Aankoopadvies: Desktop pc - Multimedia/office gebruik - plug/play - 1200 euro?

Gladiator

Active member
Crowdfunder FE
Goeiemorgen,

Een tijdje terug hebben jullie me erg goed geholpen, nog eens merci daarvoor!
Alles draait zoals het zou moeten, erg content! :)

Anyway, on topic : Voor mijn ouders op zoek naar een nieuwe desktop.
De huidige begint te haperen heb ik de indruk. Tijd voor een nieuwe!

- Liefst zou ik deze pc plug/play kopen en niet zelf bouwen.
Voorkeur dus naar iets die geconfigureerd uit de doos komt.
Tenzij het echt honderden euros zou verschillen.

- Graag een tower model, geen all in one of dergelijke. Iets robuust.

- Noden? Multimedia en mail/office gebruik.
Het één en ander streamen...Geen echt exotische noden.

- Graag snel werken ... dus graag ssd geheugen en degelijke CPU.

Voor dergelijk gebruik... Denk dat een i5 range voldoende zou moeten zijn?
Zeker geen overclocken, en amd/intel maakt feitelijk niet uit.

- Mag voor die prijs eventueel ook wel een dedicated graka in zitten?

kijken soms series/voetbal etc, graag dat dit vlot gaat.

Last but not least : Budget, 800/1000 a 1200 euro.
Ik weet dat het nooit stopt... maar veel meer dan 1200 zou echt overkill zijn.
Vind persoonlijk dat je wel heel wat meer koopt aan die 1200 dan aan die 1000 en 800.
Vandaar ook de brede range in budget. Graag dat deze weer voor enkele jaren mee gaat.

Al wat zitten surfen op tweakers, ik neigde precies naar de modellen van HP.
(al ware het om eerst binnen 1 merk te vergelijken)

Terwijl deze eigenlijk niet voor gaming moet dienen. zou ik uit onderstaande vergelijking de victus halen.
Vind die elitedesks precies duur tov wat er in zit aan hardware? Wat is de grote pro bij die toestellen?

Tja, school me zou ik zeggen.
Het is me niet geheel duidelijk :)

Alvast bedankt!
 
Dedicated grafische kaart heb je niet nodig voor dat gebruik. iGPU is meer dan snel genoeg.

Ik zou dit kopen. Belachelijk snel en gaat jaren mee.
Als het OS een issue is zou ik eerder voor een "1 liter pc" gaan. Lenovo Tiny, Dell Elitedesk SFF, HP Prodesk etc...

Neem u een 12 of 13500T processor voor dagelijks gebruik, een hoeveelheid SSD die je nodig acht en 16GB ram en je zit ook voor jaren goed. Plus: die dingen gebruiken nauwelijks stroom. Je kan voor een i7 processor gaan voor 1-2 jaren extra levensduur, maar dan met hogere up-front kost en meer energieverbruik, maar zonder extra winst in 99,9% van de doordeweekse taken die je op zo'n ding zou doen.

De M2 chip van apple is belachelijk veel sneller vergeleken met een i5 van Intel, en komt met 8GB ram toe ipv van 16, maar je kan daar ook 16 nemen "op de groei." Ter referentie, een baseline M1 processor met 8GB ram is in meeste taken veel sneller, en in video-editing 85% of zo van een 3500 euro kostende Intel Macbook pro met 8(16) core i9 processor. Die processor in zo'n HP 1L pc configureren kon destijds, voor 1700 euro of zo.

Of je nu Intel of Apple hardware kiest, voor standaard gebruik (zelfs 2 4k streams tegelijk bekijken) zijn al die dingen al meer dan goed genoeg...
 
Oke, Thx voor de tip!

Los van het feit dat "erg compact" duidelijk een argument pro is in dit segment.
Was dit dus niet per se een vereiste. Maar ik zie er zeker ook geen graten in.

Zijn er argumenten contra tegen een mini/ 1 liter pc?
Komen deze dan niet sneller warm enz?
Of ook verwaarloosbaas met dergelijk gebruik?

Alvast bedankt!
 
Als ik dan nog even verder surf met je link van bol...
Komt een tower model duurder uit met vergelijkbaar specs. (zelfs mindere)

Zie niet in waarom je perse een tower zou willen dan?
De usb poorten en extra ingangen etc mss?
Cd lezer, bij sommigen nog aanwezig.
Toch dat warmer worden?
 
Een 1L Pc hoor je bijna niet, tenzij de i7/i9 versies kiest (65W i.p.v. 35W TDP modellen), of die met optionele discrete GPU en die zwaar gaat belasten. Je kan een full size desktop stiller krijgen als je investeert in betere (grotere) heatsinks en meer / tragere / grotere fans met een degelijke sturing. Een degelijke grote fan (140mm of zo) moet minder rpm draaien voor dezelfde luchtverplaatsing en dat heeft een andere geluidssignatuur dan en kleine fan die meer rpm moet draaien. Voor zware belasting is dat wel een ding, maar voor huis-tuin-en-keuken gebruik, ook voor desktop gebruik in kantoren zijn die dingen nagenoeg onhoorbaar... Koeling kost ook extra geld. 1 radiale fan of 5 140mm axiale fans en een koperen blok... Dat heeft effect op de prijs.

Wat towers kunnen is onderdelen gradueel upgraden, dat is niet of nauwelijks mogelijk in die 1L PC's (ram & disks + 1 of 2 uitbreidingsslots wel, maar geen moederbord en cpu). De meeste hebben ook veel I/O uitgangen, en je kan er optioneel naar keuze bij steken via uitbreidingsslots. Towers zijn van de tijd dat miniaturisatie moeilijker of niet mogelijk was. Nu zijn 1L pc's eigenlijk laptophardware die bedoeld is om stationair te werken. Je kan die meestal ook met een VESA mount achter een scherm monteren. Die gebruiken ook intentioneel heel weinig stroom (15 of 35W cpu's zijn het meest courant) en laptophardware is voor al die dingen eigenlijk beter, behalve rauwe rekenkracht.

Daarom zie je nog towers voor higher end workstations in bedrijven, maar al de rest zijn laptops of van die SFF modellen.

35W of 120W koelen, je ziet zelf waar de voordelen zitten...
 
De M2 chip van apple is belachelijk veel sneller vergeleken met een i5 van Intel, en komt met 8GB ram toe ipv van 16, maar je kan daar ook 16 nemen "op de groei." Ter referentie, een baseline M1 processor met 8GB ram is in meeste taken veel sneller, en in video-editing 85% of zo van een 3500 euro kostende Intel Macbook pro met 8(16) core i9 processor. Die processor in zo'n HP 1L pc configureren kon destijds, voor 1700 euro of zo.
Je moet wel appelen met peren vergelijken hier: de Intel processoren die apple nog aanbiedt/aanbood zijn niet te vergelijken met hedendaagse processoren van AMD en Intel. Als je een M2 gaat vergelijken, vergelijk dan met een AM5 Ryzen of een 14xxx Intel Core i5/7. Qua performance per watt ga je nog wel beter uitkomen met de M2, en macOS is misschien ook wat zuiniger met RAM als het op het OS zelf aankomt. Dit laatste doet er natuurlijk niet toe als je workload (zij het 100 browser tabs of 4k video editing of gaming) zorgt voor het geheugengebruik, en dan is 16GB vandaag de dag toch geen overschot wil je wat future-proof zijn. Merk ook op dat Apple Silicon (zij het M1/2/3) hun grafisch geheugen ook delen met de CPU, en je daardoor afhankelijk van wat je aan het doen bent, sneller tegen je limieten aanloopt en dus evengoed "more is better" aanhoudt.
 
Ik vergeleek ook dezelfde generatie M1 en 9000 serie i9 zijn uit hetzelfde timeframe. 't Blijft een instap M model tegen een high end Intel laptop cpu (die trouwens ook in de High End Dell XPSen en zo zat toen). Ter referentie, zo'n baseline M1 doet het ook heel erg goed tegen een 12 core, 16 thread desktop 3900x cpu uit hetzelfde tijdperk, voor u in huis getest. Die onozele macbook air komt veel dichter bij een workstation (met 32GB CL 16 ram en een 3080 met 10GB vram) dan je zou denken op basis van gedeeld vram etc in de theorie.

Een hedendaagse 14xxx Intel cpu of 7xxx AMD cpu kan je met een M2 of M3 vergelijken, prima. De bevindingen zijn erg vergelijkbaar. More is better, zeker, en ik zou nu ook een M2 met 16GB ram kopen op de groei, maar het is moeilijk de vuistregels van PC's toepassen op de chips van Apple want dat werkt niet helemaal hetzelfde.
 
Van hetgeen ge vermeld, zijt ge met een midrange laptopke van 700/800eur ook wel goed. Zie HP laptops eventueel.
 
Thx voor de tips iedereen.

Komt er op neer dat 1200 ook al mooi overkill is dus.
En more is altijd better idd, maar ik mag dus mijn lijn wat eerder trekken met dergelijke eisen...

Heb me wat ingelezen in die kleinere dekstops. (1 liter modellen etc)
Ik ga me daar wel verder mee kunnen redden denk ik.
 
Terug
Bovenaan