Mesh of Powerline netwerk

Je hebt 100% gelijk Viper, maar spijtig genoeg worden die multi-AP consumer toepassing, ongeacht of ze wired backhaul ondersteunen of niet als "Mesh" systemen gemarket, er plakt ook een sticker van "AI" op dus dat is van dezelde aard..

Ik ben zelf geen fan van Deco's e.d., maar het is niet evident om voor +- 150 euro 3 kwalitatieve dedicatd AP's met voeding + controller + router te voorzien. Niet iedereen heeft de nood aan of wil de middelen spenderen aan een complexere optie.
Als ik meerdere access points wil die naadloos in elkaar over gaan, maar die dus wel allen met ethernetkabel met een switch verbonden zijn met een router, is de meest kost efficiente optie dan gaan voor die Deco-achtige mesh systemen?

Ja
Als het werkt, prima... Dan heb je een relatief goedkope oplossing.

Als het niet werkt heb je niet veel opties om uit te zoeken waarom precies... Laat dat je echter niet tegenhouden, het is meer om te duiden wat je wel en niet koopt met zo'n consumer mesh systeem.

Werken powerlines op een driefasig netwerk waar de stopcontacten niet op dezelfde fase zijn aangesloten? Het lijkt me zo vreemd dat het werkt, maar internet zegt dat het wel kan..

Het kan maar het is niet gegarandeerd.

240V is gewoon 1 fase van een 380V 3-fase "hogerop." Het beste effect heb je als je op dezelfde fase zit met alle adapters. Dat weet je niet op voorhand en moet je proberen.

Je kan tussen fasen een signaalbrug leggen om over fasen door te geven.

Ik heb geen weet van powerlines die op 380V werken, enkel 240V.

Mogelijk is een WiFi of MOCA brug betrouwbaarder dan een powerline brug in die situatie.

Eventjes inpikken.
Mijn oude wifi powerline heeft het hier eindelijk begeven.

Dus op zoek naar een eenvoudig systeem.
Modem met wifi (Orange) in kelder, hieruit kabel naar router => 25tal vaste kabels doorheen het huis, alarm en camera´s zitten hier ook op.
Vorig systeem was 1 bakje in stopcontact en in modem, de rest in stopcontact per verdiep. Dus 3 bakjes nodig.

Het enige wat ik nu wel wil is 1 doorlopend internet en niet altijd/vaak manueel moeten switchen van bakje als ik doorheen de verdiepen ga.

Iemand prijs/kwaliteit aanraders?

Wil je enkel wifi uit die bakjes?

Er zijn 2 categorieën:
1) consumer multi-access point oplossingen die ze vaak als "mesh wifi" verkopen. Denk aan Google Nest wifi, TP-link Deco, Netgear Orbi etc. In te stellen met je telefoon meestal. Ze maken 1 SSID (wifi naam) en je kan ze meestal aansluiten via een kabel, wat de voorkeur heeft, of ze kunnen draadloos met een ander basisstation verbinden waar je dan wat bandbreedte mee verliest. Je moet de routerfunctie uitschakelen als je je huidige router wil blijven gebruiken, of andersom.

2) echte modulaire systemen, zoals Unifi, Omada, etc... Daar kies je per toepassing (switch, AP, camera, router, controller) het model dat het meest bij je behoefte past (welke wifi standaard, hoeveel gebruikers, waterdicht of niet, hoeveel throughput, hoeveel poorten, PoE of niet) etc... En je koppelt die aan elkaar in 1 dashboard zodat je alles precies afstemt op je noden en wensen.

Als ik je vraag goed begrijp wil je 1 SSID, 1 wifi naam dus, en roaming zodat je bijvoorbeeld met je telefoon van in de kelder tot aan de zolder kan lopen zonder connectiviteit te verliezen. In dat geval kan je beide categorieën overwegen. Met een alarm, 24+ bedrade connecties en camera's neig ik naar het 2e omdat je daar meer controle over hebt als je wifi+bedraad samen kan managen maar die inschatting is aan jou...

Er zijn 2 categorieën:
1) consumer multi-access point oplossingen die ze vaak als "mesh wifi" verkopen. Denk aan Google Nest wifi, TP-link Deco, Netgear Orbi etc. In te stellen met je telefoon meestal. Ze maken 1 SSID (wifi naam) en je kan ze meestal aansluiten via een kabel, wat de voorkeur heeft, of ze kunnen draadloos met een ander basisstation verbinden waar je dan wat bandbreedte mee verliest. Je moet de routerfunctie uitschakelen als je je huidige router wil blijven gebruiken, of andersom.

2) echte modulaire systemen, zoals Unifi, Omada, etc... Daar kies je per toepassing (switch, AP, camera, router, controller) het model dat het meest bij je behoefte past (welke wifi standaard, hoeveel gebruikers, waterdicht of niet, hoeveel throughput, hoeveel poorten, PoE of niet) etc... En je koppelt die aan elkaar in 1 dashboard zodat je alles precies afstemt op je noden en wensen.

Als ik je vraag goed begrijp wil je 1 SSID, 1 wifi naam dus, en roaming zodat je bijvoorbeeld met je telefoon van in de kelder tot aan de zolder kan lopen zonder connectiviteit te verliezen. In dat geval kan je beide categorieën overwegen. Met een alarm, 24+ bedrade connecties en camera's neig ik naar het 2e omdat je daar meer controle over hebt als je wifi+bedraad samen kan managen maar die inschatting is aan jou...
Jep, gewoon wifi, de rest is al bekabeld.
Liefst blijf ik ook van de bestaande router en installatie af, daarvoor ken ik er te weinig van.

Ik zal eens naar die "Mesh Wifi" kijken, lijkt me meeste dummieproof

Jep, gewoon wifi, de rest is al bekabeld.
Liefst blijf ik ook van de bestaande router en installatie af, daarvoor ken ik er te weinig van.

Ik zal eens naar die "Mesh Wifi" kijken, lijkt me meeste dummieproof
Logisch besluit.

Ik zou je wel aanraden om de config die in de router, en eventueel de switch zit wel ergens beschikbaar te hebben. Als uw alarm en/of domotica en/of zonnepanelen en/of NVR speciale instellingen nodig hebben en uw router begeeft het eens dan sta je daar...

Er zijn 2 categorieën:

Situatie: een oud herenhuis met 3 verdiepingen + kelder & een klein tuintje.
Bakstenen muren tussen de kamers.
Als ik 1 wifi paswoord wil en overal wifi verbinding, hoeveel van zo'n multi-access point bakjes heb ik dan nodig?

En kan je die bakjes in een kast wegsteken of moeten die voor een goede verbinding 'zichtbaar' zijn?

Situatie: een oud herenhuis met 3 verdiepingen + kelder & een klein tuintje.
Bakstenen muren tussen de kamers.
Als ik 1 wifi paswoord wil en overal wifi verbinding, hoeveel van zo'n multi-access point bakjes heb ik dan nodig?

En kan je die bakjes in een kast wegsteken of moeten die voor een goede verbinding 'zichtbaar' zijn?
Moeilijk zo in te schatten. Er zijn tools om dat te simuleren, daar heb je een grondplan van elke verdieping voor nodig.

Heb je kabels op die verdiepingen om de access points mee aan te sluiten of wil je proberen dat met meshing op te lossen? Dat laatste is al moeilijk omdat je per "hop" heel wat snelheid gaat verliezen. 3 verdiepingen hoog is dan echt een uitdaging.

In een huis met 1 kelder, 1 gelijkvloers en 1 verdiep gebruik ik 4 AP's. 3 Op de benedenverdieping, 1 op het verdiep. Met dat 1 AP boven heb ik genoeg voor licht gebruik, in de slaapkamers wil ik misschien eens een mail of agenda bekijken of zo, maar we willen daar niet streamen... Vandaar maar 1 AP. Moest dat wel nodig zijn, zou ik daar een 2e AP moeten toevoegen. In de kelder heb ik net genoeg voor de IoT devices daar, maar ook niet meer.

Ik zit met bakstenen met betonnen welfsels.

Elk materiaal "attenueert" het signaal. Beton verliest gemiddeld 15dB aan signaal, baksteen 5dB, hout 4dB, glas 2dB, etc... Je kan dus perfect een AP wegstoppen, maar dat gaat effect hebben i.f.v. de materialen en de orientatie van het AP. Nieuwe AP's werken ook op 3 frequentiebanden. 2.4, 5 en 6gHz. En VLNR is de eerste traag, maar goed in door muren gaan en dat draait om. 6gHz kan nauwelijks door muren, maar is bloedsnel... Voor top performance wil je dus line of sight met een modern AP, maar elders is het waarschijnlijk prima dat je 500-600mpbs haalt terwijl je het AP niet kan zien.

Voor pro AP's zoals die van Unifi kan je opzoeken hoe die antennes precies zenden en ontvangen en kan je de orientatie ervan aanpassen i.f.v. van je toepassing. Sommige zenden als een donut uit, anderen weer parabolisch... Er zijn muur-, plafond- en paalgemonteerde, maar ook vrijstaande modellen te krijgen. Ik kies AP's specifiek voor de locatie en kies vaak in 1 huis of gebouw meerdere modellen i.f.v. de noden. WiFi is vrij complex om goed te doen, zeker als je een "one size (must) fit all" oplossing kiest.

Hier toch voor de Unifi U6+ (POE) gegaan.
Maar nogmaals duidelijk dat ik beter powerlines gekocht had :).

Volgens het internet makkelijk te installeren, moden => switch (gigamedia ggm gs2400) die POE ondersteunt (camera's werken ook zo) => kabel in de U6+ => via Unifi app zoeken, maar deze vindt niets (had er 2 gekocht). Zelfs andere kabels in de switch zelf geprobeerd maar geen signaal.

Iemand zo direct een idee wat ik mis doe, anders zal het terugsturen worden en toch powerlines.

Steken de AP's in een poort die PoE ondersteunt?

Hoeveeel camera's steken daar in en als je die hun verbruik in PoE optelt met die die van je AP's, kom je dan boven het PoE budget van 18W uit die je switch maximaal kan leveren? Staat er ergens op de switch welk type PoE die leveren? Een U6+ kan maximaal tot 9W verbruiken, maar in de praktijk zal dat eerder 6-7W zijn denk ik. De kans is groot dat je switch wat aan de slappe kant is voor al je PoE devices.

Een U6+ moet een witte, pinkende ring geven als die genoeg stroom krijgt. Dan kan je die adopteren. Eens geadopteerd, krijgt die een blauwe continue brandende ring.

Steken de AP's in een poort die PoE ondersteunt?
Euhm... ik denk dat, ondersteunen die dat niet allemaal? Alleszins meerdere uitgangen geprobeerd, op de switch zelf staat niet per poort
Hoeveeel camera's steken daar in en als je die hun verbruik in PoE optelt met die die van je AP's, kom je dan boven het PoE budget van 18W uit die je switch maximaal kan leveren? Staat er ergens op de switch welk type PoE die leveren?
3 camera's van Alpha Projects 4mp turret, volgens de technische fiche die ik online vind: Power Supply PoE (802.3af)Power Consumption <8.3W per stuk. Deze zouden alle 3 samen ook al teveel zijn voor de switch, maar werken wel alle samen.
Een U6+ kan maximaal tot 9W verbruiken, maar in de praktijk zal dat eerder 6-7W zijn denk ik. De kans is groot dat je switch wat aan de slappe kant is voor al je PoE devices.
Dus te zwakke switch icm de camera's? oplossing? nieuwe switch? toch gewoon powerlines?
Een U6+ moet een witte, pinkende ring geven als die genoeg stroom krijgt. Dan kan je die adopteren. Eens geadopteerd, krijgt die een blauwe continue brandende ring.
Gaf geen enkele kleur.

Bij heel veel merken zijn er poorten die PoE ondersteunen en poorten zonder, dat is vaak met een soort bliksemschicht aangegeven. Ik ken jouw switch niet, en de foto's zijn onduidelijk en het staat niet in de specs online. Dat moet je even checken.

Power consumption is meestal in max uitgedrukt, maar die verbruiken dat niet altijd en overal. Een camera gebruikt 's nachts vaak meer, als die IR leds heeft bijvoorbeeld. Een AP gebruikt meer bij max antenna power en met veel clients tegelijk die samen veel throughput genereren, maar dat is een setting en een situatie die je thuis zelden of nooit gaat hebben.

Je kan eens proberen of het werkt als je je camera's even offline haalt... Ik zou een nieuwe switch voorzien maar jij moet zelf bepalen wat je precies wilt. Ik heb een powerline in mijn huis door Wifi 6 AP's vervangen en dat werkt stabieler en met 5x meer througput, maar dat is geen garantie dat dat bij jou ook zo gaat zijn. Heb je een rack thuis voor die switch of staat die ergens bovenop?

Test eens of je zonder camera's wel kleur ziet. Dat is volgens mij 95% zeker het issue.
Alternatief kan je ook een PoE adapter of 2 kopen ipv een nieuwe switch. Dat gaat goedkoper zijn, maar ook iets rommeliger...

Bij heel veel merken zijn er poorten die PoE ondersteunen en poorten zonder, dat is vaak met een soort bliksemschicht aangegeven. Ik ken jouw switch niet, en de foto's zijn onduidelijk en het staat niet in de specs online. Dat moet je even checken.

Power consumption is meestal in max uitgedrukt, maar die verbruiken dat niet altijd en overal. Een camera gebruikt 's nachts vaak meer, als die IR leds heeft bijvoorbeeld. Een AP gebruikt meer bij max antenna power en met veel clients tegelijk die samen veel throughput genereren, maar dat is een setting en een situatie die je thuis zelden of nooit gaat hebben.

Je kan eens proberen of het werkt als je je camera's even offline haalt... Ik zou een nieuwe switch voorzien maar jij moet zelf bepalen wat je precies wilt. Ik heb een powerline in mijn huis door Wifi 6 AP's vervangen en dat werkt stabieler en met 5x meer througput, maar dat is geen garantie dat dat bij jou ook zo gaat zijn. Heb je een rack thuis voor die switch of staat die ergens bovenop?

Test eens of je zonder camera's wel kleur ziet. Dat is volgens mij 95% zeker het issue.
Alternatief kan je ook een PoE adapter of 2 kopen ipv een nieuwe switch. Dat gaat goedkoper zijn, maar ook iets rommeliger...
dikke merci voor al de info en hulp, Straks als ik thuis ben weet ik wat te doen :p

Dus makkelijkste is nieuwe switch die weldegelijk POE heeft?
Da's de gemakkelijkste oplossing ja. Er bestaan echter ook PoE injectors, en dat gaat mogelijk goedkoper zijn als je maar enkele toestellen hebt. Die steek je in het stopcontact, je steekt er je netwerkkabel in en aan de uitgang kan je een nieuwe netwerkkabel steken waar dan stroom op staat.

Die kan je bij de switch leggen, of bij het AP. Vergeet trouwens niet dat je dan een extra kabeltje nodig hebt, voor moest je dat niet hebben liggen.

Ik veronderstel dat het toch geen POE switch is... (https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Indu...h-24p-10-100-1gtx-rj45-unmanaged/p/2700408003) en dat de elektricien me weer goed in het zak gezet heeft.
Voor de camera's staat er nog een Alhua toestel tussen dewelke wel POE uitgangen heeft.

Dus makkelijkste is nieuwe switch die weldegelijk POE heeft? Enig voorstel prijs/kwaliteit?

Je kan zoals iemand anders al voorstelde een POE injector zetten, dat is goedkoper. Maar je zit dan weer met een extra kabel die weggewerkt moet worden.

Voor een POE-switch moet je vooral kijken naar wat die van totaal vermogen aan de toestellen kan leveren en welke POE variant de aangesloten toestellen nodig hebben.

De Lite 16 PoE van unifi heeft een totaal budget van 45W en kan dus enkele camera's en een access point voeden. Als je met 16 poorten niet toekomt, kan je altijd een van 24 poorten nemen. De kost zal dan wel omhoog gaan, mede omdat je meer POE poorten hebt.

Eenmaal je de accesspoint voed, moet je deze ook adopten in een controler. Dit kan met zelf hosted software op je computer/server of een cloud gateway(router) van unifi.

De prijzen zijn exclusief btw, mét staat er onder

Je kan zoals iemand anders al voorstelde een POE injector zetten, dat is goedkoper. Maar je zit dan weer met een extra kabel die weggewerkt moet worden.

Voor een POE-switch moet je vooral kijken naar wat die van totaal vermogen aan de toestellen kan leveren en welke POE variant de aangesloten toestellen nodig hebben.

De Lite 16 PoE van unifi heeft een totaal budget van 45W en kan dus enkele camera's en een access point voeden. Als je met 16 poorten niet toekomt, kan je altijd een van 24 poorten nemen. De kost zal dan wel omhoog gaan, mede omdat je meer POE poorten hebt.

Eenmaal je de accesspoint voed, moet je deze ook adopten in een controler. Dit kan met zelf hosted software op je computer/server of een cloud gateway(router) van unifi.

De prijzen zijn exclusief btw, mét staat er onder
Ik neem maandag even switch met POE mee van het werk om eerst te testen alvorens ik weer vanalles aankoop ;).

De Unifi AC dacht ik gewoon via gsm app te connecteren, dit zou volgens Youtube gewoon moeten lukken?

Terug
Bovenaan