Uitbreiden nieuwe Proximus installatie

butcherke

New member
Sinds vorige week overgeschakeld naar Proximus voor thuisinternet.
Aangezien we TV kijken op verschillende plaatsen via Chromecasts of tablets is een goed wifi bereik dus wel nodig.
In elke zone heb ik een ethernet aansluiting,

Gelijkvloers:
- modem in de garage achteraan huis
- Chromecast in living vooraan huis naast de ethernet aansluiting. momenteel beperkt wifi bereik.
1e verdieping:
- Chromecast in slaapkamer vooraan het huis. ethernet aanwezig aan TV. hier is momenteel geen wifi bereik.
Zolder:
2 PC's via ethernet kunnen worden verbonden maar hier ook graag WIFI. momenteel geen wifi bereik

Wanneer ik naar wifi oplossingen zoek kom ik steeds in de repeaters en Mesh markt terecht maar aangezien ik overal vast aansluitingen heb, lijkt me dat niet nodig.

Wat ik ook nog niet weet, is dat bij het voorzien van WIFI in de living, ook de slaapkamer hiermee van een draadloze verbinding kan worden voorzien. moeilijk te testen zonder hardware.

Als andere optie is er ook Wifi Boosters van Proximus huren aan 3€/maand. maar als ik er 3 nodig heb, is de prijs van een AP set er binnen 3 jaar al uit denk ik dan.

Wat raden jullie aan?
 
In de properste setup maak je dan gebruik van een centrale "core" switch met Power over Ethernet (PoE) die je hele huis voorziet van bekabeld internet. Hang waar je meer poorten nodig hebt eventueel een kleine 5 port PoE switch die je via de core switch voedt en die PoE doorgeeft naar een access point. Kies een modulair systeem voor switchen en AP's die je centraal kan managen en zorg dat je daarmee 1 SSID broadcast over alle AP's zodat je devices mooi kunnen roamen als je door het huis loopt. Hang in functie van de grootte van je huis op strategische plekken. Je kan dan ook nog een gastennetwerk maken voor bezoekers / poetshulp, zodat ze niets van buiten mee kunnen brengen en eventueel kan je ook nog een apart netwerk maken voor IoT devices zoals Hue, camera's, etc... Allemaal optioneel, maar het ideale scenario.

PoE switchen hoeft niet, je kan ook PoE injectoren gebruiken voor een goedkopere, maar rommeligere setup.
Je hebt ook niet noodzakelijk managed switchen nodig, je kan besparen door domme (al dan niet PoE) switchen te kiezen.

Er zijn plug-and-play mesh systemen die "wired backhaul" (dat is wenselijk) gebruiken en die in weze hetzelfde doen als een modulair systeem met switchen en AP's maar dan voor mensen die niet noodzakelijk alle features van een modulair systeem willen of kunnen gebruiken...

Blijf weg van boosters en repeaters, dat degradeert te veel...
 
Terug
Bovenaan