Internet bij Mobile Vikings

Cupcake

Member
Ik wou graag internet van Mobile Vikings, en techniekers (van Proximus) zijn langs gekomen en ik ben absoluut NIET tevreden.
Even een situatieschets:

Wij zitten in een gerenoveerde woning en we dachten dat er geen kabel was van Proximus. Wij zaten op Telenet en de modem stond op een centrale plaats waar alle utp kabels binnenkomen. De techniekers zagen in het dossier dat er toch ergens een kabel moest liggen (wisten wij niet) en hebben die dan moeten zoeken enzovoort. Ze hebben ze gevonden en blijkt dat die kabel heel in de hoek van onze vernieuwde woning is. Ze zijn dan verplicht om daar de modem te moeten zetten en dat deden ze dan ook.

Ik ken er zelf niet veel van, maar toen ik vroeg hoe dat dan zit met die kabels zeiden ze dat ik ze maar moest laten doortrekken door een elektricien (hallo, je vindt geen enkele elektricien die dat zal willen doen?!). Uiteindelijk hebben ze het dan "opgelost" met wifi boosters. Door die te plaatsen op die centrale plaats, maar dat werkt natuurlijk voor geen meter. (En is belangrijk, gaat bvb om zonnepanelen en dergelijke).

De snelheid is tot 100 Mbps, maar blijkt amper 50 te zijn. Overdag 62. (Misschien is dit normaal, geen idee).

En ik zwijg nog maar over hoe ze die kabel aan de gevel achtergelaten hebben. Echt prutswerk.

Nu dus de vraag: ik wil helemaal geen internet meer van Mobile Vikings en lees iets over onderbrekingsvergoeding als je weer overstapt binnen 6 maanden. Over hoeveel gaat dit dan? En kan ik daar onderuit? Want ik vind dat de techniekers mij heel gebrekkig geïnformeerd hebben.
 
Ik had daar zelf niet zo bij stilgestaan dat de modem verplaatsen een probleem zou zijn voor onze utp-kabels. Ik vond dat ze dat wel mochten vernoemd hebben. Ik ken daar gewoon niet veel van en wist zelf niet wat de gevolgen waren van een modem in een andere kamer te plaatsen. Mocht ik dat vooraf geweten hebben, zou ik het waarschijnlijk niet hebben laten doorgaan.


Via deze website:

Vanaf zes maanden na het begin van het contract, kan je overstappen wanneer je wil. Dankzij de telecom-wet van 2012 en de Easy Switch-procedure moet je dan geen verbrekingsvergoeding meer betalen. Als je dit doet vóór die zes maanden verstreken zijn, moet je mogelijk wel een vergoeding betalen, maar niet meer dan het resterende abonnementsgeld.
 
Dit lijkt me toch echt eerder uw eigen fout. Als die kabel van Proximus aan de gevel hangt had je tijdens je renovatie op zijn minst een kabel kunnen voorzien van waar hij binnen komt tot waar je netwerk switch zit.
 
We hadden het huis gekocht nadat het al volledig gerenoveerd was. Zoals ik zei, we wisten niet dat er een kabel was van Proximus.

Normaal is het verboden om die kabel te doorknippen, maar dat heeft de vorige eigenaar dus blijkbaar toch gedaan.. Dat wisten wij dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Je gaat normaal gezien geen extra kosten of vergoedingen moeten betalen. Het meest voor de hand liggende is uiteraard dat je even chat met Mobile Vikings om dit uit te klaren. Ze hebben een prima klantendienst. Kijk ook even naar je contract, daar zal vast een hoofdstuk over opzeggen staan.

Ik zou je wel aanraden om je de volgende keer beter voor te bereiden op een wissel. De zaken die je opsomt zijn namelijk gewoon standaard praktijken bij elke aanbieder. Die techniekers komen je internetverbinding in orde maken en zijn niet verantwoordelijk voor alle andere kabels in je huis. Ze zouden anders telkens nogal werk hebben in de gemiddelde moderne woning...

Ook je snelheid is volkomen normaal. Zoals je zelf al zegt: TOT 100 Mbps. Op de site van Mobile Vikings staat ook gewoon een test waarmee je de verwachte snelheid kan opzoeken.
 
Ik kan me wel inbeelden dat de situatie frustrerend voor je is. Ook al ken je weinig van de techniek moet je bij overstappen van telecom-aanbieder altijd rekening houden met het feit dat zij misschien wel kunnen zien of er een (drop/hoofd)kabel ligt, maar geen idee hebben meestal waar deze uitkomt in je woning en ook niet in welke staat deze verkeert.

Het idee is meestal dat die kabel (en liefst ook utp-kabels in een moderne) woning netjes gelegd zijn in een wachtbuis of dergelijke. Er zijn echter aannemers of doehetzelvers die de kantjes er van af lopen. Het kan zelfs zijn dat ge een ezel als vorige eigenaar had die uit rancune de kabel doorgeknipt heeft (omdat zijn wifi op niks trekte, ik zeg maar iets)

Hoe die kabels "indertijd" gelegd werden is normaal de verantwoordelijkheid van de aannemer of elektricien geweest. Als jij als nieuwe eigenaar of huurder bent die dan je intrekt neemt x-aantal jaren later, kan het een lelijke verrassing zijn.

UTP-bekabeling trekken door uw woning... Afhankelijk van hoe alles gebouwd is (zelf als is het een luxe-woning) kan het gewoon een rot-karwei zijn om bepaalde plaatsen te boren of een deftig kabelgootje te leggen dat niet opvalt/de boel ontsiert.

Dat gezegd zijnde: ik betwijfel ten zeerste of ze je iets van opzegkost kunnen aanrekenen.
 
Klantendienst van MV is inderdaad redelijk goed dus normaal zou dat niet teveel problemen moeten geven om terug te switchen.

Ben zelf ook naar MV overgestapt voor internet en die 100Mbps is inderdaad de maximum. Ik denk dat we hier ook rond de 60 zitten, wat voor ons meer dan voldoende is voor 2 personen.
 
We hadden het huis gekocht nadat het al volledig gerenoveerd was. Zoals ik zei, we wisten niet dat er een kabel was van Proximus.

Normaal is het verboden om die kabel te doorknippen, maar dat heeft de vorige eigenaar dus blijkbaar toch gedaan.. Dat wisten wij dus niet.
Ah excuses. Ik dacht dat jullie dat zelf hadden gedaan. Alleszins niet zo slim van de verbouwer.
 
Terug
Bovenaan