extreem te verdikken. Ik combineer het ook al lang met redelijk veel cardio.
Gewoon een andere balans vinden, en het komt wel goed denk ik.

140 als 1RM is mooi geweest op 89kg BW. Daar zal het bij blijven :unsure:
 
Iemand BK powerlifting gevolgd?
Categorie JUN 105, Imad Hamich opnieuw gewonnen.
Kerel breekt een week geleden tijdens prep 2 ribben en doet in alle stilte toch nog mee.
Tijdens bench ging de bar uit z'n handen en viel op z'n borst (170kg dacht ik).
Momenteel op Instagram veel haat en ongeloof vanuit het andere kamp (Niels Ceuppens).
Als Imad niet had meegedaan was Niels sowieso gewonnen, hadden ze denk ik niet op gerekend.
Moet ook wel een mentale afstraffing zijn als je je concurrent plots ziet verschijnen terwijl je dat niet had verwacht.

Ook meer algemeen; de nummers die daar neergezet worden zijn echt hallucinant :wtf:
 
Iemand BK powerlifting gevolgd?
Categorie JUN 105, Imad Hamich opnieuw gewonnen.
Kerel breekt een week geleden tijdens prep 2 ribben en doet in alle stilte toch nog mee.
Tijdens bench ging de bar uit z'n handen en viel op z'n borst (170kg dacht ik).
Momenteel op Instagram veel haat en ongeloof vanuit het andere kamp (Niels Ceuppens).
Als Imad niet had meegedaan was Niels sowieso gewonnen, hadden ze denk ik niet op gerekend.
Moet ook wel een mentale afstraffing zijn als je je concurrent plots ziet verschijnen terwijl je dat niet had verwacht.

Deze keer niet gevolgd. Maar ribben breken en toch een wedstrijd meedoen vind in op het ongeloofwaardige af. Ademen doet pijn en dan zou je moeten bracen voor een (bijna) max attempt op 3x3 beurten?
Ook meer algemeen; de nummers die daar neergezet worden zijn echt hallucinant :wtf:
Het Belgisch niveau is sterk verhoogd de laatste jaren sinds de sport populairder is geworden. Crossfit heeft daar zeker een rol in gespeeld. Vroeger waren de cijfers ook hallucinant, maar dat was dan bij enkele toppers. Nu is de top 3 in meeste categorieën indrukwekkend.
 
De laatste tijd, paar weken/maanden na nieuwjaar komt het regelmatig trainen er zo niet meer van. Zo af en toe nog eens een korte training lukt wel maar voor de rest is/ws de motivatie precies eventjes totaal weg.
Daarnet eindelijk nog eens een fatsoenlijke sessie gedaan, ik voel m'n armen niet meer, maar het voelt wel goed, hopelijk nu terug vertrokken. Na het voetbalseizoen eventjes terug een abo nemen in de gym hier vlakbij denk ik, ergens anders gaan trainen in plaats van thuis lijkt voor mij toch iets wat mij aanspoort om meer te trainen.
 
De laatste tijd, paar weken/maanden na nieuwjaar komt het regelmatig trainen er zo niet meer van. Zo af en toe nog eens een korte training lukt wel maar voor de rest is/ws de motivatie precies eventjes totaal weg.
Daarnet eindelijk nog eens een fatsoenlijke sessie gedaan, ik voel m'n armen niet meer, maar het voelt wel goed, hopelijk nu terug vertrokken. Na het voetbalseizoen eventjes terug een abo nemen in de gym hier vlakbij denk ik, ergens anders gaan trainen in plaats van thuis lijkt voor mij toch iets wat mij aanspoort om meer te trainen.
Focus leggen op wat je graag doet om de motivatie terug te krijgen. Trainen is uiteindelijk beter dan niet trainen, dus als je een spiergroep/beweging wat ontziet voor "leuke" zaken, why not? En anderen zien trainen werkt voor veel mensen ook wel motiverend denk ik.

Ik heb last van een aanslepende blessure in mijn bovenrug. Allezja, blessure, het is niet zo erg. Ik heb pijn in mijn rechter rhomboid ofzo door de bar daar te leggen in de squat. Was al wat beter door echt erop te letten dat ik mijn bar op de rug leg en armen/rug niet teveel opspan, maar echt weg gaat het niet. Is het begonnen door de dochter te dragen anderhalf jaar geleden, en/of omdat ik nu andere oefeningen doe, geen idee.

Ik ga een tijdje front squat doen. Ook wel leuk om iets op te bouwen dat ik heb verwaarloosd, maar die grip (front rack) is een kloterij. Als dat met wat training niet goed komt misschien toch eens een safety squat bar kopen zoals de oude mensen.

Ook slecht voor het ego. Kwam net van sets 5x 185 kg, dat wordt nu 125 kg.
 
En ik kan alweer wat toevoegen aan mijn eindeloze lijst van blessures.
Ik zit alweer 5 weken stil omwille van blessure ergens aan mijn rechterschouder / arm / elleboog / triceps (ik kan het niet precies lokaliseren) :headshake:. Het zijn enkel specifieke bewegingen (bvb zoals de tafel afvegen) die niet lukken, maar die lukken dan ook ECHT niet. Maar dus geen enkel sport lukt eigenlijk.

Ik had gedacht dat het wel zou overgaan met rust, maar ondertussen nog steeds even erg als 5 weken geleden. Dus toch maar eens naar de dokter trekken.
 
Focus leggen op wat je graag doet om de motivatie terug te krijgen. Trainen is uiteindelijk beter dan niet trainen, dus als je een spiergroep/beweging wat ontziet voor "leuke" zaken, why not? En anderen zien trainen werkt voor veel mensen ook wel motiverend denk ik.

Ik heb last van een aanslepende blessure in mijn bovenrug. Allezja, blessure, het is niet zo erg. Ik heb pijn in mijn rechter rhomboid ofzo door de bar daar te leggen in de squat. Was al wat beter door echt erop te letten dat ik mijn bar op de rug leg en armen/rug niet teveel opspan, maar echt weg gaat het niet. Is het begonnen door de dochter te dragen anderhalf jaar geleden, en/of omdat ik nu andere oefeningen doe, geen idee.

Ik ga een tijdje front squat doen. Ook wel leuk om iets op te bouwen dat ik heb verwaarloosd, maar die grip (front rack) is een kloterij. Als dat met wat training niet goed komt misschien toch eens een safety squat bar kopen zoals de oude mensen.

Ook slecht voor het ego. Kwam net van sets 5x 185 kg, dat wordt nu 125 kg.
Anders SSB squat een mogelijkheid?

Edit;
nvm, over de ssb zin gekeken :p

Hier voelen mijn sbd's thuis veel zwaarder aan dan in de gym.
Misschien doet anderen zien sporten toch iets met motivatie...
 
Jup, misschien dus. Heb niet zoveel plaats om bars te stockeren dus liever maar een, maar als het dat is of mijn polsen blesseren, jah :)
Deze met die straps kan je misschien proberen in de tussentijd.
Grip-Alts-2.jpg

 
Huh, ik heb altijd die cross grip gedaan. Vroeger zo aangeleerd door mijne werptrainer, dus ik dacht dat dat de normale front squad was.
 
Heb hier ook front squad in het programma en doe ook cross grip. Straps nog niet geprobeerd daar ik die niet heb en de andere grip voelt echt niet lekker. Dat is nu wel een van de oefeningen waar ik het moeilijker vind om de bar goed te houden 🤷‍♂️
 
Ooit eens met straps geprobeerd voor front squats en dat was het niet voor mij. Met cross grip wil de bar altijd van mijn schouder glijden die het laagste is.

Ik doe olympisch grip maar helemaal ideaal is het ook niet.

Een paar weken geleden eens high bar squat geprobeerd om wat meer focus op quads te hebben. En voorlopig ben ik daar meer fan van dan front squats.
 
Laatst bewerkt:
Ja, beetje brainfart die cross grip niet te vermelden. Ik moet zeggen dat het op dit moment stabieler voelt dan front rack, maar ook niet ideaal. Dus ik zou graag dat in orde krijgen door nu 3 keer per week dat te trainen.
 
Buy nice, not twice.

Maar ook: er staan er tientallen tweedehands te koop, ben je zeker dat het een nuttige aankoop zal zijn?
Yep, overwegen we al een eindje. Ik heb ook al op tweedehandssites gekeken maar ik zie door het bos de bomen niet meer, er staan er idd veel op :).
 
Is dat hier dat al die beiren zitten?

Nooit eigenlijk echt bij stilgestaan dat er hier op het forum waarschijnlijk wel een powerlifting topic ging zijn.

Nu ongeveer een jaar geleden ( 11 maanden ) ben ik na 7/8 jaar te stoppen met sporten terug begonnen met trainen. Initieel de eerste weken gewoon wat basic fitness om aan mijn conditie en BW te werken en om toch wat meer te bewegen na mijn bureau uren. Heeft niet lang geduurd voor ik ben beginnen powerliften ( bench ) omdat ik ergens toch wat meer motivatie zocht dan gewoon wat komen trainen. In dit jaar wel wat ups en downs gehad, dingen geleerd uit blessures en fouten qua rust en voeding om nu na een jaar toch te kunnen zeggen dat we nu weten waar we mee bezig zijn. Een paar keer gesukkeld met de schouder door de houding op de bench als ook eens lang en goed ziek geweest tijdens de winter waarbij ik echt precies van het begin moest herbeginnen. Gelukkig heb ik die schade ingehaald op 1,5 maand en was het niet effectief herbeginnen. Ondertussen ook naast het benchen aan het deadliften, maar squaten zal er nooit van komen vanwege slecht knie en trust issues of die het gaat houden.

Mijn progressie in deze periode:

Ik ben begonnen op mijn 31ste met een BW van ongeveer 87 kilo. Ondertussen ben ik er nu 32 en weeg ik gemiddeld nog 80/81 kilo. Ik ben dus 5/6 kilo afgevallen ( voornamelijk in de eerste maanden ) ondanks dat ik toch ben aangekomen in spiermassa en ben dus wel neig tevreden met het weggewerkte vet, als zou ik optimaal misschien 75 kilo kunnen weken en dan echt zeer goed staan qua balans, dat of rond de 80 blijven maar dan ook wel nog serieus bij komen in spiermassa.

Toen ik net startte benchte ik ongeveer 50/60 kilo in korte sets. Dit was toen toch even wennen maar ging in het begin vlot vooruit tot dan de blessuretjes wanneer ik mezelf begon te pushen als het lastiger ging. Na herstel en de ziekte dip deze winter nu terug op mijn max dat ik zat voor die periode en misschien zelf er net iets boven. Momenteel bench ik nu korte setjes van 90 kilo met een 1RM van ongeveer 100/105 kilo. Volgens mij een mooie progressie voor minder dan een jaar waarbij ik toch zeker 2 maand heb stilgelegen in stukken en brokken.

Mijn deadlift zit nog wat meer in zijn kinderschoenen, maar doe ik ook minder consistent en ben ik nu meer aan aan het werken. Toen ik begon in oktober vorig jaar lifte ik ongeveer 70/80 kilo, voor maar 2/3 reps max terwijl nu ik aan 130/140 kilo zit wat absoluut nog niet om over naar huis te schrijven is. Maar in totaal heb ik dat ook nog maar een maand of 2/3 echt getraind... Ik hoop hier dan vooral echt nog grote sprongen in te kunnen maken de volgende maanden. Graag zou ik 160 kunnen doen wat dubbel mijn gewicht is net zoals ik bij de bench graag naar de 110/115
zou gaan dit jaar.

Lijken me allemaal wel haalbare kaarten? Geen idee of deze progressie snel of gewoon is, maar doe het vooral voor mezelf om me uit te dagen en gemotiveerd te houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik had gedacht dat het wel zou overgaan met rust, maar ondertussen nog steeds even erg als 5 weken geleden. Dus toch maar eens naar de dokter trekken.
Heb dit nu ook al meer dan een maand met mijn elleboog, uit het niks beginnen zeer doen, paar weken gerust en rustig getraint, hielp niks. Ondertussen terug normaal beginnen trainen met het gedacht we zien wel en nu nog een tijd later begint het heel traag maar zeker te minderen soms. Is altijd kak zo sportblessures.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
978
Terug
Bovenaan