Na enkele maanden niet meer in de Basic Fit geweest te zijn, gisteren toch wel geschrokken van hoeveel extra volk er weer is bij gekomen. Heel veel nieuwe gezichten ook. Het was niet te doen eigenlijk maar gek genoeg waren de 2 squat racks dan weer wel vrij maar alle upper-body machines/cables dan weer bezet 😅
 
Ik ga om die reden niet meer s'avonds trainen. Dan is het gewoon te druk en zowat elke bench/rack is bezet en mag je zitten wachten overal & rondlopen zoeken naar de plates die je nodig hebt.
s'ochtends om 6u is er maar een tiental aanwezig, dat gaat wel een stuk vlotter zo.
 
Ik voel jullie pijn. Ik kan wegens omstandigheden op maandag enkel in de avond en elke keer is het daar een circus. Gelukkig krijg ik mijn set wel af in een behoorlijke tijd, maar dan moet ik wel een bench en squat rack te pakken krijgen.
 
Precies 2 maanden te vroeg een set calibrated plates bij Rogue gekocht.
Die staan nu maar liefst bijna 300 euro goedkoper dan in januari :wallbash:

Daarnaast, eens geprobeerd een "betere" deadlift techniek toe te passen door m'n heupen iets hoger te houden in startpositie.
Toch maar niet, nog nooit zoveel rugpijn gehad door deadlifts. Mss ook wel door een foute RDL techniek :unsure:
 
Daarnaast, eens geprobeerd een "betere" deadlift techniek toe te passen door m'n heupen iets hoger te houden in startpositie.
Toch maar niet, nog nooit zoveel rugpijn gehad door deadlifts. Mss ook wel door een foute RDL techniek :unsure:
Spreken we over conventional? Want in dat geval komen je heupen "automatisch" omhoog naar een ok startpositie bij het trekken volgens mij. Tenzij er alles aan doet om zoals een gewichtheffer te deadliften.

Wat ik altijd goed vond om die startpositie te vinden zijn, paradoxaal misschien, snatch grip deadlifts. Je begint dan lager wegens de brede grip, maar ook daardoor moet je op de juiste manier je torso fixeren en met de benen duwen, of dat gewicht blijft liggen.
 
Spreken we over conventional? Want in dat geval komen je heupen "automatisch" omhoog naar een ok startpositie bij het trekken volgens mij. Tenzij er alles aan doet om zoals een gewichtheffer te deadliften.

Wat ik altijd goed vond om die startpositie te vinden zijn, paradoxaal misschien, snatch grip deadlifts. Je begint dan lager wegens de brede grip, maar ook daardoor moet je op de juiste manier je torso fixeren en met de benen duwen, of dat gewicht blijft liggen.
Conventional inderdaad. Als ik andere mensen zie deadliften, starten zij wel hoger dan mij. Maar als ik dat probeer, voelt dat heel onnatuurlijk aan. Het is niet dat ik in squat positie sta. Mijn onderbenen staan wel in deze positie zodat m'n knieën wel over de bar komen bij de start. Ik weet niet of dit een probleem is? Dit zorgt er idd voor dat ik een lagere heup positie heb. Voor mij voelt het zo gewoon natuurlijk aan.
 
Conventional inderdaad. Als ik andere mensen zie deadliften, starten zij wel hoger dan mij. Maar als ik dat probeer, voelt dat heel onnatuurlijk aan. Het is niet dat ik in squat positie sta. Mijn onderbenen staan wel in deze positie zodat m'n knieën wel over de bar komen bij de start. Ik weet niet of dit een probleem is? Dit zorgt er idd voor dat ik een lagere heup positie heb. Voor mij voelt het zo gewoon natuurlijk aan.
Moeilijk zo te zeggen, maar dat moet verschillen tussen personen gebaseerd op de lichaamsverhoudingen (armen, lichaam, dijbenen, scheenbenen).
 
Hello

Na mijn eerste 5 maand (eigenlijk eerder 4-4,5 maand door kleine blessure) trainen ben ik van 13,1% naar 12,5% vet en 57kg naar 59kg spieren. Op zich zie ik wel gestage verbetering in de spiegel en ik merk dat ik wel meer kracht heb (hogere gewichten etc.), maar als ik veel van die fitness en krachttraining sites check dan zeggen die dat je als beginner toch zeker 1 tot 2kg per maand aan spieren zou moeten kunnen winnen met de beginner gains.

Voor de meer ervaren en realistische trainers hier dus de vraag: is daar iets van aan of is het veel marketing klap om hun trainingsprogramma's etc. te verkopen? Zijn mijn gains normale progressie?

Hieronder nog wat info:

  • 185cm
  • 71kg (5 maand terug 69)
  • 3x per week trainen (1u) met telkens rustdag tussen
  • Probeer rond de 1,5g proteine per kg per dag te zitten (lukt normaal vrij aardig)
  • Eet gevarieerd en vrij gezond (maar ik denk wel dat ik moeite heb om in surplus van kcal te raken -> zou spiergroei en vetafname tegelijk kunnen verklaren?)
 
Laatst bewerkt:
Hello

Na mijn eerste 5 maand (eigenlijk eerder 4-4,5 maand door kleine blessure) trainen ben ik van 13,1% naar 12,5% vet en 57kg naar 59kg spieren. Op zich zie ik wel gestage verbetering in de spiegel en ik merk dat ik wel meer kracht heb (hogere gewichten etc.), maar als ik veel van die fitness en krachttraining sites check dan zeggen die dat je als beginner toch zeker 1 tot 2kg per maand aan spieren zou moeten kunnen winnen met de beginner gains.

Voor de meer ervaren en realistische trainers hier dus de vraag: is daar iets van aan of is het veel marketing klap om hun trainingsprogramma's etc. te verkopen? Zijn mijn gains normale progressie?

Hieronder nog wat info:

  • 185cm
  • 71kg
  • 3x per week trainen (1u) met telkens rustdag tussen
  • Probeer rond de 1,5g proteine per kg per dag te zitten (lukt normaal vrij aardig)
  • Eet gevarieerd en vrij gezond (maar ik denk wel dat ik moeite heb om in surplus van kcal te raken -> zou spiergroei en vetafname tegelijk kunnen verklaren?)
1 tot 2 kg spieren per maand als beginner lijkt mij veel. Misschien met een gigantische surplus aan kcal en een intensief programma. Als jij denkt (maar je weet het niet) dat je geen surplus aan kcal binnenkrijgt kan dat al iets verklaren. 71 kg aan 185 cm is dan ook vrij mager.

Ik zou me eerlijk gezegd niet blindstaren op die gegevens, en die ook met een korrel zout nemen. Overigens, als je 2 kg spieren bijkomt en verder niets verandert, daalt je vetpercentage toch gewoon bij een gelijke vetmassa?
 
1 tot 2 kg spieren per maand als beginner lijkt mij veel. Misschien met een gigantische surplus aan kcal en een intensief programma. Als jij denkt (maar je weet het niet) dat je geen surplus aan kcal binnenkrijgt kan dat al iets verklaren. 71 kg aan 185 cm is dan ook vrij mager.

Ik zou me eerlijk gezegd niet blindstaren op die gegevens, en die ook met een korrel zout nemen. Overigens, als je 2 kg spieren bijkomt en verder niets verandert, daalt je vetpercentage toch gewoon bij een gelijke vetmassa?

Wel ik heb het gevoel dat ik heel moeilijk bijkom, maar dat kan komen door dat ik wel denk in een kcal tekort te zitten. Vandaar dat mijn vet% mss wat daalt terwijl spiermassa wel gestaag toeneemt? Dus ik weet niet goed of ik nu gewoon goed bezig ben doordat beide goed evolueren of ik toch meer kcal zou moeten opnemen omdat dat misschien spiermassa sneller zal doen groeien?
 
Wel ik heb het gevoel dat ik heel moeilijk bijkom, maar dat kan komen door dat ik wel denk in een kcal tekort te zitten. Vandaar dat mijn vet% mss wat daalt terwijl spiermassa wel gestaag toeneemt? Dus ik weet niet goed of ik nu gewoon goed bezig ben doordat beide goed evolueren of ik toch meer kcal zou moeten opnemen omdat dat misschien spiermassa sneller zal doen groeien?
Een kcal tekort gaat spieropbouw uiteraard tegenwerken. Ik zou zelfs zeggen dat het enkel nieuwelingen gegeven is om dan nog in spiermassa bij te komen. Als je zo snel mogelijk zoveel mogelijk spiermassa wil krijgen is het effectief een kwestie van je kcal te verhogen (en dat spreken we van 1000 kcal extra bijvoorbeeld). De vraag is of dat je doel is of niet natuurlijk.

Mijn punt was dat die gegevens die je hebt zeggen dat je 2 kg spieren bent bijgekomen en 0.6% vet bent verloren. Een percentage is relatief hé, als je geen vet verliest en spieren bijkomt dan gaat dat percentage wel naar beneden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Een kcal tekort gaat spieropbouw uiteraard tegenwerken. Ik zou zelfs zeggen dat het enkel nieuwelingen gegeven is om dan nog in spiermassa bij te komen. Als je zo snel mogelijk zoveel mogelijk spiermassa wil krijgen is het effectief een kwestie van je kcal te verhogen (en dat spreken we van 1000 kcal extra bijvoorbeeld). De vraag is of dat je doel is of niet natuurlijk.

Mijn punt was dat die gegevens die je hebt zeggen dat je 2 kg spieren bent bijgekomen en 0.6% vet bent verloren. Een percentage is relatief hé, als je geen vet verliest en spieren bijkomt dan gaat dat percentage wel naar beneden.

Not sure, maar 1.000 per dag of per week :D? Want geen flauw idee hoe ik daar aan kan raken per dag lol. Ik ga wel proberen wat meer te eten om toch proberen in een licht surplus te komen, maar tegelijk ben ik wel huiverig tegen te hard bulken (in mijn ogen: ook veel vet kweken).

Ja als ik absolute vetmassa bekijk dan blijft het stabiel tot licht dalend. Wat op zich positief is dus er is idd misschien wel marge om iets meer kcal op te nemen om spiermassa nog wat te stimuleren zonder veel vet bij te komen.

Gisteren was ik op de weegschaal plots maar 70,5 meer dus mijn gewicht lijkt enorm op en neer te gaan, zelfs dag op dag. Begin trainen woog ik 69 dus er is wel vooruitgang natuurlijk.
 
Not sure, maar 1.000 per dag of per week :D? Want geen flauw idee hoe ik daar aan kan raken per dag lol. Ik ga wel proberen wat meer te eten om toch proberen in een licht surplus te komen, maar tegelijk ben ik wel huiverig tegen te hard bulken (in mijn ogen: ook veel vet kweken).

Ja als ik absolute vetmassa bekijk dan blijft het stabiel tot licht dalend. Wat op zich positief is dus er is idd misschien wel marge om iets meer kcal op te nemen om spiermassa nog wat te stimuleren zonder veel vet bij te komen.

Gisteren was ik op de weegschaal plots maar 70,5 meer dus mijn gewicht lijkt enorm op en neer te gaan, zelfs dag op dag. Begin trainen woog ik 69 dus er is wel vooruitgang natuurlijk.
Per dag, maar dat is om er een waarde op te kleven hé. Je wil gewoon een duidelijk surplus als je doel is om zo snel mogelijk spiermassa te krijgen. Of je dan zoals een stofzuiger alles op je pad opeet of het wat onder controle houdt en focust op eiwitten kan je zelf kiezen, moet ook geen 1000 kcal zijn exact (idealiter net genoeg om spiermassa bij te komen, maar ik denk dat zoiets onmogelijk is). Op vlak van lichaamsgewicht kan je ook enkel maar trend zien als je je altijd op hetzelfde moment weegt, en dan naar de trend kijkt (want dagelijks schommelt iedereen, eet eens een hoop zout junk food).

Ik ben iemand die altijd stelselmatig verzwaard is toen ik intensief aan krachttraining deed, en 1000 kcal is IMO niet moeilijk. Pot volle yoghurt van 500 g en je zit al halfweg :unsure:

Moest ik jou zijn zou ik gewoon een of andere snack inlassen na de training, zodat je wat meer binnenkrijgt, en vooral niet ongeduldig worden. In mijn "beginjaren" woonde ik thuis en eiwitpoeder was vies, dus ik at na de training twee boterhammen met pindakaas en een blikje makreel. Trouwens, we hebben het hier niet over het trainen zelf, maar dat is natuurlijk ook belangrijk. De ene traint een uur en heeft een rustige set bench press gedaan en zijn leven verteld, de andere heeft op een uur tijd squat/bench/deadlift afgewerkt en moet even gaan liggen.
 
178cm en 72.5 kgs hier. Kom van 69 kgs 2 maanden geleden sinds ik serieus begon met krachttraining (daarvoor paar maanden met dumbbells only gewerkt). Aan het gewicht merk ik dat er progressie is (ter info, ik kom van BP 1RM van 32 kgs naar 58 kgs nu, nog steeds puny voor maar ik ben trots haha).

Ik probeer om ongeveer 300 kcal boven maintenance te zitten. Concreet 2900 kcal/dag. Draag nog iets teveel vet dus wil er ook niet in overdrijven.
Hou vooral mijn buikomtrek in het oog als indicator of ik niet teveel vet bijkom. Die is ongeveer 1 cm groter dan paar maanden geleden, maar weet niet in hoeverre dit puur vet is of ook ontwikkeling van abs (wss wishful thinking haha). Eiwitten wel op minimaal 160gr/dag.

Ik denk erover om naar 3000 kcal te gaan. Spierweefsel vergt meer energie dus lijkt met niet onlogisch licht te verhogen.

Ach, we zwoegen verder :rofl:
 
Hello

Na mijn eerste 5 maand (eigenlijk eerder 4-4,5 maand door kleine blessure) trainen ben ik van 13,1% naar 12,5% vet en 57kg naar 59kg spieren. Op zich zie ik wel gestage verbetering in de spiegel en ik merk dat ik wel meer kracht heb (hogere gewichten etc.), maar als ik veel van die fitness en krachttraining sites check dan zeggen die dat je als beginner toch zeker 1 tot 2kg per maand aan spieren zou moeten kunnen winnen met de beginner gains.

Voor de meer ervaren en realistische trainers hier dus de vraag: is daar iets van aan of is het veel marketing klap om hun trainingsprogramma's etc. te verkopen? Zijn mijn gains normale progressie?

Hieronder nog wat info:

  • 185cm
  • 71kg (5 maand terug 69)
  • 3x per week trainen (1u) met telkens rustdag tussen
  • Probeer rond de 1,5g proteine per kg per dag te zitten (lukt normaal vrij aardig)
  • Eet gevarieerd en vrij gezond (maar ik denk wel dat ik moeite heb om in surplus van kcal te raken -> zou spiergroei en vetafname tegelijk kunnen verklaren?)
Idd met korrel zout te nemen. Ik zou veel lager rekenen voor het aantal kg dat je in het eerste jaar kan bijkomen. Het hangt ook van veel factoren af. In de eerste plaats je genetische aanleg voor spieropbouw, dan of je wel genoeg eet, en buiten de eerste maanden ook of je wel goed en hard genoeg traint. Verder speelt leeftijd ook een rol, als al de rest hetzelfde is gaat dat als pakweg 35-jarige moeilijker zijn dan als 18-jarige.

Vooral dat genoeg eten niet onderschatten.
 
Zit met een dubbele hernia na iets te intensief trainen.
Voelde dat er iets inschoot bij het benchen, forceerde mezelf bij 2e rep in het naar boven duwen en begon te wringen waardoor ik op rug begon te te duwen om het maar omhoog te krijgen.
Direct naar kine geweest, was beter 's ochtends erna maar nog niet weg en dan fout gemaakt om direct terug te gaan trainen.. Daarna een rit van een uur in de wagen en ik geraakte er gewoon niet meer uit. Zelden zo'n pijn gehad, duidelijk dat het zenuwen waren.

Nu zijn we 10 dagen verder en is het iets beter, leefbaar met (zware) pijnstillers (Tramadol), en gisteren dan een scan waaruit blijkt dat het een dubbele hernia is.

Ik ga - als dit een beetje deftig herstelt tenminste - toch op een andere manier moeten trainen denk ik..
Genoeg waarschuwingen al gehad voor de rug maar de pijn die ik nu heb gehad, heb ik nog nooit gevoeld.
 
Deze week een nieuwe cycle van Stronger by Science strength gestart.

Het doel is om dit 4x per week te doen en te combineren met de HIC's van tactical barbell.

Ik zou de basisconditie wat willen opkrikken dus elke dag minstens 5000 stappen (standaard kom ik daar niet aan), de dagen dat ik een HIC doe wandelen/ lopen voor een halfuur. En de zondag een uurtje lopen, maar daar zal ik terug naar moeten opbouwen
 
Zit met een dubbele hernia na iets te intensief trainen.
Voelde dat er iets inschoot bij het benchen, forceerde mezelf bij 2e rep in het naar boven duwen en begon te wringen waardoor ik op rug begon te te duwen om het maar omhoog te krijgen.
Direct naar kine geweest, was beter 's ochtends erna maar nog niet weg en dan fout gemaakt om direct terug te gaan trainen.. Daarna een rit van een uur in de wagen en ik geraakte er gewoon niet meer uit. Zelden zo'n pijn gehad, duidelijk dat het zenuwen waren.

Nu zijn we 10 dagen verder en is het iets beter, leefbaar met (zware) pijnstillers (Tramadol), en gisteren dan een scan waaruit blijkt dat het een dubbele hernia is.

Ik ga - als dit een beetje deftig herstelt tenminste - toch op een andere manier moeten trainen denk ik..
Genoeg waarschuwingen al gehad voor de rug maar de pijn die ik nu heb gehad, heb ik nog nooit gevoeld.
Stuff of nightmares.

Maar hoe krijg je een hernia op bench press? Dat is dan met een serieuze brug en dan wringen van jewelste omdat het zwaar is ofzo? Heb je daar aanleg voor (je spreekt over waarschuwingen)?
Deze week een nieuwe cycle van Stronger by Science strength gestart.

Het doel is om dit 4x per week te doen en te combineren met de HIC's van tactical barbell.

Ik zou de basisconditie wat willen opkrikken dus elke dag minstens 5000 stappen (standaard kom ik daar niet aan), de dagen dat ik een HIC doe wandelen/ lopen voor een halfuur. En de zondag een uurtje lopen, maar daar zal ik terug naar moeten opbouwen
Moedig, ik slaag er nog altijd niet in om die 3 trainingen per week stelselmatig te combineren met wat conditioning :)

Hoe zit dat schema van Stronger by Science eruit?
 
Kort gezegd: Je kiest uw main lifts en dan tot 2 assistance oefeningen per main. Van alles doe je 5 sets waarbij de laatste een amrap is (met een repgoal die het programma programmeert).
Afhankelijk van of je je repgoal haalt zal het programma het gewicht van de volgende week aanpassen.

Standaard verhoogihet gewicht en verlagen de reps hoe verder je in het programma zit.

Er zijn 3 cycles in het programma waarbij week 7/74 en 21 een deload zijn.

Niets baanbrekends dus, maar wel leuk dat het programma zich aanpast en je prestaties.
Moedig, ik slaag er nog altijd niet in om die 3 trainingen per week stelselmatig te combineren met wat conditioning
Jij gebruikt ook wel wat hogere gewichten dan ik .
 
Stuff of nightmares.

Maar hoe krijg je een hernia op bench press? Dat is dan met een serieuze brug en dan wringen van jewelste omdat het zwaar is ofzo? Heb je daar aanleg voor (je spreekt over waarschuwingen)?
Exact dat, ik arch bij de bench en dan inderdaad geforceerd wringen met de rug wanneer ik niet vlot genoeg omhoog geraak.
Les geleerd, the hard way.

Heb al meermaals bij de kine geweest met een blokkage (eerst bij verkeerde form tijdens squats bvb..) dus heb er ergens wel een aanleg voor.
Kine die dan "kraakt" is uiteraard ook nefast op langere termijn.

De hernia is nu al beter, maar blijkbaar is er toch zwaardere schade om in het oog te houden.
No more heavy lifts for me, ik zal wel brave high volume low weight gaan doen :unsure:
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
971
Terug
Bovenaan