Mesh of Powerline netwerk

Ik heb deze ook gehad. Met mijn eerste Telenet modem haalde ik zo goed als het max van de 200Mbps (was ongeveer 185Mbps).
Een paar jaar geleden deze modem moeten vervangen doordat het signaal steeds weg viel en daarna nooit meer deze snelheden gehaald, ik kwam tussen de 120Mbps en 150Mbps uit.
Sinds kort deze vervangen door een Netgear Orbi wifi 6 en ik haal terug het max. Ben benieuwd wat het binnenkort gaat geven als ik een Docsis 3.1 modem ga hebben met het 1Gbps abonnement (momenteel gecapt op 400Mbps door de Docsis 3.0 modem en haal +-385Mbps).
Ben ook wel benieuwd naar wat die Orbi's nu precies kunnen met een 1Gbps abo...
 
Een andere optie die te overwegen valt: een meshnetwerk met wifi 6E.

Wifi 6E kan gebruik maken van een compleet nieuwe frequentierange (bovenop de standaard 2.4 en 5ghz) die voordien niet voor wifi in gebruik was. Ook al zijn je eigen devices waarschijnlijk nog niet wifi6e compatibel, de link tussen je verschillende mesh acces points is dat wel, waardoor je zo goed als geen ruis zult hebben tussen de onderlinge access points en hoogstwaarschijnlijk de snelheden van Powerline/coax etc zult evenaren en zelfs overtreffen.

Indien je spreekt van coax + Powerline ga je waarschijnlijk bij een gelijkaardig budget uitkomen als iets als deze:

-> ik zou bovenstaande gewoon bestellen, een weekendje testen, en indien het niet voldoende werkt kun je deze nog steeds retour zenden (amazon/bol/coolblue etc doen hier niet moeilijk over als je de doos in goede staat houdt).
 
Wifi 6E is allemaal nice and dandy, maar het is een frequentie die nog wat minder goed door muren kan dan 5gHz. Line of sight zal dat super snel zijn, maar OP heeft muren en heeft maar 150mbps basic internet. Dan is een WiFi 6E gebaseerde oplossing imo wat te high end.

Je stelling over een vrije band voor back-haul klopt, als de attenuation van het signaal niet te hoog is die toestellen effectief op die band back-haul kunnen doen...
 
Terug
Bovenaan