Mesh-wifi bottleneck te verhelpen met powerline

Michster

Well-known member
Hoi allen,

Ik zit in een appartement gelijkvloers met ongeveer 100m². De modem van orange is vrij afgelegen, met een utp door de muren getrokken die uitkomt bij mijn bureau in de living.

Ik gebruik deze specifieke set:


De Orbi router staat op mijn bureau en dit dekt zowel de keuken als living maar dan prima. Mijn desktop is via utp verbonden op die router en zo meet ik iets van 375mbps (400mbps theoretisch via Orange)

De fitness kamer is echter niet zo goed gedekt en daarom heb ik daar 1 orbi-sateliet gezet die draadloos het signaal van de orbi router oppikt

Met die sateliet erbij haal ik in de fitness kamer nog 170mbps draadloos en in de slaapkamer meet ik nog steeds 120mbps draadloos.

Soms lijkt het echter alsof we een dip hebben vanachter. Alsof de sateliet tijdelijk onderbroken wordt en onze gsm's verbinden met de router aan mijn bureau.

Het is zeer lastig om nog een kabel te trekken vanuit mijn bureau waar de orbi router staat, naar de sateliet in de fitnesskamer. Is het de moeite om een powerline op mijn orbi router te verbinden met de sateliet?

Iemand enige ervaring of idee met dergelijke situatie? Als het ons netwerk wat stabieler maakt aan de achterkant vh appartement(lees: slaapkamer + fitnesskamer) wil ik gerust de kost spenderen, maar ik twijfel of het "veel" zal doen.
 
Ik heb al een type of vier powerlines geprobeerd en eigenlijk nog nooit boven de 100mbps geraakt al beloven ze in theorie vaak wonderen.
Als je toevallig twee stopcontacten op dezelfde kring hebt kan je het altijd proberen, maar eens je over meerdere kringen moet gaan denk ik niet dat je aan die 170mbps van vandaag geraakt over powerline.

Het concept MESH bestaat er net in je vrij wisselt tussen verschillende stations zonder enige onderbreking.

Als je in de Netgear app kijkt, is de backhaul tussen beide toestellen dan goed? Je kan is proberen de satelliet elders te zetten. Maar, zonder een plan van u appartement zal 'fitnesskamer 170mbps en slaapkamer 120mbps' de meeste lezers weinig zeggen.
 
Ik heb al een type of vier powerlines geprobeerd en eigenlijk nog nooit boven de 100mbps geraakt al beloven ze in theorie vaak wonderen.
Als je toevallig twee stopcontacten op dezelfde kring hebt kan je het altijd proberen, maar eens je over meerdere kringen moet gaan denk ik niet dat je aan die 170mbps van vandaag geraakt over powerline.

Het concept MESH bestaat er net in je vrij wisselt tussen verschillende stations zonder enige onderbreking.

Als je in de Netgear app kijkt, is de backhaul tussen beide toestellen dan goed? Je kan is proberen de satelliet elders te zetten. Maar, zonder een plan van u appartement zal 'fitnesskamer 170mbps en slaapkamer 120mbps' de meeste lezers weinig zeggen.

R is waar de router staat, S is waar de sateliet staat. Mja, het kan zijn dat de powerlines weinig toevoegen. Ik was niet zeker. In de Orbi app lijkt (op de netwerk-kaart) de verbinding tussen sateliet en router ok te zijn meestal.
 
Als je ergens een stopcontact hebt zou ik is proberen om die satelliet in de gang te zetten tussen slaapkamer 3 en de badkamer/berging. Of zelfs nog verder naar boven dan richting de andere slaapkamers.

Dat is al één meer muur minder waar je door moet.
 
Ik heb een wireless backhaul op mijn AP in mijn bureel. Daar haal ik +-230mbps mee van de 300 theoretische download bij Telenet. Bij mij is dat zeer consistent nu, maar het wat tweaking gekost voor ik deze setup had. Daarvoor had ik een backhaul via powerline (Devolo 1200), vergelijkbaar met de Magic 1 nu denk ik. Daarmee haalde in 90mbps.

Wireless is altijd een stuk gevoeliger dan powerline / UTP. Er is wat winst te boeken door slimme(re) wireless oplossingen te kiezen, maar je blijft meer dan bij draad afhankelijk van de constructie van je huis en alles wat daar in rondloopt en EM straling rond en in produceert: WiFi van de buren en van voorbij rijdende auto's, andere devices, mensen die door de beams lopen, microgolfovens, babyfoons en DECT telefoons, etc...).

Je kan geluk hebben en wat consistentie winnen bij powerlines, maar dan ga je in throughput naar beneden... De plaatsing van je base station en satelliet lijkt me ok.

Ik zou in de app van de Orbi's een bijhouden hoe die devices roamen om te proberen dat te troubleshooten.
Ik gebruik een ander merk, waarbij ik heel precies kan meten hoe mijn client zich gedraagt (welk AP, welke uplink vanuit dat AP, welk channel, welk signaal, ping, throughput...). Ik gebruik dat frequent om een WiFi netwerk te optimaliseren...
 
Als je ergens een stopcontact hebt zou ik is proberen om die satelliet in de gang te zetten tussen slaapkamer 3 en de badkamer/berging. Of zelfs nog verder naar boven dan richting de andere slaapkamers.

Dat is al één meer muur minder waar je door moet.
Dat is inderdaad een goed idee. Alleen beetje lastig om het in de gang te plaatsen wegens gebrek aan stopcontact en vriendin die deze dingen liefst uit het zicht heeft. :p
 
Ik heb een wireless backhaul op mijn AP in mijn bureel. Daar haal ik +-230mbps mee van de 300 theoretische download bij Telenet. Bij mij is dat zeer consistent nu, maar het wat tweaking gekost voor ik deze setup had. Daarvoor had ik een backhaul via powerline (Devolo 1200), vergelijkbaar met de Magic 1 nu denk ik. Daarmee haalde in 90mbps.

Wireless is altijd een stuk gevoeliger dan powerline / UTP. Er is wat winst te boeken door slimme(re) wireless oplossingen te kiezen, maar je blijft meer dan bij draad afhankelijk van de constructie van je huis en alles wat daar in rondloopt en EM straling rond en in produceert: WiFi van de buren en van voorbij rijdende auto's, andere devices, mensen die door de beams lopen, microgolfovens, babyfoons en DECT telefoons, etc...).

Je kan geluk hebben en wat consistentie winnen bij powerlines, maar dan ga je in throughput naar beneden... De plaatsing van je base station en satelliet lijkt me ok.

Ik zou in de app van de Orbi's een bijhouden hoe die devices roamen om te proberen dat te troubleshooten.
Ik gebruik een ander merk, waarbij ik heel precies kan meten hoe mijn client zich gedraagt (welk AP, welke uplink vanuit dat AP, welk channel, welk signaal, ping, throughput...). Ik gebruik dat frequent om een WiFi netwerk te optimaliseren...
De wireless backhaul is dus waarschijnlijk de betere optie. Goede tip om in de app eens te zien hoe de toestellen zich hier inderdaad gedragen. Spijtig dat je via de orbi-app relatief weinig ziet.
 
De wireless backhaul is dus waarschijnlijk de betere optie. Goede tip om in de app eens te zien hoe de toestellen zich hier inderdaad gedragen. Spijtig dat je via de orbi-app relatief weinig ziet.
Jouw Orbi's gebruiken vandaag al een wireless backhaul, specifiek een dedicated 5gHz kanaal geloof ik. De theorie daarvan is goed, en bedoeld voor iemand die dat in zijn huis wil opzetten op een half uur en er verder niet wil naar omzien... Voor veel mensen is dat "goed genoeg." Opnieuw in theorie zou die setup voor jou moeten werken.

Ik heb geen hands-on ervaring met de app van Netgear om te kunnen inschatten wat je wel-en-niet kan aanpassen.

Ik hou niet zo van die black boxes, dus ik bouw steeds een mesh (of hybride setup) op met modulaire bouwstenen van Ubiquiti. Ik heb al meerdere mensen hier op het forum een setup voorgesteld (en soms ook aan hen verkocht). Ubiquiti is geen magic bullet of zo, maar het is een professioneel systeem dat je heel wat opties geeft om de performantie (en beveiliging) van je netwerk te tweaken.
 
Update:
Net eens een wired (wireless bridge) speedtest gedaan van de laptop met een thunderbolt dock. 472mbps down 42up op een Telenet verbinding die normaal 300/40 moet zijn. Courant is dat in de range 280-370 ong. afhankelijk van de tijd van de dag. Not bad voor wireless mesh :).
 
Update:
Net eens een wired (wireless bridge) speedtest gedaan van de laptop met een thunderbolt dock. 472mbps down 42up op een Telenet verbinding die normaal 300/40 moet zijn. Courant is dat in de range 280-370 ong. afhankelijk van de tijd van de dag. Not bad voor wireless mesh :).
Met wat heb je de speedtest gedaan? Die van Orbi zelf meet niet correct.
 
Native (app) Ookla Speedtest voor MacOS en Windows gebruik ik vaak. Anderzijds gebruik ik WiFiman of Ookla op iOS.
 
Da's vaker.
Vooral de upload bij Telenet is consistent 40mbps op verschillende locaties, met verschillende speedtesters. Ik ben net eens gaan zien, ze adverteren nu op de website 500/30 (voor business fibernet is dat). Ik heb vorige week nog eentje gedaan die eerder rond de 300/40 was. De prijzen zijn net hoger gegaan, misschien is dat een heel recente beslissing om 500 down toe te laten? Minder reden voor mij om voor gigabit te gaan nu...
 
De wireless backhaul is dus waarschijnlijk de betere optie. Goede tip om in de app eens te zien hoe de toestellen zich hier inderdaad gedragen. Spijtig dat je via de orbi-app relatief weinig ziet.
Je kan op die Orbi's ook aanloggen op een webinterface. Daar vind je meer info terug.
 
Valt er in die interface iets te zien?
Late reactie, maar kort antwoord: nee. Je hebt een log over disconnects van de router zelf, maar niets over de sateliet en per individueel apparaat zie je weinig anders dan status verbinding en mac-adres.
 
Terug
Bovenaan