3 cisco AIR-CAP2702I-E-K9 in mesh laten werken

Lefman

Active member
Ik ga mijn situatie zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Ik heb internet (fiber) dat binnenkomt van EDP naar mijn modem dat dan op zijn beurt naar een Fritz-router gaat voor het verdelen van mijn UTP kabels. Frits heeft ook wifi, maar deze zou af mogen.

Nu heb ik 3 exacte AIR-CAP2702I-E-K9 van Cisco. Is het mogelijk deze zonder WLC (wireless lan controller) als mesh netwerk te configureren. Ik had graag op elk verdiep van mijn huis eentje geïnstalleerd en zo perfecte wifi ontvangst te genereren.

Momenteel werk ik met mijn fritz op gelijkvloers en dan gaan er 2 kabels naar 1ste en 2de waar telkens een TP-link wifi routertje staat, met telkens een andere wifi-naam zodat ik zie welke mijn gsm of laptop neemt. Op het 2de verdiep zit ik soms nog op de Fritz en dan is mijn verbinding barslecht.

Dit wens ik dus te laten automatiseren zodat ik steeds beste wifi pak met liefst 1 wifinaam.

Ik heb de Cisco al op autonomous gepatched, maar kan dit ook terug zetten.

Met vriendelijke dank
 
in principe kun je gewoon overal dezelfde wifinaam gebruiken, ipv overal verschillend. gewoon elke AP op ander kanaal zetten. PC gaat gewoon het sterkste signaal nemen. Vroeger nog genoeg gedaan, nooit echt problemen gehad eigenlijk.
 
in principe kun je gewoon overal dezelfde wifinaam gebruiken, ipv overal verschillend. gewoon elke AP op ander kanaal zetten. PC gaat gewoon het sterkste signaal nemen. Vroeger nog genoeg gedaan, nooit echt problemen gehad eigenlijk.
Dit klopt, maar het is niet ideaal.

Je kan in deze situatie met name geen gebruik maken van de specifieke roaming protocollen die bestaan in netwerken van AP's die zich van elkaar bewust zijn. Zonder die protocollen beslist een client alleen op basis van RSSI (signaalsterkte) om van AP 1 naar AP 2 te roamen.

In slimmere situaties monitoren AP's elkaar en maken en onderhouden ze een lijst van naburige-AP's. Op vraag van de client zelf, maar ook op initiatief van het AP als dat nodig is krijgt de client van het AP al suggesties van welk alternatief AP mogelijk geschikt is, hoe sterk het signaal zal zijn, op welk kanaal het zit, of er veel congestie op dat kanaal zit, en helpt het ook om te zorgen dat er op het moment van overdracht geen lost packets zijn. Het blijft de client die beslist, maar in situatie 1 moet die alleen zijn eigen observatie gebruiken en in situatie 2 krijgt die het perspectief vanuit alle relevante AP's gebundeld in 1 rapport dat die van het AP krijgt waar die op dat moment mee verbonden is... Dat resulteert in de praktijk in veel vlottere en snellere roaming.

Da's geen issue voor occasioneel gebruik, maar voor zaken waar latency en continue throughput belangrijk zijn (denk maar aan VOIP, video streaming, etc... ) is een hoop domme AP's op hetzelfde idee niet de beste oplossing.
 
Klopt, maar hoe vaak loop je rond terwijl je uw wifi gebruikt?
vooral bij video-calls/gesprekken dat je er last van kan hebben.
Thuis jarenlang gedaan, en nooit problemen gehad met de gsm's.

Het is een poor mans solution voor thuis.
 
Klopt, maar hoe vaak loop je rond terwijl je uw wifi gebruikt?
vooral bij video-calls/gesprekken dat je er last van kan hebben.
Thuis jarenlang gedaan, en nooit problemen gehad met de gsm's.

Het is een poor mans solution voor thuis.
Ik bel vrij vaak via WiFi (Facetime, Whatsapp, VOIP app, etc...). Maar zoals je schrijft, 't kan voor weinig geld wel...
 
Klopt, maar hoe vaak loop je rond terwijl je uw wifi gebruikt?
vooral bij video-calls/gesprekken dat je er last van kan hebben.
Thuis jarenlang gedaan, en nooit problemen gehad met de gsm's.

Het is een poor mans solution voor thuis.

Ik heb dit in het verleden ook zo gedaan, maar dan merkte ik toch vaak connectieverlies bij het bv verhuizen van verdiep. Whatsapp berichten die plots niet doorkwamen. Ik zal het nog eens een kans geven met deze Cisco AP's maar ga toch het mesh systeem verder onderzoeken.
 
Terug
Bovenaan