Wonen buitenland, werken België - belastingen?

sPELE

Active member
Crowdfunder FE
Er speelt al langer in mijn vrouw en mijn hoofd het plan om naar het buitenland te verhuizen, namelijk het geboorteland van mijn vrouw.
Ikzelf werk in de IT, ondertussen sinds maart via thuiswerk. In principe het ideale scenario om ons plan te concretiseren, de werkgever staat er voor open, maar kent ook niets van hoe dat precies werkt. In 2020 waren we er reeds 6 maand continue.
We bezitten er reeds een afgewerkt huis met internetverbinding, dus qua papierwerk/voorbereidingen/werkplaats is er niets meer te doen.

In korte feiten:
- Wonen in niet-EU - er is een dubbelbelastingovereenkomst
- Werken in loondienst voor huidige werkgever (zou het contract niet willen aanpassen in feite, als dat kan)
- Verhuren huidige koopwoning - de huur dekt de lening voor een degelijk stuk, maar niet volledig
- 1 zoon ten onze laste

Concreet vind ik online niets over dergelijke setup - mijn onderzoekswerk komt enkel uit op aannames:
- Belastingen betalen in buitenland op arbeid, wegens daar uitgevoerd (daar hoop ik op - vanwege een aanslagvoet van 20% fixed)
- Belastingen niet-inwoner in België voor de huurinkomsten (woonbonus valt weg neem ik aan)

De logische vragen bijgevolg - een juridisch forum zou in theorie geschikter zijn, maar uit ervaring op het 9levens forum zit hier meer kennis ...

- Kan ik als niet EU woonachtige mijn contract in loondienst behouden?
- Waar worden de looninkomsten dan belast?
- Indien belast in buitenland:
- Wat voor de werkgever, blijven zaken als patronale bijdragen verschuldigd.
- Wat met RSZ
- Wordt het bruto inkomen dan volledig 'gestort', zonder afhoudingen?


Concreet wil ik hier zekerheid in krijgen, kwestie van een financiële analyse te maken.
Het verlaten van België houd verlies in van voordelen: woonbonus, kindergeld, sociale zekerheidstelsel, huwelijkscoëfficiënt in de belastingen
Indien er toch nog loon in België belast wordt, dan hou ik financieel enkel de nadelen over: geen 'kortingen', extreem duur belastingstelsel.

Duizend maal bedankt voor het meedenken - (y)
 
Jouw situatie zou dan zowel wonen als werken in het buitenland zijn, op dat vlak heb je dan geen connectie meer met België en zou je hier ook niet meer belast kunnen worden op je beroepsinkomen. Je zal inderdaad je huurinkomsten hier nog moeten aangeven in de belasting van niet-inwoners en aangezien je een niet bevoorrechte niet-inwoner zal zijn die minder dan 75% van zijn beroepsinkomen in België behaalt zal je geen recht meer hebben enig belastingvoordeel zoals een woonbonus.

Hoe het met de payroll zit hangt af van de wetgeving van dat land, misschien volstaat een Belgisch contract maar de kans is groot dat bepaalde elementen moeten worden aangepast worden om in lijn te zijn met de wetgeving van dat land. Meestal worden er nieuwe contracten opgesteld in zo'n situaties. Ook voor de RSZ val je onder wetgeving van je nieuwe werkland en zal je werkgever ook daar je patronale bijdragen moeten betalen, hierdoor zal je werkgever waarschijnlijk ook een loonadministratie in je nieuw werkland moeten opstarten (ik ga ervan uit dat hij daar nog niet zit?).

Bovendien is de kans ook reëel dat je werkgever door jou activiteiten (opnieuw in de veronderstelling dat hij daar nog niet aanwezig is) een vaste inrichting zal doen ontstaan in het werkland, dan gaat ie daar ook vennootschapsbelastingen moeten betalen en aangiftes indienen.
 
De kans dat mijn werkgever een bijkomende entiteit opstart in het buitenland is helaas onbestaande vrees ik.
Dus zodra ik mijn adres wijzig is er in principe een probleem. Ik ben dan in België niet meer belastingplichtig en mijn werkgever zit enkel in België. Mijn contract is een standaard onbepaalde duur.
Lastig - dan wordt ik in feite gedwongen een adres in België te houden, ook al woon ik er niet, en mag het land waar woon, niet weten van deze professionele activiteiten. Niet iets waar ik voor sta te springen.
 
Als je er al 6 maanden zit dan ben je nu eigenlijk ook al belastbaar in het buitenland en heeft je werkgever nu ook al de verplichting om daar een payroll op te starten. Met corona zitten redelijk wat mensen in die situatie, door thuiswerk werken ze plots in een ander land, in het algemeen zijn overheden daar nu even redelijk flexibel in maar dat gaat niet blijven duren natuurlijk. Ook in het algemeen is het een opkomend probleem door de combinatie van opkomend thuiswerk en steeds meer internationale rekrutering en tewerkstelling, als werkgever heb je zelfs niet altijd meer echt controle op wie waar werkt. Als je bvb een Pool aanneemt die 100% mag thuiswerken weet je niet altijd waar die zit als werkgever, woont die nog in België of zit die in zn thuisland te werken?)

Er zijn tegenwoordig bedrijven die zich met die problematiek bezighouden en internationale tewerkstelling regelen zoals Deel en Oyster. Dan sluit je een contract af met die bedrijven en betaalt je werkgever je via hen. Het lost het probleem op dat je geen payroll moet starten in die landen en het creëert ook een tussenstap die ervoor zorgt dat de buitenlandse fiscus minder rap zal oordelen dat er geen vaste inrichting moet zijn voor de werkgever (maar fundamenteel veranderd er op dat vlak weinig). Da's wel prijzig, daarvoor betaal je zo'n 400-600 euro per maand dus dat zal misschien ook wel geen optie zijn.

Daarnaast kan je ook kijken naar als zelfstandige te werken voor je werkgever, dan moet je uiteraard wel opletten voor schijnzelfstandigheid maar er valt wel iets te zeggen voor het feit dat als je op je eentje in een ander land werkt dan je werkgever/opdrachtgever de zelfstandigheid hoe dan ook al hoger ligt en de mate van controle lager, waardoor je rapper terecht van zelfstandigheid kan spreken. Hiervoor zou je echter ook afhangen van de regels in het land waar je werkt (maar die zijn in de meeste landen redelijk gelijkaardig).
 
Interessante topic aangezien ik in een gelijkaardige situatie zit doch zonder een partner en een mogelijke verhuis naar een EU-land wat me aanzienlijk makkelijker lijkt.

@sPELE: Ben je al iets wijzer geworden m.b.t. de praktische zaken van je verhuis of uiteindelijk toch de plannen opgeborgen?
@JPV: Heb je toevallig al tijd gehad om deze casus te bekijken?

Dank aan beiden!
 
beryl had alles al gezegd wat ik wou zeggen :). Specifieke vragen die je nog hebt en nog niet beantwoord zijn: laat maar weten.
 
In mijn geval is er helaas geen 100% wettelijke oplossing waar het contract in loondienst kan blijven zoals het is. Werkgever zal geen entiteit/payroll openen in het buitenland, ik zal toch in het buitenland wonen. Dwz dat ik geregistreerd ben als inwoner in beide landen. België ziet me als een gewone gedomicilieerde inwoner die werkt in loondienst. Buitenland ziet me als niet werkende vreemdeling zonder recht op voordelen.
Voor mij werkt dit, spijtig dat ik het huis in België niet kan verhuren maar ach, het is het waard.

Edit: ik vrees echter dat jij het nadeel hebt dat je een EU land overweegt - volgens mij zal er toch wel enige data overdracht zijn tussen EU landen. Ingeschreven staan in 2 EU landen lijkt me niet mogelijk, al schat ik de overheden wellicht weer te geavanceerd in.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan