Vervangen Telenet router en AP door eigen router en AP (+50 apparaten)

Mulle

Member
Hey,


Ik ben van plan om mijn volledige thuisnetwerk zelf te beheren omdat de instellingen bij Telenet te weinig mogelijkheden bieden.
Nu heb ik meer dan 50 toestellen die aangesloten zijn op het netwerk. Alles wat bedraad kan zijn, is bedraad uitgevoerd.


Ik ben begonnen met heel wat toestellen te verbinden met elkaar en alles wat smarter te maken. Hierbij stoot ik op diverse problemen die ik niet kan oplossen met de huidige Telenet modem.
- IP-adressen toekennen op basis van MAC-adres
- Een andere alternatieve DNS server toekennen aan bepaalde apparaten (nu opgelost met een edge router)(toestel aanvaard enkel maar DHCP)

Verschillende apparaten kan ik geen vast ip-adres geven, en af en toe krijgen deze een ander adres. Hierbij kom ik in de problemen om toestellen te koppelen met elkaar en moet ik telkens opnieuw aanpassingen uitvoeren.

Bij Telenet heb ik volgende toestellen:
- 1 x modem CH8568LG
- 2 x Telenet AP (Wifi booster, geen powerline)

Ik zou mijn Telenet modem wisselen met de CV8560E en de Telenet AP's terug in te leveren. Daarna plaats ik mijn eigen router en AP's. Het probleem is dat ik niet goed weet wat voor toestellen ik nu best moet aanschaffen. Ik zie weer heel wat soorten, mogelijkheden en prijzen.
Wat wil ik zeker hebben en kunnen:
- Minimum 4 LAN-poorten op de router
- Gigabit LAN
- IP-adressen reserveren en toekennen op MAC-adres
- 2.4 Ghz en 5Ghz ondersteuning
- Ingebouwde firewall (of werkt de firewall (safespot) van Telenet ook nog op de modem CV8560E?)
- Een apart gasten netwerk (ik wil niet dat iedereen zomaar aan mij gegevens en apparaten kan) als ze de Wifi code vragen (familie en vrienden)

Ik heb ook nog enkele AP's nodig om mijn Wifi te versterken. De AP's worden bedraad uitgevoerd. Hiervan heb ik er momenteel 2 nodig en eind dit jaar komt er eventueel nog een 3de bij. Het zou handig zijn als deze AP's de instellingen kan overnemen van de router voor zowel mijn thuis-netwerk als deze voor de gasten.

Is er iemand die enkele toestellen kan aanbevelen?

Momenteel heb ik het volgende toestel op het oog: Asus RT-AX58U

Alvast bedankt,
Tom
 
Laatst bewerkt:
Ik heb TP link qua AP's (EAP245) met OC200 controller en dat werkt heel goed.

De meer populaire keuze is Ubiquiti materiaal. Maar daar kunnen anderen je beter mee helpen.

Wel een vraag: waarom die eis naar 4 LAN-poorten op de router? Hang daar gewoon een 8 of 16 poort switch achter, afhankelijk van hoeveel kabels er vandaar vertrekken. Werkt evengoed en dan hoef je dat niet te laten meespelen.
 
Ik heb TP link qua AP's (EAP245) met OC200 controller en dat werkt heel goed.

De meer populaire keuze is Ubiquiti materiaal. Maar daar kunnen anderen je beter mee helpen.
Bedankt voor de tip, ik heb hier nog een ubiquite edgerouter x (maar dit is zonder Wifi).
Wel een vraag: waarom die eis naar 4 LAN-poorten op de router? Hang daar gewoon een 8 of 16 poort switch achter, afhankelijk van hoeveel kabels er vandaar vertrekken. Werkt evengoed en dan hoef je dat niet te laten meespelen.
Dit zou handig zijn zodat ik geen extra switch moet bijplaatsen. Bij mijn modem heb ik al een 16poort switch staan en heb in totaal 17 aansluitingen nodig.
 
Maar die edgerouter wil je dan niet blijven gebruiken of...?
Eneuh, welke instellingen moeten de ap's juist overnemen van de router?

Ben zelf verre van vlot met netwerkspul maar eerste gedacht springt bij mij ook naar een ubiquiti setup. De wifi6 lite en lr ap's zijn relatief betaalbaar, en dat in combi met een UDM (router + firewall + controller voor de ap's). Alleen is die firewall niet denderend en laten ze tegenwoordig wat steken vallen in de controller updates.

Alternatief is routing en firewall uit elkaar trekken met bvb een microtik router en pfsense op een dual nic mini pc-ke oid (minis forum bvb), en dan de Unify Controller draaien op een RPi (of lokaal op je PC, controller moet niet altijd up zijn.)
 
Laatst bewerkt:
Die EdgeRouter X is qua features al vrij uitgebreid en eigenlijk een krachtig ding. Met een Ubiquiti Unifi product voor een router (USG / UXG of UDM modellen) ga je mogelijk lichtjes achteruit in technische mogelijkheden omdat je bepaalde geavanceerde features met een custom JSON file moet configureren ipv met de UI. UDM modellen hebben zelfs die optie niet. Wat je met de Unifi-lijn wel hebt dat beter is als de EdgeRouter lijn is dat je een "single pane" management overview hebt als je ook Unifi AP's en switchen neemt. Geen van die features die je nu noemt vergen echter een custom configuratie.

Kort door de bocht zijn Unifi AP's enterprise kwaliteit, switchen professioneel business, maar niet datacenter kwaliteit en routers eerder KMO / SOHO qua kwaliteit. Edgerouters zijn wel business kwaliteit.

Er is een Unifi Dreammachine Pro (UDMP) die een ingbouwde controller, 8p switch, router en NVR heeft. Er zijn 3 nadelen aan dat ding dat verder vrij goed is: Ingebouwde switch heeft geen PoE, de ingebouwde switch heeft maar een 1Gbe backplane naar de WAN / SFP+ LAN bus en je kan er geen remote devices mee adopteren (L3 adoption buiten je LAN). Er komt een UDMP SE die wel PoE heeft, 2,5Gbe WAN RJ45 en mogelijk ook een stevigere backplane. Dat ding is nog niet te koop in EU, enkel early access in de US.

De UDM (non-pro) is een niet rack-mountable versie van de UDMP, met goed ingebouwd WiFi 5 AP, zonder NVR en slechts 4 LAN poorten. De UDMP kan met alle security features aan ongeveer 3,5Gbe WAN trafiek verwerken. De UDM 'slechts' 850Mbps.

Je kan via de ingebouwde router (en jouw ERx) makkelijk static IP's configureren, en dat is de-facto op MAC adress, maar in de configuratie doe je dat op "device ID" (zie deze link, ietsje scrollen voor IP allocation: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500012237441). Ik doe dat zo. Je stelt zelf een DHCP range in die je kan beperken zodat je geen overlap hebt met de range die je voor static IP's reserveert. Op die manier kan je alle static IP's in de router configureren en moet je niet in je devices zelf zitten klooien.

Nu, ik zou zelf nooit een edgerouter vervangen door een ASUS of andere consumer device. Een UDM(p) misschien, als je de geavanceerde opties van de edgerouter toch niet gebruikt en geen extra externe switch wil nemen.

Ik zou wel voor Unifi AP's of een ander schaalbaar systeem gaan, aangezien het lijkt dat je toch wat meer wil liggen aanpassen aan je setup. Zo'n ASUS is een doodlopend straatje. ls je voor Unifi of andere schaalbare systemen gaat, zal je globale WiFi ervaring (zoals roaming van decvices) een stuk beter werken. De Unifi U6-Lite is prijs/kwaliteit erg goed, maar je hebt er wel een PoE injector of switch voor nodig want die zit niet in de doos.

Dus, in jouw geval heb je de goedkoopste optie om je bestaande ERx te gebruiken. Daar dan bijvoorbeeld een managed Unifi 8p-Lite switch of goedkopere non-Unifi switch met 802.3 AT PoE achter te zetten, en dan maximaal 4 U6-Lite AP's via PoE op die switch te koppelen (die switch heeft maar een beperkt PoE "budget" en slechts 4 PoE poorten).

Andere optie is je 16P switch buiten gooien en vervangen door een 24p PoE switch + je ERx en enkel AP;s naar keuze. Dat is een erg cleane oplossing.

Nog een andere optie is een UDM(P) aan te schaffen en die voor je 16P switch te hangen en met PoE injectoren te werken voor de AP's die je kiest. Ik veronderstel dat je 16P switch geen PoE aan boord heeft? Dit is wat rommeliger

Bij een UDM(P) heb je geen extra device nodig om de Unifi controller op te hosten want die is ingebouwd. Bij een ERx / andere Unifi producten wel. Dat kan op een pc, server, Synology NAS, VM, cloud, RPi of dedicated cloud key appliance.

Succes met de zoektocht!
 
Die EdgeRouter X is qua features al vrij uitgebreid en eigenlijk een krachtig ding. Met een Ubiquiti Unifi product voor een router (USG / UXG of UDM modellen) ga je mogelijk lichtjes achteruit in technische mogelijkheden omdat je bepaalde geavanceerde features met een custom JSON file moet configureren ipv met de UI. UDM modellen hebben zelfs die optie niet. Wat je met de Unifi-lijn wel hebt dat beter is als de EdgeRouter lijn is dat je een "single pane" management overview hebt als je ook Unifi AP's en switchen neemt. Geen van die features die je nu noemt vergen echter een custom configuratie.

Kort door de bocht zijn Unifi AP's enterprise kwaliteit, switchen professioneel business, maar niet datacenter kwaliteit en routers eerder KMO / SOHO qua kwaliteit. Edgerouters zijn wel business kwaliteit.

Er is een Unifi Dreammachine Pro (UDMP) die een ingbouwde controller, 8p switch, router en NVR heeft. Er zijn 3 nadelen aan dat ding dat verder vrij goed is: Ingebouwde switch heeft geen PoE, de ingebouwde switch heeft maar een 1Gbe backplane naar de WAN / SFP+ LAN bus en je kan er geen remote devices mee adopteren (L3 adoption buiten je LAN). Er komt een UDMP SE die wel PoE heeft, 2,5Gbe WAN RJ45 en mogelijk ook een stevigere backplane. Dat ding is nog niet te koop in EU, enkel early access in de US.

De UDM (non-pro) is een niet rack-mountable versie van de UDMP, met goed ingebouwd WiFi 5 AP, zonder NVR en slechts 4 LAN poorten. De UDMP kan met alle security features aan ongeveer 3,5Gbe WAN trafiek verwerken. De UDM 'slechts' 850Mbps.

Je kan via de ingebouwde router (en jouw ERx) makkelijk static IP's configureren, en dat is de-facto op MAC adress, maar in de configuratie doe je dat op "device ID" (zie deze link, ietsje scrollen voor IP allocation: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500012237441). Ik doe dat zo. Je stelt zelf een DHCP range in die je kan beperken zodat je geen overlap hebt met de range die je voor static IP's reserveert. Op die manier kan je alle static IP's in de router configureren en moet je niet in je devices zelf zitten klooien.

Nu, ik zou zelf nooit een edgerouter vervangen door een ASUS of andere consumer device. Een UDM(p) misschien, als je de geavanceerde opties van de edgerouter toch niet gebruikt en geen extra externe switch wil nemen.

Ik zou wel voor Unifi AP's of een ander schaalbaar systeem gaan, aangezien het lijkt dat je toch wat meer wil liggen aanpassen aan je setup. Zo'n ASUS is een doodlopend straatje. ls je voor Unifi of andere schaalbare systemen gaat, zal je globale WiFi ervaring (zoals roaming van decvices) een stuk beter werken. De Unifi U6-Lite is prijs/kwaliteit erg goed, maar je hebt er wel een PoE injector of switch voor nodig want die zit niet in de doos.

Dus, in jouw geval heb je de goedkoopste optie om je bestaande ERx te gebruiken. Daar dan bijvoorbeeld een managed Unifi 8p-Lite switch of goedkopere non-Unifi switch met 802.3 AT PoE achter te zetten, en dan maximaal 4 U6-Lite AP's via PoE op die switch te koppelen (die switch heeft maar een beperkt PoE "budget" en slechts 4 PoE poorten).

Andere optie is je 16P switch buiten gooien en vervangen door een 24p PoE switch + je ERx en enkel AP;s naar keuze. Dat is een erg cleane oplossing.

Nog een andere optie is een UDM(P) aan te schaffen en die voor je 16P switch te hangen en met PoE injectoren te werken voor de AP's die je kiest. Ik veronderstel dat je 16P switch geen PoE aan boord heeft? Dit is wat rommeliger

Bij een UDM(P) heb je geen extra device nodig om de Unifi controller op te hosten want die is ingebouwd. Bij een ERx / andere Unifi producten wel. Dat kan op een pc, server, Synology NAS, VM, cloud, RPi of dedicated cloud key appliance.

Succes met de zoektocht!
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik versta niet altijd alles, maar ik ga mij de komende weken eens verder in verdiepen op basis van deze info. Het uitvoeren zal maar ergens in de week van 16 augustus zijn.
Poe heb ik maar op 1 plaats en dit is in het tuinhuis om de outdoor Ap aan te sluiten.
 
Prima

PoE kan je "toevoegen" door een inline PoE adapter in een vrij stopcontact te stoppen, maar eleganter is de PoE vanuit de switch mee te geven. Alle nu verkrijgbare Unifi WiFi Access Points werken met een versie van de PoE standaard 802.3, en een aantal van andere merken ook. Er is AF, AT en BT in toenemend vemogen. Je komt meestal toe met 802.3af, maar als het kan pak je beter een PoE leverend device met 802.3at standaard, omdat dat meer vermogen kan leveren, maar ook achterwaards compatibel is met 802.3af verbruikers.

Moest je nog met vragen zitten hoor ik het wel, ik volg dit thread even...
 
De poe injectors van uni kosten 8 euro t-stuk voor de lite ap's, dus voor de kost moet je het niet laten.
 
Ik heb ondertussen eens een schema gemaakt hoe mijn netwerk er zal uitzien en welke nieuwe toestellen ik ga plaatsen (in het rood).

Volgens wat ik kan vinden op het internet, kan ik een Unifi controller installeren op mijn NAS van Qnap.
Ik moet dus nog 3 AP's aanschaffen en een switch. Mijn EdgeRouter X heeft 1 PoE uitgang.

Dit is momenteel een overzichtje wat ik heb:
 
Interessant.

Enkele opmerkingen:
- Je ERx heeft een oudere versie PoE, met name 24V passive aan boord. Jij hebt minstens 802.3af nodig voor een U6-LR, of 802.3at (ook aangeduid met PoE+) zoals je op die TP-Link hebt die je in je tussenruimte wil zetten. Je kan een injector gebruiken als je nog een stopcontact vrij hebt.
- Je hebt behoorlijk wat IoT stuff in je netwerk. Ik zou sterk overwegen die in aan aparte, gescheiden VLAN te steken van je intern netwerk met wat firewall rules zodat je vanuit je LAN wel naar de IoT VLAN kan, maar je IoT devices niet aan je LAN. Dat is best practice, zeker als je met kostbare of gevoelige data (foto's?) zit op je 2 NASsen of (werk) PC's. Je mag er namelijk niet op rekenen dat low-cost IoT devices even goed firmware updates krijgen als computers of NAS appliances, waardoor ze een beveiligingsrisico zouden kunnen vormen. Er is geen enkele praktische reden waarom ze aan je LAN-devices zouden moeten kunnen. Aangezien je ook wireless IoT hebt die WiFi lijkt te gebruiken, ook best een apart IoT SSID in hetzelfde IoT VLAN steken en dat enkel op 2.4gHz laten broadcasten. Wel oppassen, want niet elke switch ondersteunt VLAN tags (looking at you, 4p switch).
- Als je QNAP NAS docker aankan, kan je daar een Unifi Controller in een container op draaien. Heb ik ook een tijd gedaan met een Synology. Die controller versie liep soms wel iets achter op de laatste voor Windows / UDM / Cloudkey's, maar niets zo beperkend dat het in jouw use case zou storen denk ik.
- Als je toch al een Unifi controller hebt draaien zou je ook die UniFi USW-Lite-16-PoE kunnen nemen. Die is 90€ inc. BTW duurder dan diegene die je hebt gekozen en heeft een wat lager PoE budget (enkel relevant als je alle 8 PoE poorten tjokvol met zware gebruikers zou steken), maar is wel manageable in dezelfde interface als de AP's, wat ik persoonlijk een "nice to have" vind, maar 't is niet essentieel en toch wel wat duurder...
 
Nog eens bedankt voor alle info en tips. De 4p switch ga ik vervangen door een "Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini". Mijn huidige TP-link 16p switch binnen en de outdoor AP ga ik nog wat wachten om te vervangen. Het is momenteel iets te prijzig om dit er ook nog eens bij te nemen.

Mijn NAS heeft al enkele docker containers draaien, maar denk de Unifi Controller op een raspberry pi 4 te installeren. Heb er nog enkele liggen die ik momenteel niet gebruik.

Ik ga dus de volgende toestellen aanschaffen:
- 1 x Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini
- 1 x Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE
- 3 x Ubiquiti UniFi U6 Lite
- 1 x Ubiquiti Gigabit PoE injector 48V/0.5A
 
Ik zie dat de Ubiquiti UniFi U6 Lite moeilijk te verkrijgen zijn, zeker 3 stuks.
Voor de gelijkvloers zou ik de U6 Lite plaatsen. Daar staan ook 95% van de apparaten. Alles is bijna op het gelijkvloers incl. de slaapkamer.
Het 1ste verdiep bestaat uit 2 slaapkamers en de zolderruimte, daar zijn enkel 3 branddetecties geconnecteerd en de monitoring van de Solax zonnepanelen via Wifi. Is er een ander model aangeraden? De AP zal ongeveer in het midden staan en al deze toestellen zijn bereikbaar in een straal van max. 7m.
 
RPi is prima...

Pas op met die flex mini, die heeft geen VLAN support, een 8p lite is geloof ik de goedkoopste die dat wel heeft. Aangezien die in je tekening voor je 16P switch staat, zou ik daar toch iets zetten die wel VLAN tags kan doorgeven op een correcte manier of je gaat die vroeg of laat willen veranderen. Zo'n flex is beter om bijvoorbeeld achter een TV of zo te hangen, helemaal op de rand van je netwerk en een aantal devices die in hetzelfde VLAN horen mee van bekabeld netwerk te voorzien.

Andere opties zijn de oudere generatie USW-8p en USW-8P-60W. Die verbruiken iets meer stroom dan de nieuwe8p-Lite switchen en worden wat warmer, maar zijn ook heel solide. De 8p heeft 1 PoE poort, de 60W 4 van de 8, beiden geven 802.3af (PoE), de lite geeft al 802.3at (PoE+)

Een U6-Lite is best vergelijkbaar met een NanoHD qua performance voor recente, krachtige devices zoals laptops en smartphones. De U6-Lite is goedkoper, en sneller als er slechts een paar devices veel throughput vragen. De NanoHD is wel wat duurder, en is ongeveer het beste Wifi 5 AP dat Ubiquiti maakt. Hij is beter in veel devices die consistent samen meer throughput vragen, maar heeft iets lagere pieken per device dan de U6-Lite. Ik heb voor een professioneel deployment overlaats voor NanoHD's gekozen over U6-Lites omwille van die karakteristiek.

Ik weet niet hoe ver je woonkamer en eetkamer uit elkaar liggen en of er veel muren en zo tussen staan, maar misschien kom je wel toe met 1 U6-LR. Die zijn bovendien ook nog een stuk sneller dan de Lite's qua throughput, maar ze zijn wel iets duurder en fysiek een stuk groter.

De U6-Lites komen doorgaans vrij vlot terug op stock. Ik zou prijs / kwaliteit daar bij blijven en af en toe een checken, misschien 1 per 1 laten komen als ze op stock komen. Je gaat daar geen weken op moeten wachten vermoedelijk... Sowieso is meer zwakkere AP's bijna altijd beter dan weinig krachtige AP's. Enkel de snellere clients gaan echt profijt hebben van die WiFi 6 standaard. Alle IoT stuff die je daar vernoemt gebruikt meestal slechts de 2.4gHz band en dat is niet de sterkste kant van dat U6-Lite AP. De U6-LR, de AC-Pro en de AC-LR zijn beter in 2.4gHz, in die volgorde ook, maar zelfs daarmee, zou ik nog U6-Lite's hangen als het kan. Het is geen slecht idee om wat te experimenteren met WiFi want dat is nooit exacte wetenschap. Hang een eerste AP, kijk waar het bereik minder goed wordt en bouw zo verder...

Ik heb nu 1 AC-Pro in mijn woonkamer en 1 AC-LR in mijn bureel op mijn benedenverdieping. Beiden zijn minder goed op 5gHz dan de NanoHD / U6-Lite en daarmee bedien ik vlot heel het gelijkvloers. Er zitten 3 binnenmuren tussen beide AP's en dat is net te veel om het met 1 te doen, afstand is net geen 10m denk ik. De AC-Pro ga ik eerstdaags vervangen door een U6-LR waardoor ik buiten op het terras en in de tuin hopelijk geen apart AP meer moet bij zetten, maar ik hou het 2e AP wel in het bureel.
 
Ah, ik dacht gezien te hebben dat de flex mini wel VLAN beperkt ondersteunde en dit enkel te configureren is via de UniFi Controller.
Ik zal dit toch eerst proberen met deze flex mini. In 1ste fase wil ik alles omschakelen zodat alles blijft werken zoals het nu is. Op een later moment zal ik alles opsplitsen (LAN / VLAN IoT / VLAN Guest).

Ondertussen nog wat zaken bekeken en de AP in de woonkamer kan ik op een veel beter plaats plaatsen dan waar de huidige Telenet modem staat. Ik ging er in 1ste instantie van uit om deze op dezelfde plaats te installeren van de Telenet modem. Maar dit is niet nodig, ik heb 4 plaatsen in de woonkamer waar 2 keer Ethernet voorzien is.

De woonkamer en eetkamer zitten aan elk een kant van het huis. Geen bereik vanuit de woonkamer naar de eetkamer. De eetkamer wordt momenteel verbouwd en is een muur weggehaald waardoor de keuken en eetkamer 1 geheel zal vormen. Er is ook een doorgang via een groot schuifraam gemaakt naar de tuin. Misschien kan ik de U6-LR in de eetkamer plaatsen en heb ik voldoende om de eerste 15-20m van de tuin te voorzien van Wifi en kan ik mijn TP-Link AP verwijderen aan het tuinhuis. De grote maakt niet zoveel uit. Heb er een ideale plaats voor.

Grote snelheden via de Wifi heb ik ook niet nodig, zeker voor de IoT devices. Alles wat meer traffic vraagt is bekabeld (streamen Netflix, Disney+, Stadia, ...).

Het belangrijkste is dat het Wifi signaal stabiel is en dat het overschakelen van de ene AP naar de andere vlot gaat. Nu is dit regelmatig een ramp. Zeker bij het bellen via Whatsapp, bij het rondwandelen van de ene ruimte naar de andere plots geen verbinding meer.

Ik heb al heel wat bijgeleerd. Ondertussen ook al wat Youtube filmpjes bekeken hoe alles te configureren en hoe de UniFi controller werkt. Ook al de firmware geüpdatet van mijn router.

Bedankt voor de goeie raad en de vele info. Het gaat wat meer kosten dan ik eerst gedacht had, maar het moet deftig werken. Ik kan er mij aan ergeren als de verbinding wegvalt bij het gaan van de ene ruimte naar de andere en dat hij niet overschakelt naar de andere AP.
Ik bel redelijk veel via Teams of Whatsapp via Wifi met de gsm omdat het gsm-signaal enorm slecht is in huis. Dit zowel voor Telenet en Proximus.
 
't Is een beetje een rabbit hole zo'n netwerk met wat meer functies... Da's ook een van de redenen waarom ik zelf graag met Ubiquiti werk. Die UI is niet alleen functioneel, maar ook fijn om mee te werken.

De flex mini kan je wel in een VLAN zetten, maar je kan geen custom port profiles gebruiken. In de praktijk wil dat zeggen dat je geen geavanceerde zaken kan doen, zoals VLAN tagging per poort en dat is soms nodig als je bepaalde devices wil isoleren. Je kan prima gradueel groeien, eens je een controller online hebt is het makkelijk...

Wat je telenet router / modem betreft: zet die zijn WiFi antenne af he, anders stoort die je nieuwe AP's. De U6-LR is heel goed blijkbaar, ik heb alle AC AP's al getest hier en ook al een U6-Lite maar ik wil toch voor de LR gaan... Ik denk dat dat het waard gaat zijn met de tuin in line of sight, ik weet het je binnenkort te zeggen. Hij is onderweg.

Stabiele wifi is de basis, dat heb je zelfs met een paar AC-Lite's al. Roaming werkt bij mij super goed, en heeft dat altijd gedaan. Daar zou ik me geen zorgen in maken. Ik bel hier met een hele batterij aan audio/video tools en loop continue te roamen tusen AP's en dat werkt gewoon perfect.

Er zijn 2 goeie resources op Youtube die verstaanbaar, maar toch in depth genoeg over Unifi video's maken: Crosstalk solutions en Lawrence Systems. Daar kan je veel oppikken en die zetten hun lat ook niet te laag qua security.

Veel succes en plezier met de updates!
 
Wat je telenet router / modem betreft: zet die zijn WiFi antenne af he, anders stoort die je nieuwe AP's. De U6-LR is heel goed blijkbaar, ik heb alle AC AP's al getest hier en ook al een U6-Lite maar ik wil toch voor de LR gaan... Ik denk dat dat het waard gaat zijn met de tuin in line of sight, ik weet het je binnenkort te zeggen. Hij is onderweg.


DIe nieuwe(re) modem waar hij het over heeft, die heeft als ik me niet vergis zelfs geen interne AP meer.
 
Krijg je dan een stand alone AP van Telenet daarbij?

Je hebt twee opties dacht ik. De klassieke home gateway met geïntegreerde AP die zowat in heel Vlaanderen staat. Ofwel een versie daarvan zonder AP maar met de optie van MAC passthrough, zodat je een tweede extern IP adres door de modem kan laten toewijzen aan je eigen router. Dat is ter vervanging van de klassieke modem only die je (als consument) niet meer kan verkrijgen.

Men doet het zo omdat de nieuwe tv box, in tegenstelling tot de digicorder, van Telenet niet langer rechtstreeks aan de modem mag hangen, mar verlicht achter hun eigen interne router moet.
 
Terug
Bovenaan