Netwerken Drops in het Wifi signaal

Kan je niet klikken op die knop "AR modus nieuw" ? Zie gelinkt youtube filmje enkele posts geleden?
Screenshot_20230325-150756~2.png


Het werkt, maar niet als je op uw stappen terug keert, of ik doe het niet goed.

Bij mij mapt hij geen muren of obstakels, enkel of je in een betere of een slechtere zone zit.

Ik ben vanaan de UDM vanonder, in blauw en groen, gewandeld naar die kamer, enja, een beetje een dead zone dus... Die waarden zijn echt slecht
 
Die gaat alleen als je telefoon zou wisselen van AP als je terugloopt, dat lijkt me niet te gebeuren in jouw geval?
De kwaliteit is het belangrijkste, en die is slecht waar je daar bent op de map...

Het enige dat je kan doen, is een AP daar dicht er in de buurt brengen, of een kabel / Powerline / MoCa adapter gebruiken om daar een extra aansluiting te maken...
 
wifi.PNG


Ik heb nog een beetje op de kaart proberen weer te geven waar de verschillende punten zich verhouden.

De blauwe bol is de kamer waar het slechte signaal is. Daar loopt een lijn (lange paarse lijn), en die lus in paars is mijn bureaustoel aan mijn desktop. Daartussen zitten al die muren, bijna recht op recht één lijn van muren. Dus stel dat paarse lange lijn de muurgrens is...

De paarse X (UDM) staat aan het uiteinde van mijn desktop bureau , en heeft beduidend minder muren ertussen, en het signaal loopt van UDM (paars kruisje) naar plaats werklaptop (rood kruisje)...

Je kan ook zien dat ik rond mijn desktop bureau ben gewandeld en vanaan de paarse X naar de rode ben gewandeld. Al de rest doet niet zo veel terzake, maar ik zal idd een alternatief moeten voorzien, gezien het slechte signaal in die kamer.

Toch bedankt om even te willen meekijken. Ik zal die telenet powerline bezigen, die haalde 60 a 80 mbps en 19 tal upload, dus zal wel genoeg zijn om via teams te kunnen werken denk ik
 
Die gaat alleen als je telefoon zou wisselen van AP als je terugloopt, dat lijkt me niet te gebeuren in jouw geval?
De kwaliteit is het belangrijkste, en die is slecht waar je daar bent op de map...
De reden waarom ik niet terugliep was omdat hij geen muren toonde en als ik mij draaide begon hij echt een allegaartje van rood en groen te maken waar een kat haar jongen niet in terug zou vinden... Naar mijn mening is die laatste kaart het duidelijkst met de tools die ik had
 
Je hebt lidar nodig om muren te detecteren. Zonder lidar is enkel de gyroscoop en eventueel GPS om je plaats op een 2D vlak te bepalen...
Zorg dat je geen WiFi versie van die Telenet powerline neemt he, anders introduceer je een extra SSID en meer storing. Je kan ook eens proberen of je niet met een los AP weg kan, dan behoud je WiFi op hetzelfde SSID.
 
Ik heb vandaag die wifi op die powerline laten uitzetten, had dus naar telenet gebeld. Zowel de 2,4 als de 5ghz werd uitgezet hierop, maar de resultaten zijn nog slechter op die powerline in die ene kamer... 13 mpbs en ietsje meer upload, das wel niet stabiel genoeg vind ik persoonlijk.

Zou je kunnen zeggen hoe die mesh werkt? Misschien dat ik toch nog wat hardware moet bijkopen dan. Wat ik denk waar ik het kan plaatsen is links van die murenlijn, in een andere kamer weliswaar, dus toch al 1 muurtje, en zo in een driehoek als het ware een link leggen tussen de 3 apparaten...

Ik heb het geprobeerd in een tekeningetje te gieten.

Screenshot_20230325-162504~2.png


Op deze manier vermijd ik toch een pak muren... Wat denk je? En wat bedoel je met een los AP? Wat kan dit zijn? Kan dit ook een niet unifi apparaat zijn?

En mijn pixel 6 heeft geen lidar blijkbaar
 
Mesh is eigenlijk dat het signaal "hopt" over access points heen. Dus stel dat je een AP extra zet, dan verbindt dat wireless met je UDM. Je device maakt verbinding met dat AP, die geeft zelf wireless (met sterkere antenne) de "boodschap" van je device door naar de UDM en zo naar het internet.

Het AP waarmee je verbindt, is dus zelf niet noodzakelijk rechtstreeks met de modem verbonden via kabel. Ik heb er 2 in die modus en dat werkt beter dan powerline, bij mij...

't is zoals ik denk dat je bedoelt. Je wil eigenlijk een AP die zowel het device, als het bekabelde AP goed kan zien en als doorgeefluik kan werken.
 
De mesh is onderweg ;)

Ik heb hiernet iemand van de ICT aan de lijn gehad, en het ligt dus wel degelijk aan mijn netwerk. Hij heeft bv. een ping test gedaan, en daar waren waarden gemeten van 430ms (pieken), en met één piek zelf 711 ms. Dit was denk ik op de 2,4ghz band aangezien mijn controller niet openstond

Hopelijk kan ik dus een netwerk opstellen met die mesh, en zo wat muren omzeilen...
 
Op uw UDM moet je eens kijken welke pings die haalt tijdens goede momenten (net boven uw internet health in uw dashboard).

Ik heb 30-22ms op mijn primaire verbinding met populaire sites als Facebook en Google. Aangesloten op een meshed AP haal ik pings tussen 20-50ms. Je verliest dus (soms even) iets t.o.v. de kabel, maar dat zou bakken beter moeten kunnen. Ben benieuwd...
 
Zeker dat dit niet aan Telenet ligt?
Ik merk net hetzelfde probleem op , zonder alle toeters en bellen (unify, antivirus etc... )
Heb er al 25x voor gestuurd naar telenet met telkens : herstart uwe modem
Ik zoek trouwens ook nog een manier (tool?) om signaal voor een bepaalde tijd te monitoren zodat ik dat eens kan aantonen bij Telenet
 
Zeker dat dit niet aan Telenet ligt?
Ik merk net hetzelfde probleem op , zonder alle toeters en bellen (unify, antivirus etc... )
Heb er al 25x voor gestuurd naar telenet met telkens : herstart uwe modem
Ik zoek trouwens ook nog een manier (tool?) om signaal voor een bepaalde tijd te monitoren zodat ik dat eens kan aantonen bij Telenet
Dat zal binnenkort moeten blijken, ik sluit deze piste zeker en vast niet uit. Ik wil met die mesh die deadzone uitsluiten. Ik denk dat als er dan nog drops zijn (algemeen) dit in principe niet aan mijn netwerk mag liggen, dat netwerk is up to date, en unifi is nu toch wel deftig materiaal denk ik dan. Het is idd niet omdat telenet zegt dat er geen problemen zijn dat dat effectief zo is... Vooral omdat het netwerk hier altijd gewerkt heeft. Probleem is dus als je een technieker laat komen dat je zal betalen... Deze was zo vriendelijk om een modem only te installeren, en daardoor moest ik geen interventie betalen, maar als zij daarna dus nog zouden langskomen, en er is geen probleem langs 'hunne kant', dan moet ge wel in de 80 eur betalen voor die technieker.

Ik vraag me dus wel af, word je langs de straatkant letterlijk aangesloten op een andere verbinding stel dat je van provider zou veranderen? Of is dat een beetje gelijk een elektriciteit netwerk, dat je gewoon betaalt voor uw verbruik... Misschien stomme vraag, maar als er daar al een probleem zou zitten, en je zou veranderen van operator, blijf je dan met die klodden zitten?
 
Laatst bewerkt:
Unifi is wat ik "upper mid range" zou noemen, in de markt van WiFi apparatuur. Voor home use eerder high end, maar voor enterprise zijn er zeker nog meer betrouwbare systemen.

Een toestel van Unifi dat een router functie heeft (stand- alone zoals een USG, of samen met andere functies in een "Console" zoals de UDM van @Ruigen Das zal je verbinding met de ISP, in dit geval Telenet continue monitoren door periodiek snelheidstesten te doen en pings te doen naar populaire, stabiele services zoals Twitter en Facebook.

Als je verbinding tot aan je router slecht is, merk je dat daar. Dat is redelijk betrouwbaar. Na je router, is het je eigen netwerk, daar ben je bij alle providers zelf verantwoordelijk voor.

Ik heb ooit een discussie gehad over de WiFi van de all-in-one moden van Telenet bij familie. Volgens hen lag het aan het huis, volgens mij aan hun device. Ik heb toen een tijdelijke UDM in de plaats gezet, en via speedtest bewezen dat de UDM wel goede throughput gaf, en hun access point quasi geen. Daarna zijn ze de dag erna dat toestel komen vervangen, op hun kosten. Meten is weten...

Als je Telenet of Orange neemt, zit je met dezelfde Coax kabel die vanuit een verdeelkast op straat (grijze bakjes van 40-50cm hoog) tot bij je huis komt. Soms zit er nog een filter tussen, die dan vaak tegen je gevel hangt. Proximus gebruikt koperparen (telefoonkabel) of GPON: een type glasvezelverbinding die een beetje volgens het principe van Coax werkt "upstream." D.w.z. dat een aantal gebouwen samen 1 verbinding delen tot bij een eerste node ergens op straat, waarachter dan weer betere verbindingen zitten die je met de backbone verbinden. Als die node issues heeft, met GPON of Coax hebben alle aangesloten verbindingen daar last van. Als het de kabel (koper, coax of glasvezel) is die naar jouw huis gaat, zelke elke provider op de zelfde technologie daar last van hebben. Proximus verhuurt zijn koper aan andere providers, Telenet zijn coax (vb aan Orange). Ze gebruiken andere modems/routers, maar de kabel is identiek.
 
Dat meshen met die u6 mesh lukt bijzonder goed in de kamer waar mijn werk laptop staat. Bedankt voor de tip @zephir ;)
De verbinding tussen de controller unit (UDM) en deze mesh is echt goed, ondanks al de muren die ertussen staan, omwille van de verbinding tussen deze 2 AP's.

Ik haal zo rond de 260 mbps DL en 20 Upload. Ruim genoeg dus om een stabiele verbinding op poten te zetten. Nu moet het nog blijken tijdens wat telefoongesprekken. In alle geval connecteren al mijn toestellen in die kamer zeer goed met de mesh, maar de experience van de laptop durft wel eens van excellent naar good te gaan, maar nog steeds goede waarden... Ik heb wel de uplink van de mesh als priority gezet naar de UDM, en 2de regel auto, zo zijn deze beide devices goed met elkaar gelinkt...

Mega happy dat ik daar nu deftig signaal heb!!!

Echt verbaasd van het signaal van mesh
 
Misschien even toch dit topic eens bumpen, kwestie dat hier al wat informatie over mijn netwerk in terug te vinden is.

Netwerk was heel lange tijd zeer stabiel en goed, maar nu wilt ie zeer moeilijk (of zelf niet als ik de wifiman app mag geloven) roamen naar mijn AC Pro.
Ik sta dus naast dat device en zou in theorie altijd moeten roamen, maar hij blijft op de UDM zitten (ondanks de dikke muren ertussen). Ik zie in de wifiman dat zowel de UDM als de Mesh een AP (witte) badge hebben, maar de AC Pro dus niet. Wil dit zeggen dat de AC Pro niet meer als een AP fungeert? Of misschien enkel met mijn samsung gsm niet waarop ik aan het aflezen ben?

Ook heb ik elke dag wel boodschappen staan bij critical:
Primary internet is experiencing high latency. Please restart the modem or contact the ISP if this persists.

modem herstarten lost dit probleem uiteraard niet op, en ik haal op de PC, bedraad dus, nog maar 90 DL binnen. Moet ik telenet eens contacteren en hun de vraag stellen? Ervoor was dat dus onder de 300 aan. Unifi gear is geupdated denk ik
20240216_232516.jpg


ik zie ook veel TX retries staan, bij de 2.4ghz band op de AC pro tot 21,8% (staat in oranje)
 
Hey

Dit lijken 2 issues te zijn.

Latency op Coax is altijd wat meer dan op koper. Dat verschilt per aansluiting en is ook afhankelijk van hoe anderen in je straat het netwerk belasten. Als je in je Network controller op "internet health" links in het midden klikt, gaat er aan de rechterkant een side pane open. Daar is een grafiek te zien. Die geeft van de voorbije 24u een log aan van pings die jouw UDM doet naar Google, MS en Cloudflare servers. Als die pings te lang duren om terug te komen, ga je oranje en rode waarden zien. Bij rode waarden krijg je ook die entries in in je logs, zoals je daar in je screenshot ziet. Als je een ISP belt, zeggen die heel vaak dat het aan jou ligt. Dat heb ik al vaak meegemaakt. Als je met dat grafiekje erbij kan bewijzen dat pings lang duren, motiveert hen dat vaak om eens te kijken of er geen issues zijn in je modem, in de versterker in je huis, en als dat moet in de kast voor je huis...

Ik zou sowieso een case maken en zeggen dat je router aangeeft dat er de laatste dagen veel latency is op je internetverbinding en dat je dat continue monitort (wat je UDM dus ook effectief doet). Ik ga er even vanuit dat je van de modem naar je UDR gaat, en dat er daar (op een aantal digiboxen na?) niets extra bij tussen zit he?

Die AC-Pro is een apart issue, en dat is raar, roamen kan even duren als er 1 AP veel sterker signaal uitzendt dan een ander maar dat gaat dan over seconden, geen minuten. Ik veronderstel dat je geen settings hebt gewijzigd op dat AP?
 
hangt er beetje vanaf, maar vooral diegene die rond de AC-Pro staan, maar als test kun je wel eens allemaal op medium zetten
 
Probleem van Telenet is vermoedelijk geïdentificeerd, er zat een oude tp link tussen naar mijn router (UDM) die vermoedelijk defect was, want gaf 100mbit door, vervolgens rechtreeks de kabel die naar UDM loopt op de modem aangesloten en terug gigabit internet nu. Eens kijken of er nu nog meldingen binnenkomen van isp storingen. Straks eens kijken in de controller naar settings AC-Pro
 
De AC-Pro roamt nu wel als ik ernaast ga staan. Dit kan toch niet liggen aan het netwerk dat nu terug op gigabit draait ofwel? Ik blijf er nog even van af voorlopig...

Edit, zo naadloos switchen doet ie toch niet...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan