Zwemmen

Weinig zwemmers hier precies?

Ondertussen lukt het om iedere week te gaan (buiten m'n reis).
Iedere week merk ik verbeteringen in m'n crawl. Ademhaling lukt beter en beter, techniek volhouden ook.
Het ziet er goed uit om vanaf het weer kan eens te gaan openwater zwemmen in de blaarmeersen. (iemand al ervaring mee?)

Volgen jullie speciefieke trainingschema's?
Wat late reactie maar allee :)

Het gewone zwemgedeelte is wel OK als er niet veel volk is, dan kan gemakkelijk baantjes trekker over de hele lengte.

In de zomer maanden kan je meestal ieder jaar ook buiten de zwemzone zwemmen, ideaal voor de echte openwater zwemmer of triathleet.
Info van vorig jaar: https://stad.gent/nl/blaarmeersen/n...armeersen-zwemlocatie-voor-open-water-zwemmen
 
Waarom wordt het rolkeerpunt eigenlijk niet gebruikt bij schoolslag? Is dit eigenlijk beetje doenbaar om aan jezelf aan te leren?
 
Waarom wordt het rolkeerpunt eigenlijk niet gebruikt bij schoolslag? Is dit eigenlijk beetje doenbaar om aan jezelf aan te leren?
Een voorwaartse tuimeling lijkt mij niet echt te passen in schoolslag omdat het tegen de beweging in is van de techniek. Je bovenlichaam gaat steeds naar achter om je hoofd naar boven te halen. Dus een "open turn" lijkt mij logischer en efficiënter.
Persoonlijke ervaring: je kan dat jezelf aanleren, maar om de zoveel tijd zou ik feedback vragen aan iemand-die-het-kan in het zwembad. Die kan gericht bijsturen. Afleren van slechte gewoontes is moeilijk.
 
Ben dus onlangs wat beginnen zwemmen, iemand trainingsschema voor een beginnend zwemmer?
Niet echt een schema, maar ik richtte me stelselmatig op het zwemmen van 500m een aantal weken waarin 3 slagen afwisselde.
50m (dus op en af) schoolslag, daarna 50m rugslag en dan nog eens 50m crawl (met pull buoy en dan zonder, da's zo'n hulpstuk dat je tussen je benen plaatst zodat je minder gauw zinkende benen hebt).
Pauze nam ik niet tot dat ik 250m = 10 baantjes kon zwemmen.
Nadien wel een 1 min recup.

Soms eens 4 baantjes schoolslag, 4 baantjes crawl (met of zonder pull buoy).
Twee weken 500 en dan zo omhoog naar 750 2 weken en zo naar 1000, 1250m en 1000m.
 
Ik zwem heel vaak en het is opvallend hoe weinig mensen kennis hebben van de ongeschreven zwemregels bij “baantjes trekken”.
Ik vraag me dan steeds af hoe die mensen zich in het verkeer zouden begeven.
Onderstaande tips zorgen voor de beste zwemervaring!

 
Ik zwem heel vaak en het is opvallend hoe weinig mensen kennis hebben van de ongeschreven zwemregels bij “baantjes trekken”.
Ik vraag me dan steeds af hoe die mensen zich in het verkeer zouden begeven.
Onderstaande tips zorgen voor de beste zwemervaring!

Haha, vooral dat keerpunt 'snappen' veel zwemmers niet
 
Haha, vooral dat keerpunt 'snappen' veel zwemmers niet
Zeker in een heel drukke zwembaan.
Maar ook het vertrekken...
Dan staat er iemand aan de kant te wachten, ik kom aangezwommen.
Op het moment dat ik mijn keerpunt ga nemen besluit die te vertrekken pal voor mijn neus.
Zwemt vervolgens trager dan mij, maar toch nog snel genoeg om andere mensen te beginnen inhalen.
Ja, dan zit je daar dus een hele tijd achter vast hé...
Met een beetje inzicht kan die persoon perfect inschatten dat ik sneller zwem, en dus even wachten met vertrekken tot een snellere zwemmer gepasseerd is.
 
Ik ga er is aan beginnen :) wou voor de Corona er ook al aan beginnen maar tja .
Ik ben een fervente tennisser maar ik krijg wa pijntjes .( vooral knieën)
Nu ben ik vrij technische tennisser en is men fysiek veel minder dus dat gaat denk het grootste probleem worden :)
Iemand wat tips om eraan te beginnen ?
Ik denk dat ik ga beginnen 2 x per week wegens druk opt werk
 
Ik ga er is aan beginnen :) wou voor de Corona er ook al aan beginnen maar tja .
Ik ben een fervente tennisser maar ik krijg wa pijntjes .( vooral knieën)
Nu ben ik vrij technische tennisser en is men fysiek veel minder dus dat gaat denk het grootste probleem worden :)
Iemand wat tips om eraan te beginnen ?
Ik denk dat ik ga beginnen 2 x per week wegens druk opt werk
Ik zou rustig op je eigen tempo schoolslag beginnen zwemmen in sets. Bijvoorbeeld 3 x 100 meter en zien hoe dat aanvoelt. 2 x 200 meter, 1 x 300 meter. Steek er wat variatie in. 30 minuten in totaal zwemmen ofzo. Nog niet te veel van snelheid of techniek aantrekken.
 
Ik zou rustig op je eigen tempo schoolslag beginnen zwemmen in sets. Bijvoorbeeld 3 x 100 meter en zien hoe dat aanvoelt. 2 x 200 meter, 1 x 300 meter. Steek er wat variatie in. 30 minuten in totaal zwemmen ofzo. Nog niet te veel van snelheid of techniek aantrekken.
Ok bedankt had totaal gen idee :)
 
Ik ben voor de zoveelste keer aan het proberen via zwemmen mijn kilo's er vanaf te krijgen en opnieuw te sporten.
Ik zwem opzich graag, maar het is een eenzame sport waarbij ik wel wat muziek kan gebruiken.
is hier iemand die met oortjes zwemt?
 
Ik ben voor de zoveelste keer aan het proberen via zwemmen mijn kilo's er vanaf te krijgen en opnieuw te sporten.
Ik zwem opzich graag, maar het is een eenzame sport waarbij ik wel wat muziek kan gebruiken.
is hier iemand die met oortjes zwemt?

ik heb de aftershokz xtrainerz, super te vreden van.
Podcast tijdens het zwemmen laten de tijd wel snel gaan

Maar ik ga eigenlijk te weinig gaan zwemmen, wil dat graag terug eens te goed doen, maar er gebeurt altijd wel iets dat m'n schema verandert.
 
ik heb de aftershokz xtrainerz, super te vreden van.
Podcast tijdens het zwemmen laten de tijd wel snel gaan

Maar ik ga eigenlijk te weinig gaan zwemmen, wil dat graag terug eens te goed doen, maar er gebeurt altijd wel iets dat m'n schema verandert.
Neem je dan uw gsm mee in een zakje in't water? Of kan die makkelijk 25m overbruggen door aan de kant te blijven liggen?
 
Neem je dan uw gsm mee in een zakje in't water? Of kan die makkelijk 25m overbruggen door aan de kant te blijven liggen?
die heeft geen bluetooth maar een intern geheugen, in pc pluggen, en podcast/muziek verslepen naar de oortjes

Daar loop ik trouwens ook mee, heel handig aangezien ik niet altijd m'n gsm mee heb tijdens het lopen.
 
Vandaag na vele jaren nog eens gaan zwemmen.

3 km crawl, ik ben een tevreden mens.

Ik denk trouwens dat zwemmen mijn nieuwe sport wordt.

Ben het beu dat ik met het lopen altijd tegen een blessure loop.

Ofwel ga ik en lopen en zwemmen combineren. Hopelijk zijn die complementair.
 
Cool, had dit topic nog niet gezien.

Hier ook een waterrat. Sinds deze week heb ik eindelijk mijn ankerpunt voor de zwemelastiek en mijn nieuwe Focus snorkel. Ik kan gaan surplacen :laugh:
 
Vandaag na vele jaren nog eens gaan zwemmen.

3 km crawl, ik ben een tevreden mens.

Ik denk trouwens dat zwemmen mijn nieuwe sport wordt.

Ben het beu dat ik met het lopen altijd tegen een blessure loop.

Ofwel ga ik en lopen en zwemmen combineren. Hopelijk zijn die complementair.

Doe er fietsen bij en je kan gaan triathlonnen :)
 
Ik hou het bij fietsen en zwemmen. Toen ik een start 2 run wou proberen ben ik na 300m door mijn knie gegaan.
 
Terug
Bovenaan