Zwemmen

serieuze vraag.
Ik lees hier dingen over starten met 12.5m en mensen die geen 50 meter na elkaar zwemmen.
Zelf heb ik behoorlijk wat overgewicht en 3 j niet gesport. 0.0 conditie en al 2 jaar een thuis zit job.
Ik ga zwemmen en ben begonnen met 750m in een stuk te zwemmen. Nu zit ik aan 2km per uur na 3 maand zwemmen.
Laatst heb ik 2.8km gezwommen in anderhalf uur.

Ik schat mezelf als de meest onfitte persoon in de wereld, hoe komt het dat mensen moeite hebben met 25m zwemmen? is dat techniek of specifieke lichaamsbouw?
 
Momenteel toch een ontgoochelend EK voor de Belgen in het zwemmen. Croenen mag toch ook eens zijn niveau van 4 jaar terug opnnemen.

"We dragen de gevolgen van de Louwagiejaren" - Appelboom

Onbegrijpelijk hoe je in een land met zoveel zwembaden gewoon 0,00 jeugd klaar hebt staan voor de grote toernooien.
 
Op het begin kan je op autopiloot zwemmen en je afstand vergroten, maar na een tijd start je best met interval trainingen om betere progressie te maken. Voornamelijk traag (echt traag) zwemmen en hier en daar snelle stukken. Dan train je uw hartslag omlaag en word je recuperatie beter.

Als andere zwemmers er trager uitzien maar toch sneller zwemmen, dan is dat wellicht techniek.
Beste wat je dan kan doen is aan hun of iemand gevorderd vragen wat er beter kan aan jouw techniek.
Een tip die mij geholpen heeft ivm crawl: Duw zeker genoeg uit met je arm/hand, vooraleer je uw slag opnieuw begint.
De "klik" qua ademhaling bij crawl was voor mij een grote mijlpaal :D.

@kingjulie, je zwemt en maakt progressie, dus onfit zou ik je niet noemen! Ik verwacht dat 25m schoolslag op het gemak toch lukt als je kan zwemmen. Met crawl kan je veel "fout" doen, waardoor 25m enorm vermoeiend kan zijn (I've been there).
 
"We dragen de gevolgen van de Louwagiejaren" - Appelboom

Onbegrijpelijk hoe je in een land met zoveel zwembaden gewoon 0,00 jeugd klaar hebt staan voor de grote toernooien.
Denk dat iedereen wel eens kritisch naar zichzelf mag kijken. Zowel Gaastra als de atleten. Dumont, Buys, Croenen en net maar te zwijgen over de opvulling.
 
Denk dat iedereen wel eens kritisch naar zichzelf mag kijken. Zowel Gaastra als de atleten. Dumont, Buys, Croenen en net maar te zwijgen over de opvulling.

Zeker, maar het schrijnend gebrek aan opvolging is wel terug te brengen tot slecht beleid. Eerlijk gezegd denk ik dat Gaastra ook maar doet wat hij kan. Zo een Croenen zit gewoon aan zijn plafond.
 
Net eerste week achter de rug. 5x gaan zwemmen.
Ging nog verrassend goed na zo lang niets te doen.

Heb nu enkel schoolslag gedaan
Warm up: 4x25m op het gemak
Daarna doe ik
4 sets van 10x 25m met ongeveer een halve minuut pauze sets door.

Daarna rustig nog wat rondjes tot de tijd erop zit. Voorlopig is het een tijdslot inboeken en dan kan je 45min zwemmen.

Misschien beter om meer sets te doen met minder rondjes?
 
Net eerste week achter de rug. 5x gaan zwemmen.
Ging nog verrassend goed na zo lang niets te doen.

Heb nu enkel schoolslag gedaan
Warm up: 4x25m op het gemak
Daarna doe ik
4 sets van 10x 25m met ongeveer een halve minuut pauze sets door.

Daarna rustig nog wat rondjes tot de tijd erop zit. Voorlopig is het een tijdslot inboeken en dan kan je 45min zwemmen.

Misschien beter om meer sets te doen met minder rondjes?
Eerste week en meteen 5 keer gaan zwemmen :D. Straf!
Op het begin zou ik vooral op het gemak zwemmen en kortere afstanden. Dan kan je focussen op je techniek, zien wat werkt voor jouw en wat niet. Vervolgens afstand opbouwen en daarna snelheid opdrijven door interval training te doen.

Wij moeten hier wel nog reserveren voor te zwemmen, maar het werkt zeer vlot. Meestal is er nog een baan vrij, dus ideaal!
 
Deze thread is precies verzopen, hier nog mensen aan 't zwemmen?
Ben normaal gezien geen zwemmer, maarja moet 't oppikken omdat ik met de rug sukkel.
Wilde beginnen met een halfuurke 2x per week, tot 3x maar dat moet ik nog bezien of ik 't wel leuk ga vinden.
 
Hoe snel word je beter in zwemmen? 😫
Want dat valt ernorm tegen (de 1e keer sinds de lagere school ofzo, gok ik).
 
Ik zwem 2x per week. Gemiddelde tijden zijn mooi vooruit aan het gaan, dus ik ben content.

Hoe snel word je beter in zwemmen? 😫
Want dat valt ernorm tegen (de 1e keer sinds de lagere school ofzo, gok ik).

Is persoonlijk, verwacht ik. Maar geef het even tijd. Ik ben begonnen met tergend trage schoolslag, hoofd mooi boven water.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Als je 2 tot 3x per week gaat en een beetje aan je techniek probeert te sleutelen moet je tussen de 8 en 12 weken toch al een mooi verschil voelen qua uithouding alleen al.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik probeer wekelijks 2,5 km af te werken in 1 sessie, gewoon schoolslag en een paar lengtes rugslag als er voldoende tijd en plaats is.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik kan maar 1 tip geven: probeer de juisre techniek te doen, ja ook bij schoolslag. Want zo heb ik mijn onderrug wat kapot gemaakt. Hoofd mooi boven water moet je dus niet doen.

en probeer Core/stabiliteit oefeningen bij te doen, kan alleen maar ten goede komen.
 
Ik wist toen niet beter. Om maar te zeggen dat iedereen ergens moet beginnen :unsure:
Ik wou dat toch maar even beklemtonen :)

Eigenlijk is het beste wat je kan doen zo snel mogelijk crawl/vrije slag leren zwemmen. Schoolslag is niet alleen niet fantastisch goed voor je rug, ook bv voor mensen die last hebben van hun knieën is de kickbeweging die bij schoolslag hoort ook alles behalve ideaal te noemen. De belasting bij crawl is in principe veel gelijkmatiger verdeelt omdat je in principe in vloeiende bewegingen constant van links naar rechts rolt in het water.

Crawl is in principe ook niet zo zot moeilijk om te starten. Het is in het begin imo gewoon belangrijk dat je begint met te focussen op u ademhaling en dat in orde te krijgen en daar in ritme in te vinden. Eens je u daar comfortabel bij voelt heb je tijd om aan andere zaken te werken en u snelheid op te drijven. Vaak zie je veel mensen vooral snel proberen zwemmen om dan na 15 meter allerhande rare dingen moeten beginnen doen om hun 25m vol te maken omdat ze in ademnood komen.
 
Crawl is in principe ook niet zo zot moeilijk om te starten. Het is in het begin imo gewoon belangrijk dat je begint met te focussen op u ademhaling en dat in orde te krijgen en daar in ritme in te vinden.
Ik vind dat veruit het moeilijkste van crawl en dat werd toen ik zwemslagen leerde als kind ook niet deftig aangeleerd. Hoofd zijwaarts draaien om adem te halen resulteert meestal in zwembadwater tot in mijn sinussen waardoor het meer op verdrinken dan zwemmen begint te lijken, althans in mijn hoofd.
 
Hebben jullie schoolslag-met-hoofd-onder aangeleerd gekregen? Ik niet (bijna 30 jaar terug). Ik ben dat beginnen na te doen toen ik terug begon te zwemmen, want dat zag er veel comfortabeler en sneller uit. Tegenwoordig zwem ik alleen nog crawl. De ademhaling en daar het ritme in vinden was voor mij ook het grootste struikelblok, maar eens dat die "klik" er is, gaat het vlot.
 
Ik heb nooit echt leren zwemmen. Zwaar ziek geweest als kind... Beslist om start 2 swim te gaan doen. Werd geadverteerd als zijnde ook voor mensen die niet konden zwemmen maar de schoolslagbaan (aka stap 1) zat vol mensen die hun techniek wouden verbeteren. De moed zonk me gelijk in m'n schoenen. De zwemleraar was wel direct enthousiast. Na de vierde les vond hij dat ik het kon (ook veel steun van de andere zwemmers gehad), ik vond het echt een overwinning. Ik had wel geen waterangst ofzo (wat volgens leraar bij de meeste volwassenen wel speelt als ze niet kunnen zwemmen). Hoofd onder water dus. 600 meter lukt redelijk vlot.
 
Terug
Bovenaan