Internet bereik verbeteren

toru

Well-known member
Crowdfunder FE
Hi all

Korte situatieschets:

(Verouderde) Telenet Modem + Telenet Wifi Powerline
Rijhuis met houten verdiepen

We hebben momenteel vaak problemen met de wifi en Powerline verbinding. Sowieso verbinden de apparaten vaker met de WiFi Powerline die boven in de bureaukamer insteekt dan met de modem, desondanks dat ze in dezelfde kamer als die modem zijn. Dat zorgt voor een lager signaal, en lagere snelheid.
Tweede probleem is dat de Powerline verbinding tussen het hoofd en bijstation regelmatig wegvalt wat het resetten van de beide bakjes als oplossing heeft.
Enorm lastig tijdens vergaderingen enzovoort, maar ook gewoon in het algemeen waar je precies WiFi hebt, maar dat het internet dus niet werkt omdat de Powerline geen verbinding heeft.

Ik ben op zoek naar een budgetvriendelijke oplossing. Doel is om een no-nonsense oplossing te vinden die minimaal configuratie nodig heeft en gewoon seamless werkt, en waar ik boven het internet mee kan uitbreiden zowel bekabeld (werk) als wifi (privé).

ik heb het volgende op het oog: https://www.coolblue.be/nl/product/761432/tp-link-deco-m5-multiroom-wifi-3-pack.html

Zoals ik al zei, ik wil gerust in het begin wat dingen instellen maar ik wil gewoon kunnen vertrouwen op mijn internet netwerk en dus geen eindeloze configuraties moeten doen als er bijvoorbeeld nieuwe apparaten zouden bijkomen. Mogelijkheid tot een gastennetwerk zou wel fijn zijn maar geen must.
Situatie zou er zo dus uitzien:
  • Telenet Modem
    • Philips Hue
    • D-Link switch (via ethernet kabel van 10 meter)
      • Ethernet: stb Telenet
      • Ethernet: TV
    • TP-Link Deco m5 (basisstation)
      • Woonkamer
    • TP-Link Deco m5
      • Veranda (20m van basisstation)
      • Werklaptop via UTP
    • TP-Link Deco m5
      • Verdiep omhoog en 20m van basisstation)
Nog alternatieven? Budget ligt echt max op 200.
Ik kan nog een gratis wifi-uitbreiding aanvragen bij Telenet maar het Powerline gebeuren heeft bij mij nu een knauw gekregen.

Merci voor de info!
 
Op zich werken die TP-link Deco M5 prima.
Maar welke modem heb je staan? kan ook goed zijn dat deze wat problemen veroorzaakt.
De telenet wifi powerline, is dit een recente?
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Modem van Telenet is een Doc3.0, ouder model dus.
De powerline is ongeveer 3-4 jaar oud.

Ik zou de modem kunnen omruilen, maar de technische dienst deed daar moeilijk over, maar het zou mogen. Bedoeling is om een eigen WiFi-oplossing te hebben ipv vast te hangen aan de provider.
 
Modem van Telenet is een Doc3.0, ouder model dus.
De powerline is ongeveer 3-4 jaar oud.

Ik zou de modem kunnen omruilen, maar de technische dienst deed daar moeilijk over, maar het zou mogen. Bedoeling is om een eigen WiFi-oplossing te hebben ipv vast te hangen aan de provider.
Recent ook een situatie gehad waarbij de wifi in een oudere witte "geperforeerde brooddoos" van Telenet slechter en slechter werd. Door een Ubiquiti Dreammachine als test te zetten was dat heel duidelijk aantoonbaar (naar Telenet toe).

Ze hebben de modem vervangen naar dat nieuwe smallere, maar hogere type en sindsdien is de WiFi veel beter. Een eigen systeem voor betere WiFi was daar niet nodig. Dat hangt want van de constructie van je huis af.

Qua powerlines heeft men daar geen Telenet brol, maar een Devolo 1200+ zonder WiFi als ik mij niet vergis. Ik heb er thuis al een paar jaar ook zo eentje in gebruik en dat ding werkt feilloos.

Ik zou voor de laagst mogelijke kosten dat eens overwegen: modem/router combinatie vervangen en desgewenst eigen Powerline nemen, tenzij je een Powerline hebt die ook als access point fungeert, want dan zou ik dat niet doen...

Ik heb geen hands-on ervaring met die deco's, maar hoor dat die vrij goed werken voor wat ze kosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Even een kick-omhoog.

Ik heb de TP-Link deco p9 op het oog. Die lijkt mij heel interessant omdat die een powerline backhaul heeft icm met het gewone mesh netwerk. Staat ook interessant geprijsd.

Even twee vragen:
- de stb (hetzij Proximus hetzij Telenet) ga ik altijd rechtstreeks op de modem moeten installeren? Of kan die deco hoofdunit daar mee om?
- Aan mijn modem staat ook mijn Hue-bakje. Ga ik dat nog kunnen besturen als dit rechtstreeks in de modem blijft steken, en de rest via het mesh-netwerk wordt aangesloten?
 
Even een kick-omhoog.

Ik heb de TP-Link deco p9 op het oog. Die lijkt mij heel interessant omdat die een powerline backhaul heeft icm met het gewone mesh netwerk. Staat ook interessant geprijsd.

Even twee vragen:
- de stb (hetzij Proximus hetzij Telenet) ga ik altijd rechtstreeks op de modem moeten installeren? Of kan die deco hoofdunit daar mee om?
- Aan mijn modem staat ook mijn Hue-bakje. Ga ik dat nog kunnen besturen als dit rechtstreeks in de modem blijft steken, en de rest via het mesh-netwerk wordt aangesloten?

Als jij alles binnen 1 netwerk houdt, en je mesh set dus instelt om te werken in access point mode en niet router mode gaat dat wel blijven werken normaal.
 
Als jij alles binnen 1 netwerk houdt, en je mesh set dus instelt om te werken in access point mode en niet router mode gaat dat wel blijven werken normaal.
Bedankt voor de reply! Maar in principe kan ik dus gewoon dit doen:

Modem (WiFi disabled)
- STB Telenet
Deco p9
- Hue
- Alle andere WiFi apparaten
- alle andere ethernet apparaten.

Op die manier kan ik met mijn gsm nog alles besturen zoals TV en hue, enkel de STB maar dat hoeft niet. En kan ik gebruik maken van alle features van de Deco zoals QoS e.a.
Of gaat die Telenet modem daar lastig over doen?
 
Bedankt voor de reply! Maar in principe kan ik dus gewoon dit doen:

Modem (WiFi disabled)
- STB Telenet
Deco p9
- Hue
- Alle andere WiFi apparaten
- alle andere ethernet apparaten.

Op die manier kan ik met mijn gsm nog alles besturen zoals TV en hue, enkel de STB maar dat hoeft niet. En kan ik gebruik maken van alle features van de Deco zoals QoS e.a.
Of gaat die Telenet modem daar lastig over doen?
Net even gecheckt in mijn deco app. Als je in access point modus werkt werken zaken zoals QoS niet. Je moet die van de Telenet modem gebruiken. In router modus werken die ook maar dan zou je DHCP moeten kunnen uitschakelen op je Telenet modem en volgens mij gaat dat niet.
 
Net even gecheckt in mijn deco app. Als je in access point modus werkt werken zaken zoals QoS niet. Je moet die van de Telenet modem gebruiken. In router modus werken die ook maar dan zou je DHCP moeten kunnen uitschakelen op je Telenet modem en volgens mij gaat dat niet.

Hier laten ze het vrij simpel lijken. Gewoon een vast IP toewijzen aan de nieuwe router. Maar dat is dus niet zo eenvoudig?

Ik dacht dat die QoS bv dan enkel gaat werken in het ‘extra’ netwerk, en dus niet voorrang gaat geven op de Telenet modem. Nu hoeft dat geen issue te zijn omdat er geen toestel is aangesloten buiten de STB die sowieso altijd voorrang gaat krijgen.

Maar misschien zie ik het allemaal te makkelijk in.
 
Waarom is die QoS zo belangrijk? Ik heb hier zelf gewoon mijn orange modem met daarachter de decos in access point modus. Enkel wifi uitgeschakeld op de modem van orange zelf. Werkt allemaal super vlot en maakt niets uit of je toestellen met kabel verbindt met een van die decos of de modem zelf, alles werkt op 1 netwerk.
 
Waarom is die QoS zo belangrijk? Ik heb hier zelf gewoon mijn orange modem met daarachter de decos in access point modus. Enkel wifi uitgeschakeld op de modem van orange zelf. Werkt allemaal super vlot en maakt niets uit of je toestellen met kabel verbindt met een van die decos of de modem zelf, alles werkt op 1 netwerk.
Het lijkt me handig om meer inzicht te krijgen in hoe het netwerk reageert, en specifiek die QoS om bv mijn werklaptop absolute voorrang te geven op andere apparaten.
 
Als je voor access point modus kiest, is de router van Telenet degene die de IP adressen uitdeelt (DHCP) op je LAN netwerk. Wat je er dan ook op aansluit, en waar, maakt niets uit. Alles zit in 1 netwerk.

Als je de P9 in router modus zet, is alles wat tussen de telenet router en de P9 router staat 1 netwerk en alles wat achter de P9 staat een 2e, gescheiden LAN netwerk met een eigen IP range. Je Hue kan je dan beter achter de P9 hangen om die lokaal te blijven benaderen, anders ga je die feitelijk via het internet aansturen als jij achter, en de Hue hub voor je P9 staat. Dat is trager, maar werkt ook. De STB moest je vroeger rechtstreeks op de Telenet router aansluiten, weet niet of dat vandaag ook nog zo is.

QoS lijkt me niet echt nodig, tenzij je op een super trage of overgesatureerde verbinding zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Ondertussen de p9 aangekregen en aangesloten als AP. Op dit moment waanzinnig tevreden van hoe het werkt. De dubbele techniek (plc en mesh) werkt hier quasi feilloos en heb nu in elke uithoek rond de 140Mbps. QoS blijkt ook te werken in AP-modus. Overige zaken (uitgebreid logboek, …) niet maar dat mis ik niet.

Ik had vroeger problemen wanneer ik aan het werken was en er was iemand anders bv aan het streamen. Mijn teamsverbinding begon te haperen omdat die streaming gewoon alles liet vollopen. Dat is nu niet meer van toepassing omdat we nu wel de ruimte hebben op het WiFi-signaal/internet in het algemeen.

Bedankt voor alle info!
 
Terug
Bovenaan