Wifi versterker

Wilcao

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik ben op zoek naar een wifi versterker voor onze bovenverdieping. Het hoeft niks speciaals te zijn. Zal vooral gebruikt worden voor een printer en smartphones. We hebben momenteel internet van Mobile Vikings. Ik ken er echt helemaal niks van, dus hoop dat iemand mij een goede suggestie kan geven. Alvast bedankt!
 
Ligt er een netwerkkabel van pakweg de berging waar de modem staat naar de bovenverdieping? Of kan die gelegd worden?
 
Ligt er een netwerkkabel van pakweg de berging waar de modem staat naar de bovenverdieping? Of kan die gelegd worden?
Dat zou ik straks even moeten checken, maar denk het niet.

Edit: we hebben hiervoor wel een versterker van Proximus gehad en dat werkte al voldoende.
 
Het valt me op dat niemand in zo'n discussies tegenwoordig nog powerline aanraadt. Ik heb geen ervaring met mesh, maar is dat echt altijd zoveel beter? Ik heb vroeger in een vorig huis zowel een wifi-repeater als een powerline geprobeerd, en de powerline was echt grootteordes beter, vooral op latency.
Zijn moderne mesh systemen dan zoveel beter op gebied van latency dan die TP-link repeaters van vroeger?
 
Mesh (wireless backhaul) is doorgaans een stuk sneller dan powerlines, mits het goed opgezet werd. Powerlines zijn wat hit-and-mis, zeker als je 3 fasen hebt in huis. Je weet dat pas als ze er hangen.

Pure repeaters moet je alleen doen als het echt niks mag kosten en als de kwaliteit van de verbinding niet uitmaakt. In andere gevallen is een mesh waarbij je toestellen in hetzelfde SSID blijven altijd een beter idee. Ga je bijvoorbeeld streamen of IP bellen (facetime, teams, whatsapp, etc...) dan is dat al een reden om geen repeater te nemen want dat gaat geen fijne ervaring zijn.

Je kan bij Telenet, Orange en Proximus van die dingen huren, bij mobile Vikings weet ik niet of dat kan. Dat is op termijn duurder (want je huurt voor meer geld dan zo'n ding in aankoop kost na een periode) maar het is plug and play.