Eigen router achter Telenet modem

toru

Well-known member
Crowdfunder FE
Recent heb ik een TP-link p9 set gekocht om de WiFi in huis te verbeteren en ook gebruik te maken van een hybride Powerline verbinding voor bv mijn werklaptop.

Nu deze werkt op dit moment perfect als acces point. Nu zijn er functies die niet werken omdat de hoofd-deco niet als router is ingesteld. De nerd in mij wil daar toch mee experimenteren.

Ik heb mezelf al rotgezocht maar vind alleen maar outdated forumposts en artikelen. Is er hier iemand die straightforward kan uitleggen wat ik moet doen? Voornamelijk in verband met de ip en subnetmask e.d.

Ter info: Oude Telenet HGW 3.0 modem.

Merci!
 
Als je de router functie opzet, heb je een netwerkje binnen je Telenet netwerk. Zie het als een cirkel in een cirkel. Alles wat je via de deco aansluit, kan aan alles wat mee op die deco zit, en aan het internet, maar niet aan alles wat in de cirkel daarbuiten zit: achter je telenet modem/router maar voor je Deco router. Zet die Deco in DHCP mode (gaat die al in staan) en verder moet je normaal niets aanpassen.

Ik zet de WiFi van Telenet in hun web-portaal ook af en gebruik enkel die van mijn eigen AP's.

Wat issues kan geven zijn digicorders ACHTER de deco zetten, soms game consoles, of van buiten je huis bepaalde zaken in je huis proberen te bereiken, omdat je 2 routers achter elkaar hebt die allebei "NAT" doen, oftewel: double NAT. Probeer het eens en geef aan wat niet werkt?
 
Als je de router functie opzet, heb je een netwerkje binnen je Telenet netwerk. Zie het als een cirkel in een cirkel. Alles wat je via de deco aansluit, kan aan alles wat mee op die deco zit, en aan het internet, maar niet aan alles wat in de cirkel daarbuiten zit: achter je telenet modem/router maar voor je Deco router. Zet die Deco in DHCP mode (gaat die al in staan) en verder moet je normaal niets aanpassen.

Ik zet de WiFi van Telenet in hun web-portaal ook af en gebruik enkel die van mijn eigen AP's.

Wat issues kan geven zijn digicorders ACHTER de deco zetten, soms game consoles, of van buiten je huis bepaalde zaken in je huis proberen te bereiken, omdat je 2 routers achter elkaar hebt die allebei "NAT" doen, oftewel: double NAT. Probeer het eens en geef aan wat niet werkt?
Alle apparaten zijn aangesloten op de Deco’s. Normaal zou de nieuwste generatie digicorders niet meer rechtstreeks met de modem moeten aangesloten zijn. Maar als die apart moet is dat geen erg. Het besturen daarvan (om bv op te nemen van op afstand) werkt toch via een andere webservice.

Als ik kijk naar mijn Deco, die op dit moment als AP werkt, zie ik bij de optie DHCP server een range staan van 192.168.68.100 tot .250. De Telenet STB, die rechtstreeks op de modem is aangesloten heeft als IP 192.168.0.xxx. Dus die ranges gaan elkaar niet in de weg lopen vermoed ik.

Het probleem is met zoiets dat je nooit weet wat er niet werkt. I fuck up, dan gaan we gewoon geen internet hebben. De boel resetten helpt dan wel, maar ik wil op voorhand al zoveel mogelijk dingen uit sluiten. Vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft met de Deco software en de Telenet modem.
 
Normaal is het geen probleem om dezelfde range te nemen als je geen VLAN's gaat maken. Het is echter geen slecht idee om bijvoorbeeld 192.168.1.x te nemen voor alles achter je Deco. De range beperken wordt vaak gedaan om een stuk te reserveren voor vaste IP's.

Je kan makkelijk experimenteren en als't niet werkt kan je een factory reset doen...
 
Heb hier jaren geleden ook mee aan het prullen geweest. De uiteindelijke oplossing was een modem-only aan te vragen bij Telenet omdat je hun router niet in brigde kan (kon?) zetten.

Let wel op digiboxen ed. Moeten een aparte Vlan hebben omdat die 2 IP's krijgen.

Nat na Nat is geen goed idee want je kan geen port forwarding meer doen en kan services dus uitsluiten. Basis internetten zou geen probleem mogen vormen maar ik weet natuurlijk niet wat je opzet is.

Edit: ik ben intussen al 4 jaar overgestapt naar orange, die het oude systeem van "ga naar het ip van je router en stel daar alles in met weinig beperkingen" nog gebruiken en dus zonder problemen in bridge kan worden gezet. Content van.
 
Let wel op digiboxen ed. Moeten een aparte Vlan hebben omdat die 2 IP's krijgen.
Klopt niet, die krijgt ook maar 1 IP hoor. Voor de vorige generatie had je die rechtstreekse verbinding nodig voor de interactieve diensten. Dat is nog altijd het makkelijkste, ofwel via de patch kast rechtstreeks aankoppelen, ofwel die poort met de juiste VLAN-id taggen op je eigen switch en zo doorsturen naar buiten.
Nat na Nat is geen goed idee want je kan geen port forwarding meer doen en kan services dus uitsluiten. Basis internetten zou geen probleem mogen vormen maar ik weet natuurlijk niet wat je opzet is.
Klopt ook niet. Je kan nog altijd port forwarding doen bij meerdere NAT's. Je forward op je Telenet router de poorten naar je eigen router, en daar forward je de poorten naar je interne devices. Het enige nadeel aan meerder NAT's is mogelijk een paar nanoseconden extra delay en exotische VOIP oplossingen durven daar al eens raar mee doen, maar voor 99% van de gewone bevolking werkt dat perfect en gaan die daar niets van merken.

Ik draai al jaren mijn eigen netwerk na mijn Telenet AIO modem. Daar heb ik gewoon de wifi van uitgezet, en eenmalig een hele poort range geforward naar mijn eigen router om daar het echte netwerk beheer in te doen.
 
Ik draai al jaren mijn eigen netwerk na mijn Telenet AIO modem. Daar heb ik gewoon de wifi van uitgezet, en eenmalig een hele poort range geforward naar mijn eigen router om daar het echte netwerk beheer in te doen.
Very strange, ik heb dit toen (lees: 6-7 jaar geleden) nooit Inorde gekregen bij Telenet.
 
Ik draai al jaren mijn eigen netwerk na mijn Telenet AIO modem. Daar heb ik gewoon de wifi van uitgezet, en eenmalig een hele poort range geforward naar mijn eigen router om daar het echte netwerk beheer in te doen.
Doe ik ook zo.
Ik heb zelf geen digiboxen, maar ik heb dat overlaatst ook nog voor iemand opgezet via een VLAN. Works fine.
 
Om nog even terug te komen op dit onderwerp: ik heb helemaal niets gedaan.

Er loopt een UTP kabel naar de Deco P9 hoofdunit en die heeft zichzelf in routermodus gezet. In mijn Telenet heb ik uiteraard de wifi uitgeschakeld. Maar verder met de DMZ of portforwarding heb ik niet moeten sukkelen. Ik heb wel niet echt apparaten die moeten van op afstand moeten bestuurd worden buiten de Philips Hue, en dat werkt nog gewoon prima.
 
Vroeger was het dacht ik toch zo dat als je alle WiFi uitzette dat je geen recht kreeg op de WiFi Hotspot van ergens anders?

Wat ik doe, ipv de hele WiFi uit te zetten die hotspot gewoon die op dezelfde frequentie flikkeren als die "ambetante buren", en zelf mijn eigen WiFi op het meest vrije kanaal. Op de 2.4GHz band is het wat krapjes maar 5GHz plaats genoeg.

Genoeg apps die je spectrum kunnen analyseren.

Kan zijn dat het outdated informatie is, in de 5 jaar dat ik hier woon feitelijk de Telenet router niet meer aangeraakt.

(+DMZtje naar Ubiquiti EdgeRouter en digiboxen nog steeds in het telenet netwerk)
 
Vroeger was het dacht ik toch zo dat als je alle WiFi uitzette dat je geen recht kreeg op de WiFi Hotspot van ergens anders?
Vroeger was dat inderdaad zo, maar ik weet niet of dat vandaag nog het geval is.

Als ik elders ben gebruik ik altijd mobiel internet. Op mijn GSM heb ik een zwaar abonnement via 't werk, moet ik mij geen zorgen maken, en met die OneUP heb ik dan een mobiel nummer met 40GB mobiele data. Ik heb die SIM kaart in een SIM USB dongle gestoken om als mobiele hotspot mee te nemen als ik met de laptop buiten zit bijvoorbeeld. :D
 
Terug
Bovenaan