Welke verzekeringen raad jij aan?

Welke verzekeringen heb je zelf?


  • Totaal aantal stemmers
    197
Wij hebben voor ons gezin (2 jonge volwassenen en 2 kinderen < 3 jaar) al jaren een hospitalisatiepolis bij een privé verzekeraar. Dit kost ons ongeveer 100 EUR per maand (nu nog net niet, maar met de komende indexaties denk ik dat we volgend jaar boven dit bedrag gaan zitten).

Sinds enige tijd is mijn vriendin werkzaam bij een mutualiteit, met vast contract, waardoor ons gezin ook meteen hun uitgebreide hospitalisatieverzekering geniet als bijkomend voordeel.

Nu stel ik mij grondig de vraag of we niet grotendeels dubbel verzekerd zijn. Toch hoor ik nu en dan de opmerking dat een privé-verzekeraar meestal veel ruimere waarborgen heeft, en we deze polis best behouden (ook naar zekerheid en betaalbaarheid op latere leeftijd). Enig advies?
 
Wij hebben voor ons gezin (2 jonge volwassenen en 2 kinderen < 3 jaar) al jaren een hospitalisatiepolis bij een privé verzekeraar. Dit kost ons ongeveer 100 EUR per maand (nu nog net niet, maar met de komende indexaties denk ik dat we volgend jaar boven dit bedrag gaan zitten).

Sinds enige tijd is mijn vriendin werkzaam bij een mutualiteit, met vast contract, waardoor ons gezin ook meteen hun uitgebreide hospitalisatieverzekering geniet als bijkomend voordeel.

Nu stel ik mij grondig de vraag of we niet grotendeels dubbel verzekerd zijn. Toch hoor ik nu en dan de opmerking dat een privé-verzekeraar meestal veel ruimere waarborgen heeft, en we deze polis best behouden (ook naar zekerheid en betaalbaarheid op latere leeftijd). Enig advies?
Polissen vergelijken en uitpluizen is de boodschap.

Hospitalisatie via mijn ex zijn werk kwam in ons specifieke geval duurder uit dan de hospitalia plus van helan, omdat die een jaarlijkse franchise vroegen van 250/jaar/persoon. Aangezien de dochter haar eerste 2j al 8x werd opgenomen, ging zij alleen al 500 euro extra gekost hebben. En ook ik en mijn ex zijn in die 2j nog opgenomen geweest.

Maar stel dat je puur de maandelijkse prijzen vergelijkt en dat scheelt 600 euro per jaar voor min of meer dezelfde dekking, dan is dat 6000 euro op 10j, dat tikt wel aan...
Ik ben trouwens heel tevreden over de hospitalia plus, en dat komende van iemand die veel hospitalisaties heeft mogen betalen, zegt ook al iets. 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Wij hebben voor ons gezin (2 jonge volwassenen en 2 kinderen < 3 jaar) al jaren een hospitalisatiepolis bij een privé verzekeraar. Dit kost ons ongeveer 100 EUR per maand (nu nog net niet, maar met de komende indexaties denk ik dat we volgend jaar boven dit bedrag gaan zitten).

Sinds enige tijd is mijn vriendin werkzaam bij een mutualiteit, met vast contract, waardoor ons gezin ook meteen hun uitgebreide hospitalisatieverzekering geniet als bijkomend voordeel.

Nu stel ik mij grondig de vraag of we niet grotendeels dubbel verzekerd zijn. Toch hoor ik nu en dan de opmerking dat een privé-verzekeraar meestal veel ruimere waarborgen heeft, en we deze polis best behouden (ook naar zekerheid en betaalbaarheid op latere leeftijd). Enig advies?
De polis van een privé-verzekering is effectief een stuk uitgebreider dan de meeste hospitalisatieverzekeringen van mutualiteiten. Vooral de erkende zware ziekten, protheses en de eenpersoonskamer is vaak beperkt/niet gedekt bij mutualiteiten.

Je moet bij een verzekering altijd nadenken waarom je dat neemt: je neemt het niet om dingen te vergoeding die je sowieso kan betalen. Je neemt het wel voor zaken die je (financieel) petje te boven gaat.

Persoonlijk ben ik liever iets uitgebreider verzekerd dan te weinig op het vlak van hospitalisatie, omdat een zwaar schadegeval vaak gepaard met (zwaar) loonverlies. Met een hospitalisatieverzekering van de mutualiteit zal je meestal wel ok (zeker als je geen probleem hebt met tweepersoonskamers), maar dingen zoals protheses enzo zijn toch wel vaak héél kostelijk.

Een groot voordeel van privé verzekerd te zijn, is dat je premie "vast" blijft zitten. Je betaalt namelijk een premie naargelang je instapleeftijd. Als je op hogere leeftijd pas een privé-verzekering wil, zal je dus sowieso een héél stuk duurder betalen.

Je kan ook kijken of het mogelijk is om een privé-wachtpolis te nemen bij een hospitalisatieverzekering vna de mutualiteit (@Vega ? ) , om die tarieven te dempen (ik ga wss zelf die nemen, moet enkel nog mijn vrouw kunnen overtuigen om 20 jaar te betalen voor nauwelijks extra verzekering :p).
 
Bestaat er eigenlijk een soort algemene rechtsbijstandverzekering? Nu heb ik die bij de autoverzekering en bij de brandverzekering maar geen enkel dekt uiteraard wat ik nodig heb (had).
 
Wij hebben voor ons gezin (2 jonge volwassenen en 2 kinderen < 3 jaar) al jaren een hospitalisatiepolis bij een privé verzekeraar. Dit kost ons ongeveer 100 EUR per maand (nu nog net niet, maar met de komende indexaties denk ik dat we volgend jaar boven dit bedrag gaan zitten).

Sinds enige tijd is mijn vriendin werkzaam bij een mutualiteit, met vast contract, waardoor ons gezin ook meteen hun uitgebreide hospitalisatieverzekering geniet als bijkomend voordeel.

Nu stel ik mij grondig de vraag of we niet grotendeels dubbel verzekerd zijn. Toch hoor ik nu en dan de opmerking dat een privé-verzekeraar meestal veel ruimere waarborgen heeft, en we deze polis best behouden (ook naar zekerheid en betaalbaarheid op latere leeftijd). Enig advies?
Zoals gezegd is een hospitalisatieverzekering van een ziekenfonds niet slecht, echter is er een reden dat deze natuurlijk een stuk goedkoper is. Ik ken de verschillen allemaal niet van buiten maar in grote lijnen denk ik dan aan vrijstellingen per hospitalisatie als je een eenpersoonskamer wilt, maximum aantal dagen gedekt als je in een psychiatrie belandt, beperking in vergoeding (3x RIZIV bij een opname met overnachting, 1x RIZIV bij een dagopname is belachelijk weinig als je weet dat er (vooral in Brussel) ziekenhuizen zijn die 6-8x RIZIV durven vragen), maximumvergoeding ziekenvervoer, beperkte vergoeding voor zware ziekten, etc...

Zoals alles met verzekeringen hangt het er van af wat je effectief meemaakt om te weten of je een slimme zet hebt gedaan van met de duurdere hospitalisatieverzekering verder te gaan of met de goedkopere hospitalisatieverzekering.

Tip die ik inderdaad aan iedereen geef is om bij groepsaansluitingen een wachtpolis af te sluiten, dit is een soort prefinanciering op de hospitalisatieverzekering die je bij uitdiensttreding van je groepsverzekering hebt waarbij je leeftijd wordt vastgeklikt. Je betaalt dus een lagere premie, op het moment dat je individueel een hospitalisatieverzekering moet aangaan kan je dit aan het tarief van de leeftijd dat je had bij het afsluiten van die polis. Hier hebben we met kantoor onderzocht wat concreet de terugverdientijd is van jarenlang zo'n wachtpolis te betalen, dit ging van een terugverdientijd van 15 jaar als je een wachtpolis pas op je 59 afsloot tot een terugverdientijd van 3 jaar als je de wachtpolis afsloot bij aanvang carrière op je 20 jaar (met op 80-jarige leeftijd een "rendement" van 33.600 EUR). Dit bij verzekeraar AG Insurance, product AG Care en ervan uitgaand dat je tot de pensioenleeftijd van (destijds in 2017) 65j in je groepsverzekering gedekt bleef.

Bestaat er eigenlijk een soort algemene rechtsbijstandverzekering? Nu heb ik die bij de autoverzekering en bij de brandverzekering maar geen enkel dekt uiteraard wat ik nodig heb (had).
Bestaat zeker, je hebt sinds enkele jaren zelfs een rechtsbijstandsverzekering die fiscaal aftrekbaar is tot 124 EUR en behoorlijk uitgebreid is, de premie is natuurlijk ook navenant...

Persoonlijk zou ik Euromex aanraden met DAS die kortbij volgt qua service/schadeafhandeling. ARAG/Legal Village/Arces van wegblijven... Desnoods even via PB kort schetsen wat je probleem is, dan weet ik je te zeggen welke dekking daar nodig voor was (uiteraard nu nog een polis afsluiten voor een reeds bestaand conflict gaat niet meer, er zijn ook steeds wachttijden in rechtsbijstandspolissen).
 
Wat denk je van Providis Excellence (AG)?
Van de rechtsbijstandsverzekeraars die eigenlijk dochterondernemingen zijn van andere verzekeraars (Providis van AG, Arces van Vivium, Legal Village van AXA, ...) vind ik Providis nog de meest kwalitatieve. Toch ben ik er geen echte fan van, ik blijf het een belangenconflict vinden dat wanneer je als klant een conflict hebt met AG Insurance, je moet gaan aankloppen bij Providis, die dan tegen het eigen moederbedrijf moet gaan ingaan...

Vandaar nog steeds fan van vooral Euromex of anders DAS. Kostprijs van de rechtsbijstandsdekkingen als je bvb. al je verzekeringen bij AG Insurance hebt met daarin de rechtsbijstand (auto - brand - familiale) is slechts 7 EUR goedkoper op jaarbasis dan wanneer je apart een volwaardige onafhankelijke Euromex rechtsbijstandsdekking hebt (met allrisk rechtsbijstand voor voertuigen/verkeer)... 125 EUR AG Insurance vs. 132 EUR Euromex.
 
Misschien even melden dat er momenteel een wetsvoorstel is om deze fiscale aftrek af te schaffen.

Doet uiteraard niets af aan het nut van de verzekering te hebben :)
Vermoed niet dat dat erdoor geraakt, zou wederom belachelijk zijn om iets te introduceren en dat na 3j weer af te schaffen.
 
Ik moet toegeven, verzekeringen zijn een boeltje hier. Er komt daar over verloop van tijd maar zaken bij en na een tijdje weet je niet meer hoe het in elkaar zit. We zouden dat eens moeten uitklaren en alles even nakijken, maar toegeven, we doen vaak liever iets anders met onze tijd en energie.

Als ik mij niet vergis hebben we:
  • Woningverzekering (voor woning waar we wonen maar geen eigenaar van zijn - maar ook niet huren)
  • Woningverzekering - eigenaar/verhuurder (voor woning waar we wel eigenaar van zijn en verhuren)
  • Auto verzekering (wettelijk verplicht deel)
  • Bestuurdersverzekering (optie bij auto verzekering)
  • Familiale verzekering

  • Rechtsbijstandsverzekeringen via Euromex (algemeen met fiscaal voordeel + afzonderlijk vastgoed op maat)

  • Schuldsaldo verzekering (ihkv lening)
  • Levensverzekering (via werk)
  • Pensioenspaarverzekering (via werk)

  • Hospitalisatieverzekering (via werk zit bij Belfius)
  • Hospitalisatieverzekering (mijn vriendin heeft een eigen hospitalisatieverzekering bij KBC)
  • CM-MediKo Plan (voor medische kosten buiten het ziekenhuis - brillen, hoorapparaten en tandzorg)
  • CM-Hospitaalfix (keert vaste vergoeding uit bovenop hospitalisatieverzekering)

  • Reisbijstand
  • Soms nemen we een reisannulatieverzekering extra bij een reis (niet altijd).
  • Via kredietkaart hebben we normaal ook een vorm van online-aankoopverzekering.

Pfff, dat is een hele boterham...

Ik kan alvast wel een ruimere rechtsbijstandsverzekeringen aanbevelen. Wij hebben recent een groot schadegeval gehad waar de tegenpartij wat moeilijk deed en de woningverzekering niet verder kon (wou) tussenkomen. De rechtsbijstandsverzekering heeft dit verder opgevolgd en met minimale tussenkomst van ons kunnen afhandelen. Het heeft ons in ieder geval een hoop werk en hoofdpijn bespaard, enkel hiervoor is het een must.

Verder is het ook handig als je even advies wil inwinnen bij een issue, ook zonder dat je er onmiddellijk een zaak van wilt maken of naar een advocaat gaat, weten de medewerkers je vaak goed te informeren. Tot slot, voelt het bij ons ook aan dat het hebben van een rechtsbijstandsverzekeringen je vaak ook sterkt in het krijgen van waar je recht op hebt. Het in een discussie vermelden is vaak al genoeg om een genuanceerder antwoord te krijgen (van de adviserend artsen van de mutualiteit bijvoorbeeld).
 
Laatst bewerkt:
Perfect! Je zou sowieso te allen tijde bij DKV een individueel contract kunnen aangaan zonder uitsluitingen of dergelijke gezien je 2+ jaar aangesloten was tot het collectief plan (wettelijke bepaling), echter heb je met de Plan Horizon ook de bevriezing van je leeftijd van destijds, zeer mooi meegenomen dus.
Ik kan online echter geen simulatie meer uitvoeren met Plan Horizon aangevinkt. Ik vermoed als ik ooit een individueel contract zou aangaan dat ik dit dan via email of telefoon moet regelen?

Welk type verzekering is dan aan te raden? Dkv Hospi Flexi?
 
Ik kan online echter geen simulatie meer uitvoeren met Plan Horizon aangevinkt. Ik vermoed als ik ooit een individueel contract zou aangaan dat ik dit dan via email of telefoon moet regelen?

Welk type verzekering is dan aan te raden? Dkv Hospi Flexi?
Mijn persoonlijke mening is dat als je graag bij DKV een Plan Horizon zou willen afsluiten omdat je bij een DKV groepsverzekering bent aangesloten, zou ik een AG Care Vision wachtpolis zou afsluiten. Van de producten die DKV momenteel nog aanbiedt is de Hospi Flexi inderdaad nog de "beste", dit is wel al automatisch een product waar een eenpersoonskamer je geld zal kosten (150 EUR) per opname. DKV was vroeger marktleider, ze zijn de afgelopen 10 jaar echter hun topproduct beginnen afbrokkelen. De IS2000 van vroeger was eigenlijk het equivalent van de AG Care polis, dat hebben ze dan stopgezet (en dooft momenteel uit) om de "Hospi Select", "Hospi Flexi" en "Hospi Premium" te introduceren waarbij de Hospi Premium uiteindelijk de IS2000 was en de Hospi Flexi en Hospi Select (van wegblijven) de goedkopere opties met minder dekking. De Hospi Premium hebben ze dan na een jaar ook gewoon stopgezet zodat je nu enkel nog de Hospi Flexi kan kiezen of Hospi Select.

Een individueel contract zal je standaard steeds worden aangeboden door de hospitalisatieverzekeraar waarbij je in de groepsdekking bent aangesloten, zij schrijven je altijd aan (momenteel nog per post) en je hebt vanaf datum uitdiensttreding 3 maanden de tijd om individueel verder te zetten bij diezelfde verzekeraar. Als je al 2j aangesloten bent in de groepsdekking kan je dat zelfs zonder medische acceptatie doen, ben je nog geen 2j aangesloten dan zal je de medische acceptatie moeten verkrijgen.

Maar zoals gezegd, de beste optie om in een groepsdekking jezelf "voor te bereiden" voor later is een AG Care Vision wachtpolis nemen om bij uitdiensttreding de AG Care polis te krijgen aan de huidige leeftijd.

-edit- Moest je graag de maandelijkse kostprijs weten voor de DKV Plan Horizon, stuur gerust je geboortejaar + postcode in PB, dan kan ik je dit laten weten (indien voor meerdere personen; partner/kinderen, graag idem voor hen).
 
Ik heb Plan Horizon via de werkgever en dit plan heeft mijn leeftijd reeds vastgeklikt op 35 jaar (ik ben er ondertussen bijna 48).
Dus om nu opnieuw te switchen en een nieuwe wachtpolis zelf te betalen voor AG Care Vision lijkt mij een beetje rijkelijk laat en overkill? :unsure:
 
Ik heb Plan Horizon via de werkgever en dit plan heeft mijn leeftijd vastgeklikt op 35 jaar (ik ben er ondertussen bijna 48).
Dus om nu opnieuw te switchen en een nieuwe wachtpolis zelf te betalen voor AG Care Vision lijkt mij een beetje rijkelijk laat en overkill? :unsure:
Tuurlijk, dacht dat je aan het overwegen was om nu nog een Plan Horizon te nemen.

Als je sinds 13 jaar terug ook een Plan Horizon hebt zal je via de werkgever als hospitalisatieverzekering ook de IS2000 hebben (of het equivalent in groepsvorm), best eens informeren bij de werkgever maar in principe zal je bij uitdiensttreding ook gewoon die IS2000 (dat uitdooft) kunnen krijgen wat evenwaardig is aan de AG Care :)
 
Tuurlijk, dacht dat je aan het overwegen was om nu nog een Plan Horizon te nemen.

Als je sinds 13 jaar terug ook een Plan Horizon hebt zal je via de werkgever als hospitalisatieverzekering ook de IS2000 hebben (of het equivalent in groepsvorm), best eens informeren bij de werkgever maar in principe zal je bij uitdiensttreding ook gewoon die IS2000 (dat uitdooft) kunnen krijgen wat evenwaardig is aan de AG Care :)
Ah dus ik kan nog wel de betere verzekering verkrijgen dan? Maar goed ik zal anders inderdaad even informeren bij de werkgever.

Enig idee waarom Dkv hun beste produkt(en) laat uitdoven? Te veel concurrentie zeker en verlieslatend of nog onvoldoende winstgevend?
 
Ah dus ik kan nog wel de betere verzekering verkrijgen dan? Maar goed ik zal anders inderdaad even informeren bij de werkgever.

Enig idee waarom Dkv hun beste produkt(en) laat uitdoven? Te veel concurrentie zeker en verlieslatend of nog onvoldoende winstgevend?
Concurrentie quasi nihil, denk dat enkel AG Care nog een hospitalisatieverzekering aanbiedt waarbij je onbeperkt verzekerd kan zijn in alle ziekenhuizen van België zonder enige vorm van vrijstelling ongeacht kamertype.

Maar effectief, DKV is bang geworden dat zo'n product niet meer houdbaar zal zijn met de immer vergrijzende bevolking en vooral ook het feit dat hospitalisatieverzekeringen nu geïndexeerd worden aan een medische index (of ICP) waar ze zelf niet zo bijster veel controle over hebben... Met de medische index te volgen zullen ze wel zorgen dat ze de stijgende kost aankunnen, echter houdt de medische index natuurlijk geen rekening met het feit dat steeds een groter percentage van hun portefeuille die hospitalisatieverzekering zal nodig hebben.

Ik zie AG Care het eigen product ook nog beginnen afbrokkelen hoor. AG heeft enkel het voordeel dat ze via hun BOAR verzekeringen ook nog gigantisch groot zijn/enorm veel premievolume verzamelen en ze dus wat kunnen schipperen/risico's nemen, wat DKV niet kan.
 
Dank voor de reacties.

Ik ben nu eigenlijk iets meer geneigd om onze private hospitalisatieverzekeringen te behouden as is, en het inderdaad meer te beschouwen als een spaarpotje voor de toekomst. De besparingsdrang in mij weegt precies niet op tegen de huisvaderlijke gemoedsrust van goed verzekerd te zijn. Ik begrijp het systeem van die wachtpolissen, maar gezien we jong zijn ingestapt in een individuele polis lijkt het dan gewoon eenvoudiger om hier mee verder te gaan.
 
Terug
Bovenaan