Welke verzekeringen raad jij aan?

Welke verzekeringen heb je zelf?


  • Totaal aantal stemmers
    197
Verdorie dat is snel. Ik heb waterschade opgelopen eind oktober (Houten kast is deels naar de vaantjes en de verf is zwaar beschadigd aan een deel van het plafond en een deel van 2 muren) en ze hebben pas sinds eergisteren een expert aangesteld om de schade te komen bekijken. (Nochtans is mijn dossier ook wel vrij compleet)

En ze hebben dit pas gedaan nadat ik vorige week een telefoontje gepleegd heb omdat er 'niets' meer met het dossier gebeurde en ik mijn geduld kwijt was.

Maar goed voor jou. :thumb:
Kan je even (desnoods via PB) laten weten welke verzekeraar of makelaar dit is? Lijkt gewoon dat het bij de makelaar is blijven liggen? Ken geen enkele verzekeraar met 2-3 maanden achterstand in schadebeheer.
 
Hier is het ook Argenta. Geen makelaar maar rechtstreeks via het kantoor (Itegem)

Ik denk dat er iets is misgelopen en het dossier ergens is blijven hangen. Dat kan gebeuren, ik maak mij er niet druk in. Daarom dat ik ook gebeld heb en binnen de week hebben ze het dan in orde gebracht. Ik hoor het dan wel van de expert.

Kan je even (desnoods via PB) laten weten welke verzekeraar of makelaar dit is? Lijkt gewoon dat het bij de makelaar is blijven liggen? Ken geen enkele verzekeraar met 2-3 maanden achterstand in schadebeheer.
Rapportering van de schade was eind oktober, en de laatste conversatie was van eind november (ik had de laatste stukken van het dossier toen ingeleverd). Dus 2,5 maand lang hoorde ik daarna niets meer. Maar na 1 telefoontje ging het dossier weer asap vooruit.

Opmerking: Ik dacht eerst: Wacht nog even met bellen Makila want er is veel schade geweest met die overstromingen en misschien is er een beetje vertraging. Maar na 2+ maanden was het genoeg geweest. Ik denk toch dat het terecht is dat ik even gebeld heb.

---

Ik hoop toch dat ik nu iets ga terugtrekken (en niet dat die expert gaat zeveren dat de schade meevalt en gewoon de franchise er van aftrekken). Al is het alleen maar wegens het uitoefenen van het geduld :D

Gelukkig had ik vrij snel gezien dat er water van de muur droop want mijn TV en andere toestellen zijn niet beschadigd geraakt. Had ik bijvoorbeeld niet thuis geweest of had ik dit niet snel gezien, dan had ik veel meer schade gehad.

Kan je even (desnoods via PB) laten weten welke verzekeraar of makelaar dit is? Lijkt gewoon dat het bij de makelaar is blijven liggen? Ken geen enkele verzekeraar met 2-3 maanden achterstand in schadebeheer.
Het ligt nu dus bij de expert. Blijkbaar hebben ze de huurders boven mij sinds 14 februari "in gebreke gesteld". Ik geloof niet dat men kan bewijzen dat de huurders voor 100% schuldig zijn aan de verstoppingen. (Wat niet het geval is. In 1 buis stak bijvoorbeeld een verflakbusje. :wallbash: Dat kan ook van werklui zijn die jaren geleden aan het dak gewerkt hebben)

Maar in het Vlaamse woondecreet staat anderzijds wel in dat de bewoners verantwoordelijk zijn voor het kuisen van de dakgoot en de afvoerbuizen. En dat hebben ze dus niet gedaan. Dus er valt wel iets van te zeggen. Echter nu hebben de huurders dat verder doorgestuurd naar hun verzekering. Ik hoop alvast dat dit dossier snel in orde is want als het verzekeringen onder elkaar is dan kan dat wel even duren.

Ik geloof dat ze wettelijk 3 maanden de tijd hebben eens het dossier bij de expert ligt? Dus tem 12 mei? :unsure:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Hier is het ook Argenta. Geen makelaar maar rechtstreeks via het kantoor (Itegem)

Ik denk dat er iets is misgelopen en het dossier ergens is blijven hangen. Dat kan gebeuren, ik maak mij er niet druk in. Daarom dat ik ook gebeld heb en binnen de week hebben ze het dan in orde gebracht. Ik hoor het dan wel van de expert.


Rapportering van de schade was eind oktober, en de laatste conversatie was van eind november (ik had de laatste stukken van het dossier toen ingeleverd). Dus 2,5 maand lang hoorde ik daarna niets meer. Maar na 1 telefoontje ging het dossier weer asap vooruit.

Opmerking: Ik dacht eerst: Wacht nog even met bellen Makila want er is veel schade geweest met die overstromingen en misschien is er een beetje vertraging. Maar na 2+ maanden was het genoeg geweest. Ik denk toch dat het terecht is dat ik even gebeld heb.

---

Ik hoop toch dat ik nu iets ga terugtrekken (en niet dat die expert gaat zeveren dat de schade meevalt en gewoon de franchise er van aftrekken). Al is het alleen maar wegens het uitoefenen van het geduld :D

Gelukkig had ik vrij snel gezien dat er water van de muur droop want mijn TV en andere toestellen zijn niet beschadigd geraakt. Had ik bijvoorbeeld niet thuis geweest of had ik dit niet snel gezien, dan had ik veel meer schade gehad.


Het ligt nu dus bij de expert. Blijkbaar hebben ze de huurders boven mij sinds 14 februari "in gebreke gesteld". Ik geloof niet dat men kan bewijzen dat de huurders voor 100% schuldig zijn aan de verstoppingen. (Wat niet het geval is. In 1 buis stak bijvoorbeeld een verflakbusje. :wallbash: Dat kan ook van werklui zijn die jaren geleden aan het dak gewerkt hebben)

Maar in het Vlaamse woondecreet staat anderzijds wel in dat de bewoners verantwoordelijk zijn voor het kuisen van de dakgoot en de afvoerbuizen. En dat hebben ze dus niet gedaan. Dus er valt wel iets van te zeggen. Echter nu hebben de huurders dat verder doorgestuurd naar hun verzekering. Ik hoop alvast dat dit dossier snel in orde is want als het verzekeringen onder elkaar is dan kan dat wel even duren.

Ik geloof dat ze wettelijk 3 maanden de tijd hebben eens het dossier bij de expert ligt? Dus tem 14 mei? :unsure:
Wettelijke termijn zou ik niet teveel naar kijken gezien in de praktijk na 1 maand de expert/de verzekeraar toch al zou moeten rappelleren. Indien na een 2e maand nog geen reactie, aangetekend schrijven en indien de expert of uw verzekeraar na 3 maanden de tegenpartij er nog niet heeft kunnen bij betrekken, dan is dat pech, dan moeten ze het maar eenzijdig afhandelen. Je bent ten slotte verzekerd via je brandpolis, of er nu iemand aansprakelijk is of niet. Dan zou ik via je verzekeringsmakelaar toch al pushen dat ze gewoon vergoeden en vervolgens trachten bij de tegenpartij te recupereren (zodat je nog je vrijstelling terugbetaald krijgt).
 
Wettelijke termijn zou ik niet teveel naar kijken gezien in de praktijk na 1 maand de expert/de verzekeraar toch al zou moeten rappelleren. Indien na een 2e maand nog geen reactie, aangetekend schrijven en indien de expert of uw verzekeraar na 3 maanden de tegenpartij er nog niet heeft kunnen bij betrekken, dan is dat pech, dan moeten ze het maar eenzijdig afhandelen. Je bent ten slotte verzekerd via je brandpolis, of er nu iemand aansprakelijk is of niet. Dan zou ik via je verzekeringsmakelaar toch al pushen dat ze gewoon vergoeden en vervolgens trachten bij de tegenpartij te recupereren (zodat je nog je vrijstelling terugbetaald krijgt).
Het dossier sleept al aan sinds 20 oktober.

Natuurlijk had ikzelf ook een dikke maand nodig omdat ik wachte op offertes voor het repareren van de schade.
Maar tussen eind nov en eind januari was het akelig stil. Dus heb ik een telefoontje gepleegd en sinds 12 februari ligt het bij de expert.
Daarna heb ik vervolgens weer een maandje niets meer gehoord en eergisteren heb ik dan een mailtje gestuurd naar de expert.
Vandaag dan antwoord dat ze nog aan het wachten waren of de verzekering van één van de huurders ook nog een expert zou aanstellen.

Allemaal goed en wel maar ondertussen is mijn muur en plafond al 5 maanden lang beschadigd hé.

Ik geef ze inderdaad nog tot 12 april om langs te komen en mij een voorstel te doen. Dan is het een half jaar na de waterschade. Ik denk niet dat ik een moeilijke klant ben hiermee en ze dan veel kunnen zagen daaromtrend. Mijn geduld begint te 'tanen'.
 
Laatst bewerkt:
Het dossier sleept al aan sinds 20 oktober.

Natuurlijk had ikzelf ook een dikke maand nodig omdat ik wachte op offertes voor het repareren van de schade.
Maar tussen eind nov en eind januari was het akelig stil. Dus heb ik een telefoontje gepleegd en sinds 12 februari ligt het dus bij de expert.
Dan vervolgens weer een maandje niets gehoord en eergisteren een mailtje gestuurd naar de expert.
Vandaag dan antwoord dat ze nog aan het wachten waren of de verzekering van één van de huurders ook nog een expert zou aanstellen.

Allemaal goed en wel maar ondertussen is mijn muur en plafond al 5 maanden lang beschadigd hé.

Ik geef ze inderdaad nog tot 12 maart om langs te komen en mij een voorstel te doen. Dan is het een half jaar na de waterschade. Ik denk niet dat ik een moeilijke klant ben hiermee en ze dan veel kunnen zagen daaromtrend.
Vrees dat uw verzekeringstussenpersoon dat wat lang heeft laten liggen, eind november offertes bezorgen, dan kan de aangifte gebeuren en heeft de verzekeraar binnen 2 dagen een expert aangesteld...

Dan zal je vooral zelfs inderdaad goed achter de veren moeten zitten van je verzekeringstussenpersoon (en erna een kantoor zoeken dat betere kwaliteit levert).
 
Vrees dat uw verzekeringstussenpersoon dat wat lang heeft laten liggen, eind november offertes bezorgen, dan kan de aangifte gebeuren en heeft de verzekeraar binnen 2 dagen een expert aangesteld...

Dan zal je vooral zelfs inderdaad goed achter de veren moeten zitten van je verzekeringstussenpersoon (en erna een kantoor zoeken dat betere kwaliteit levert).
Dat laatste is moeilijk door de lening die loopt en de brandverzekering is daar aan gekoppeld.

Maar ik had inderdaad eind december nadat er een maandje geen reactie kwam (je moet ze wel even de tijd geven he) al een telefoontje moeten gepleegd hebben.

Nu is er een maand tijd verloren. Maar goed. Ik zal het nu iets beter opvolgen want anders kan dit nog lang duren.
 
Dat laatste is moeilijk door de lening die loopt en de brandverzekering is daar aan gekoppeld.

Maar ik had inderdaad eind december nadat er een maandje geen reactie kwam (je moet ze wel even de tijd geven he) al een telefoontje moeten gepleegd hebben.

Nu is er een maand tijd verloren. Maar goed. Ik zal het nu iets beter opvolgen want anders kan dit nog lang duren.
Wat je bij belabberde service altijd eens kan proberen in de toekomst, informeren of het niet volstaat dat je een absolute minimumdekking neemt voor enkel je inboedel en je gebouw "deftig" laat verzekeren. Hangt een beetje af van je exacte voorwaarden maar vaak volstaat het om de minimum brandpremie van 80-90 EUR te betalen om je krediet aan het verlaagde tarief te laten lopen en je brandverzekering elders te nemen.

Vaak ook nog eens goedkoper afhangend van bank tot bank...
 
Vrees dat uw verzekeringstussenpersoon dat wat lang heeft laten liggen, eind november offertes bezorgen, dan kan de aangifte gebeuren en heeft de verzekeraar binnen 2 dagen een expert aangesteld...

Dan zal je vooral zelfs inderdaad goed achter de veren moeten zitten van je verzekeringstussenpersoon (en erna een kantoor zoeken dat betere kwaliteit levert).
Je mag mij altijd corrigeren maar volgens mij ...

Doordat ik rijkelijk laat geklaagd heb dat het dossier bleef aanslepen, is de datum dat het naar de expert gestuurd pas officieel genoteerd als 12 februari terwijl het dossier al loopt sinds 20 oktober. Als ik de wetgeving goed begrepen heb, dan heeft de expert 3 maand de tijd om mij na die datum een voorstel tot uitbetaling te sturen? Dwz ze hebben nog tijd tem 12 mei?

Gebeurt dit niet? Dan kan ik (volgens wat ik lees online) eisen dat de verzekeraar alvast een "minimale" schadevergoeding uitbetaald. (wat dat minimum is, is mij niet duidelijk ???). Ze hebben dan tijd tem 12 juni om dan alvast 'iets' uit te betalen.

Gebeurt dit niet dan kan ik via een aangetekende brief vanaf 12 juni een schadevergoeding PER dag eisen ??
 
Laatst bewerkt:
Je mag mij altijd corrigeren maar volgens mij ...

Doordat ik rijkelijk laat geklaagd heb dat het dossier bleef aanslepen, is de datum dat het naar de expert gestuurd pas officieel genoteerd als 12 februari terwijl het dossier al loopt sinds 20 oktober. Als ik de wetgeving goed begrepen heb, dan heeft de expert 3 maand de tijd om mij na die datum een voorstel tot uitbetaling te sturen? Dwz ze hebben nog tijd tem 12 mei?

Gebeurt dit niet? Dan kan ik (volgens wat ik lees online) eisen dat de verzekeraar alvast een "minimale" schadevergoeding uitbetaald. (wat dat minimum is, is mij niet duidelijk ???). Ze hebben dan tijd tem 12 juni om dan alvast 'iets' uit te betalen.

Gebeurt dit niet dan kan ik via een aangetekende brief vanaf 12 juni een schadevergoeding PER dag eisen ??
Moet eerlijk zijn, na 13 jaar ken ik de wettelijke termijnen niet exact gezien de verzekeraars dossiers niet zo lang laten hangen.

Val je verzekeringsmakelaar lastig en meld dat je al een half jaar aan het wachten bent en dat dit niet kan. Moest je dan geen (positieve) feedback krijgen dan zou ik naar de ombudsman van de verzekeringen stappen, daar reageren de verzekeraars zeer snel op.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Moet eerlijk zijn, na 13 jaar ken ik de wettelijke termijnen niet exact gezien de verzekeraars dossiers niet zo lang laten hangen.

Val je verzekeringsmakelaar lastig en meld dat je al een half jaar aan het wachten bent en dat dit niet kan. Moest je dan geen (positieve) feedback krijgen dan zou ik naar de ombudsman van de verzekeringen stappen, daar reageren de verzekeraars zeer snel op.
Volgens een artikel uit de tijd van 2015 - 3 maand nadat ik de schade heb aangegeven.
Hoe snel moet verzekeraar schade vergoeden?

En dan heeft men 1 maand de tijd om een 'uitbetaling' te doen. Dus ik denk dat als ik 12 februari neem als startdatum ik al erg vriendelijk ben, maar dan is rond die startdatum alvast geen enkele discussie rond.

Dan lijkt 12 mei als ultieme deadline voor een schadevergoedingsbedrag op papier te zien staan, toch 'redelijk' van mij niet?
Dus over 4 dagen (eind deze week) ga ik nog eens melden dat er vaart moet gemaakt worden. Indien ik dan niet snel reactie verkrijg dan gaat het naar de ombudsman. Als dan na 12 mei er nog niks gebeurd, zal ik vanaf 12 juni extra schadevergoeding eisen.
 
Volgens een artikel uit de tijd van 2015 - 3 maand nadat ik de schade heb aangegeven.
Hoe snel moet verzekeraar schade vergoeden?

En dan heeft men 1 maand de tijd om een 'uitbetaling' te doen. Dus ik denk dat als ik 12 februari neem als startdatum ik al erg vriendelijk ben, maar dan is rond die startdatum alvast geen enkele discussie rond.

Dan lijkt 12 mei als ultieme deadline voor een schadevergoedingsbedrag op papier te zien staan, toch 'redelijk' van mij niet?
Dus over 4 dagen (eind deze week) ga ik nog eens melden dat er vaart moet gemaakt worden. Indien ik dan niet snel reactie verkrijg dan gaat het naar de ombudsman. Als dan na 12 mei er nog niks gebeurd, zal ik vanaf 12 juni extra schadevergoeding eisen.
Oppassen dat je vanaf 12 mei dan ook wel duidelijk (liefst per aangetekend schrijven) naar de verzekeraar toe meldt dat je gebruik zal maken van dat artikel en je per 12/06/2024 een dwangsom zal eisen per dag dat ze geen voorstel doen.

Vraag is ook of de expert is langsgeweest al? Want dit dienen ze ten laatste 11/05/2024 te doen als ik het goed begrijp, vervolgens dient er (bij akkoord) binnen de maand een vergoeding te gebeuren. Ben je wel niet akkoord vermoed ik dat de verzekeraar enkel een minimumvergoeding dient uit te voeren waar er geen discussie over is.

Soit, kan me niet meer herinneren bij wie of waar je zat maar je gewoon eens goed kwaad maken, feit dat er na 6 maanden nog geen voorstel tot vergoeding is geweest is reden genoeg om die mensen een (spreekwoordelijke) schop onder hun gat te geven.
 
Oppassen dat je vanaf 12 mei dan ook wel duidelijk (liefst per aangetekend schrijven) naar de verzekeraar toe meldt dat je gebruik zal maken van dat artikel en je per 12/06/2024 een dwangsom zal eisen per dag dat ze geen voorstel doen.

Vraag is ook of de expert is langsgeweest al? Want dit dienen ze ten laatste 11/05/2024 te doen als ik het goed begrijp, vervolgens dient er (bij akkoord) binnen de maand een vergoeding te gebeuren. Ben je wel niet akkoord vermoed ik dat de verzekeraar enkel een minimumvergoeding dient uit te voeren waar er geen discussie over is.

Soit, kan me niet meer herinneren bij wie of waar je zat maar je gewoon eens goed kwaad maken, feit dat er na 6 maanden nog geen voorstel tot vergoeding is geweest is reden genoeg om die mensen een (spreekwoordelijke) schop onder hun gat te geven.
1. Dat klopt ik moet dan op 12 mei een aangetekend schrijven richten aan de verzekeraar

2. Neen de expert is nog niet eens langsgeweest. Er zijn ook nog andere verzekeringspartijen betrokken (omdat ik op een appartement woon en de bovenburen deels aansprakelijk zijn gesteld) Argenta ging deze week normaal gezien beslissen of ze nog wachten op antwoord van hun verzekeringen (blijkbaar zijn die dus ook pokketraag) of dat de expertise meteen mocht gebeuren. Maar eigenlijk heb ik daar géén boodschap aan. De deadline is gewoon 12 mei.

3. Ja ik kan natuurlijk niet akkoord gaan met het bedrag dat de expert voorstelt, maar dat is het probleem nu even niet he.

(Ondertussen het wetsartikel gevonden en de datum die telt als startdatum is inderdaad 12 februari. Dus de expert moet langskomen ten laatste op 12 mei. Het gaat om artikel 121 van de wet op de brandverzekering)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Update:
Natuurlijk krijg ik vandaag bericht (nadat ik druk gezet heb) dan ze eind deze maand (net voor de deadline) iemand gaan sturen. Typisch.
Nu goed, er komt eindelijk iemand langs, dus hopelijk krijg ik nu snel een voorstel tot uitbetaling.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Vraagje i.v.m. een reis die ik dit jaar ga doen.
Ik ga twee weken in de Zweedse bergen met de kano een tocht doen en daar wildkamperen.
Via Mutas (inbegrepen bij lidmaatschap van Solidaris) zijn mijn medische kosten en repatriëring daar gedekt, maar als ik het goed heb begrepen zit een reddingsoperatie niet in die verzekering. Ik sluit dus best een aparte verzekering af, op welke zaken moet ik letten?
 
Vraagje i.v.m. een reis die ik dit jaar ga doen.
Ik ga twee weken in de Zweedse bergen met de kano een tocht doen en daar wildkamperen.
Via Mutas (inbegrepen bij lidmaatschap van Solidaris) zijn mijn medische kosten en repatriëring daar gedekt, maar als ik het goed heb begrepen zit een reddingsoperatie niet in die verzekering. Ik sluit dus best een aparte verzekering af, op welke zaken moet ik letten?
Bij je verzekeringsmakelaar vragen om een tijdelijke dekking bij Europ Assistance, voor 2 weken is de kostprijs 33 EUR, geen uitsluiting van gevaarlijke sporten (enkel deelname aan wedstrijden uitgesloten) en opsporings/reddingskosten zijn gedekt tot 5.000 EUR.
 
Bij je verzekeringsmakelaar vragen om een tijdelijke dekking bij Europ Assistance, voor 2 weken is de kostprijs 33 EUR, geen uitsluiting van gevaarlijke sporten (enkel deelname aan wedstrijden uitgesloten) en opsporings/reddingskosten zijn gedekt tot 5.000 EUR.
Merci, dat is inderdaad geen groot bedrag, je weet maar nooit als ik een been breek en ze een helikopter moeten inzetten ga ik wel wat meer kwijt zijn.
Afsluiten kan ook online zie ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Update:
Natuurlijk krijg ik vandaag bericht (nadat ik druk gezet heb) dan ze eind deze maand (net voor de deadline) iemand gaan sturen. Typisch.
Nu goed, er komt eindelijk iemand langs, dus hopelijk krijg ik nu snel een voorstel tot uitbetaling.
Update: De expertise is uitgesteld naar 22 mei. Maar enfin dat is wel NA de deadline datum van 12 mei en dat is exact 7 maand na de waterschade en exact 6 maanden na het doorsturen van alle dossierstukken. :angry:
 
Laatst bewerkt:
  • Wow
Waarderingen: Vega
In onze nieuwbouw hebben we af en toe een stinkende rioolgeur in de badkamer (zowel de grote als de kleine) die soms dagenlang kan aanhouden.
Een vriendin raadt ons aan om een geurhinderopsporing aan te vragen via de brandverzekering. Zij hebben dit ook gedaan bij hen.
Maar is dat iets dat standaard in de brandverzekering zit?
Kan ik dit gewoon zo aan mijn makelaar doorgeven?
Ik heb relatief weinig ervaringen met verzekeringen (uitgezonderd betalen dan :sneaky:) en weet niet hoe het werkt 😊
 
In onze nieuwbouw hebben we af en toe een stinkende rioolgeur in de badkamer (zowel de grote als de kleine) die soms dagenlang kan aanhouden.
Een vriendin raadt ons aan om een geurhinderopsporing aan te vragen via de brandverzekering. Zij hebben dit ook gedaan bij hen.
Maar is dat iets dat standaard in de brandverzekering zit?
Kan ik dit gewoon zo aan mijn makelaar doorgeven?
Ik heb relatief weinig ervaringen met verzekeringen (uitgezonderd betalen dan :sneaky:) en weet niet hoe het werkt 😊
Ge mist gewoon ne sifon of een ontluchting ergens...
 
Terug
Bovenaan