Unifi netwerk verdwenen van desktop - hoe in de controller te geraken?

Ruigen Das

Well-known member
Ok, dus heb eind vorig jaar een UDM (Unifi Dream Machine) gekocht en een netwerk geïnstalleerd en ben niet echt zo een maintenance guy, dus when it's not broke, don't fix it...

Ik vind men draad hiervan dus niet meer terug, aangezien dit nog op 9lives was. Maar om kort te schetsen beheer ik het netwerk vanop de PC (dewelke niet echt een personal PC is aangezien bijna iedereen hier thuis op komt zitten) en heb dus binnenkomende UTP vanuit de telenet modem die via de UDM binnenkomt en van daaruit naar een AP AC PRO en een Switch flex mini gaat.

Ik wou eens kijken hoe het gesteld was met het netwerk, en vond mijn Unifi controller snelkoppeling niet meer terug op mijn desktop. Nu zit ik wel een beetje verveeld met de zaak, want heb een wachtwoord voor die controller (via browser) , maar weet niet of ik opnieuw van 0 zou moeten beginnen stel dat ik terug in de controller zou willen geraken. Ik vermoed dat alles operationeel is want zowel de switch als de AP werken gewoon, en de UDM ook.

Hoe kan dit maw gebeuren, ik heb iedereen hier thuis op de rooster gelegd om te vragen of ze aan die snelkoppeling zijn geweest, maar niemand weet er iets van. Ik ben toch een redelijk grote leek hierin, heb me destijds goed moeten bevragen. Kan ik mij nog in mijn huidige setup inloggen of is dit een verloren moeite? Ik weet niet echt wat zo een controller doet, maar als ik op de bijhorende Unifi app op mijn gsm check staan zowel de AP als de switch als disconnected, alhoewel er nog steeds wifi en bedraad internet (volgens mij) wordt bediend...

Kan dit vanzelf verdwenen zijn, of kan dit gebeurd geweest zijn door Kaspersky, die antivirus heeft vaak een eigen willetje met programmas' die niet vaak gebruikt zijn te willen op non actief zetten en dergelijke, of is er een verkeerde manipulatie geweest door de gebruikers van de PC?

Al bij al heb ik een backup staan ergens in een map, die niet in de lijst voorkomt als ik 'restore from backup' wil aanklikken, en ik weet dus niet echt waar ik mee bezig ben. Mijn bedoeling was om terug naar dat beheerscherm te gaan in de browser (controller dus) , maar dit lukt me niet, aangezien ik de eerste 6 stappen moet doorlopen om een nieuw netwerk te creëren, waarbij ik hoogstwaarschijnlijk een volledig nieuw netwerk mee aanmaak, en het huidige mee verwijder, wat dus helemaal niet de bedoeling is...

Heeft iemand wat raad in deze ? Hoe geraak ik terug in mijn huidig netwerk om dan te kijken of alles nog correct ingesteld staat?

Alle hulp is welkom
 
Ik zit op mijn gsm, dus excuses voor de korte reply.
Normaal kan je via UniFi.ui.com ook aanmelden op je controller van je UDM. Daar kan je dan normaal alles wel bekijken.
 
klopt wat Tyfius zegt: via Unifi.ui.com ofwel rechtstreeks het IP-adres van uw UDM in de browser typen.

Ik vermoed dat je dit venster ziet? (geplukt van het internet)
1631192285223.png


dan moet je het eerste aanklikken. (Unifi Network)
 
Hey

Ik denk dat we daar op 9lives nog over gepraat hebben.

Een UDM kan alleen opstrarten als je daar een cloud account voor aanmaakt. Dus dat heb je zeker.
Log in op https://unifi.ui.com/ daarmee en je gaat die zien staan als dat toestel internet heeft.

Doorklikken op de network app en voila... Je gaat je apps zien staan.

Alternatief kan je ook naar 192.168.1.1 surfen in je browser op het netwerk waar de UDM voor staat, dat is 99,9% zeker het intern adres van de UDM zelf. Je logt daar met hetzelfde paswoord op in.
 
Okay, ik slaag mea culpa dat ik mijn topic niet goed opvolg, echter is het niet altijd gemakkelijk om testmomenten te voorzien voor de andere huisgenoten, neen ik ben Netflix aan t zien, neen ik ben aan t surfen :ROFLMAO:

Bij het testen zal internet wel wegvallen zeker?

Kan dat dat de AP weggevallen is? Ik zie staan disconnected, in de app, volgende week ten laatste boot ik die controllers is

Enja, je hebt mij fameus geholpen bij het opstellen, alleen ben ik wat nalatig in het onderhoud van mijn netwerkje
 
neen, je kan erop zonder dat er iets niet meer werkt. Da's enkel het controlepaneel dat je bekijkt, je hoeft geen aanpassingen te doen. ALS je dat doet, kan het zijn dat wel dingen rebooten en zo.

Een controller updaten kan ook geen kwaad. De UDM zelf (het device) zorgt wel voor korte downtime en AP's en switchen upgraden geeft ook enkele minuten downtime...
 
Kan dat dat de AP weggevallen is? Ik zie staan disconnected, volgende week ten laatste boot ik die controllers is

Disconnected betekent dat de contoller het AP niet meer kan zien. Meestal is dat omdat dat AP geen stroom (via PoE) meer heeft, maar het kan ook een onderbroken netwerkverbinding zijn... Dat AP gaat dan zeker niet toegankelijk zijn voor gebruikers...

Heel zelden is er een device stuk, maar dat heb ik zelf nog nooit gezien en ik heb er tientallen in bedrijf...
 
Ok, toch iets heel raars aan de gang.

Ik log mij dus in in network controller, update de UDM, en zie dat de AP disconnected is

na het updaten zie ik dit in het dashboard:

w1dwvB2.jpg


Dus de AP is inderdaad niet verbonden

In het tabblad Unifi devices zie ik de USW flex mini (switch) en de AP oranje pinken...

Ik vermoed dat de switch oranje pinkt omdat de Playstation die erachter zit uit staat, dus vermoedelijk geen problemen daar

de AP pinkt echter oranje, dus niet meer disconnected, en op deze lijn zie ik staan experience : 'no clients'

Dit laatste is zeer vreemd, aangezien ik met een iphone de data heb afgezet, en mij verbonden heb met mijn netwerk. Echter daar vermoed ik niet dat hij de AP gebruikt heeft (op het gelijkvloers) , maar verbinding heeft zitten maken met de UDM boven. Maar wat helemaal raar is dat ik geen activiteit zie op deze client, terwijl ik youtube open heb gezet om het netwerk te testen, dus ergens was hij data aan het afnemen, maar het was in alle geval de AP niet want daar stond dus no clients, maar wat dan wel??

@zephir kan je obv deze omschrijving zien wat er loos is? En hoe ik deze best terug aansluit?


EDIT: ik heb mijn browservenster met die controller erin eens ge F5'ed en nu is hij groen, en kan ik hem updaten...

Vermoedelijk was hij aan het connectie maken neem ik aan?

EDIT 2: ik zie hem nu terug staan op het plan met verbinding , echter vertrekt in het schema van de AP 2 stippellijnen naar 2 apparaten maar deze is in het plan dus niet verbonden met de UDM... Is dit normaal?
 
Laatst bewerkt:
Ok, de topology view is niet 100% betrouwbaar. Soms zie je geen lijn, bijvoorbeeld als er een POE injector tussen zit, terwijl er toch een connectie is. Ik heb dat nu voor op 1 UDM waar een AP "float" terwijl het wel degelijk via een POE injector correct is aangesloten en dus ook correct werkt. Dat is meestel tijdelijk, en dat lost zichzelf op of soms is dat na een update terug goed...

De "devices" overview moet wel een groen bolletje hebben voor elk device, dat is de beste plek om te kijken of alles in orde is. Rood betekent offline voor de controller (kan zij dat het AP wel stroom heeft, maar dat het niet (correct) verbonden is met de UDM, noch via ethernet, noch via WiFi. Oranje kan meerdere oorzaken hebben, meestal is dat tijdens een adoption want als je update heb doorgaans pinkende groene bolletjes waar cirkeltjes uit komen...

Volgens je edit 2: dat kan slechts een bug in de topology view zijn. Als je een smartphone in de buurt hebt, kan je de app "wifiman" downloaden en eens dicht bij dat los AP gaan staan. Via die app kan je zien op welk AP je verbonden bent en welke snelheden je daarmee haalt. Achteraf kan je die resultaten ook in de UDM gaan bekijken...
 
@zephir, zou je dat zien zitten om eens te kijken naar mijn channels, ik zie dat er binnen mijn netwerk (bij network usage) redelijk wat interference zit op de UDM nu dat de AP terug is aangesloten

ik vermoed dat hier het probleem tussen beiden zit... Misschien moet ik wat aan mijn channels en mijn uitzendsterkte doen want krijg van iedereen in huis de opmerking dat het te traag gaat de Wi Fi

mss via teamviewer ofzo als ge dat ziet zitten
 
Terug
Bovenaan