Mesh of Powerline netwerk

Je kan eender welke switch nemen die PoE+ ondersteunt.
Er is PoE (802.3af), PoE+ (802.3at), PoE++ (802.3bt). Meer plusjes geven meer vermogen per per poort, elke verbruiker heeft een minimum rating. Je kan een PoE gebruiker in een PoE++ poort steken, maar niet andersom. Een switch heeft meestal ook een totaal vermogen, van 45/60W voor instapmodellen tot 800W+ voor grote rack-mountable switchen met veel poorten.

Unifi switchen zijn smart en die hebben voordelen als je ze combineert in 1 controller met je AP's, maar het hoeft niet.

Je hebt 8, 16 en 24-poort modellen binnen de Unifi lineup. Diegene die je nu hebt is een rack-mountable versie. Als je die effectief in een rack zat, met je terug een model nemen dat erin past. Dat zijn meestal modellen vanaf 16p. Pas op met de diepte van een rack, PoE switchen zijn vaak dieper dan non-Poe.

Unifi AP's werken best met een online controller. Dat kan software zijn op een pc/mac/linux computer of Rpi, of in de cloud, of in een dedicated "cloud key" of ingebouwd een router. Dat heet dan een "console" bij Unifi. Je kan ze ook adopteren met een controller en die dan terug afzetten, maar er zijn voordelen om die online te houden.

Er zijn ook routers met ingebouwde controllers die PoE poorten aan boord hebben trouwens.

Even deze thread 'hi-jacken' voor een vergelijkbare vraag:
Ik zou graag internet willen in mijn oefenruimte. Die bevindt zich in rechte lijn op zo'n 10 meter van mijn modem maar als ik de afstand meetel die ik via de zolder zal moeten maken om daar te geraken kom ik toch op een 50 meter uit. Kan ik dit met 1 UTP-kabel overbruggen of is er daartussen iets van 'versterking' nodig ofzo?

Even deze thread 'hi-jacken' voor een vergelijkbare vraag:
Ik zou graag internet willen in mijn oefenruimte. Die bevindt zich in rechte lijn op zo'n 10 meter van mijn modem maar als ik de afstand meetel die ik via de zolder zal moeten maken om daar te geraken kom ik toch op een 50 meter uit. Kan ik dit met 1 UTP-kabel overbruggen of is er daartussen iets van 'versterking' nodig ofzo?
UTP zou tot 100 meter moeten werken zonder iets van versterking. Ik zou er wel op letten dat je goede kabel gebruikt (koperen geleiders in plaats van CCA), die vindt je bij een deftige (groot)handel, of een deftige online winkel. Installeer het ook volgens de regels van de kunst, geen knikken of te scherpe bochten dus.

Maar om te concluderen: als ge gene prul kabel neemt en een klein beetje uitkijkt om er bijvoorbeeld geen knoop in te maken en daarna strak trekt, dan zou het geen probleem mogen zijn.

Neem goede kwaliteit Cat6a UTP kabel met "volle kern" en gebruik vrouwelijke Cat6a rated "keystones" aan de uiteinden die je in een wandcontactdoos of eventueel een patchpaneel klikt. Sluit dan je toestel en switch aan met flexibele patchkabels. Gebruik standaard "T568B" om je keystones aan te sluiten, aan beide kanten (dat is de volgorde van de gekleurde geleiders in de keystone). Dan is 100m vlot te doen.

Toch nog rare zaken hier. Dus 2 Unifi 6+ gekocht en poe switch geïnstalleerd.
1 AC voor beneden en 1 voor boven, beide AC werken perfect .... apart.
Vanaf ze gezamelijk insteken werkt er 1 van de 2 niet. Licht brandt blauw maar geeft geen wifi signaal.
Steek ik 1 in, reset de andere en wil deze connecteren via de app, vindt hij de 2e niet en kan hij dus niet connecteren.

Trek ik 1 uit werkt de andere perfect...
Ze staan ingesteld als stand alone, zonder unifi code of control.

Iemand raad?

Beiden op hetzelfde ip-adres? ahhoewel, als je hem reset zou het niet mogen.
Zou niet weten hoe?
Wel beide aan zelfde poe kabel gehangen om te zien dat het aan kabel lag. Dan 1 gereset, is gewoon wit licht, wil connecten en nu constant couldnt reach ap...

Toch nog rare zaken hier. Dus 2 Unifi 6+ gekocht en poe switch geïnstalleerd.
1 AC voor beneden en 1 voor boven, beide AC werken perfect .... apart.
Vanaf ze gezamelijk insteken werkt er 1 van de 2 niet. Licht brandt blauw maar geeft geen wifi signaal.
Steek ik 1 in, reset de andere en wil deze connecteren via de app, vindt hij de 2e niet en kan hij dus niet connecteren.

Trek ik 1 uit werkt de andere perfect...
Ze staan ingesteld als stand alone, zonder unifi code of control.

Iemand raad?

Installeer eens de controler op je computer, dan kan je misschien meer inzichten krijgen.

Inderdaad, controller op een PC / Mac of Linux (Rpi) zetten. Dat werkt veel eenvoudiger.

Het kan aan de kabel liggen, maar ook aan de PoE voeding. Je hebt +- 6W nodig per AP. Elke poort moet 6W kunnen leveren, en de switch moet in het totaal ook alle aangesloten PoE apparaten kunnen voeden. Afhankelijk van het type is het "budget" van de switch beperkt tot een bepaald maximum. Check of je daar over gaat door dat 2e AP bij aan te sluiten.

Straks thuis is via de pc proberen ipv gsm.

Deze switch had ik nog liggen: Netgear GS305Pv3, zou precies toch voldoende moeten zijn.

https://www.coolblue.be/nl/product/956655/netgear-gs305pv3.html#product-reviews

Die switch heeft inderdaad voldoende vermogen. Met de controler software heb je nu véél meer inzichten en kan je normaal ook zien welk IP je AP's hebben. Ik denk dat je best ook vanaf het begint begint, vergeet de AP's in de controler en voeg ze één voor één terug toe.

Van de drie items van unifi die ik hier heb staan, was enkel mijn switch DOA, de rest werkte meteen zonder problemen..

Van de 100-en Unifi devices die ik al heb geïnstalleerd heb ik nog nooit een DOA gehad. De QA is doorgaans heel goed.

Ma zie nekeer, eindelijk in orde geraakt. Die controller is inderdaad pakken handiger dan de gsm app.
Dikke merci iedereen en tot een volgend probleem ;)

Ma zie nekeer, eindelijk in orde geraakt. Die controller is inderdaad pakken handiger dan de gsm app.
Dikke merci iedereen en tot een volgend probleem ;)

Wat was het probleem en hoe heb je dit opgelost? Dat kan misschien toekomstige mensen helpen :)

Nog eens een domme vraag.

Heb een CAT7 UTP-kabel met koperen kern gekocht (bedankt voor de tip @Hit Hard ) en na het nodige boor-en prutswerk heb ik nu vlot internet in mijn oefenruimte.:love2:
Nu, het zou NOG handiger zijn als ik daar ook draadloos internet zou hebben. Maar heb ik dan een router of een modem nodig? Voor het hoogste gebruiksgemak zou ik iets moeten hebben zoals mijn huidige modem, dus waar ik gewoon mijn UTP kabel kan inpluggen als 'bron' maar waar ik ook nog eventueel latere UTP-kabels (out) op kan aansluiten.
Mocht het wat uitmaken; de verbinding gaat vooral gebruikt worden voor video streaming.

Mss dat iemand me naar wat geschikte toestellen kan verwijzen? Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
geen router of modem, maar een Access-point. dat gewoon enkel wifi uitstuurt.
je hebt bv dit: https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-wifi/products/u6-iw (moet je wel nog een PoE injector hebben, of een PoE-Switch)
heeft 4 netwerkpoorten, 1 poort als uplink, dus dan nog 3 poorten voor via kabel, maar dat stuurt ook wifi uit. soort combo van switch & AP.

Ah, bedankt! Eens even opgezocht en blijkbaar verkoopt/verhuurt Telenet ook Access Points...da's misschien dan nog de makkelijkste oplossing.
Nog eens bedankt!:thumb:

Terug
Bovenaan