Werken in buitenland en woonbonus

Remake

Well-known member
Crowdfunder FE
Even een vraag met meerdere delen.

Situatie:
Deze zomer word ik overgeplaatst naar onze vestiging in Frankrijk.
We hebben in 2019 een woning gekocht en hebben dus recht op de woonbonus. We zijn feitelijk samenwonend en dienen dus onze belastingen apart in, we krijgen elk de woonbonus.

Eens ik in Frankrijk word ingeschreven en daar mijn belastingen betaal, verlies ik uiteraard mijn woonbonus, maar mijn vriendin niet, maar mijn extra loon daar compenseert dat.

De vragen:
1. Ik kom over x-aantal jaar terug in België werken, heb ik dan opnieuw recht op de woonbonus, of is deze voorgoed weg? Kijkt men met andere woorden exclusief naar aankoopdatum?

2. Krijgt mijn vriendin dan hetzelfde bedrag als woonbonus als nu of verandert dat?

3. Zou het eventueel financieel interessanter zijn om wettelijk samenwonend te worden in deze situatie, of zorgt dit dan weer voor problemen door dat we inkomens uit 2 landen krijgen?

Alvast bedankt!
 
Blijven jullie wonen in België?

Vrij recent geantwoord op een vergelijkbare situatie
 
Blijven jullie wonen in België?

Vrij recent geantwoord op een vergelijkbare situatie
Ja, we blijven wonen waar we wonen, in de praktijk is de werkplek maar 3km verder dan de huidige. Het gaat ons dus vooral om de regelgeving rond de woonbonus en de gevolgen.
 
Ja, we blijven wonen waar we wonen, in de praktijk is de werkplek maar 3km verder dan de huidige. Het gaat ons dus vooral om de regelgeving rond de woonbonus en de gevolgen.

Dan is het exact zoals het voorbeeld dat ik beschreven heb daar buiten dat je Nederland mag vervangen door Frankrijk.

Tis niet omdat je in Frankrijk gaat werken dat je geen aangifte meer moet invullen in België. Je bent nog altijd fiscaal inwoner in België.
Je moet je wereldwijd inkomen nog altijd aangeven in België en je zal gemeentebelastingen betalen op dat loon uit Frankrijk. De woonbonus kan je nog invullen om die gemeentebelastingen te reduceren.

Voor je vriendin verandert er niets.
 
Terug
Bovenaan