Mesh of Powerline netwerk

Sir_Bongiovi

Active member
Hallo, momenteel hebben we een telenet basic internet abonnement, nu hebben we weinig wifi ontvangst op de zolderruimte - 2e verdiep (omgebouwd tot kamer). Verbinding via utp kabel is niet mogelijk om tot daar te krijgen.

Wat is de beste keuze? Een Powerline of een mesh netwerk? Zolder zou kunnen dienst doen als game kamer (playstation online) en darts (met scolia/dartcounter)

Qua budget heb ik geen idee, zolang de verbinding maar goed genoeg is (maar ga er ook geen +400 euro aan uitgeven)
Moeilijk om een idee te krijgen wat je nodig hebt als je er geen kennis van hebt 😏

Alvast bedankt 🤠
 
Ik heb vrij lang powerlines gebruikt maar heb ze onlangs toch vervangen door een mesh wifi en nog geen seconde spijt van gehad.
De powerlines gaven niet meer het gewenste resultaat (downloadsnelheid was niet hoog genoeg naar mijn zin) en ze gaven storing op mijn surround systeem. Met de mesh wifi haal ik ongeveer max snelheid en ook geen storing meer.
 
Eerst en vooral: het is de constructie (materialen en geometrie) van je huis die bepaalt samen met plaatsing en configuratie van de devices hoe goed WiFi en Powerline gebaseerde systemen werken. Het is in beide gevallen heel specifiek en je kan situaties moeilijk vergelijken.

Als je elektrische installatie relatief nieuw is, is te verwachten dat je degelijk en stabiel internet kan leveren via Powerlines. Moest je Coax hebben liggen, MoCa adapters bestaan ook, die zijn wat sneller en wat stabieler, maar je moet Coax hebben. Soms ligt er wel Coax maar geen UTP.

Ik heb op 1 plek een tijdje powerline adapters gehad, en dat werkte 99% van het de tijd goed, met lage latency, maar tegen een maximum throughput van om en bij de 80mbps. Ik heb intussen 2 AP's in meshing gezet. Dat werkt sneller (260mps of zo), maar met iets meer latency. Ik game niet via die dingen, dus dat maakt mij niet uit.

Probeer sowieso zo ver mogelijk te gaan met UTP...

Er zijn veel mensen die TP-Link Deco of Netgear Orbi gebruiken geloof ik. Daar zijn verschillende versies van. Voor basic internet is een "WiFi 5" gebaseerde oplossing meer dan goed genoeg. Ik gebruik Unifi netwerkapparatuur, die ook kunnen meshen, maar ik gebruik ze vooral voor andere dingen.
 
Khad ook al naar de coax gezocht, vermits we een coax verbinding hebben in de slaapkamer (quasi) onder de zolderverdieping. Vanuit de slaapkamer kan ik geen kabels of dergelijke meer leggen naar de zolder omdat deze recent geschilderd en behangen is.
Of is er een goede draadloze oplossing die daarop aangesloten kan worden?
 
Ik ben geen fan van (goedkope) powerlines, de kans op problemen is groot. Als je deftig IT/netwerk materiaal wilt, zal je er altijd een centje voor moeten neerleggen. Weet wel, indien je voor de Mesh gaat, moet je min drie extenders hebben, anders heb je geen mesh. De Deco X50 zou ik hiervoor aanraden, dus minimum de 3-pack.

Gebruik ook een wifi analyser of dergelijke om de stralingssterkte te meten. Zodat je op voorhand kan checken waar je eventueel je mesh systeem kunt plaatsen. Een absoluut minimum zou -67dBm moeten zijn, is je waarde hoger dan dat (-68dBm and up), is het meestal de moeite niet meer.
 
Ik ging ook MoCa aanraden omdat ik geen fan ben van powerline. Maar in uw geval zou ik naar een mesh netwerk gaan.
MoCa tot in de slaapkamer en daar een AP op steken zou moeten kunnen, en is misschien nog de beste oplossing.
 
1 muur / plafond lukt met een gericht AP nog wel denk ik. Dus een MoCa adapter en een naar het plafond gericht AP op de 1e verdieping waarvan je het signaal dan op zolder opvangt met je devices.

Moca tot op V1, dan daarop een AP dat bridged / meshed met een AP op de zolder is dan het beste scenario. Een veelvoorkomend issue bij WiFi is dat de zendkracht van de devices veel lager is dan van de AP's. Je toestel kan het signaal van het AP goed "horen" (veel blokjes ontvangst), maar het is te ver om het antwoord "terug te roepen" naar het AP, waardoor info soms meerdere keren opnieuw verzonden dient te worden. Dat los je op, door 2 AP's met elkaar te laten praten. Tussen 2 AP's heet dat een wireless bridge, tussen meer AP's een mesh, maar potato potAto... Da's fundamenteel 't zelfde concept.

Bij kits die als "mesh systeem" verkocht worden heb je er met de optie om een "wired back-haul" te hebben: = een UTP kabel, of wireless back-haul waarbij het signaal via draadloze "hops" tot bij de router wordt doorgegeven. De stations met wired optie, moet je niet met wired back-haul gebruiken maar het kan...

Stel dat je een kit met 3 modules koopt, zonder wired back-haul, dan moet het signaal van de eerste hub/base station dat aan je router hangt naar de 1e verdieping springen en van die hop naar het 3e toestel op zolder, om dan naar je device te springen. Elke stap introduceert latencies en mogelijke storing.

Als je eentje hebt met wired back-haul, zou je met een MoCa adapter 1 wireless hop kunnen uitschakelen (ook later nog).
Moca mag je zien zoals UTP over Coax want dat is vrij storingsvrij, zeker in vergelijking met Powerlines & Wifi. Bij WiFi speelt storing vanuit externe factoren en (wisselende) signaalsterkte veel meer mee.
 
Als je elektrische installatie relatief nieuw is, is te verwachten dat je degelijk en stabiel internet kan leveren via Powerlines. Moest je Coax hebben liggen, MoCa adapters bestaan ook, die zijn wat sneller en wat stabieler, maar je moet Coax hebben. Soms ligt er wel Coax maar geen UTP.
Ik heb al een paar jaar niks als vodden met powerlines. Al verscheidene merken geprobeerd en nooit echt succes gehad.
Ik wist niet van het bestaan van Moca adapters af maar gezien zo ongeveer elke kamer hier een coax aansluiting heeft een super alternatief. Ik ga het zeker is proberen.

Merci!
 
Gebruik ook een wifi analyser of dergelijke om de stralingssterkte te meten. Zodat je op voorhand kan checken waar je eventueel je mesh systeem kunt plaatsen. Een absoluut minimum zou -67dBm moeten zijn, is je waarde hoger dan dat (-68dBm and up), is het meestal de moeite niet meer.

Kheb eens een wifi analyser gebruikt.
Op de hoofdslaapkamer onder de zolder waar ook coax aansluiting is (-68), slaapkamer achteraan de woning (-85) en op zolder waar de tv/scolia komt (-91)
 
Ik heb al een paar jaar niks als vodden met powerlines. Al verscheidene merken geprobeerd en nooit echt succes gehad.
Ik wist niet van het bestaan van Moca adapters af maar gezien zo ongeveer elke kamer hier een coax aansluiting heeft een super alternatief. Ik ga het zeker is proberen.

Merci!
Als je Powerlines over kringen heen moeten springen dan zijn zeker de oudere generaties eraan voor de moeite. Nieuwere gebruiken soms een iets recentere chipset die daar wat winst in oplevert, maar het is sowieso hit-and-miss met die powerlines. Ik heb van de Devolo 1200mbit (1 generatie ouder dan de huidige standaard, maar destijds wel van 1 de betere opties) adapters en ik moet maar een korte afstand overbruggen, maar toch kom ik niet boven de 80Mbps uit in de realiteit. MoCa gaat tot 2,5gbit/s in theorie en deelt de Coax kabel niet met andere functies, zoals de Powerlines dat moeten doen...
 
Kheb eens een wifi analyser gebruikt.
Op de hoofdslaapkamer onder de zolder waar ook coax aansluiting is (-68), slaapkamer achteraan de woning (-85) en op zolder waar de tv/scolia komt (-91)
Dan ga je sowieso eerst een AP dichter bij de zolder moeten zetten alvorens je op de zolder iets plaatst.
 
Als je Powerlines over kringen heen moeten springen dan zijn zeker de oudere generaties eraan voor de moeite. Nieuwere gebruiken soms een iets recentere chipset die daar wat winst in oplevert, maar het is sowieso hit-and-miss met die powerlines. Ik heb van de Devolo 1200mbit (1 generatie ouder dan de huidige standaard, maar destijds wel van 1 de betere opties) adapters en ik moet maar een korte afstand overbruggen, maar toch kom ik niet boven de 80Mbps uit in de realiteit. MoCa gaat tot 2,5gbit/s in theorie en deelt de Coax kabel niet met andere functies, zoals de Powerlines dat moeten doen...
Ik haal nu met een setje van Telenet 90mbps maar kwam met de Devolo en TP-Link nooit boven de 50 mbps.
 
Ik haal nu met een setje van Telenet 90mbps maar kwam met de Devolo en TP-Link nooit boven de 50 mbps.
De Devolo Magic 2 is vandaag 1 van de beste, zo niet dé beste die je kan kopen.
Welke versie van Devolo had je? De Magic 1 en de vorige reeks "1200" zijn wat trager, maar nog steeds heel goed.

Je moet die ook rechtstreeks in de muur steken, zonder stekkerblokken ertussen. Dat scheelt ook veel!
 
Dan ga je sowieso eerst een AP dichter bij de zolder moeten zetten alvorens je op de zolder iets plaatst.
Ik ben een totale leek op het technologisch vlak..... Dus bedoelen jullie om zo'n systeem (link) aan te sluiten op de coax v1: https://www.kabelshop.nl/Hirschmann...lf8XwML2k_Q9hSxUD8GTqcfN78Y_gp6RoCttwQAvD_BwE of is er andere/beter geschikte hardware?

En vervolgens een orbi of deco x50 2pack erop aansluiten waarbij er 1 op zolder staat en 1 op het 1ste verdiep?
 
De Devolo Magic 2 is vandaag 1 van de beste, zo niet dé beste die je kan kopen.
Welke versie van Devolo had je? De Magic 1 en de vorige reeks "1200" zijn wat trager, maar nog steeds heel goed.

Je moet die ook rechtstreeks in de muur steken, zonder stekkerblokken ertussen. Dat scheelt ook veel!
Magic 2 LAN

Heb ze hier op het forum nog verkocht voor ne koek en ne cent omdat ik ze strontbeu was.
 
Ik heb van de Devolo 1200mbit (1 generatie ouder dan de huidige standaard, maar destijds wel van 1 de betere opties) adapters en ik moet maar een korte afstand overbruggen, maar toch kom ik niet boven de 80Mbps uit in de realiteit.
Ik heb deze ook gehad. Met mijn eerste Telenet modem haalde ik zo goed als het max van de 200Mbps (was ongeveer 185Mbps).
Een paar jaar geleden deze modem moeten vervangen doordat het signaal steeds weg viel en daarna nooit meer deze snelheden gehaald, ik kwam tussen de 120Mbps en 150Mbps uit.
Sinds kort deze vervangen door een Netgear Orbi wifi 6 en ik haal terug het max. Ben benieuwd wat het binnenkort gaat geven als ik een Docsis 3.1 modem ga hebben met het 1Gbps abonnement (momenteel gecapt op 400Mbps door de Docsis 3.0 modem en haal +-385Mbps).
 
Nog ter info indien je een Mesh zou aanschaffen en via WPS de pairing zou uitvoeren: WPS pairing staat standaard niet actief op de telenet modem. De fysieke knop heb je waarschijnlijk wel maar je zal in de geavanceerde instellingen moeten gaan via mijntelenet.be om dit tijdelijk actief te zetten. Anders mag je nog zo veel op die WPS knop duwen, veel zal er niet gebeuren. Ben ik ook zelf moeten achterkomen, terwijl dit vroeger wel werkte.

En zoals @zephir reeds aanhaalt zal je idd eerst een AP moeten aansluiten dichter bij je zolder indien je de afstand niet via Mesh kunt overbruggen.
 
De Devolo Magic 2 is vandaag 1 van de beste, zo niet dé beste die je kan kopen.
Welke versie van Devolo had je? De Magic 1 en de vorige reeks "1200" zijn wat trager, maar nog steeds heel goed.

Je moet die ook rechtstreeks in de muur steken, zonder stekkerblokken ertussen. Dat scheelt ook veel!
Heb de Magic 1 PWL's gehad en was er echt niet content van. Internetten ging wel vlot en gamen ook, maar kreeg nooit mails binnen en sommige sites wilde gewoonweg niet laden.
Overgeschakeld naar een triple Mesh Wifi setje van Tenda (€65) en dat draait al jaren zonder problemen.
 
Koop u per kamer waar je goed bereik wilt een Ubiquiti UniFi 6 Lite en sluit die aan op een POE-switch.

Met een drietal stuks (woonkamer / slaapkamer / bureau) hebt ge al een vrij degelijke oplossing.
 
Koop u per kamer waar je goed bereik wilt een Ubiquiti UniFi 6 Lite en sluit die aan op een POE-switch.

Met een drietal stuks (woonkamer / slaapkamer / bureau) hebt ge al een vrij degelijke oplossing.
Ik gebruik ook Unifi devices en ben daar super content van. OP heeft wel geen UTP op de plek waar hij goede WiFi wil. Ik gebruik nu 2 bedrade en 2 meshing AP's van Unifi voor mijn setup en dat is nu super stabiel... Nadeel is wel dat die setup wat meer kost (omdat die ook veel meer kan) dan een doosje Deco's of Orbi's.
 
Terug
Bovenaan