Wifi versterker

Wilcao

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik ben op zoek naar een wifi versterker voor onze bovenverdieping. Het hoeft niks speciaals te zijn. Zal vooral gebruikt worden voor een printer en smartphones. We hebben momenteel internet van Mobile Vikings. Ik ken er echt helemaal niks van, dus hoop dat iemand mij een goede suggestie kan geven. Alvast bedankt!
 
Ligt er een netwerkkabel van pakweg de berging waar de modem staat naar de bovenverdieping? Of kan die gelegd worden?
 
Ligt er een netwerkkabel van pakweg de berging waar de modem staat naar de bovenverdieping? Of kan die gelegd worden?
Dat zou ik straks even moeten checken, maar denk het niet.

Edit: we hebben hiervoor wel een versterker van Proximus gehad en dat werkte al voldoende.
 
Het valt me op dat niemand in zo'n discussies tegenwoordig nog powerline aanraadt. Ik heb geen ervaring met mesh, maar is dat echt altijd zoveel beter? Ik heb vroeger in een vorig huis zowel een wifi-repeater als een powerline geprobeerd, en de powerline was echt grootteordes beter, vooral op latency.
Zijn moderne mesh systemen dan zoveel beter op gebied van latency dan die TP-link repeaters van vroeger?
 
Mesh (wireless backhaul) is doorgaans een stuk sneller dan powerlines, mits het goed opgezet werd. Powerlines zijn wat hit-and-mis, zeker als je 3 fasen hebt in huis. Je weet dat pas als ze er hangen.

Pure repeaters moet je alleen doen als het echt niks mag kosten en als de kwaliteit van de verbinding niet uitmaakt. In andere gevallen is een mesh waarbij je toestellen in hetzelfde SSID blijven altijd een beter idee. Ga je bijvoorbeeld streamen of IP bellen (facetime, teams, whatsapp, etc...) dan is dat al een reden om geen repeater te nemen want dat gaat geen fijne ervaring zijn.

Je kan bij Telenet, Orange en Proximus van die dingen huren, bij mobile Vikings weet ik niet of dat kan. Dat is op termijn duurder (want je huurt voor meer geld dan zo'n ding in aankoop kost na een periode) maar het is plug and play.

Als je het zelf doet, kijk dan eerst of het niet gewoon opgelost kan worden door een kabel door of bij te trekken. Dat is altijd het beste. Kan dat niet, kan WiFi mesh een optie zijn, als je de 2 satellieten relatief dicht tegen elkaar kan zetten. Je wil maar 1 "sprong" maken tussen de satelliet die aan de kabel hangt en diegene die wireless met de andere verbindt (elke sprong halveert de snelheid namelijk).

Je kan voor een all-in-one systeem gaan van Google WiFi mesh, TP-Link Deco, Netgear Orbi, etc... Of je kan voor een modulair systeem gaan waarbij je zowel wifi als switchen en eventueel router afzonderlijk kiest en inzet in functie van de noden. Ik heb een duidelijke voorkeur voor het modulair systeem, maar dat moet ieder in functie van noden en budget even voor zichzelf uitmaken.
 
Wij hadden een tijd geleden boven ook slecht internet. Deze google mesh gekocht, eentje boven, eentje beneden en werkt nu overal perfect.
 
Wij hadden een tijd geleden boven ook slecht internet. Deze google mesh gekocht, eentje boven, eentje beneden en werkt nu overal perfect.
Ik ken er niks van he, maar is dat gewoon die dingen ergens neerzetten en via een app verbinden en klaar? Of hoe werkt zo'n mesh?
 
Ik ken er niks van he, maar is dat gewoon die dingen ergens neerzetten en via een app verbinden en klaar? Of hoe werkt zo'n mesh?
Ik ben ook helemaal geen expert maar ging bij mij zeer vlot. 1 apparaat verbinden met je modem van Mobile Vikings, de andere boven in het stopcontact. Dan de instructies volgen en ge zijt vertrokken. Op zich maakt ge dan geen gebruik meer van het netwerk van Mobile Vikings maar ge maakt uw eigen netwerk met eigen naam en paswoord. Hier wordt het allemaal uitgelegd. Afhankelijk van de grootte van je huis kan je ineens voor 3 devices gaan, maar je kan er ook achteraf ook nog 1 bij kopen.
 
Ik ben ook helemaal geen expert maar ging bij mij zeer vlot. 1 apparaat verbinden met je modem van Mobile Vikings, de andere boven in het stopcontact. Dan de instructies volgen en ge zijt vertrokken. Op zich maakt ge dan geen gebruik meer van het netwerk van Mobile Vikings maar ge maakt uw eigen netwerk met eigen naam en paswoord. Hier wordt het allemaal uitgelegd. Afhankelijk van de grootte van je huis kan je ineens voor 3 devices gaan, maar je kan er ook achteraf ook nog 1 bij kopen.
Klinkt interessant! Merci!
 
Al die toestellen voor thuisgebruik zet je neer, je sluit ze aan op het stopcontact, minstens 1 node steek je met de kabel in. Dan ga je in de web-interface en configureer je een SSID (Wifi naam) en paswoord, en dan kan je al stoppen. Ideaal zit je dan nog de WiFi van je ISP modem om wat storing te verminderen. Dan moet je alle toestellen even aanloggen op dat nieuwe SSID en klaar...
 
Powerlines is zeer afhankelijk van het aantal "kringen" dat zoiets moet overbruggen. 1 kring is 1 "plon" ofwel zekering in uw elektriciteitskast. Als je bijvoorbeeld uw modem in de garage hebt hangen, daar powerline aansluit, en dan boven hoopt op een goed signaal, zit je bijna altijd op een andere kring en is er veel snelheisverlies, vandaar dat dat tegenwoordig nog amper gepromoot wordt.

De meeste mesh-systemen laten je toe via een app stap voor stap die dingen te configureren zondat dat je enige IT-kennis moet hebben, trouwens. Echt geen schrik voor hebben.
 
Als je zo een 'stopcontact' voor een utp kabel in je huis hebt, kan je dit trouwens ook gebruiken om de eerste op aan te sluiten ipv op je modem.
Als je dat in je huis hebt in de buurt van je locatie waar je internet wil, raad ik je aan een ouwe router tweedehands te kopen, de DHCP uit te zetten, en die gewoon inpluggen als een wifi-accesspunt. Dan is je probleem voor €10 opgelost en heb je bovendien ecologische punten gescoord omdat je de e-wasteafvalberg verkleint.
 
Als je dat in je huis hebt in de buurt van je locatie waar je internet wil, raad ik je aan een ouwe router tweedehands te kopen, de DHCP uit te zetten, en die gewoon inpluggen als een wifi-accesspunt. Dan is je probleem voor €10 opgelost en heb je bovendien ecologische punten gescoord omdat je de e-wasteafvalberg verkleint.
Helaas niet in huis.
 
Wij hebben op de bovenverdieping in elke slaapkamer een COAX-aansluiting. Voor de TV ofzo denk ik?

Valt daarmee iets te doen of moeten we echt kijken of het lukt om UTP te trekken?
 
Wij hebben op de bovenverdieping in elke slaapkamer een COAX-aansluiting. Voor de TV ofzo denk ik?

Valt daarmee iets te doen of moeten we echt kijken of het lukt om UTP te trekken?
 
Hmm oké thx maar dan zit ik te kloten met 2x Micro-USB voedingen.

Voor dat geld is het misschien interessanter om iemand ne kabel te komen laten trekken.
 
Hmm oké thx maar dan zit ik te kloten met 2x Micro-USB voedingen.

Voor dat geld is het misschien interessanter om iemand ne kabel te komen laten trekken.
Dat is altijd de beste optie... Coax kan tot 2,5Gbps dus is te overwegen in bepaalde situaties, maar heeft altijd meer latency dan native UTP trekken.
 
Terug
Bovenaan