Vooraanleg Telenet/Proximus

Tompoesje

Active member
Halvelings een klaag-topic.. maar ik was toch eens benieuwd of het voor iedereen zo moeilijk is om een internet-verbinding voor een nieuwbouw of ingrijpende verbouwing te regelen?

Bij Telenet:
- initiele aanvraag eind oktober, maar ze konden te vroegste eind januari komen...
- ik bel meermaals met de vraag om dit te vervroegen (want thuiswerk is voorlopig onmogelijk), ze beloven het tot 2 maal toe te escaleren, datum eind januari blijft echter overeind
- ik krijg een mail met instructies met waar de kabel buiten moet klaar liggen, en met de expliciete vermelding dat we niet thuis moeten zijn. Zo gezegd zo gedaan, ik bereid alles netjes voor en ga die dag werken
- Op de dag van de eerste afspraak komt er blijkbaar iemand aan onze deur maar vertrekt weer "omdat we niet thuis waren". Bij de klantendienst kan niemand me uitleggen waarom juist..
- Eerste keer dat ik bel stellen ze een nieuwe afspraak in april (!) voor. Na veel gedoe dan toch half februari. Ondertussen had ik zelf al 2 keer een afspraak voor de binneninstallatie moeten annuleren, dat gaat blijkbaar niet automatisch.
- Ook dit keer waren we niet thuis, maar dat bleek nu geen probleem te zijn.. ze konden echter niet alles afwerken omdat er teveel water in de gracht voor ons perceel stond, en dat heeft veel tijd in beslag genomen, maar 2 dagen later zouden ze terug komen om de kabel bovenaan de paal aan te sluiten. Er komt de dag in kwestie iemand "iets" doen, maar de kabel blijft beneden aan de paal hangen. Weer gebeld, de technieker voor de binneninstallatie zou het verder afhandelen.
- Eerste technieker die langs komt voor de binneninstallatie heeft geen materiaal bij om buiten de kabel aan de paal aan te sluiten. Gelukkig kan hij een opdracht wisselen met een collega, dus 1 a 2 uur later staat er al een andere, phew! Quasi de enige keer dat iets min of meer acceptabel/efficient verliep.
- Tweede technieker sluit binnen alles aan maar komt dan tot de conclusie dat het signaal buiten te zwak is, modem kan niet connecteren, ze moeten buiten aan de paal een herstelling ofzo komen doen...
- *Hopelijk* morgen..

(En eigenlijk was het maanden daarvoor al begonnen. Ik hoorde van onze rechtstreekse buren dat zij hun aansluiting ingepland hadden, dus ik bel naar telenet met de vraag of ze onze kabels niet samen onder de straat kunnen steken? leek me toch veruit het efficientste voor een vrij ingrijpend jobke? Maar... "gaat niet volgens onze planning".. die komen daar dus liever 2 keer voor..)

Bij Proximus:
- initiele aanvraag eind december (toen ik zag dat het spaak liep bij telenet)
- men zegt mij dat het wel 3-4 weken kan duren voor alles in orde is, maar dat leek me gezien de situatie bij telenet toen meer dan acceptabel.
- ondertussen blijft mijn bestelling echter wekenlang op "ontvangen" staan, en krijg ik geen afspraak te pakken. Meermaals klantendienst gebeld, maar zou telkens "binnenkort" in orde zijn. Na 4-5 weken blijkt echter dat er ergens een fout in hun systeem zat waardoor de bestelling geblokkeerd zat (door het feit dat wij op een "nieuw" adres gebouwd hebben denk ik)
- afspraak voor de vooraanleg wordt eindelijk op half februari vastgelegd. Mid februari staan ze 3-4 uur in mijn voortuin te spitten, maar ze vinden de hoofdkabel niet om op aan te sluiten... Putten terug toe, ze moeten een ploeg sturen met een soort detectorke... (en mijn oprit die redelijk netjes lag met steenpuin is terug een modderpoel)
- afspraak vandaag tussen 8 en 17u voor 2de poging, dus weer verlof genomen.. is er iemand geweest? Nooooope. Om 16u bel ik en zeggen ze dat de afspraak nog gepland staat, om 18u kunnen ze de afspraak niet terug vinden ("om onduidelijke redenen geannuleerd")
- nieuwe afspraak wanneer? Who knows...
- voor de binneninstallatie kan ik zelfs nog geen afspraak maken zolang de vooraanleg niet in orde is, tenzij ze alles annuleren en ik een gecombineerde bestelling plaats, maar dan zit ik terug vanachter in de wachtrij.

Ondertussen al 3 dagen verlof eraan, minstens 30 of 40 keer naar verschillende klantendiensten gebeld, en een hoop loze beloftes gehoord... "Onze excuses, we gaan u zeker terug bellen"... Sure :/... Heel af en toe krijg ik iemand aan de lijn waarvan ik even het gevoel heb dat die mij echt wil helpen, en dat die weet waar die mee bezig is, maar dat draait uiteindelijk dan toch ook op niets uit.

Slechts 2 kleine "positieve" noten in het ganse verhaal, die ik er eerlijkheidshalve moet bij vermelden:
- Bij telenet waren ze bereidt om de opleg voor teveel vebruikte 4g data kwijt te schelden, maar enkel na dat ik er zelf om vroeg.
- Bij proximus boden ze zelf aan om tijdelijk een sim kaart met unlimited data te voorzien, omdat er initieel zoveel was misgelopen (en als ik achteraf effectief klant werd, zouden ze dat terugbetalen). Mijn plan was daarom initieel om over te stappen naar proximus, maar ondertussen ben ik hen ook al kotsbeu eerlijk gezegd... hoewel hun klantendienst meestal een "iets" betere indruk maakte.

Kan er niet bij dat dit zo moeilijk moet verlopen.. hoeveel huizen sluiten die niet aan op een jaar?

Eens de kabel er ligt verkas ik naar Orange denk ik...

/rantoff
 
Zo herkenbaar!
Wij hebben hier ook immens veel problemen gehad met Telenet voor onze kabel te laten aansluiten. Meermaals verlof genomen, klantendienst gebeld, klachten ingediend en vooral er heel veel tijd in gestoken.

Dat heeft bijna een jaar aangesleept tot uiteindelijk ze de kabel hebben aangesloten en de model drie dagen later zijn komen hangen.
 
Zeer herkenbaar verhaal, hier bij Telenet.
Aansluiting aangevraagd, komt iemand langs die vrijwel onmiddellijk weer wegrijdt. De kabel van het potteke moest in de gevel lopen en de oude kabel die we hadden is niet meer goed. Info die we niet meekregen van Telenet.

Tweede poging, niemand komen opdagen.

Derde poging, komt langs en sluit de kabel in het potteke aan en vertrekt terug. Ok wat nu? Terug gebeld naar Telenet, nu zullen ze een andere technieker sturen voor binnen alles in orde te maken.

Vierde poging, binnen alles aangesloten en vertrokken. Kom thuis van het werk, niks werkt.

Vijfde poging: technieker komt langs om buiten de aansluiting opnieuw te doen, was door zijn vorige collega niet goed waardoor het signaal slecht was

Zesde poging: binnen opnieuw alles aangesloten, eindelijk internet.

In totaal ook enkele dagen verlof kwijt, tientallen keren echt gerant aan de telefoon wat niet van mijn doen is...
We hebben als toegeving wel korting gekregen de eerste 3 maand via hun promo + nog eens 12 maand korting erbovenop

Wat het ergerlijke is, is dat al die diensten niet communiceren en je techniekers hebt die langskomen die enkel hun stukje dan doen en zo snel mogelijk weer wegzijn. Kunnen die geen teams sturen die alles in 1 keer oplossen binnen en buiten op dezelfde moment?
 
Bij onze nieuwbouw (in nieuwe verkaveling):
Proximus: ze hebben na aanleg verkaveling onze bouwgrond van OB naar 2 HOB aangepast (beetje lomp want nu hebben we huisnummer x en xa) en aansluitpunt was naast de buren (11m perceelbreedte) en die mannen zagen dat niet zitten om dat open te graven met de hand.
Is later iemand anders gekomen en die heeft het opgelost door de kabel gewoon onder de grond door te trekken (heeft er wel even aan bezig geweest). Binnen is dan pas gebeurd toen we verhuisd waren.

Telenet ook maar laten aansluiten zodat dat alvast klaar ligt (en we tuin konden aanleggen) en was gewoon van 1e afspraak in orde (enkel buiten)

Als je bij nieuwbouw niet op tijd klaar bent voor je verhuisd ligt dat mss ook aan jezelf :unsure:
 
Als je bij nieuwbouw niet op tijd klaar bent voor je verhuisd ligt dat mss ook aan jezelf :unsure:
Toegegeven, ik had mijn aanvraag vroeger kunnen indienen, maar ik had echt niet verwacht dat het 4 maand zou duren om aangesloten te worden door telenet... Water was 6tal weken wachten, elektriciteit.. mss 3 of 4 weken?

(Heb er trouwens lang mee gewacht omdat ze pas in de allerlaatste fase onze septische en regenput hebben gestoken, dat waren nog redelijk zware graafwerken in onze voortuin, en mijn kabel loopt net daarnaast)
 
Dat was hier ook een grote hel om het klaar te krijgen.
Ik zou niet meer willen weten hoeveel uren ik aan die telefoon gehangen heb, zelf zitten rondbellen naar alle diensten, want de ene doet dat en de andere dat. En zoals hierboven aangehaald de ene komt en bolt het weer af, kan hier niets doen, een andere pakt het wel aan, etc
Hoe die niet zelf zot worden van hun structuur en geklooi dat begrijp ik niet.
En zo te horen moet dit dus dagelijkse bezigheid zijn, absurd gewoon.
Vandaar die absurd hoge prijzen die we waarschijnlijk moeten betalen per maand :wallbash:
 
Ben toch al blij dat ik niet de enige gedupeerde ben.
Die mannen hebben dus ook een hele lijst met mogelijke compensaties die ze mogen geven mocht je klagen. Ze zouden beter de oorzaak aanpakken dan moeten ze geen compensatie geven.
 
Proximus heeft hier ook maanden geduurd, net op tijd voor ze aan de vooraanleg begonnen...
Telenet hebben we niet, maar de kabel lag al een jaar uit te steken in onze voortuin. Met dat we dit willen aanleggen had ik gevraagd aan telenet of ze het evt komen al ansluiten zodat ze later geen miserie hebben... Niet willen...

Dan eens een mailadres gevonden van Telenet om te vragen of die kast wat kon verschoven worden ( stond nog al ongelukkig), en dan is er vrij snel iemand gekomen die dat gratis heeft komen verzetten. De binnenkabel heeft hij ook al in dat kastje gestoken ( wel niet aangesloten); Maar op die manier zit het tenminste allemaal klaar voor later...


Nu, al bij al kan ik niet klagen. 1 jaar gratis proximus Fiber gekregen via de SOD, en die verbinding is nog geen 1 keer uitgevallen
 
Daarstraks belde een telenet technieker mij persoonlijk op, want zijn work order was niet duidelijk. Heeft even geduurd en hij is een keer moeten terug rijden, maar alles toch opgeklaard na afloop.. en het zou EINDELIJK in orde moeten zijn nu. Blij dat die mens de tijd genomen heeft om mij te contacteren, ipv het gewoon af te bollen, anders wat et weer njet... Maar er is dus nog hoop voor sommige medewerkers daar!

Proximus voorlopig windstil.. maar ik ben online, dus i dont care anymore!
 
Ben toch al blij dat ik niet de enige gedupeerde ben.
Die mannen hebben dus ook een hele lijst met mogelijke compensaties die ze mogen geven mocht je klagen. Ze zouden beter de oorzaak aanpakken dan moeten ze geen compensatie geven.
Daar heb ik op dat moment niet aan gedacht, dju toch :p
 
Telenet was hier direct in orde, +/- 4 weken voor de verhuis aangevraagd en 2 weken na de aanvraag zijn ze komen aansluiten dacht ik.
Proximus was eerst aangevraagd (ik kreeg een jaar gratis een Family-pack via de SOD), na verkrijgen van mijn telefoonnr. bleek dat er geen kabel van de ROP mijn huis liep dus die aanvraag werd in wacht gezet.

1,5j nadien ofzo kreeg ik opeens een brief in de bus dat er werken van Proximus in de straat gingen gebeuren, ik had toen nog gelachen dat ze daar waren met mijn kabel.
1 dag later opgebeld geweest en het was dus inderdaad daarvoor :p

Promotie van 1j gratis telde nog altijd dus dan ben ik van Telenet naar Proximus gegaan.
Eenmaal de kabel er lag was m'n binneninstallatie bij Proximus ook op een week of 2 geregeld dacht ik.

Nu is het wel handig dat ik beiden binnen heb, dan kan ik later nog alle kanten uit.
 
Telenet was hier direct in orde, +/- 4 weken voor de verhuis aangevraagd en 2 weken na de aanvraag zijn ze komen aansluiten dacht ik.
Proximus was eerst aangevraagd (ik kreeg een jaar gratis een Family-pack via de SOD), na verkrijgen van mijn telefoonnr. bleek dat er geen kabel van de ROP mijn huis liep dus die aanvraag werd in wacht gezet.

1,5j nadien ofzo kreeg ik opeens een brief in de bus dat er werken van Proximus in de straat gingen gebeuren, ik had toen nog gelachen dat ze daar waren met mijn kabel.
1 dag later opgebeld geweest en het was dus inderdaad daarvoor :p

Promotie van 1j gratis telde nog altijd, ze brachten hun kabel ook gratis binnen dus dan ben ik van Telenet naar Proximus gegaan.
Imo is het wel handig dat ik hier nu beiden binnen heb, dan kan ik later nog alle kanten uit.
Eenmaal de kabel er lag was m'n binneninstallatie bij Proximus ook op een week of 2 geregeld dacht ik.
heb al eens getwijfeld om bv enkel eens digitale TV te nemen bij Telenet ( voor 1 maand ofzo) om zo alles in orde te hebben, maar uiteindelijk is dat ook veel activatiekosten voor niks dan. Nuja, de kabel zit in het kastje buiten, hij ligt toch al niet meer bloot :)
 
Even dit topic bumpen...

We zitten in de laatste rechte lijn naar onze verhuis naar onze nieuwbouw (begin maart). Volgende week komt Proximus de Fiber installeren en aansluitend hebben we dan 6 maand gratis Flex Fiber.

In het voorjaar komen ze dan ook den oprit fixen en aangezien ons wachtbuizen dan onder de oprit gaan verdwijnen wil ik dan ook de Telenet fiber klaarleggen voor moest het ooit nodig zijn. Ik was dan aan het zoeken naar een manier om die mannen gewoon de fiber te laten afwerken zodat er zowel binnen als buiten zo geen 1,5m overschot ligt maar blijkbaar kost dat €135.

Nu ben ik er van de week achter gekomen dat ik ook bij Telenet 6 maand gratis One incl. gratis aansluiting kan krijgen. Mijn plan is dus half van Proximus nu te laten starten, dan tegen de zomer Telenet aan te laten sluiten en Proximus op te zeggen. Dan heb ik alles samen een jaar verniet en is alles gratis aangesloten. Alleen lijkt dat een beetje te gemakkelijk om waar te zijn... :unsure:

In de contract documenten staat "Bouwpromotor promo 6 maanden gratis *". Maar ik kan precies nergens een verklaring vinden voor dat "*". Het contract zegt verderop wel duidelijk: "onbepaalde duur. Schriftelijke opzegging op ieder moment en zonder kost."
 
Terug
Bovenaan