WK Wielrennen 2022 (Wollongong, Australië)

Je moet natuurlijk altijd uiterst voorzichtig zijn als er kinderen bij betrokken zijn maar goed dat ook het gedrag van die kinderen en dan vooral van hun ouders eens benoemd wordt. En of het nu MVDP daags voor het WK is of Marc & Linda die van hun vakantie willen genieten, het hoort echt niet.
Klopt.

En ik wil nog efkes nuanceren: ja we zijn allemaal onnozele pubers geweest die wel eens een keer kattekwaad uitgehaald hebben. Maar ook: als je gepakt wordt aanhoor je nederig hoe men je op je plaats zet en je ouders mogen je dan ook wel heel hard mee over je voeten geven en hun excuses aanbieden. Ook dat hoort er dan bij.
Maar dat is steeds minder van deze tijd. Mijn kind schoon kind.

Oh ja en dat neemt niet weg dat de reactie van MVDP niet juist was en dat de omkadering van de NL ploeg beter kon enzovoort.
 

Volgens dit artikel zou hij hun wel hardhandig hebben vastgepakt.

Hoe het echt allemaal is gelopen zullen we allicht nooit weten, maar dat dat onopgevoed rotjong is dat staat wel buiten kijf.
Da's wat die ouders zeggen, maar wat MVDP betwijfelt en direct zegt: "laat die beelden dan zien, bel de politie maar". Lijkt mij niet het antwoord van iemand die zeker in zijn schoenen staat.
Die beelden kan je op YT wel vinden en zijn vaag, je ziet MVDP daar over het bed springen en zou een van die meisjes daarin geraakt hebben. Ging ervan uit dat er een plankje stond zeker?

Nuja, zijn reactie was verkeerd, daar niet van. Maar men mag ook begrip tonen voor de stress-situatie waarin hij zat vind ik.
 
Wat een absurde, ongelukkige samenloop van omstandigheden:
- VDP slaapt op een andere verdieping omdat hij (officieel) zich wat verkouden voelde of (speculatie) hij liever heel de week met zijn vriendin een kamer deelde. Op de gang van de andere renners was het rustig. Omstandigheid 1.
- De kinderen van de kamer tegenover de zijne zijn ettertjes die het amusant vinden om op deuren van andere kamers te gaan kloppen en dan weg te lopen. Omstandigheid 2.
- In plaats van de receptie of iemand van de omkadering te bellen wil VDP dit zelf oplossen en in een opvliegende bui loopt hij achter zo'n ettertje de kamer in (mag niet!) waarbij een van de kinderen zich bezeert. Omstandigheid 3.
- Hij heeft dan nog de pech dat de ouders van de kinderen hun ettertjes gelijk geven en zelf in de aanval gaan door de politie te bellen. Omstandigheid 4.
- De politie neemt dit zodanig ernstig dat ze hem arresteren en de nacht laten doorbrengen op het politiekantoor. Omstandigheid 5.
- Dit alles net op de avond voor het WK, zijn enige belangrijke doel sinds hij uit de Tour stapte.

Omstandigheden 1 en 3 had hij zelf in de hand. 2, 4 en 5 zijn gewoon dikke pech. VDP heeft hier vooral een grote fout gemaakt door te agressief te reageren op de ettertjes maar ik denk dat iedereen zijn reactie wel op de een of andere manier kan begrijpen. Volgend jaar op revanche in topvorm naar Glasgow om de titel te pakken? Het zou zomaar eens kunnen.
 
Wat een absurde, ongelukkige samenloop van omstandigheden:
- VDP slaapt op een andere verdieping omdat hij (officieel) zich wat verkouden voelde of (speculatie) hij liever heel de week met zijn vriendin een kamer deelde. Op de gang van de andere renners was het rustig. Omstandigheid 1.
- De kinderen van de kamer tegenover de zijne zijn ettertjes die het amusant vinden om op deuren van andere kamers te gaan kloppen en dan weg te lopen. Omstandigheid 2.
- In plaats van de receptie of iemand van de omkadering te bellen wil VDP dit zelf oplossen en in een opvliegende bui loopt hij achter zo'n ettertje de kamer in (mag niet!) waarbij een van de kinderen zich bezeert. Omstandigheid 3.
- Hij heeft dan nog de pech dat de ouders van de kinderen hun ettertjes gelijk geven en zelf in de aanval gaan door de politie te bellen. Omstandigheid 4.
- De politie neemt dit zodanig ernstig dat ze hem arresteren en de nacht laten doorbrengen op het politiekantoor. Omstandigheid 5.
- Dit alles net op de avond voor het WK, zijn enige belangrijke doel sinds hij uit de Tour stapte.

Omstandigheden 1 en 3 had hij zelf in de hand. 2, 4 en 5 zijn gewoon dikke pech. VDP heeft hier vooral een grote fout gemaakt door te agressief te reageren op de ettertjes maar ik denk dat iedereen zijn reactie wel op de een of andere manier kan begrijpen. Volgend jaar op revanche in topvorm naar Glasgow om de titel te pakken? Het zou zomaar eens kunnen.

Ik stel voor dat MVDP voortaan voor België uitkomt, onze omkadering is een pak beter.
 
Nu moest mvdp gewoon de bond gebeld hebben , ging er iemand voor zijn deur staan , gingen die kinderen niks kunnen doen hebben.
(Het blijven wel *** kinderen met *** ouders)

De grootste straf voor mvdp is niet die 1000 euro of 3 jaar Australië niet binnen, maar gewoon dat hij dit WK niet kon rijden.
 
Het wordt wel steeds duidelijker dat het gezin, en dan met name die marginale ouders, het echte probleem zijn in dit verhaal. In het artikel van hln staat dat VDP de kinderen achtervolgd heeft tot in hun kamer om hen wat schrik aan te jagen, maar hen nooit ook maar heeft aangeraakt. Het feit dat de ouders/kinderen nu zelf nog wat filmpjes de wereld insturen van het voorval zegt ook al genoeg. Ik zou niet verschieten dat die kinderen met hun ouders nog in een aantal tv-studios gaan opduiken voor een stevige vergoeding.
 
De grootste straf voor mvdp is niet die 1000 euro of 3 jaar Australië niet binnen, maar gewoon dat hij dit WK niet kon rijden.
Zelfs een levenslange ban uit Australië zou hem niet deren vermoed ik. 't Is niet dat hij daar nog gaat koersen (tenzij het WK daar binnen de 10 jaar opnieuw gereden zou worden) en veel zin om nog vrijwillig naar dat land te gaan zal hij niet hebben lijkt me.
En ja ... € 1.000. Da's voor ons het equivalent van een € 25 boete ofzo? Daar gaat ook niemand van wakker liggen.
 
Het Australisch rechtssysteem werkt anders dan hier, ik heb er mij al bij neer gelegd dat er weinig nodig is om onder "assault" te vallen en dat MVDP daarvoor veroordeeld is.
Moreel heeft hij voor mij niets mis of fout gedaan, enkel stom om het zo aan te pakken als topsporter die veel meer te verliezen heeft dan die meisjes.

Maar er moet toch echt wel een mogelijkheid zijn om een claim op te starten voor de gigantische schade die hij heeft ondervonden door hun gedrag? De gemiste inkomsten, de reputatieschade
 
Het Australisch rechtssysteem werkt anders dan hier, ik heb er mij al bij neer gelegd dat er weinig nodig is om onder "assault" te vallen en dat MVDP daarvoor veroordeeld is.
Moreel heeft hij voor mij niets mis of fout gedaan, enkel stom om het zo aan te pakken als topsporter die veel meer te verliezen heeft dan die meisjes.

Maar er moet toch echt wel een mogelijkheid zijn om een claim op te starten voor de gigantische schade die hij heeft ondervonden door hun gedrag? De gemiste inkomsten, de reputatieschade

Hij is veroordeeld geweest voor de feiten door een rechtbank om dan een schadevergoeding te eisen lijkt me zo goed als onmogelijk.
 
Zo werkt de wet niet. Het is niet omdat de ene partij veroordeeld is voor feit X, dat de andere partij niet veroordeeld kan worden voor feit Y. Die 2 zijn niet tegenstrijdig.
Als ik uw hand afkap omdat jij mijn huis in brand stak, worden we beide gestraft.
 
Zo werkt de wet niet. Het is niet omdat de ene partij veroordeeld is voor feit X, dat de andere partij niet veroordeeld kan worden voor feit Y. Die 2 zijn niet tegenstrijdig.
Als ik uw hand afkap omdat jij mijn huis in brand stak, worden we beide gestraft.

Ik vrees er toch voor dat hij geen poot heeft om op te staan hoor. Die reputatieschade bv heeft hij zichzelf aangedaan natuurlijk door die kinderen vast te pakken dat is niet veroorzaakt door die tieners hun geklop.

Ik ga volledig akkoord dat het kutkinderen zijn met kutouders. Maar ik zie echt niet in hoe hier wettelijk iets aan kan doen. Ik denk ook niet dat het in Belgie of Nederland zo anders zou zijn.
 
Net dat hele artikel gelezen van Thijs Zonneveld in het AD over het voorval-MVDP. Dat is het verhaal dat de ouders en kinderen naar buiten gebracht hebben, met filmpjes. Ik vind dat verhaal wel hallucinant.

Die kinderen doen dat vaker op hotel, 'knock and run', de ouders weten dat en laten hen maar doen. Ze sliepen op een aparte kamer naast de kamer van de ouders, de ouders dachten dat ze een film aan 't kijken waren.
Geen moment een 'sorry, we hadden dat niet mogen doen'. Zijn vooral verontwaardigd dat MVDP er zo 'goedkoop' vanaf gekomen is. Er is niet echt een duw geweest, maar hij heeft ze achterna gezeten tot in hun kamer, hen even geraakt in die looptocht, en dan geroepen dat ze ermee moesten stoppen. Daar waren ze van geschrokken. De ouders stonden er toen bij en begonnen MVDP uit te schelden en hebben direct de politie gebeld. Zagen niet goed in wat er verkeerd aan was, aan dat spelleke. Hij had hen gezegd dat hij een belangrijke wedstrijd had en dat de kinderen al uren bezig waren.
Dat (paar seconden) achterna lopen (tot in de kamer) is op zich al genoeg voor die boete en klacht, en zien ze als bedreiging. Maar de context van waarin die jongen zat, allez zeg. Klein beetje begrip tonen.

Als ik (de entourage-)MVDP was diende ik een klacht in voor dat gedrag, met forse schadevergoeding. Geen idee of het kans zou maken.
Ongelofelijk. Zegt vooral ook heel veel over de ouders.
Hoeveel pech kan je hebben om net dat mee te maken..
Maar toch vreemd dat mathieu zijn ploeg niet heeft geïnformeerd om dat probleem voor hem op te lossen, hoewel hij natuurlijk niet kunnen weten dat het zo uit de hand zou lopen.

Ik hoop maar dat mathieu dit goed achter zich kan laten. Je werkt/traint ongelofelijk bizar hard om op dit niveau te presteren en dan lappen ze je zo iets. Damn..
 
Remco landt zo meteen in Zaventem, het circus kan beginnen.

Ik hoop gewoon dat hij als eerbetoon aan zijn illustere voorganger eens in een interview hetzelfde t-shirt aandoet als Boonen op de avond van zijn wereldtitel.
a1f79ed2-8a52-11e6-aef1-00163edf48dd.jpg
 
Ik snap niet waarom hij niet gewoon naar de receptie ging om dat te melden of een andere kamer te vragen of zoiets. Dat is toch een veel logischere reactie dan dit?
Receptie bellen, omkadering bellen, vriendin het laten oplossen, ... had allemaal beter en correcter geweest. Maar ja, het is menselijk zeker. Waarschijnlijk omdat je ook gewoon denkt op dat moment dat je het wel even snel snel kan oplossen...
 
Receptie bellen, omkadering bellen, vriendin het laten oplossen, ... had allemaal beter en correcter geweest. Maar ja, het is menselijk zeker. Waarschijnlijk omdat je ook gewoon denkt op dat moment dat je het wel even snel snel kan oplossen...
Het is die laatste reflex die ik vooral niet snap. Snel oplossen door ze achterna te zitten?
 
Terug
Bovenaan