Basis gaming systeem / office / Desktop

Gladiator

Active member
Crowdfunder FE
Beste,

Het is er misschien niet 100% de tijd voor, qua kostprijzen etc, maar ik ben aan het nadenken om een nieuwe pc aan te schaffen.
Ik weet ongeveer wat ik er van verwacht, maar weet daarmee nog niet waar ik terecht moet. Of wat ik best aanschaf.
Graag zou ik dus eerst even willen weten waar ik aan toe ben.

Ik houd frequent de BBG van de collega's bij tweakers in de gaten.
En ik denk dat hun 1080p-game-pc ongeveer het systeem is waar ik naar opzoek ben qua budget en performance.

Als basis, vind ik deze een droom case : https://lian-li.com/product/o11-air-mini/
Zou er op basis van deze case een game systeem (en allround/office pc) gebouwd kunnen worden?
Het zou toch de bedoeling zijn om er terug enkele jaren mee te doen. Dus het komt niet op 100 euro, wel op 1.000 natuurlijk.
Een beetje een allrounder die net dat tikkeltje meer kan? (niet overclocken)
Of steek ik mezelf met deze case in een bottleneck?


Alvast bedankt voor jullie tips!

Mvg,
Gladiator
 
Enigste dat je moet rekening mee houden is dat de GPU qua breedte past. Sommige GPU's zijn redelijk breed en dat kan soms problemen geven bij die O11's. Al een paar keer meegemaakt bij builds dat de GPU net wel of net niet paste.

Zolang je overal fans waar kan kan je zeker in die 011 Air Mini bouwen. Qua airflow is de Air versie wel beter dan de gewone versies door de mesh frontpanel.

Zou ook opteren voor een ATX bord. Vult de case wat beter op 😄.

Enigste minpuntje (ongeveer) is dat die i3 een quad core is. De zwaardere games zullen wel wat meer cores gebruiken. Op zich is die 12100F wel heel deftige CPU voor 1080p gaming de komende jaren. Plus je hebt dan al een goeie basis moest je ooit een i5 ofzo willen steken. Wat nog niet direct nodig zal zijn.

Ook zou ik wel een aftermarket CPU koeler gebruiken. Die zit niet bij de config van Tweakers bij. Stock koelers zijn echt luid en koelen niet zo heel deftig.

Laatste puntje: zou ook eerder kijken naar een 3060 12GB of 6600XT. Die zijn net dat tikkeltje beter dan de 6600 waardoor je langer er plezier van gaat hebben.

Met andere GPU, mobo en aftermarket koeler kom je op deze config uit.


Check ook de pricewatch van Tweakers. Zo kan je soms wel wat deals doen.
 
Hey Ascari!

Eerst en vooral, bedankt om hier je tijd in te steken.
Ik lees het morgenvroeg nog eens op het gemak na. :)

Wat ik wel nu al wilde toevoegen, hetgeen ik aanhaalde van tweakers was vooral als voorbeeld naar budget en hetgeen ik ongeveer wilde bekomen. De hardware op zich hoeft zeker niet 1 op 1 nagebootst te worden, het hoeft zelfs niet eens zo afgelijnd te zijn qua prijs. :)
En naar kwaliteit toe zou ik liever focussen op lange termijn gebruik, dus moet niet per se goedkoopste optie zijn als het inboet naar kwaliteit of levensduur... Dat gezegd zijnde, ben dus eigenlijk echt gelukkig met je inbreng, je maakt reeds enkele nuttige opmerkingen voor mij! :)


Concreet, moest je in die prijscategorie zelf iets moeten voorstellen, zou dat dan ook in lijn zijn met wat je daarnet postte? zou je veel afwijken van deze partslist? Welke wijzigingen zou je zelf nog maken? kleine upgrades? (ik weet het, het stopt nergens indien niet afhankelijk van budget :p)
Indien je een andere CPU kon voorstellen, bvb i5, dewelke zou je kiezen?

Alvast bedankt!
 
Ik zou eens kijken of 1440p niet in de mogelijkheden ligt... Je boet wat in op max FPS t.o.v. 1080p, maar je krijgt er heel wat visuele eye candy voor terug. Een 6600xt / 3060 zijn al heel capabel op die resolutie en het is echt een groot verschil in beleving. Als je budget wat flexibel is, zou ik ook 1 stapje omhoog durven gaan qua cpu voor wat meer cores en ik zou een iets zwaardere voeding steken zodat je meer opties hebt om later te upgraden, en tot dan wat hoger rendement hebt van de stroom die je verbruikt.
 
Ik zou eens kijken of 1440p niet in de mogelijkheden ligt... Je boet wat in op max FPS t.o.v. 1080p, maar je krijgt er heel wat visuele eye candy voor terug. Een 6600xt / 3060 zijn al heel capabel op die resolutie en het is echt een groot verschil in beleving. Als je budget wat flexibel is, zou ik ook 1 stapje omhoog durven gaan qua cpu voor wat meer cores en ik zou een iets zwaardere voeding steken zodat je meer opties hebt om later te upgraden, en tot dan wat hoger rendement hebt van de stroom die je verbruikt.

Hey, dat is zeker geen slecht idee. Want wil echt inzetten op terug wat lange termijn deugd van deze pc.
Qua cpu wil ik zeker ook zo ruim mogelijk gebruik hebben van de pc. heb je eventueel een voorstel?
Mbt de voeding, welke meerprijs moet ik dan betalen voor beste segment? Heb je eventueel voorstel?
Ik realiseerde me gisteren nog, dat ik misschien gewoon beter een voorstel had gevraagd met "x" budget ipv tweakers er bij te halen.

Sidenote : Als ze dan op tweakers termen als midrange aanhalen, voel ik me precies in het dacia segment, maar dat is toch vollop opel en volkswagen hé? :p Ik vind het erg moeilijk, ik weet dat je tot ettelijke duizenden euros ver kunt gaan voor een build, maar voor 1000-1200-1400 koop ik toch ook geen brol? Of toch alé liever niet :) en ik heb de kennis niet om moederborden te beginnen vergelijken, kwil gewoon prijs/kwaliteit goed gelukt zijn :unsure:
 
Als je wat levensduur wil, ben je in mijn ervaring best af met de upper midrange van de meest recente generatie hardware. Je koopt voldoende power om 3-5 jaar mee te gaan, maar betaalt niet de premium tax die je voor high-end moet neertellen...

Case, voeding en peripherals zijn componenten die normaal meerdere generaties mee gaan. Als je iemand bent die hardware durft swappen halverwege de rit, kan het nuttig zijn degelijke basiscomponenten te nemen met de intentie om ze te houden over updates heen. Een betere case bouwt plezieriger en koelt (vaak) wat beter... Een betere voeding is efficiënter (minder vermogen uit de muur, want minder warmteverlies voor het opgenomen vermogen). Een voeding heeft een efficiëntie curve. D.w.z. dat er een belasting is waarop die optimaal is, meestal is dat ergens op 3/4 van het nominale vermogen. Ik koop altijd Corsair voedingen, maar er zijn meerdere opties mogelijk die kwalitatief goed zijn. Ik zou zelf eerder in de range van 750W kijken vandaag, ook al blijf je met een i3-i5 en een 3060 dan nog onder dat nominale vermogen.

De RM of RMx (ideaal) range van Corsair is heel degelijk. Daar betaal je 109 en 119€ voor respectievelijk. Vooral een RMx is erg betrouwbaar en gaat je een grote kans geven om er lang van kunnen genieten. Een Lian Li case is ook al heel degelijk, daar zit je al goed.
RTX 3060 lijkt me ook een prima vertrekbasis voor je GPU.

Een 12400F cpu is een optie zodat je 2 extra cores krijgt voor een bescheiden opleg. De stap daarna is een 12600k, maar die is maar 12% sneller dan de 12400F en kost ineens een stuk meer... Een 5600x van AMD is eveneens een goed prijs/kwaliteit cpu maar ik vind het moeilijk deze vandaag aan te raden aangezien de volgende generatie daarvan net om de hoek is... De 5800x is dan de volgende stap omhoog, die heeft 8 cores en 16 threads en stilaan zijn er games die meer dan 6 threads gebruiken. Je komt echter nog een paar jaar toe met een 6/12 core cpu.

Een 12100F is low end. Een 11400F is een midrange component en een 12600k is een upper midrange component. RM is een midrange, RMx is een upper midrange component. Je analogie met auto's is wel op zijn plaats... Een 12100F is geen Dacia, misschien eerder een VW polo of zo... De 400F een golf en de 12600k een Arteon of zo. Er zijn ook nog lower end parts zoals de Celerons maar die moet je niet echt overwegen voor gaming.
 
Hey! Wow, oké veel informatie. Ik moet het wel twee keer lezen eer ik volledig mee ben.

Maar als ik het dus goed begrijp, en als ik alles samenneem wat jullie zeggen..
Indien rek op budget, mss toch best wat beter gaan in CPU, gpu en voeding.

Uiteindelijk zijn dit geen gigantische meerprijzen, en ik stel dit al zo lang uit...
Had ook wel verwacht dat ik budget ging rekken, doe ik altijd
:unsure:

De cpu scheelt dan wel veel, maar vind ik wel de moeite waard.

Wat met al die merken dan?
- Corsair vs coolermaster van voeding?
- Amd vs intel van CPU?
- Amd vs geforce gpu?

En last but not least, wat dan met het moederbord?
Dat valt best mee in prijs tov de rest?
Dacht dat dat duurder ging uitvallen.

Alvast bedankt!
 
Als het inderdaad maar een voorbeeld was voor een config. Zou ik ook net iets meer investeren zoals zephir aanhaalde.

Een iets zwaardere voeding ga je inderdaad meer profijt aan hebben in the long run, als je ooit wat upgrades wil uitvoeren aan je bestaande systeem.

De CPU zou ik ook een i5 kiezen, zeker met die 6 cores is dat net iets beter 'toekomst gericht'.

Ik game ook nog altijd op een 5820K die overklokt is. Systeem is ondertussen al 8 jaar oud met hier en daar wat upgrades, zoals NVMe SSD, GPU en PSU.

Mobo kan je in principe behouden, als je toch nooit gaat overklokken heb je geen zwaarder bord nodig met fancy toeters en bellen.

Met alle aanpassingen kom ik op dit uit.
 
Als het inderdaad maar een voorbeeld was voor een config. Zou ik ook net iets meer investeren zoals zephir aanhaalde.

Een iets zwaardere voeding ga je inderdaad meer profijt aan hebben in the long run, als je ooit wat upgrades wil uitvoeren aan je bestaande systeem.

De CPU zou ik ook een i5 kiezen, zeker met die 6 cores is dat net iets beter 'toekomst gericht'.

Ik game ook nog altijd op een 5820K die overklokt is. Systeem is ondertussen al 8 jaar oud met hier en daar wat upgrades, zoals NVMe SSD, GPU en PSU.

Mobo kan je in principe behouden, als je toch nooit gaat overklokken heb je geen zwaarder bord nodig met fancy toeters en bellen.

Met alle aanpassingen kom ik op dit uit.

Aan beiden welbedankt!
Had nog geen tijd gehad, maar ging het idd ook zo eens samengooien om concreet het verschil te zien.
Maar het verschil is eigenlijk klein tov de meerwaarde vind ik? Ziet er goed uit, kan ik me echt in vinden.
Dit is echt wat ik bedoelde, die 1200 is zeker nog in het budget, thx gasten! :)

Nog dit, als ik mag... sorry! :)

1. Mbt moederbord zeg je niet te upgraden. Omdat ik niet zou overclocken. Kan ik me in vinden. :)
Stel dat ik binnen 5 jaar dan achterop geraak, dan is het sowieso toch niet aangeraden om dan nog te beginnen overclocken?

2. Mbt moederbord, met wat moet ik nog rekening houden?
Zit daar bvb standaard ook wifi support al op? (zal natuurlijk bekabeld zijn, maar you never know he)

3. Kan ik op dat moederbord dan eventueel nog geheugen bij steken?
Ik dacht gelezen te hebben van wel? bvb om data en installatiebetanden/os op te splitsen?

4. Cpu, valt beter mee dan ik dacht. Die 12400F is slechts 75 euro meer.
Maar ik had al gekeken naar de prijs van de 12600K zelfs, die zou nog eens 120 euro meer zijn dan deze i5.
Ware dit aan te raden? Ik zou het er eventueel voor over hebben om wat langer mee te kunnen. Die is wel minder recent?

5. over de gpu, hebben we nog niet echt veel gezegd. dit is gewoon een goede kaart voor zijn geld zag ik? prijs/kwaliteit?

6. Wat met al die merken dan? amd vs intel cpu? amd vs geforce gpu?
Bvb, die 3060 kaart wordt door meerdere merken verdeeld?

Sorry voor de extra vragen!
 
Aan beiden welbedankt!
Had nog geen tijd gehad, maar ging het idd ook zo eens samengooien om concreet het verschil te zien.
Maar het verschil is eigenlijk klein tov de meerwaarde vind ik? Ziet er goed uit, kan ik me echt in vinden.
Dit is echt wat ik bedoelde, die 1200 is zeker nog in het budget, thx gasten! :)

Nog dit, als ik mag... sorry! :)

1. Mbt moederbord zeg je niet te upgraden. Omdat ik niet zou overclocken. Kan ik me in vinden. :)
Stel dat ik binnen 5 jaar dan achterop geraak, dan is het sowieso toch niet aangeraden om dan nog te beginnen overclocken?

2. Mbt moederbord, met wat moet ik nog rekening houden?
Zit daar bvb standaard ook wifi support al op? (zal natuurlijk bekabeld zijn, maar you never know he)

3. Kan ik op dat moederbord dan eventueel nog geheugen bij steken?
Ik dacht gelezen te hebben van wel? bvb om data en installatiebetanden/os op te splitsen?

4. Cpu, valt beter mee dan ik dacht. Die 12400F is slechts 75 euro meer.
Maar ik had al gekeken naar de prijs van de 12600K zelfs, die zou nog eens 120 euro meer zijn dan deze i5.
Ware dit aan te raden? Ik zou het er eventueel voor over hebben om wat langer mee te kunnen. Die is wel minder recent?

5. over de gpu, hebben we nog niet echt veel gezegd. dit is gewoon een goede kaart voor zijn geld zag ik? prijs/kwaliteit?

6. Wat met al die merken dan? amd vs intel cpu? amd vs geforce gpu?
Bvb, die 3060 kaart wordt door meerdere merken verdeeld?

Sorry voor de extra vragen!
Graag gedaan. Ga je veel plezier aan hebben.

Vergeet ook geen Windows key te kopen. Die kosten op verschillende gaming key sites maar een paar Euro.

1. Als je ooit van plan om te overklokken (staan genoeg tutorials online) zou je beter wel een Z690 bord kiezen. Moet je ook wel een K of KF CPU hebben, dus een 12600K of een 12600KF o.i.d. met die gewone F gaat dat niet lukken. Zolang je veilig overklokt ga je geen problemen krijgen. Ik draai al jaren een overklok van 1.2GHz extra op mijn CPU en heb nog nooit problemen ondervonden. Ook is koeling wel belangrijk voor een overklok, hoe hoger je gaat hoe warmer je CPU zal worden. Hou daar ook rekening mee. K is unlocked met onboard GPU, KF is unlocked zonder onboard GPU, daarmee dat die goedkoper is.

2. Als je Wifi wil zal je ofwel een USB adapter moeten kopen ofwel een mobo met geïntegreerde Wifi. Maar die komen wat duurder uit. Die hebben ook ineens BT ingebouwde mee op de module.

3. Zolang je DIMM slots hebt kan je altijd RAM bijsteken. M.2 SSD kan je ook nog bijsteken bvb. 1 van 250-500GB voor OS en dan die 1TB voor games en andere programma's. Je kan ook die 1TB SSD in 2 of 3 partities splitsen, dus fysiek blijft het 1 schijf maar opgesplitst in partities. Kan je instellen bij installatie van Windows. Zou ik wel doen, moest je ooit willen formatteren ben je niet alles kwijt, enkel die C-partitie dan.

4. Die 12600K kan je ineens ook overklokken waardoor je net dat beetje meer prestaties kan uitkrijgen. Moet je zien of jij dit waard vind om op voorhand erin te investeren. Als je zegt dat je echt nooit gaat overklokken is dat die meerprijs van de CPU en Z-mobo niet waard.

5. PNY is een deftig merk voor de prijzen die ze hanteren. De koeling van die kaart is deftig en zal nooit echt heet worden, mits deftige case koeling, omdat die een lagere TDP hebben dan de reeksen hoger.

6. Is vooral waar jij voorkeur aangeeft. Intel en Nvidia zijn zeker deftige keuze qua CPU en GPU, zeker nu de prijzen terug aan het zakken zijn.

Over het algemeen zijn beide redelijk aan elkaar gewaagd, qua prestaties en prijs.
Verschillende merken verdelen dezelfde kaarten, maar met hun eigen design van koeler e.d. dus veel verschil is er niet. De ene kaart is wat hoger geklokt dan de andere en dat is het meestal.

Hopelijk zijn al je vragen wat beantwoord.
Moest je nog vragen hebben, stel je ze maar.

Met de aanpassingen van het systeem m.b.t. overklokken en extra OS SSD. Kom je op dit systeem uit. Ongeveer €200 duurder weliswaar.

 
Laatst bewerkt:
Hey Ascari, Zephir!

Ik denk idd dat we er zowat zijn. Thx voor de inspanningen! Ongewoon snel geholpen!
Had niet gedacht dat ik al zo veel informatie ging hebben op vandaag! :) thx!

Ik lees alles vanavond nog eens op het gemak na,... Maar ik weet al naar welke setup ik aan het verlangen ben.
(toegegeven, de voorlaatste zit meer in het budget dan de laatste... ik vermoed dat dit hier met veel mensen van dat is? :p)

Bedankt ook voor de tip met windows key, die moet ik idd nog voorzien.

En, tja, dan moet deze natuurlijk ook nog gebouwd geraken.
Zal ook nog iets kosten + hulpstukken? bekabeling? Heb je hiervoor tips?
Ik heb een kennis die er goed in thuis is, maar geen idee of die tijd heeft.
 
Hey Ascari, Zephir!

Ik denk idd dat we er zowat zijn. Thx voor de inspanningen! Ongewoon snel geholpen!
Had niet gedacht dat ik al zo veel informatie ging hebben op vandaag! :) thx!

Ik lees alles vanavond nog eens op het gemak na,... Maar ik weet al naar welke setup ik aan het verlangen ben.
(toegegeven, de voorlaatste zit meer in het budget dan de laatste... ik vermoed dat dit hier met veel mensen van dat is? :p)

Bedankt ook voor de tip met windows key, die moet ik idd nog voorzien.

En, tja, dan moet deze natuurlijk ook nog gebouwd geraken.
Zal ook nog iets kosten + hulpstukken? bekabeling? Heb je hiervoor tips?
Ik heb een kennis die er goed in thuis is, maar geen idee of die tijd heeft.

Np 😉

Die voorlaatste is zeker deftig genoeg voor jouw eisen. Die laatste is al iets hoger in het segment met zicht op overklokken.

Je hebt enkel wat schroevendraaiers, zipties, koelpasta (in sommige gevallen) en geduld nodig. Moeilijk is het niet. Alles past er maar op 1 manier in.

Moest je in de buurt wonen wil ik die gerust bouwen, heb dat al veel gedaan voor forumleden (van 9lives). Als je eens een weekend in Antwerpen bent 😅.
 
Np 😉

Die voorlaatste is zeker deftig genoeg voor jouw eisen. Die laatste is al iets hoger in het segment met zicht op overklokken.

Je hebt enkel wat schroevendraaiers, zipties, koelpasta (in sommige gevallen) en geduld nodig. Moeilijk is het niet. Alles past er maar op 1 manier in.

Moest je in de buurt wonen wil ik die gerust bouwen, heb dat al veel gedaan voor forumleden (van 9lives). Als je eens een weekend in Antwerpen bent 😅.

Dat is waar ik nu even over moet nadenken. Gaat uiteindelijk toch om 230 euro meer.
Maar die is ergens wel te verantwoorden ook denk ik :)

Mbt het bouwen, ik zie dat ergens wel zitten, binnenkort verlof!
Maar heb meer schrik dat ik iets fout zou doen? Of is dat echt gewoon met geduld alles in elkaar zetten?
Moet je niet opletten met statische elektriciteit enzo? Ik meen dat ooit ergens gelezen te hebben.

Ben zelf van West Vlaanderen, maar uiteindelijk is niets ver! :)
Thx voor het aanbod alvast!
 
Als je lang moet nadenken over die 230€ extra, zou ik die upgrade naar een K-SKU + Z690 bord niet doen en binnen een jaar of 5 een nieuw mobo/cpu/ram kopen... De cpu van Ascari gaat al lang mee omdat die echt high-end was destijds... Je kan een 12900K wat langer rekken dan een 12600K en de relatieve meerkost van een Z bord ten opzichte van B bord is minder groot bij een CPU van 800-900€ dan eentje van 300-400€...

Zet youtube op, bekijk eens wat build guides van LTT of Paul's hardware of zo en neem je tijd. Lego voor volwassenen... Statische elektriciteit is een issues, maar dat kan je oplossen door je ondergrond goed te kiezen en zorgvuldig te werken. Je moet niet met wollen sokken op een polyester tapijt en met een fleece aan een PC bouwen. Doe dat op blote voeten op een stenen vloer en raak voor je begint eens een buis van de verwarming aan (ontladen van je eigen lading) en je komt al ver...

Have fun, die build gaat je veel plezier opleveren!
 
Goh, in mijn hoofd is de beslissing al gemaakt denk ik.
Met dit weekend de stukken te bestellen en te betalen is het gepasseerd 😇:woohoo:

Ik heb er eigenlijk wel zin in, maar nog niet 100% confident.
Inderdaad wat huiswerken maken ondertussen dus.

Thx! Ik hou jullie zeker op de hoogte!
 
Mbt het bouwen, ik zie dat ergens wel zitten, binnenkort verlof!
Maar heb meer schrik dat ik iets fout zou doen? Of is dat echt gewoon met geduld alles in elkaar zetten?
Moet je niet opletten met statische elektriciteit enzo? Ik meen dat ooit ergens gelezen te hebben.

Ik heb ooit 8j geleden zelf mijne computer in elkaar gestoken en ik kan, bij wijze van spreken, amper een vijs in de muur kloppen.

Ik had toen een case waar ik de naam al van kwijt ben en op youtube genoeg tutorials te vinden die je piekfijn uitleggen wat je eerst moet doen en welke stappen. Ik heb daar zelf totaal geen geduld voor maar uiteindelijk na paar avonden stak het wel in elkaar en werkte het.

Alleen zag het er niet uit langs den binnenkant van de case (draden langs alle kanten) en kreeg ik het zijpaneel er niet meer op maar het werkte dus who cares.

Dus je moet er zeker geen schrik voor hebben omdat zelf te doen.
 
Neen, alleen de "SATA" kabels waar je HDD's en sata 2,5" SSD's mee op je moederbord aansluit zijn broos (de 2e komt van je PSU). Niet te veel kracht op zetten... En, nooit de kabels van PSU's met elkaar onderling wisselen (bv die van een oude hergebruiken). Dat kan kleine brandjes veroorzaken.
 

Is dit dergelijke key die je in gedachten had?
O.a.

Ik koop die van mij altijd hier, als ik PC's bouw voor andere mensen.
 
K thx! goede tip!

Nog een ultieme vraag, mijn vriendin ontwerpt 3d's op easycad etc, ik weet er niet 100% het fijne van. Rendering etc.
Een collega van haar had naar de setup gekeken, en +16gig ram, en i7 aangeraden als ze dat er occasioneel zou mee moeten doen.

Ik weet dat dit de situatie opnieuw verandert.. het is zeker geen prioriteit, maar ligt het in de toepassing van huidige setup?
 
Terug
Bovenaan