Welke inductiekookplaat

SpooN_05

Active member
Crowdfunder FE
Hey iedereen,

Wij verhuizen binnenkort en ben opzoek naar een nieuwe inductiekookplaat.
Deze moet wel 90cm breed zijn.

Budget: ongeveer 1200€

Heb nog nooit op inductie gekookt.
Dus weet ook niet welke opties ik zekers moet nemen.

Grtjs
 
Laatst bewerkt:
Wij gaan sowieso voor een kookplaat die in verbinding staat met de dampkap.
Je kan de dampkap dus bedienen aan de kookplaat.
Je moet dan wel dampkap en kookplaat van hetzelfde merk hebben...

Je hebt er ook waarbij de dampkap automatisch aanspringt bij aanzetten kookplaat, maar kwam nog duurder uit.
Bediening op de kookplaat leek ons voldoende.

De look is uiteraard een kwestie van smaak.
Je hebt er ook waar je zones kan instellen enzo, maar lijkt me niet echt nodig.
 
Een flexibele zone is wel handig voor lange pannen. Voor de rest moeten kookvuren ook verkopen hè, dus bedenken ze maar telkens nieuwe snufjes die imo overbodig zijn of waar je ook gerust zonder kan. Hoe vaak kook je met een lange pan ? Je kan ook 2 vuren gebruiken en de pan zo opwarmen als je wil :)

Qua dampkappen mag er geen discussie zijn, daar ga je voor Novy, als je dan bediening aan het vuur wil moet je bij Novy blijven. Maar ik zie niet in waarom je dat zou doen. Pak even de afstandsbediening en je dampkap staat ook aan.

En indien je 3 fasen hebt, probeer er eentje te nemen dat daar op werkt.
 
Wij hebben deze gekozen: https://www.miele.nl/e/inductiekookplaat-km-7897-fl-11754190-p

Efficiënter gebruik van uw oppervlakte. Anders zit je altijd te sukkelen als je meerdere grotere potten en pannen nodig hebt. Mijn partner kookt wel enorm graag, dus was ons wat extra waard (geen gasaansluiting meer in benwoning dus gasvuur was geen optie).

Ze hebben ons bij Miele ook de automatische dampkap voorgesteld maar dat was ons het geld niet waard. Dampkap is van Novy. Hadden liever meer budget voor de ovens.
 
Hier dampkap van Novy, kookplaat van AEG.

Ik denk dat de meeste kookplaten wel dingen als timer, flexibele zones, stop&go enzo zullen hebben.
Bij mij zit dat erop en in 4j tijd heb ik dat nog niet gebruikt in elk geval.

Bediening van dampkap aan de kookplaat vond ik niet nodig, uiteindelijk kan je net zo goed een draai aan het knopje van de dampkap geven.
Met die hogere modellen heb je dikwijls afstandsbediening dus dan is het ook opgelost.

Met een budget van +/- 1.200 euro, zou ik Miele al links laten liggen in elk geval :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben een vlakbouw plaat van neff.
Super tevreden van. Heeft ook talloze snufjes. En zoals gezegd is veel daarvan vrij gimmick maar bon.
 
Een flexibele zone is wel handig voor lange pannen. Voor de rest moeten kookvuren ook verkopen hè, dus bedenken ze maar telkens nieuwe snufjes die imo overbodig zijn of waar je ook gerust zonder kan. Hoe vaak kook je met een lange pan ? Je kan ook 2 vuren gebruiken en de pan zo opwarmen als je wil :)

Qua dampkappen mag er geen discussie zijn, daar ga je voor Novy, als je dan bediening aan het vuur wil moet je bij Novy blijven. Maar ik zie niet in waarom je dat zou doen. Pak even de afstandsbediening en je dampkap staat ook aan.

En indien je 3 fasen hebt, probeer er eentje te nemen dat daar op werkt.
je kan ook een knop indruken op je dampkap, tenzij je een speciale dampkap hebt.

Tenzij je een keukenprins bent (maar dan zou je zélf al moeten weten wat je wil), hoef je hier echt geen extra geld aan uit te geven. En er bestaat wel degelijk meer dan Novy.

Wij hebben AEG en op zich tevreden van. Maar meer dan snel warm kunnen worden moet dat ook niet doen.
 
je kan ook een knop indruken op je dampkap, tenzij je een speciale dampkap hebt.

Tenzij je een keukenprins bent (maar dan zou je zélf al moeten weten wat je wil), hoef je hier echt geen extra geld aan uit te geven. En er bestaat wel degelijk meer dan Novy.

Wij hebben AEG en op zich tevreden van. Maar meer dan snel warm kunnen worden moet dat ook niet doen.
Nogal lastig als uw dampkap 2m20 hoog hangt natuurlijk :p

Er bestaat meer dan novy dat klopt, wij hebben venduro. Maar dat is qua prijs echt niet goedkoper, wel een sublieme dampkap.
Vraag is ook of je met recirculatie werkt. Want dan kan ik enkel maar een plasmafilter aanraden.

Daarbij hoef je helemaal geen keukenprins te zijn om goed gerief te kopen hoor. Bij een degelijke kookplaat die goed, snel en comfortabel verwarmt en een dampkap die stil, efficiënt en makkelijk in onderhoud is is iedereen mee gebaat.
 
Nogal lastig als uw dampkap 2m20 hoog hangt natuurlijk :p

Er bestaat meer dan novy dat klopt, wij hebben venduro. Maar dat is qua prijs echt niet goedkoper, wel een sublieme dampkap.
Vraag is ook of je met recirculatie werkt. Want dan kan ik enkel maar een plasmafilter aanraden.

Daarbij hoef je helemaal geen keukenprins te zijn om goed gerief te kopen hoor. Bij een degelijke kookplaat die goed, snel en comfortabel verwarmt en een dampkap die stil, efficiënt en makkelijk in onderhoud is is iedereen mee gebaat.
Een dampkap op 2m20 (dus 1m20 boven je werkblad?) moet 21-32 cm breder zijn aan alle kanten om effectief te zijn (https://www.novy.com/nl-be/service/...n-keuzetips/hoe-breed-moet-mijn-dampkap-zijn/). Voor een 90cm kookvuur is dat toch al wat. Anders ga je het toch harder moeten laten blazen dan je wil of een vuile plafond/ruimte krijgen.

Wij hebben voor de "duurdere" optie gekozen en een Bora X Pure genomen. Mythical downdraft here we come! Is wel geen goede optie aan 1200 euro...
 
Een dampkap op 2m20 (dus 1m20 boven je werkblad?) moet 21-32 cm breder zijn aan alle kanten om effectief te zijn (https://www.novy.com/nl-be/service/...n-keuzetips/hoe-breed-moet-mijn-dampkap-zijn/). Voor een 90cm kookvuur is dat toch al wat. Anders ga je het toch harder moeten laten blazen dan je wil of een vuile plafond/ruimte krijgen.

Wij hebben voor de "duurdere" optie gekozen en een Bora X Pure genomen. Mythical downdraft here we come! Is wel geen goede optie aan 1200 euro...
Mag je ook wel met een korreltje zout nemen, wij hebben bvb de Novy pureline en daar is de advies afstand voor Inductievuren tussen 600 - 1600 mm


Ma bon, t gaat over kookvuren :D
 
Een dampkap op 2m20 (dus 1m20 boven je werkblad?) moet 21-32 cm breder zijn aan alle kanten om effectief te zijn (https://www.novy.com/nl-be/service/...n-keuzetips/hoe-breed-moet-mijn-dampkap-zijn/). Voor een 90cm kookvuur is dat toch al wat. Anders ga je het toch harder moeten laten blazen dan je wil of een vuile plafond/ruimte krijgen.

Wij hebben voor de "duurdere" optie gekozen en een Bora X Pure genomen. Mythical downdraft here we come! Is wel geen goede optie aan 1200 euro...

keuken is 96cm hoog tot bovenkant werkblad en dampkap hangt op 120cm.
Beide zijn 90cm breed. Dat werkt gewoon zeer goed hoor. De meeste fabrikanten schrijven een maximale hoogte van 140cm voor. Maar je moet ook opletten dat je voldoende luchtaanvoer hebt natuurlijk. Uw dampkap kan geen 600m3/h wegtrekken als er maar 300m3/h aanvoer is.

Zo een bora is wel tof, maar dat neemt wel wat kastruimte in beslag. En ook is het qua onderhoud niet zo super omdat kruimels en viezigheid nogal snel in de aanzuigopening valt. Vrienden hebben de gewone pure, en dat is toch maar een vieze bende als je dat niet goed bijhoudt.
 
Wat zijn zo de referenties als je enkel naar inductieplaat kijkt? Klassieke afzuiging boven het vuur.

Bora lijkt me enkel met ingebouwde afzuiging te hebben.

Miele? Siemens? ...?
 
keuken is 96cm hoog tot bovenkant werkblad en dampkap hangt op 120cm.
Beide zijn 90cm breed. Dat werkt gewoon zeer goed hoor. De meeste fabrikanten schrijven een maximale hoogte van 140cm voor. Maar je moet ook opletten dat je voldoende luchtaanvoer hebt natuurlijk. Uw dampkap kan geen 600m3/h wegtrekken als er maar 300m3/h aanvoer is.
Da's wat ik dus zei dat je die harder zal moeten zetten dan je wil (inzake geluidsproductie/stroomverbruik).
Niets zo leuk als koken met een opstijgend vliegtuig aan je hoofd.
Veel hangt ook af van het feit of je een wand achter je kookvuur hebt of niet.
Zo een bora is wel tof, maar dat neemt wel wat kastruimte in beslag. En ook is het qua onderhoud niet zo super omdat kruimels en viezigheid nogal snel in de aanzuigopening valt. Vrienden hebben de gewone pure, en dat is toch maar een vieze bende als je dat niet goed bijhoudt.
Kastruimteverlies valt toch mee? je zit onder je kookvuur met een schuif van halve hoogte in plaats van een met volledige hoogte.
Een gewone dampkap wordt evengoed vies als je dat niet goed bijhoudt, je kijkt er misschien minder snel in, maar de vuiligheid valt er wel sneller uit in je pot.
Kruimels heb je natuurlijk niet (of moeilijk, hangt er vanaf hoe je normaal kookt).
Ik heb het fornuis nog niet, dus het kan zijn dat het harder tegenvalt dan ik me nu inbeeld natuurlijk...

Anyhoo, als je een deftige downdraft wil (qua vetfilter/geluid/verbruik) zit je ruim boven de 1.200 euro.
De afweging die je moet maken is de snufjes (hoofdzakelijk warmhoudfunctie, water koken functie, flex zones) en de verwachte levensduur die typisch naar merk verschilt. En dan eens gaan kijken in een winkel of dat het je aanspreekt!
 
Daarbij hoef je helemaal geen keukenprins te zijn om goed gerief te kopen hoor. Bij een degelijke kookplaat die goed, snel en comfortabel verwarmt en een dampkap die stil, efficiënt en makkelijk in onderhoud is is iedereen mee gebaat.
Over een dampkap kan je nog discussiëren, maar veel verschil in inductievuren, zeker om prijzen van soms meer dan 1500 euro verantwoorden is er niet echt.
 
Over een dampkap kan je nog discussiëren, maar veel verschil in inductievuren, zeker om prijzen van soms meer dan 1500 euro verantwoorden is er niet echt.
Nee daar geef ik u 100% gelijk in hoor. Een degelijke middenmoot kookplaat voldoet zeker en vast. Sommige opties zijn wel tof, maar de meeste vindt je dan ook al terug op de middenmoot.
Zeker een Miele kookplaat, ik zie niet wat er daar het prijsverschil met pakweg een AEG zit. Laat staan dat je het kan verdedigen.
Da's wat ik dus zei dat je die harder zal moeten zetten dan je wil (inzake geluidsproductie/stroomverbruik).
Niets zo leuk als koken met een opstijgend vliegtuig aan je hoofd.
Veel hangt ook af van het feit of je een wand achter je kookvuur hebt of niet.

Kastruimteverlies valt toch mee? je zit onder je kookvuur met een schuif van halve hoogte in plaats van een met volledige hoogte.
Een gewone dampkap wordt evengoed vies als je dat niet goed bijhoudt, je kijkt er misschien minder snel in, maar de vuiligheid valt er wel sneller uit in je pot.
Kruimels heb je natuurlijk niet (of moeilijk, hangt er vanaf hoe je normaal kookt).
Ik heb het fornuis nog niet, dus het kan zijn dat het harder tegenvalt dan ik me nu inbeeld natuurlijk...

Anyhoo, als je een deftige downdraft wil (qua vetfilter/geluid/verbruik) zit je ruim boven de 1.200 euro.
De afweging die je moet maken is de snufjes (hoofdzakelijk warmhoudfunctie, water koken functie, flex zones) en de verwachte levensduur die typisch naar merk verschilt. En dan eens gaan kijken in een winkel of dat het je aanspreekt!
Nee hoor hij staat hier vaak op stand 1 of 2. Zou normaal rond de 41-45dB moeten zijn, is dus vrij stil.

Je zal snel zien wat ik bedoel met vuil worden :p
Je hebt in feite een gat in uw kookplaat waar dus alles in kan lopen en invalt. Je zegt nu er komen geen kruimels in, je zal zien er gaan kruimels inkomen. Dat is geen ramp natuurlijk, het vergt gewoon de nodige aandacht.
 
Heel tevreden van Bora classic 2.0, kost wel wat meer uiteraard.. zou niet meer terug willen naar gas in alle geval.

Qua verlies aan kastruimte:
- op de bovenste lade verliezen we in de diepte een 10tal cm (vind ik bijna verwaarloosbaar als je de beschikbare ruimte bekijkt)
- de onderste lade is ivm de bovenste maar half zo hoog en driekwart zo diep (deze voelt wel vrij klein aan, maar komt goed uit voor de kleinste potten en pannen).

Ik stond in het begin nogal sceptisch tegenover de afzuiging naar beneden, maar werkt echt goed (nog niet getest met een frietketel, maar met gewone potten en pannen no prob).
 
Terug
Bovenaan