Netwerken Drops in het Wifi signaal

Ruigen Das

Well-known member
Ik wou hiervoor toch graag een draadje voor aanmaken voor de drops in het Wifi signaal dat we hier in huis hebben. Technieker van Telenet is langs geweest en het ligt alvast niet aan het binnenkomende signaal van Telenet zelf. Ik wou nog even melden dat het netwerk in het verleden toch altijd goed gewerkt heeft (stabiel).

Het netwerk bestaat uit een access point (AC Pro) en een UDM van Unifi, met één SSID. Alle AP's zijn bedraad.

Maar nu begint mij plots te dagen dat de problemen ongeveer begonnen zijn na het vernieuwen van de antivirus (verlenging van hetzelfde pakket). Dus meteen stel ik de vraag of drops in signaal daaraan kunnen liggen? Om naar de controller te gaan van het unifi netwerk blokkeerde de anti virus (kaspersky) standaard het 192.168..... adres. Ik vermoed dat dit om veiligheidsredenen zo is. Maar nu wou hij er niet op, en is pas na enkele keren gelukt. Dus ik weet niet goed in welke mate de antivirus het wifi signaal kan belemmeren, maar om in de controller te geraken (user interface) was het alvast wat raar. Zou ik alsnog afstappen van deze antivirus, en zo ja vervangen door welke andere antivirus? Of blokkeert er ergens een programma de stabiliteit van het netwerk?

Alles is verder up to date in de unifi controller. Dus aan wat kan dit nog eventueel liggen? Ik zie niet meteen tekenen van problemen in de controller, al ben ik daar zelf geen specialist in...

ik ga ook de powerline (telenet) die enkel mijn TV voorzag van internet , en dewelke wifi uitzendt (telenet wifi), er vantussen laten. In alle geval al het wifi signaal laten uitzetten daarop.

@zephir , jij hebt in de tijd mee alles helpen opstellen. Misschien was dat nog onder mijn vorige usernaam:

allo-allo-it-is-i-it-is-i.gif


GETHEZ dus.
Zou je eventueel uw licht hierop eens kunnen werpen aub? Kan dit aan een antivirus liggen? Alvast bedankt voor alle bijdragen.

Grtz, RD

de drops gaan van het maximum 280 mbps naar zo'n 30 mbps, en teamsgesprekken vallen echt zeer regelmatig uit, 4 tal seconden, meerdere keren tijdens een gesprek
 
Je kan al beginnen met eerst een te proberen door je antivirus uit te schakelen en te testen. Nadien ka je het 192.168... adres als uitsluiting toe te voegen in je antivirus.
 
Je kan al beginnen met eerst een te proberen door je antivirus uit te schakelen en te testen. Nadien ka je het 192.168... adres als uitsluiting toe te voegen in je antivirus.
Ik had daar al eens naar gezocht, was dus ingelogd bij my kaspersky, maar vind het niet terug die uitsluitingen. Ik kijk straks nog eens en zet het hier dan

aan of uit de antivirus: hij geeft niet meer dan 31mbps aan bij de speedtest van wifiman... Een uur of 2 geleden was dit nog 280 a 290 mbps

Edit, fotootje van de grote verschillen : alles gemeten op dezelfde plaats, recht naast de UDM

Screenshot_20230322-134206.png
 
Laatst bewerkt:
Hallo!

Hmm, dat is raar.

Heb je issues op elk toestel, of maar op 1 specifiek?

In je controller heb je op het dashboard links een vakje met een groene lijn en als titeltje "internet health." Dat is een continue test van de latency op je WAN connectie, de lijn van Telenet dus. Als die geel wordt, heb je op dat moment een hogere ping op kabel, bij grijze vakken is je UDM even uit geweest en rood betekent geen signaal. Als je veel geel ziet, is dat toch een indicatie dat er iets bij Telenet scheelt, maar iets dat maar periodiek voorvalt. Ik heb ook Telenet en er zijn weken waarbij alles groen is, maar ook andere waarbij ik een wat minder stabiele WAN connectie heb. Daar zie je dat.

Laat ik er even vanuit gaan dat alles groen is, dan is er nog het kanaal en het AP waarop je device verbonden is. Soms blijft een client wat lang op 1 AP hangen, ook al is het andere eigenlijk dichterbij (roaming heet dat automatisch veranderen van AP). In die situatie kan het zijn dat je tijdelijk hogere latency hebt en lagere throughput tot je roamt naar het dichtste AP. In de Wifiman app kan je zien op welk ap en op welk kanaal je verbonden bent. Helemaal onderaan in de app moet je naar de "signal" tab switchen en dan heb je meer info. Probeer eens te zien of je bij die lage snelheid op het dichtstbijzijnde AP zit...

Als je device dat traag aanvoelt nog op een ver AP hangt, en op 2.4gHz verbindt dan is het niet gek dat snelheid niet optimaal is. Dat kan je soms verhelpen door de zendkracht van de AP's wat beter af te stemmen, vaak eerder wat minder sterk dan sterker. Dat werkt vaak beter.

Kijk dat al eens na als je wil...

Je virusscanner zou je WiFi niet mogen impacteren. Het kan zijn dat er een functie inzit die bepaalde sites of DNS requests even blokkeert tot die ze in een database heeft kunnen checken, maar dat zou niets aan je throughput van je speedtests mogen doen. Dat kan je wel voelen iets tragere respons van browsen en zo, maar eens je met een site verbonden bent moet het vlot gaan...
 
PXL_20230322_155342229.jpg


Dat rood is uiteraard de vervanging van de modem, maar er zit nog geel tussen

Ik heb op de foto even met de cursor erop gaan staan.

Het probleem heb ik dus ontdekt op de laptop van het werk, tijdens teams gesprekken, en nu verder geconstateerd met dat ik eens van naderbij ben gaan kijken. Op mijn smartphone geeft ie in alle geval oftewel tegen de maximum van 300 mbps aan, oftewel maar tegen de 30 mbps. Het andere uiterste dus. Heb die test van hierboven naast de udm gedaan, en de ene periode full, gevolgd door veel slechter, en vice versa. Op mijn laptop van t werk zie ik van 4 van de 5 streepjes naar 1 streepje gaan.

Voor zover ik kan zien in de controller zit die gewoon op de udm boven hoor (gezien het hier nogal serieuze betonmuren zijn is dat ook logisch, en ook de reden waarom ik 2 AP 's heb).

Ik zie dat dus gewoon droppen gelijk zot soms, echt raar... Ik vermoed dat als ik een speedtest op een andere device zou doen ik dezelfde resultaten krijg hoor. Ligt dat dan aan de throughput of de latency, dat kan ik al niet met zekerheid zeggen...

Het is ook zo dat als je 30 mbps haalt dit niet opvalt op een smartphone, aangezien je denk ik zoiets nodig hebt(dacht ik toch) om in 4k te kunnen streamen

maar tussen al de clients is de laptop van het werk toch meestal bij de minder goed scorende clients, maar wel niet lager dan 89% ofzo, meestal rond de 94%

ik zit qua OS op 2.4.27, maar er was een nieuwere, maar denk niet dat dit een officiële release al is (2.5.17)

in het OS venster staat: is ready to update to UniFi OS 2.5.17! Install now.

Mag ik dat manueel in gang zetten?

PS: wou nog vragen:
Telenet technieker sprak van het plume (mesh) netwerk dat er aan zit te komen. Vermoedelijk ten vroegste vanaf eind april zei hij. Ik vroeg hem ook: kunnen wij dan ons thuisnetwerk behouden icm dit, en hij zei van niet.

Dit zou heel stabiel zijn zei hij, hij heeft het mij proberen uit te leggen, die punten worden onder andere ook door de stroom gevoed , maar zijn minder gevoelig aan dipjes van het elektriciteitsnetwerk.

Ga jij die ook in huis halen? of blijf je met je unifi setup werken?
 
Laatst bewerkt:
Die gele "dips" vind ik normaal bij een Telenet lijn. Meestal zijn er wel een paar, dat lijkt dus overeen te komen met wat de technieker van Telenet je verteld heeft.

Qua updates van je UDM, je zit op de op 1 na laatste versie, de 2.5.17 is stabiel op UDM's, die kan je doen maar je WiFi performance zou geen verschil mogen geven tussen die 2 updates. Er zitten wat optimalisaties in voor mensen met 2 WAN connecties en zo, maar daar merk jij niets van.

Zoals je aangeeft is 30mbps down meer dan voldoende voor 4K, maar ook voor teams etc... Bij teams is het vaak de upload die een issues is, dus wat vanop je device terug tot bij het AP moet geraken. De tranciever in een device is meestal minder krachtig dan die van je AP.

Wat je kan doen is in je controller je devices list eens even open zetten, en kijken of je kan zien op welke band en kanaal het device zit dat slecht presteert. Je kan rechts bovenaan de view aanpassen via de knop display options, tab columns. Daar zou ik "connection" "signal" "Rx rate" en "Tx rate" eens bij opzetten, eventueel ook "experience." Laat dat open staan in een tab, en probeer eens te zien wat er op komt, op het moment dat een device moeilijk doet.

Je kan ook, preventief, bij setting/wifi/nightly channel optimization/ channel optimization "optimize" aanvinken en als dat af stond, een keer "Re-Calibrate" doen. Dan gaat die scannen hoe de omliggende WiFi netwerken zijn t.o.v. je 2 AP's en de meest gunstige kanalen kiezen. Terwijl dat bezig is, heb je even geen WiFi.

Ik ken plume niet, maar er zijn meerdere systemen die powerline + UTP + Wifi backhaul combineren.

Ik blijf bij Unifi want mijn systeem is super stabiel hiermee... Ik gebruik ook hun switchen en camera's.
Ik heb nu 2 extra Unifi AP's met wireless back-haul (meshing dus), initieel als test opgezet, maar dat is zo stabiel dat ik ze nu zo hou naast 2 bedrade.

In theorie zou je met je huidige setup een super stabiel systeem moeten hebben, dus ik zou zeker even verder zoeken naar wat er precies mis loopt.
 
Morgen zal ik mijn werk PC eens booten om dan in detail eens te kijken of het loopt of niet. Is een Dell laptop waarbij ik eigenlijk nog nooit technische problemen mee gehad heb, buiten dan dit mindere signaal, maar heb dat evengoed op mijn GSM ook, dus denk echt dat er in het netwerk iets zit dat niet juist is.

Ik ben alvast eens gaan kijken naar hetgeen je zei: Daar zou ik "connection" "signal" "Rx rate" en "Tx rate" eens bij opzetten, eventueel ook "experience." Laat dat open staan in een tab, en probeer eens te zien wat er op komt, op het moment dat een device moeilijk doet.

"Signal" zie ik niet staan, en RX en TX wel. Al heb je daar nog eens 3* een TX (2,4ghz, 5ghz, 6ghz) staan. ik vermoed dat ik moet kijken naar de TX algemeen? of toch per soort van band (ghz)?

Maar naar wat moet ik juist kijken, of het signaal slecht loopt binnen die parameters? Ik weet niet echt binnen welke marges deze moeten vallen om als 'slecht' te worden beschouwd...

En die nightly channel optimization stond al gewoon aan. ik heb eens op re-calibrate gedrukt, kreeg zo'n kleine pop-up, maar t'is niet dat het signaal wegviel ofzo de minuten daarna. Misschien heb ik dat niet tegoei gedaan die hercalibratie...

In de controller, in wifi insights ziet het er als volgt uit in het overzicht Wifi - performance:

wifi.PNG


mijn werk PC staat helemaal links, in het geel , en dus niet in groen. Ik vermoed dat deze dus minder presteert binnen het netwerk, al ben ik niet zeker hoe ik deze graph moet aflezen, en voor welke periode deze staat ingesteld.

die PC is wel degelijk met de UDM (dichtste bij) verbonden...
 
Als je op meerdere devices slecht signaal hebt, moet je idd eerst het netwerk troubleshooten. De kans is groter dat het daar aan ligt, dan aan 2 devices tegelijk (maar niet onmogelijk).

Signal zou je moeten hebben, kan zijn dat je wat naar rechts moet scrollen om die te zien staan, maar die zou er in jouw firmware versie moeten zijn. Ik heb hier even een UDM controller op versie 2.5 open gezet, en ik heb die optie...

Rx en Tx rate zijn de snelheden gemeten aan het AP voor die bewuste client. Dus, als daar staat Rx 100 Tx 200, dan kan het AP tegen 200 Mpbs naar dat device sturen, en tegen 100Mbps ontvangen. Je wil daar, voor moderne en krachtige devices hoge cijfers zien, dus 300mbps en hoger, tot zelfs +1gbps. Smartphones en laptops hebben snelle WiFi chips, en kunnen snel, IoT devices ga je meestal niet hoog zien gaan dus die zijn geen referentie (goodkope, low power WiFi chips, meestel enkel WiFi 4 capable).

Als die getallen lager zijn, wil dat zeggen dat die client een lagere throughput heeft naar het AP waar die op dat moment mee verbonden is. Dat is wat je merkt denk ik. Als je dan de "signal" kolom erbij hebt, kan je zien of die ook een goed signaal heeft naar het AP. Als dat geel, oranje of rood is, wil dat zeggen dat het een zwak radiosignaal is, meestal door afstand, of door storing in je huis die de throughput beperkt. Dan moet je nog even checken of je nog wel op het juiste AP verbonden bent i.f.v. de plek in huis. Dat kan je zien in de "uplink" kolom.

Die gele bol voor je werk-pc, geeft aan dat die een lage signaalsterke heeft, uitgedrukt in dBm. Daar kan je vanuit je controller bekijken welk device in de gevarenzone zit voor slechte WiFi performance. Je kan dat device dan opzoeken in de "client devices" view, en dan kan je door het aan te klikken in het pop-up venster zien (rechts aan je scherm) met welke specs die verbonden is. Wifi 4 (gaat verder, maar is trager) of WiFi 5 (sneller, maar enkel als er niet veel materiaal tussen zit). Je zie daar ook de Rx en Tx rates in, de MiMo, channel etc... Je zou anders eens een screenshot moeten maken van dat device op het moment dat het geel of oranje is, eventueel via DM doorsturen, dan wil ik wel eens zien of er zo op't zicht gekke dingen te zien zijn...
 
Ik schrijf hier alvast wat dingen neer. (Nu staat signal er wel tussen, zat blijkbaar op Unifi devices ipv client devices te kijken :p )


De werk PC zit verbonden met de UDM op een 2,4 GHZ band met wifi 4, experience excellent, maar signaal maar nipt groen , 72dbm
De Google Chromecast (4k, recent model) is verbonden op een 5 GHZ band met wifi 5, experience excellent, maar signaal rood, met 81 dbm

Ik zet er even de chromcast bij, omdat deze in dezelfde ruimte zit als de werk PC, op enkele meters van elkaar. Zou het evt ook daaraan kunnen liggen? Nochtans speelt ie redelijk constant af , maar misschien blokkeren beide devices elkaar een beetje...

Maar denk dus ook dat het aan de werk PC zelf kan liggen. Als ik eventjes naar het client overzicht ga zie ik dat die PC meerdere keren aan het connecten is , en dan weer disconnect, ik zet er eventjes een fotootje bij om de frequentie ervan te bekijken:




Ook de RX : 117 mbps en de TX: 36mbps zien er niet al te katholiek uit..., dat ligt toch een pak hoger bij de chromecast: RX 585 mbps en TX : 325 mbps. Beiden zitten op andere band, maar zijn deze waarden voldoende voor de werk PC om constant te kunnen functioneren?
 
Ok

Kijk eens of de Chromecast en de werk-pc op hetzelfde AP zijn verbonden? En, is dat het AP dat het dichtste bij is van die 2 devices?
Voor die chromecast zijn dat te verwachten Rx/Tx waarden, en alleszins meer dan voldoende om 4k te streamen, all day long, maar de signaalsterkte moet niet veel extra storing ondervinden om onderuit te gaan. Die -81dBm betekent dat het "volume" van het signaal tussen je AP en je device nogal laag is. De CC kan bufferen, en kan dus wel wat instabiliteit aan zonder dat je dat merkt. Een Teams / Zoom call heeft daar minder tolerantie voor.

De 2.4gHz / WiFi 4 op je laptop is niet ideaal. Dat gaat werken, maar dat is zwaar onder de capaciteit van je WiFi installatie. In theorie heeft een laptop meestal een betere antenne dan een CC, dus ik zou verwachten dat die hogere signaalsterkte heeft, en (als de WiFi chip daartoe in staat is) ook WiFi 5 zou gebruiken op de 5gHz band omdat die veel breder is en dus veel meer throughput aan kan...
 
ik was een beetje aan het uittesten. Even de laptop verhuisd naast mijn UDM, zit nu op wifi 5 met perfecte waarden: 866 TX én RX...

Misschien proberen om die default te laten connecten met wifi 5 via de UDM? Dat zou toch al moeten beteren?

ondertussen ga ik nu eens de laptop terug verhuizen naar zijn originele plaats, eens zien of ie direct overschakelt...

PS, alles is wel degelijk met UDM verbonden hoor

En heb eens gevolgd wat er gebeurde. Ik heb de laptop traag laten verplaatsen van net naast de UDM tot aan mijn bureau tien meter verder ofzo, met wat muren ertussen. Hij bleef hierbij op de 5GHZ band, maar uiteraard verminderde het signaal. Maar daarbij waren de waarden hoger. ik had 170 en 350 ofzo afgelezen (ik kan het precieze niet meer aflezen, want ondertussen is ie zelf greyed out, en niet meer verbonden, met geen enkel AP)

UPDATE: hij was in waakstand gevallen. Maar het 'signaal van de 5GHZ band is ook niet om naar huis over te schrijven : 84 dbm.
maar de TX 175 en RX 195 zijn dan wel beter... al zie ik daarbij drops bij de RX rate tot 90 en zelf 60
 
Laatst bewerkt:
Dan weet je al dat die laptop dat kan. Goed. Zo zou die ook altijd moeten (kunnen) verbinden.

Het probleem met 5gHz is dat het wel sneller is door die hogere frequentie, maar minder energie heeft om door obstakels heen te gaan (muren, mensen, etc...). Het is dus alleen beter, als het signaal ook effectief sterk genoeg is. Meestal gaat een device van 5 naar 2,4gHz overschakelen net omdat het 5gHz signaal niet sterk genoeg (meer) is. Een device op 5gHz forceren heeft mij nog nooit goede resultaten opgeleverd.

Hoe ver staat die UDM van de plek waar je werkt, en hoeveel muren zitten daar tussen? Misschien heb je gewoon een AP te weinig om goede dekking te hebben daar?

In je WiFiman app zit een functie (onderaan: "signal") waarmee je realtime signaal, throughput en latency kan meten terwijl je door je huis loopt. Je kan dat doen van je UDM => de plek waar je werkt en het zo mappen. Op iOS zit er zelfs een heatmap functie op op basis van LIDAR waardoor je een kaartje van je woning kan maken met de signaalkwaliteit. Dat werkt wel goed...
 
Ik zou zeggen een 10 a 12 meter, met serieuze betonmuren ertussen. T'is te zeggen, vanwaar ik zit op de PC zitten er 3 a 4 muren tussen, maar de UDM staat iets meer centraal in de kamer, waardoor je als je rechtstreeks van-naar zou kijken , er toch al 2 muren vantussen vallen.

Ondertussen is ie weer overgeschakeld op de 2,4GHZ band. TX 50a 60 daarbij (met drop gezien tot zelf 30) en RX blijft redelijk stationair, zo ongeveer eind in de 20 (28 ofzo). Signaal in dbm blijft nipt, net oranje tot eind groen.

Kan ik dat testen met een iphone dan? Ik heb er zelf geen, maar kan ik inloggen op iemand zijn iphone, meten , en dan de resultaten downloaden?

Ik weet wel niet goed hoe dit moet, kan ik dit vanaf 1 AP dit meten, want hierboven gaat ie nog licht ontvangen van signaal AP die beneden staat.

Ik wil dat wel eens uitmeten eigenlijk. Is met een iphone SE (niet al te nieuw), zijn hier minimum voorwaarden voor dit goed te laten verlopen?
 
Hmm, beton is erg lastig voor WiFi. Je zit niet alleen met massa, ook met reflectie van/op dat materiaal.

Je kan eens proberen of het met je eigen android ook lukt? Je moet ook een iPhone hebben met Lidar of het goed te doen werken, dus dat is dan een 11pro of beter geloof ik. De SE heeft geen lidar sensor.

Je zet de Signal mapper op, en dan meet je of throughput, of latency, of ping. Dat is real time en je moet dan onthouden waar je bent in huis om de "dead zones" te vinden. Je kan, indien beschikbaar op het toestel waarmee je dat doet, ook die AR mode opzetten die saved eigenlijk het signaal onder de vorm van een heatmap, spatiaal... Zo kan je dat achteraf screenshotten en gebruiken om de plaatsing van een extra AP (of het verplaatsen van een bestaand) mee te organiseren. Je hebt de heatmap niet nodig, maar het is wat visueleren dan die 3 andere modes...

De app meet op basis van de actieve verbinding. Dus, als je van A naar B stapt en je device roamt naar een ander AP, dan trilt die kort, om dat aan te geven, bij mij zie je dan vaak dat het signaal van oranje/geel terug groen wordt.
 
Ik zou op basis van de info al besluiten dat er een AP bij moet, of de huidige dichter zetten (daarmee bedoel ik toch zeker 1 betonnen muur minder).
Is er een netwerkpoort in je bureauruimte voor makkelijk een AP erbij?
 
Ok, ik was je een stapje voor, want was net bezig met de signaal mapper binnen android. Dit brengt het niet echt in kaart zoals op ios, maar meet wel de verbinding.

Hierbij wat resultaten : omwille van persoonlijke gegevens kan ik niet de volledige screenshot tonen, maar here goes:

Screenshot_20230325-142838~2.png

Screenshot_20230325-142842~2.png

Screenshot_20230325-142853~2.png


Ik moet er wel bijzeggen, bij het wandelen naar mijn bureau zag ik hem in de mapper letterlijk overgaan van channel 36 naar channel 1

Channel 36 zat op die plaats in oranje, rond de 74 dbm, dat was wifi 5

Toen schakelde ie over naar channel 1, wifi 4, en ging ie ruim in het groen, rond de 52dbm...

Dit alles op mijn android dus.

Maar om te besluiten, ik gebruik waarschijnlijk best een powerline dan neem ik aan? Ik zie geen andere mogelijkheid eigenlijk. De UDM staat in een redelijk open ruimte, en geeft uit op meerdere kamers, maar die waarin ik werk zit echt wel achter de meeste muren.

De udm zit aan mijn desktop plaats, maar om elders een andere AP bijzetten zie ik dus niet echt zitten, geen netwerkpoort aanwezig, en ook niet echt een geschikte plaats waar ik eentje kan hangen...
 
Je moet op de "AR modus" klikken boven links voor die kaart.

Dat gedrag dat je ziet is normaal, WiFi 5 en 4 gebruiken andere bands (5 en 2,4gHz) en daarop andere kanalen. Dit is bijna zeker een issue van slechte signaalsterkte door de constructie van je huis dan. Probeer dat kaartje eens te doen werken, en maak eens een plattegrond, dan kan je dat volgen.

Je hebt die platte AP's (schotels) maar je hebt ook de "colablikjes." Ik heb geen enkele schotel op het plafond gemonteerd trouwens.

Ik gebruik zo een WiFi 5 colablikje in mesh, op een tafel. Dus, zonder bedrade uplink. Werkt bij mij beter dan met powerlines die ik daarvoor had. De powerlines, daar moet je ook wat geluk mee hebben hoe je elektriciteitsinstallatie in elkaar zit. Ik haal niet veel meer dan 60-75mbps via goede Devolo Powelines, maar ik haal vlot 300mbps via meshed Unifi AP's.
 
Maar volgens wat ik kan zien in die signaalmapper:
het signaal is beter, maar de download en upload trekken op niet veel

Screenshot_20230325-145215~2.png


Ik bedoel, 13 DL op wifi 4 is echt slecht, upload is dan weer beter dan anders
 
Terug
Bovenaan