Wifi versterker

Welk Access Point zou je aanraden?
Hangt er vanaf wat je wil.

Als je niet geeft om 2 SSID's (Wifi namen) dan kan je eender welk WiFi 5, 6 of 7 AP nemen, van eender welke leverancier zolang dat het de optie heeft op het AP zelf een configuratie te kunnen doen (stand alone). Er zijn veel merken die ook nog een controller nodig hebben voor stand-alone AP's en het vergt wat meer kennis om dat vlot in te stellen en te onderhouden. Weet ook dat de meeste AP's niet in het stopcontact gestoken worden, maar met Power over Ethernet (PoE) gevoed moeten worden. Je moet daar dus een PoE adapter bij kopen (tenzij die mee geleverd wordt, of je via de kabel PoE toevoegt vanuit een switch of zo).

Wat vroeger nog wel eens gedaan werd, is een goedkope "WiFi Router" kopen zoals een TP link Archer of zo, daar de router functie van afzetten (als dat kan) en enkel het ingebouwde AP gebruiken. Als je die router niet afzet, of niet kan afzetten is het zo dat je met je toestellen boven wel aan het internet geraakt, maar niet aan de toestellen die op het gelijkvloers staan (om bijvoorbeeld naar daar te te casten, printen, etc...) Die 'zien' elkaar niet en daar is geen oplossing voor.

Wil je 1 Wifi netwerk over heel je huis, wat de betere oplossing is omdat je clients dan vlot roamen van AP naar AP en omdat je netwerk thuis dan 1 groot netwerk blijft in plaats 2 of meer kleintjes, dan kies je best een systeem in functie van hoeveel dekking je nodig hebt waarbij je ook het AP in je modem uitschakelt en vervangt door eentje van hetzelfde merk als dat van boven. Dan kom je dus terug bij een "multi room wifi" oplossing, wat ze ook vaak gewoon een mesh systeem noemen, zelfs als je dat via kabel aansluit (dat is ook altijd beter)

Klassieke 'consumer' oplossingen zijn TP-Link Deco, Netgear Orbi en Google Mesh. Ik ben daar zelf geen fan van en raad meestal iets met wat meer flexibiliteit aan maar een low-end multi room wifi systeem met 1 satelliet is waarschijnlijk de goedkoopste optie met minstens aanvaardbare kwaliteit. Denk aan 150 euro of zo. De bovenstaande 'router in AP mode' heb je al voor 50-70 euro en een degelijk schaalbaar systeem begint bij 220 euro of zo bare-bones en rond de 400 euro voor een solide basis.
 
Nu ik boven een internet kabel heb lopen, is zo ene Google Mesh genoeg dan? Moest ik toch voor dat systeem kiezen. Met mijn beperkte kennis lijkt dat het makkelijkste.
 
Nu ik boven een internet kabel heb lopen, is zo ene Google Mesh genoeg dan? Moest ik toch voor dat systeem kiezen. Met mijn beperkte kennis lijkt dat het makkelijkste.
In standaard instelling gaat die zich als router + AP gedragen (en zich dus afscheiden van de rest van netwerk). Je kan volgens wat ik lees in advanced network settings / your wifi point / bridge mode dat ding in AP-only mode zetten. Dan heb je nog altijd 2 SSID's, maar wel op 1 netwerk waardoor je toestellen mekaar zien, ongeacht het SSID waarop ze verbinden.
 
Wat vroeger nog wel eens gedaan werd, is een goedkope "WiFi Router" kopen zoals een TP link Archer of zo, daar de router functie van afzetten (als dat kan) en enkel het ingebouwde AP gebruiken. Als je die router niet afzet, of niet kan afzetten is het zo dat je met je toestellen boven wel aan het internet geraakt, maar niet aan de toestellen die op het gelijkvloers staan (om bijvoorbeeld naar daar te te casten, printen, etc...) Die 'zien' elkaar niet en daar is geen oplossing voor.
Doe ik nog steeds, en werkt perfect. Zo'n router werkt niet alleen als accespunt, maar ook als switch, waardoor je er ook meerdere bedrade toestellen op kunt aansluiten. Voor 10 euro voor een tweedehands toestel heb je dus een oplossing waar je nieuw de kostprijs van een accesspoint en een switch zou moeten betalen, met dan nog eens de miserie dat die allebei gevoed moeten worden als je geen Power over Ethernet hebt.

Toen we pas in onze cohousing introkken en Fluvius het maandenlang liet afweten om coax te leggen, heb ik de bestaande aansluiting voor één woning gebruikt om drie maand lang vier woningen tegelijk van internet te voorzien met 1 telenetrouter + 1 switch + 3 oude TP-link routers.
Dat lukte perfect en iedereen keek volop tv via internet en appte er op los.

Ik heb ook een TP Link Archer op zolder staan, met kabel verbonden met laptop en pc, en draadloos met printer en alle mobiele toestellen.
In huis kun je dus twee Wi-Fi netten detecteren met een verschillende naam (bvb 'Wifi Beneden' en 'Wifi boven' ), maar achterliggend zijn die gewoon hetzelfde netwerk. Als ik op mijn laptop beneden iets wil afdrukken, dan schiet mijn printer op zolder zonder probleem in gang.

TP Link is daar een goed merk voor, heb ik de indruk. Zeer goeie wifi-coverage, altijd makkelijk in te stellen, en zeer breed tweedehands verkrijgbaar.
 
Laatst bewerkt:
Werkt inderdaad ALS het model dat je hebt in AP modus / bridge modus kan gezet worden en ALS het geen kwaad kan dat je onderbroken wordt als je tussen je 2 SSID's verplaatst (in videobellen, streaming, of IP telefonie) en je moet wat geluk hebben dat die 2 toestellen (ISP en je eigen router) niet dezelde channels kiezen op 2.4 en 5gHz of je moet dat zelf kunnen en willen aanpassen. Als het niet goed werkt, heb je er wel het raden naar waarom want dat kan je nergens zien...
 
Ivm Powerline: ik heb er 1 van Telenet en die doet soms vreemd.
In een niet geaard stopcontact geeft ie storing op de vinyl setup (merkbare ruis)
In een geaard stopcontact maakt het ding zelf een high pitched geluid.
Had het ding even in gebruik tot de ethernet bekabeling in de kelderen zolder in orde was, maar mijn ervaringen zijn dus niet super.
Het is ook een 3 fase netwerk, misschien daarmee? (@zephir , jij lijkt mij er wat van te kennen)
 
Dat is zo gek niet. De stroom in je muur moduleert op 50Hz. Powerlines zetten daar gewoon nog een signaal, of signalen bij op een hogere frequentie (2-85Mhz). Oudere versies van powerlines gebruiken de aarding niet, nieuwere standaarden wel (waar het kan). Als je een device hebt waar een analoog signaal uit komt, dat bovendien versterkt wordt, kan je dat dus ongewild oppikken en mee versterken. Dat gaat die ruis zijn... Dat kan je waarschijnlijk oplossen door een filter in het stopcontact te steken voor je phono stage.

Die hoge pitch in het toestel zelf is waarschijnlijk een ander fenomeen: coil whine. Daar geraak je niet zomaar vanaf.
Ik heb hier een setje Devolo's liggen die dat niet hebben... Kan aan het merk liggen... Als jouw setje de aarding KAN gebruiken als die er is, is het goed mogelijk dat die meer vermogen / andere componenten bij inschakelt om een extra fase bij op de aarding te zetten en dat je die daarom wel hoort en in "low bandwith mode" op een niet geaard stopcontact niet. Dat laatste is een interpretatie, ik weet dat niet zeker...
 
Nog een vraagje over de Google Mesh. Is daar maar 1 versie van? Of moet ik ergens op letten?
 
Er zijn meerdere modellen:


Clourante wifi standaarden vandaag zijn 5, 6, 6E en 7 (gloednieuw). De meeste google mesh toestellen zijn wifi 5, de pro's 6E. 5 Is snel genoeg voor wat jij wil doen, maar het is stilaan tijd dat alle nieuwe toestellen minstens wifi 6 beginnen worden... Nieuw smartphones in de hogere range hebben meestal 6E aan boord en de allersnelste 7. Vanaf de iPhone 11 bijvoorbeeld werken ze met wifi 6 om je een idee te geven van generaties.
 
Er zijn meerdere modellen:


Clourante wifi standaarden vandaag zijn 5, 6, 6E en 7 (gloednieuw). De meeste google mesh toestellen zijn wifi 5, de pro's 6E. 5 Is snel genoeg voor wat jij wil doen, maar het is stilaan tijd dat alle nieuwe toestellen minstens wifi 6 beginnen worden... Nieuw smartphones in de hogere range hebben meestal 6E aan boord en de allersnelste 7. Vanaf de iPhone 11 bijvoorbeeld werken ze met wifi 6 om je een idee te geven van generaties.
Merci voor de info! Dus die "zwakste", de Google Mesh zeg maar, is goed genoeg voor mij eigenlijk?
 
Als je niet geeft om 2 SSID's (Wifi namen) dan kan je eender welk WiFi 5, 6 of 7 AP nemen, van eender welke leverancier zolang dat het de optie heeft op het AP zelf een configuratie te kunnen doen (stand alone).
Waarom 2 SSID's ? Je kan toch gewoon de bestaande SSID met hetzelfde wachtwoord overnemen. Zolang beide AP's op andere kanalen zitten, en er maar eentje DHCP server speelt, is er niets aan de hand. Dan heb je toch ook een vorm van roaming, zijnde wel minder efficiënt dan wanneer alle AP's samenwerken zoals bij Ubiquiti.
 
Waarom 2 SSID's ? Je kan toch gewoon de bestaande SSID met hetzelfde wachtwoord overnemen. Zolang beide AP's op andere kanalen zitten, en er maar eentje DHCP server speelt, is er niets aan de hand. Dan heb je toch ook een vorm van roaming, zijnde wel minder efficiënt dan wanneer alle AP's samenwerken zoals bij Ubiquiti.
Dat is vragen om problemen.
Dat heet SSID confusion. Clients snappen niet meer welk AP ze moeten kiezen, 802.11k en v werken niet meer, dus je clients krijgen ook geen feedback meer van de AP's over wat ze moeten doen. Meestal heb je dan een hoop gezever met dropped connections en zo... Moet je echt vermijden...
 
Wil ook ff vragen wat ik het beste doe.

Nieuwbouwwoning met in elke kamer 1 utp connectie (cat6)

Hebben nu airco laten installeren en willen dit draadloos bedienen met de wifi.

Probleem is dat dz telenet doos die id inkom zit maar tot net bovenaan de trap wifi straalt.

Koop ik best zoiets als een fritz! Ax3000 bvb? In 1 utp punt connecten en zo wifi vanuit dat toestel laten stralen?
 
Wil ook ff vragen wat ik het beste doe.

Nieuwbouwwoning met in elke kamer 1 utp connectie (cat6)

Hebben nu airco laten installeren en willen dit draadloos bedienen met de wifi.

Probleem is dat dz telenet doos die id inkom zit maar tot net bovenaan de trap wifi straalt.

Koop ik best zoiets als een fritz! Ax3000 bvb? In 1 utp punt connecten en zo wifi vanuit dat toestel laten stralen?

Hoe komt de UTP centraal toe? Is dat al afgewerkt?

Telenet modems hebben WiFi en een paar UTP poorten.

Je kan van Telenet een "wifi booster" huren die je draadloos netwerk (je SSID) uitbreidt. Je steekt de kabel van de kamer die je wil aansluiten in de modem/router van Telenet, en de andere kant (met een "patch kabel" tussen de wandcontactdoos en het toestel) in de booster. In dat geval heb je een zogenaamde "wired backhaul" => de wifi antenne of "AP" (Access Point) kan tegen volle snelheid via de kabel met de modem praten, en de toestellen spreken met maximale snelheid die dat ding aan kan met de booster. Nadeel: huurkosten lopen op en technologie is niet super. Voordeel: je kan de WiFi uit je modem blijven gebruiken.

Volgende optie is dat je een eigen AP koopt, dat je boven aansluit. Dat heeft dat een ander SSID dan je Telenet modem, maar zit wel op hetzelfde netwerk (met de kabel). Datzelfde netwerk ik belangrijk, want dan kunnen je toestellen mekaar "zien" ongeacht op welk SSID of of welke kabel ze verbonden zijn. Je kan ook een "wireless router" kopen maar dan heb je naast 2 SSID's ook 2 netwerken, en dat is (tenzij je dat kan uitschakelen, wat toestel-afhankelijk is), niet ideaal... Voordeel: enkel aankoop, meer keuze in wat je nodig hebt op het spectrum prijs vs kwaliteit. Nadeel: 2 SSID's en/of 2 LAN's.

Als laatste heb je de opties waarbij je je Telenet Wifi uitschakelt, en vervangt door een eigen systeem met meerdere AP's. Je kan zoals @Wilcao voor een "mesh" systeem voor thuisgebruikers gaan. Met of zonder wired backhaul. Dat is eenvoudig, vaak vanop je smartphone te configureren, maar geeft je minder opties qua configuratie. Voordeel: je bent heer en meester van je eigen netwerk(instellingen) en het is uitbreidbaar. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld 4 AP's in mijn huis voor optimale dekking. Ik gebruik zelf een modulair systeem, waarbij ik zelf een router, switches en AP's kies in functie van waar zo voor moeten dienen. Ik zet bijvoorbeeld voeding (PoE) op mijn kabels vanuit de technische ruimte, met een PoE switch, waardoor ik in de kamers geen stopcontacten nodig heb en mijn AP's op die manier proper kan voeden... Ik kies er ook voor om IoT devices op een afgescheiden netwerk te zetten uit veiligheidsoverwegingen en gasten / poetshulp e.d. mogen op de WiFi, maar niet op dezelfde als ons beveiligd netwerk. Dat zijn dingen die niet gaan, of moeilijk zijn met eenvoudige setups...

Dus TL:DR:
1) Wifi booster als je zelfde SSID wilt voor minimale up-front kost
2) Basic mesh systeem en Telenet Wifi uit als je 1 SSID wilt maar enkel investering en geen lopende kosten: TP-Link Deco reeks bijvoorbeeld. Snelheidsklasse is in relatie tot je internet abonnement en noden
3) Een systeem zoals Unifi (mijn keuze) waarbij je de exacte componenten kiest i.f.v. de contructie van je huis en noden @Vierkant
 
De utp komt centraal toe in de inkom waar een kast is weggewerkt met de zekeringkas, zonnepanelen omvormer, internet, coax etc etc

ik denk dat optie het beste zal zijn denk ik. Tp Link deco eens checken. de avm fritz producten komen er goed uit lees ik (wel prijzig). Ik ben geen poweruser, wel gamen en overal wifi in huis willen hebben. Later willen gebruik maken fiber en bijhorende snelheid.
 
Terug
Bovenaan