Wifi netwerk nieuwbouw

Reverz

Well-known member
We wonen sinds vorige week in ons nieuwe huis en (zoals ik voorhand al verwacht had is) de Wifi dekking niet wat ze zou moeten zijn. Zelfs aan mijn laptop in de living is het bedroevend (moet wel 3 muren door). Concreet hangt de router in de berging aan de energiebocht. Van daaruit zijn er verspreid over het hele huis netwerkaansluitingen voorzien. Mijn idee is dus van op elk verdiep een Wifi access point te voorzien, rechtstreeks bedraad, dat zou de dekking overal perfect moeten maken.

Concreet heb ik deze op het oog: https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite + PoE adapters.

Ik denk dat ik hier op zich niks verkeerd mee doe maar ik zou toch graag even de mening horen van iemand die meer kennis van zaken heeft. Ik heb gisteren gelezen over Wifi Mesh & AP's... voor zover ik het begrepen heb zijn AP's de beste keuze voor mij aangezien ik overal hardware bekabeling heb liggen?

En belangrijke side note: ik zou wel een systeem willen waarbij de 3 'toegangspunten' samen 1 Wifi netwerk vormen waarbij clients automatisch van het ene punt naar het andere springen afhankelijk van welk punt het beste bereik heeft. Ik heb wel gelezen dat dit vooral mooi is in theorie en dat die roaming nogal eens de mist durft ingaan maar dat dit ook eerder een client side gegeven is dan een AP/Mesh gegeven.
 
Ik ga het zo doen dat de router van telenet of proximus de WiFi afgezet gaat worden. Daarna naar de ui dream machine (heb ik reeds en is ook een AP) Hierop sluit ik dan 2 of 3 AP aan die jij aanduidt.

Want de AP op zich kunnen niet veel dus hebben de dream machine nodig om eigenlijk deftig ingesteld te kunnen worden.

Op het werk heb ik zelf 3 van die AP hangen redelijk dicht op elkaar en dat werkt echt als een droom. Altijd goeie verbinding, die springt continue van de ene AP naar de andere zonder dat ik er iets van merk.
 
Ik ga het zo doen dat de router van telenet of proximus de WiFi afgezet gaat worden. Daarna naar de ui dream machine (heb ik reeds en is ook een AP) Hierop sluit ik dan 2 of 3 AP aan die jij aanduidt.

Want de AP op zich kunnen niet veel dus hebben de dream machine nodig om eigenlijk deftig ingesteld te kunnen worden.

Op het werk heb ik zelf 3 van die AP hangen redelijk dicht op elkaar en dat werkt echt als een droom. Altijd goeie verbinding, die springt continue van de ene AP naar de andere zonder dat ik er iets van merk.
Vreemd, wij hebben hier Netgear AP's hangen... maar anderzijds verschiet ik er eigenlijk niet van dat zelfs onze Wifi systemen niet gestandaardiseerd zijn tussen verschillende afdelingen/locaties :unsure:

Kan je nog even uitleggen wat je exact zou willen instellen via die Dream Machine? Ik begreep dat ik die AP die ik linkte probleemloos via een app kon instellen en dat er sowieso niet veel aan in te stellen was?
 
Die AP's zijn heel goed, maar die versie hang je best tegen het plafond. Heb je daar ook UTP voorzien? Ze werken ook als je ze ergens legt, maar er zijn ook modellen die dienen om ergens op te zetten (U6-Mesh, laat je niet verwarren door die naam want dat heeft an sich niets met mesh netwerken te maken).

Waar al je UTP toekomt in de technische ruimte, hoe is dat daar afgewerkt? Want beter dan PoE adapters, is een PoE switch. Dat is een stuk netter... Als je al een switch hebt is het waarschijnlijk aan de dure kant om die te vervangen voor eentje met PoE maar als je nog geen switch hebt zou ik ineens eentje met PoE kiezen.

Een U6-Lite heeft in de doos geen PoE adapter meegeleverd, die moet je dan apart bestellen als je geen switch gebruikt.

Je kan 1 of meer AP's, dezelfde of een mix modellen van Unifi samen 1 SSID laten broadcasten. Dat doe je door die te "Adopten" in een controller. Er zijn devices met een ingebouwde controller zoals de Dream Machine van @jasper, maar je kan ook een controller installeren op RPi of op een pc of Mac. De controller moet niet heel de tijd aan staan voor gewone WiFi, alleen als je een gastenportaal wil waar mensen credentials moeten ingeven, moet je controller wel online zijn...

Qua roaming / mesh: dat zijn 2 verschillende dingen.
Als al je AP's hetzelfde SSID (WiFi naam) broadcasten en de roamingstandaard 802.k (of ouder) ondersteunen, zoals Unifi AP's en de meeste recente devices doen, dan kan je heel het huis doorlopen met je WiFi device en dan zal je device makkelijk van AP naar AP springen zonder dat je dat merkt. Werkt prima, zelfs in videocalls of streaming... Dat is op voorwaarde dat elk AP:
a) een sterke verbinding heeft met het WAN (internet)
b) je device minstens tot 1 AP een goeie lokale verbinding heeft

Als je elk AP een bekabelde "backhaul" naar de router geeft, is punt a) dus al voldaan. Als dat niet kan, kan je AP's in "mesh mode" zetten. Dan ontvangt dat AP tegelijk data van je device, en van een ander AP. Je hebt dus minder bandbreedte dan met een AP dat een bekabelde back haul heeft want dat moet alleen bandbreedte voorzien voor je device zelf. Dat is dus een noodoplossing, goed voor in de tuin en zo... Altijd kabel gebruiken als het kan.

Ik beheer behoorlijk wat Unifi sites, dus als je specifieke vragen hebt stel je ze maar.
 
In mijn berging staat eigenlijk juist de router en 1 aansluiting naar TV. Van daar lopen 2 kabels (in 1 buis) naar zolder maar alle netwerkbekabeling samen komt in een klein 19" kast met 24port switch. Dit is zo gedaan omdat de berging al vol genoeg hing :unsure:

De switch heb ik al idd maar ik heb gisteren wel al overwogen van een apart 5-port PoE switchke te kopen. Kost 50ish euro en staat dan wel proper weggewerkt in mijn kast. Das misschien idd toch wenselijker dan aparte injectors.

Heb net eens gekeken voor die Mesh (die geen mesh is :unsure:). Die dingen zijn wel meteen 90euro duurder per stuk... das een smal geld zuiver voor wat estethiek :frown:. Dan denk ik dat ik die U6 Lite wel ergens op een goe plaatske leg (of eventueel tegen de muur hang). Of geeft het ook functioneel hinder?
 
Ok,dat is op zich prima zo.

Koop u deze dan: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/unifi-switch-lite-8-poe Die is managed, en daar kan je achteraf meer mee dan met een domme switch en steek die mee in uw patch kast. Tenzij je die 24p switch nog kan omruilen voor iets met PoE?

Als je geen injectoren nodig hebt (in die U6-mesh verpakking zit een injector, maar die dingen zijn ook waterdicht en er zit een wall, pole en surface mount bij in) is die U6-Lite heel straf, zeker voor die prijs...

Hangen kan ook met die schotels, maar die straalt dan wel in de richting van de dome. Best wat rekening houden met de positionering... Prima te doen hoor...
 
Hier hebben we ook 3 van die Unifi Lite 6 APs tegen de muur hangen: één vooraan in huis, één achteraan in huis en één in ons tuinhuis. We hebben nu over heel ons huis en tuin goed wifi signaal en devices switchen naadloos van de ene naar de andere access point. Wifi van de modem is uiteraard uitgeschakeld. Wij werken hier wel met zo'n PoE injector per AP.
 
Vreemd, wij hebben hier Netgear AP's hangen... maar anderzijds verschiet ik er eigenlijk niet van dat zelfs onze Wifi systemen niet gestandaardiseerd zijn tussen verschillende afdelingen/locaties :unsure:
D30 is gewoon een kabeltje. Wij hebben 2 lijnen, waarvan 1 gewoon een proximus lijn is. Die heb ik zelf geüpgrade.
Kan je nog even uitleggen wat je exact zou willen instellen via die Dream Machine? Ik begreep dat ik die AP die ik linkte probleemloos via een app kon instellen en dat er sowieso niet veel aan in te stellen was?
Ik heb nu prioriteit gegeven aan bepaalde devices.
Het lijkt me ook goed voor thuis om bepaalde mac adressen te kunnen blokkeren tijdens bepaalde uren (kinderen bv in de nacht)
Heb ook een gastennetwerk gemaakt, al lijkt die minder nuttig voor thuis. Alhoewel ik dat ook zou doen.
Edit:
  • VPN instellen
  • DNS instellen

Deze ga ik ook nog thuis doen.
 
Laatst bewerkt:
Ok,dat is op zich prima zo.

Koop u deze dan: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/unifi-switch-lite-8-poe Die is managed, en daar kan je achteraf meer mee dan met een domme switch en steek die mee in uw patch kast. Tenzij je die 24p switch nog kan omruilen voor iets met PoE?

Als je geen injectoren nodig hebt (in die U6-mesh verpakking zit een injector, maar die dingen zijn ook waterdicht en er zit een wall, pole en surface mount bij in) is die U6-Lite heel straf, zeker voor die prijs...

Hangen kan ook met die schotels, maar die straalt dan wel in de richting van de dome. Best wat rekening houden met de positionering... Prima te doen hoor...
Omruilen gaat niet lukken. Ik heb mijn 24p switch eind vorig jaar gekocht met serieuze korting, dat ding heeft €70 gekost oid. Zelfs als ik nu een aparte 5-port PoE switch koop van €50-60 (of eventueel diegene die jij linkt, hoewel ik voor mijn toepassing de meerwaarde van een managed switch niet zie) ben ik nog altijd veel goedkoper uit dan gelijk welke 24p switch met (al dan niet beperkte) PoE capability. En aangezien ik toch 2 parallele 'hoofdkabels' heb liggen van de router beneden tot in mijn patch kast kan ik ze ook nog beiden recht op de router aansluiten en hoef ik zelfs niet door te lussen.

Juist nog even overwegen wat ik met de AP's zelf doe. Ik denk dat ik uiteindelijk toch bij de originele oplossing ga blijven (- de PoE injectors that is), bedankt voor de uitgebreide uitleg maar alle bijkomende features van andere devices lijken mij een beetje overkill voor wat ik uiteindelijk maar wel = Wifi dekking zonder meer.
D30 is gewoon een kabeltje. Wij hebben 2 lijnen, waarvan 1 gewoon een proximus lijn is. Die heb ik zelf geüpgrade.

Ik heb nu prioriteit gegeven aan bepaalde devices.
Het lijkt me ook goed voor thuis om bepaalde mac adressen te kunnen blokkeren tijdens bepaalde uren (kinderen bv in de nacht)
Heb ook een gastennetwerk gemaakt, al lijkt die minder nuttig voor thuis. Alhoewel ik dat ook zou doen.
MAC adressen blokkeren lijkt wel een goeie toepassing inderdaad maar aan de andere kant: met mobiel internet is dat ook maar zo efficient. Als dat ooit nodig is maak ik het gewoon simpel: elektronica blijft beneden. :smurf:
 
Prima, als je nu weet of denkt dat je geen meer geavanceerde dingen wil doen tijdens de levensduur van dat apparaat, dan kan je even goed een domme 802.3af of at PoE switch of zelfs injectoren nemen.

Ik vind het zelf een goed idee om bijvoorbeeld IoT en zo wat meer dicht te vijzen, maar ieder doet daar uiteraard mee wat hij / zij wil.
 
Terug
Bovenaan