Unifi is wat ik "upper mid range" zou noemen, in de markt van WiFi apparatuur. Voor home use eerder high end, maar voor enterprise zijn er zeker nog meer betrouwbare systemen.
Een toestel van Unifi dat een router functie heeft (stand- alone zoals een USG, of samen met andere functies in een "Console" zoals de UDM van
@Ruigen Das zal je verbinding met de ISP, in dit geval Telenet continue monitoren door periodiek snelheidstesten te doen en pings te doen naar populaire, stabiele services zoals Twitter en Facebook.
Als je verbinding tot aan je router slecht is, merk je dat daar. Dat is redelijk betrouwbaar. Na je router, is het je eigen netwerk, daar ben je bij alle providers zelf verantwoordelijk voor.
Ik heb ooit een discussie gehad over de WiFi van de all-in-one moden van Telenet bij familie. Volgens hen lag het aan het huis, volgens mij aan hun device. Ik heb toen een tijdelijke UDM in de plaats gezet, en via speedtest bewezen dat de UDM wel goede throughput gaf, en hun access point quasi geen. Daarna zijn ze de dag erna dat toestel komen vervangen, op hun kosten. Meten is weten...
Als je Telenet of Orange neemt, zit je met dezelfde Coax kabel die vanuit een verdeelkast op straat (grijze bakjes van 40-50cm hoog) tot bij je huis komt. Soms zit er nog een filter tussen, die dan vaak tegen je gevel hangt. Proximus gebruikt koperparen (telefoonkabel) of GPON: een type glasvezelverbinding die een beetje volgens het principe van Coax werkt "upstream." D.w.z. dat een aantal gebouwen samen 1 verbinding delen tot bij een eerste node ergens op straat, waarachter dan weer betere verbindingen zitten die je met de backbone verbinden. Als die node issues heeft, met GPON of Coax hebben alle aangesloten verbindingen daar last van. Als het de kabel (koper, coax of glasvezel) is die naar jouw huis gaat, zelke elke provider op de zelfde technologie daar last van hebben. Proximus verhuurt zijn koper aan andere providers, Telenet zijn coax (vb aan Orange). Ze gebruiken andere modems/routers, maar de kabel is identiek.