Telenet modem en eigen router

toru

Well-known member
Crowdfunder FE
Hoi

Ik ben een tevreden user van een Deco P9 set. Dat heeft altijd zijn ding gedaan, tot enkele weken terug.
's Ochtends merk ik dat de hoofd-unit zijn internettoegang is verloren. Een harde reboot is dan aan de orde om opnieuw werkend internet te krijgen via de accespoints. De telenet modem zelf ondervindt geen hinder, net als de andere apparaten die rechtstreeks aan de modem zijn aangesloten (zonnepanelen, hue, ...).
Ook het opnieuw aansluiten van de UTP kabel 's ochtends werkt niet. De unit moet echt een harde reboot krijgen.

Na contact met TP-Link verwijzen ze me naar de problemen van router-achter-router omdat ik nog met een hgw van Telenet werk. Echter geeft dit doorheen de dag en de afgelopen maanden net geen problemen. Er is dus 's nachts iets dat er voorvalt waardoor hij het signaal verliest. De wifi werkt wel overal, maar de internet toegang is afgesloten. Ik heb zelf nooit iets aangepast en de set werkte altijd (met deze modem en met een vorige) als plug en play.

Ik heb al honderd en één threads gezien op verschillende fora, maar die gaan altijd erg hard in details of geven niet echt een te volgen traject. Heeft iemand een stappenplan hoe ik nu dit correct configureer vanuit de Telenet modem en de router zelf? Het vast ip instellen voor de router, zowel op modem als router. Waar moet ik op letten, wat moet ik aanzetten enzovoort?

Duizendmaal dank.
 
Da's heel raar de uitleg die je krijgt van TP-Link, want ja, je hebt een "double NAT" situatie met 2 routers achter elkaar, maar dat zou geen issue mogen zijn voor gewoon internet verkeer. Zoals je aangeeft werkte dat ook gewoon.

Wat wil je precies aanpassen in je Telenet router?

Er is 1 setting die effect kan hebben en dat is het WAN IP van je Deco via de Telenet site "Mijn Telenet" => Je thuisnetwerk => Modem Details => geavanceerde instellingen => IP4 firewall & portforwarding als DMZ adres instellen. Daardoor gaat je Telenet router zelf geen firewall rules toepassen voor alle trafiek die van het internet naar je Deco wordt gestuurd, en moet je zelf je firewall in je Deco op orde hebben.

Doe dat alleen als je Deco firewall op staat en je zeker bent dat die goed genoeg is.
 
Krijgt dat ding nog een IP adres toegewezen?

Indien ja:

DNS eens aanpassen van die deco?
Ik had issues met een asus router in het verleden waar ik de draadloze internetnetwerkverbinding verloor terwijl ik wel nog een netwerk ip kreeg en heb daar WAN ip dns naar google DNS veranderd, waarna dat issue ook niet meer voorkwam.

Misschien dat dat al voldoende is om toch verder te werken met dynamisch ip toewijzing.
 
Laatst bewerkt:
Een router achter je hgw telenet modem kan wel degelijk problemen geven.
Vaak genoeg gezien toen ik nog als telenet technieker op de baan was.

Hoeft niet altijd een router te zijn, zelfs een smart switch of sommige powerlines die dhcp hadden gaven problemen.

2 x dhcp in een netwerk geeft vroeg of laat problemen.
 
Een router achter je hgw telenet modem kan wel degelijk problemen geven.
Vaak genoeg gezien toen ik nog als telenet technieker op de baan was.

Hoeft niet altijd een router te zijn, zelfs een smart switch of sommige powerlines die dhcp hadden gaven problemen.

2 x dhcp in een netwerk geeft vroeg of laat problemen.
Hier heeft dat op 6 jaar tijd nog geen enkele keer problemen gegeven. Mijn eigen router heeft een fixed IP in de 192.168.0.x range die de Telenet modem/router uitdeelt. Daarachter deelt mijn eigen router de DHCP leases (in een andere range) uit aan mijn clients.
 
Hier heeft dat op 6 jaar tijd nog geen enkele keer problemen gegeven. Mijn eigen router heeft een fixed IP in de 192.168.0.x range die de Telenet modem/router uitdeelt. Daarachter deelt mijn eigen router de DHCP leases (in een andere range) uit aan mijn clients.

Ja dat werkt bij sommige mensen zonder problemen en toch heel vaak bij mensen gaf dat problemen.

Was altijd heel vaak op te merken, geen internet via UTP, wel via wifi was de belangrijkste factor.
Laptop aansluiten via UTP, geen internet; Smartswitch / router uitschakelen en instant internet.
 
2 DHCP servers in hetzelfde subnet geeft problemen, dat is zeker, maar een gateway ( of hier, een router) lost dat op omdat die een scheiding maakt tussen het subnet waarin de WAN poort van de deco staat binnen 192.168.0.1/24 en dat achter de Deco (ik ga er vanuit ook 192.168.0.1/24). De Telenet Gateway deelt een IP uit aan de Deco dat anders is dan 192.168.0.1 (want dat heeft die zelf), dus de kans dat de Deco WAN NIC en de hgw LAN NIC hetzelfde IP hebben is onbestaande. Intern kan de Deco wel 192.168.1.1 gebruiken als zijn LAN IP, maar daar zie ik niet direct issues mee.

Ik ga er vanuit dat die Deco in Router mode staat, en niet in AP mode met een interne DHCP functie actief (als dat al zou kunnen, ik ken dat apparaat niet). Want dan heb je mogelijk wel een DHCP conflict.

Pas anders de range in de Deco eens aan naar 192.168.whatever.1/24 en dan heb je sowieso geen overlap meer.
 
Terug
Bovenaan