Eigen router achter Telenet router

Carrion

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik heb momenteel de CH7465LG-TN modem/router van Telenet staan. Op zich geen probleem mee om die te gebruiken. Tot ik er een tijd geleden op uitkwam dat als dat ding geen internetverbinding heeft, dat de router functionaliteit ook stopt met werken.

Blijkbaar worden er geen IP adressen meer uitgedeeld aan de toestellen binnen het netwerk als de router geen actieve internetverbinding heeft. En ook toestellen met een vast IP (bv mijn NAS) zijn niet te bereiken van binnen het netwerk.

Voor zover ik weet geeft telenet geen modem-only toestellen meer aan particulieren. Want in principe zouden alle problemen opgelost zijn als ik de router functionaliteit zou kunnen uitschakelen en dit zou kunnen laten uitvoeren door een eigen router.

Ik weet dat een eigen router achter de Telenet router zetten ook geen ideale oplossing is aangezien je dan met dubbele NAT zit wat issues kan geven met het gebruik van een VPN, online gaming, problemen met port forwarding, etc.

Iemand een voorstel wat in dit geval toch de beste oplossing zou kunnen zijn?

Ik heb de F@ST3896LG-TN van telenet.
Daarachter staat de Linksys Hydra 6 MR2000 - Router
De linksys staat ingesteld als Bridge Mode.
Zonder internet kan ik nog steeds communiceren met de andere toestellen, zoals mijn NAS.

Met de CV8560E kun je via mijn telenet hem in 'bridge' mode zetten met het mac-adres ingevuld van uw router erachter.
Ik heb die zo staan. de router krijgt een publiek adres.

Ik heb momenteel de CH7465LG-TN modem/router van Telenet staan. Op zich geen probleem mee om die te gebruiken. Tot ik er een tijd geleden op uitkwam dat als dat ding geen internetverbinding heeft, dat de router functionaliteit ook stopt met werken.

Blijkbaar worden er geen IP adressen meer uitgedeeld aan de toestellen binnen het netwerk als de router geen actieve internetverbinding heeft. En ook toestellen met een vast IP (bv mijn NAS) zijn niet te bereiken van binnen het netwerk.

Voor zover ik weet geeft telenet geen modem-only toestellen meer aan particulieren. Want in principe zouden alle problemen opgelost zijn als ik de router functionaliteit zou kunnen uitschakelen en dit zou kunnen laten uitvoeren door een eigen router.

Ik weet dat een eigen router achter de Telenet router zetten ook geen ideale oplossing is aangezien je dan met dubbele NAT zit wat issues kan geven met het gebruik van een VPN, online gaming, problemen met port forwarding, etc.

Iemand een voorstel wat in dit geval toch de beste oplossing zou kunnen zijn?

Dubbele NAT is niet zo'n groot probleem. Heb hier ook zo'n base modem zonder bridge mode met unifi router erachter en buiten in beide toestellen dezelfde poorten open zetten, is er niets aan de hand.

Andere oplossing is zelf een eigen modem voorzien, maar dat kost natuurlijk wat geld :)

Zoals @triplestars aangeeft
F@ST3896LG-TN en eigen modem in bridge mode

Of de CV8560E in bridge mode en uw eigen router als router - wifi zoals @RealFlub voorsteld
De CV8560E heeft standaard sowieso geen wifi. De f@st heeft wifi 6, meestal een verbetering tegenover uw huidige modem.

Beide zijn docsys 3.1 modems ( uw huidige is 3.0), daar kan je meer dan 400Mbit Download mee halen.
Bel naar Telenet en zeg dat je klaar wilt zijn voor een mogelijke upgrade naar de speedboost 1Gb (die upgrade vraag je nu nog niet aan als je die niet wilt), en vraag de docsys 3.1 modem van uw keuze. Zullen ze wel doen denk ik, en gratis. Docsys 3.0 modems zijn nu ook al snel bijna 10 jaar oud.

Bridge-mode opzetten op de Telenet modem of op je eigen afhankelijk van wat en hoe je je netwerk wilt beheren.
Dat heb ik gedaan om alles zelf te beheren via mijn Omada ER707-M2 en werkt uitstekend.

Terug
Bovenaan