Basis gaming systeem / office / Desktop

K thx! goede tip!

Nog een ultieme vraag, mijn vriendin ontwerpt 3d's op easycad etc, ik weet er niet 100% het fijne van. Rendering etc.
Een collega van haar had naar de setup gekeken, en +16gig ram, en i7 aangeraden als ze dat er occasioneel zou mee moeten doen.

Ik weet dat dit de situatie opnieuw verandert.. het is zeker geen prioriteit, maar ligt het in de toepassing van huidige setup?

Hangt er vanaf wat voor soort 3d rendering. Blender/3DS Max bvb. kan perfect met een i5 en 16GB RAM. Zal wel iets langer duren om te renderen maar kan perfect.
 
Wat Ascari zegt...

Workstations worden af fabriek inderdaad vaak voorzien van zwaardere cpu en ram en soms ook een zwaardere GPU.

Voor autoCAD is vandaag de recommended spec bijvoorbeeld een 12700k, 32GB ram en een RTX A2000 12GB.

Voor blender is dat zelfs een 12900KS voor de artiest en een threadripper HED cpu voor een render machine...
64GB ram voor de artiest en 128 voor de render machine en dan qua gpu een 3070Ti voor de artiest en 2 3090's voor de rendermachine...

De reden waarom die machines zo zwaar (en dus duur) worden uitgevoerd is omdat ze bij kortere workloads meer projecten kunnen doen per tijdseenheid en dat een snellere machine dus voor meer winst zorgt dan een tragere... Puur economie.

Als je dat als hobby doet, kan je zo'n toestel een nachtje laten draaien. Als je er boterhammen mee moet verdienen is het een ander verhaal.

Een upgrade naar 32GB ram is niet de kost (neem dan ineens 3600mHz cl16 of 3200mHz cl14). Je komt bij ram al aan het terrein van "diminishing returns" Je merkt GEEN verschil tussen 16 en 32GB ram als je toepassing minder dan 16GB gebruikt. Pas als een 16GB systeem zijn disk zou moeten beginnen gebruiken in plaats van RAM, heb je voordeel bij die upgrade. Fotobewerking in hoge resolutie (full frame, high res images geen iPhone foto's), video or animatie renderen in 4K of hogere resolutie of grote CAD files zijn toepassingen die wel eens meer RAM durven gebruiken indien beschikbaar. Er is wel iets te zeggen voor sneller RAM, zelfs bij 16GB. 3200 cl16 of 3600 cl18 is de low-end, je kan wat winst boeken door wat sneller te gaan. Snelheid van ram is een combinatie tussen de snelheid in gigatransfers (vb 3600) en de timings (vb CL14). Het de GT zijn best hoger, de timings best lager. 3200cl14 is onegeveer gelijk aan 3600cl16 maar sneller dan 3200cl16 bijvoorbeeld.

Een snellere cpu is anders, daar heb je effectief profijt van maar elke stap hoger brengt minder en minder performance voor telkens veel meer geld...
 
Bedankt gasten!

Komt er op neer dat de sky de limit is dus...

De ram is idd wel minimale extra kost. (en kan ook makkelijk extra achteraf)
Cpu daarentegen, tja, wordt snel duurder he zo.

Als ze willen dat ze thuis werkt, moeten ze maar workstation geven. :woohoo:
 
Bedankt gasten!

Komt er op neer dat de sky de limit is dus...

De ram is idd wel minimale extra kost. (en kan ook makkelijk extra achteraf)
Cpu daarentegen, tja, wordt snel duurder he zo.

Als ze willen dat ze thuis werkt, moeten ze maar workstation geven. :woohoo:
Klopt...

Ik heb hier nog een setje ongeopend high end 32GB 3600mHzCL16 (te overclocken naar CL14) samsung B-die liggen moest je willen...

Maar, ik adviseer eigenlijk bij 16GB van een middelmatige tier te blijven (zoals die Corsair LPX) voor jouw build...
 
Ik ben eigenlijk ook echt overtuigd van hetgene jullie nu aangeraden hebben.
Dit om meerdere redenen, oa. budget etc.

Thx voor het aanbod van de ram wel! :)

Vanavond eens wat tutorials bekijken en dit weekend bestellen....
Het enige dat ik niet goed voor me zie,is hoe het er uiteindelijk zal komen uit te zien.
Zeker het kabelmanagement vrees ik wat voor, want ik ben wel een pietje precies daarin.
Geen idee of ik het zal kunnen om mijn eigen wensen in te lossen. (handigheid?)
Dus daar wel wat vrees.

Als ik effectief begonnen ben, hou ik jullie op de hoogte?
Misschien kunnen we topic dan verhuizen naar de andere hardware-sectie.
Niet dat het zo een exotische build zal zijn, maar alé :)

Keep you posted!
 
Gewoon goed voorbereid beginnen, alles op voorhand klaarleggen en ruimte en tijd nemen. cable ties, zeker van die heel kleintjes zijn handig om links en rechts wat bij elkaar te binden...

't Is echt lego hoor.
Veel plezier!
 
Beste,

Sorry dat je niet meer van me hebt teruggehoord, life happened... :shutup:

Ik was er nu eindelijk terug mee bezig dit weekend... maar bvb de pny video kaart is niet meer te verkijgen.
Er zijn wel nog voldoende andere natuurlijk.. Maar kunnen jullie eventueel deze build nog even 2xchecken op vandaag?

Zijn er evoluties dat ik ondertussen moet rekening mee houden?

Dan bestel ik nu van zodra mogelijk :)

Alvast bedankt!
 
Beste,

Sorry dat je niet meer van me hebt teruggehoord, life happened... :shutup:

Ik was er nu eindelijk terug mee bezig dit weekend... maar bvb de pny video kaart is niet meer te verkijgen.
Er zijn wel nog voldoende andere natuurlijk.. Maar kunnen jullie eventueel deze build nog even 2xchecken op vandaag?

Zijn er evoluties dat ik ondertussen moet rekening mee houden?

Dan bestel ik nu van zodra mogelijk :)

Alvast bedankt!
Over het algemeen zijn er niet heel veel upgrades uitgekomen op die paar maanden tijd. Die build is nog altijd wel relevant en een deftige keuze.

Qua GPU is deze gelijk qua prestaties.

 
Hey Ascari thx voor de snelle reply!

Ik kwam ook bij deze uit GPU uit, maar twijfelde dan ..
Soit, bedankt voor de bevestiging!

Hou jullie van deze keer dus op de hoogte! :)
 
Heb uiteindelijk toch de grafische kaart uit de build besteld, deze wel bij azerty.
Rest komt van megekko, alles samen. Midden volgende week :D

Grafische kaart ondertussen wel al ontvangen. Daarnet over de middag.
Onze post-nl leverancier is standaard nogal nonchalant dus hield al mijn hart vast gisterenavond.
Natuurlijk gewoon aan de achterdeur bij de firma gezet, ipv aan te bellen aan de voordeur.
Er is altijd iemand aanwezig, mottig zou je daarvan worden. :unsure:

De buitendoos heeft geen deuken en binnenin stak veel plastiek.
Was voor mij al een goed teken.

De doos zelf van de GPU lag wel plat op de vloer van de verpak-doos.
En enkel erbovenop zulke plastiekworsten, dus niet langs onderen.
Vond dat onderkant van de doos binnenin op deze manier wel weinig beschermd was.

De kaart zat ook wel in een flauwere doos dan verwacht, maar de kaart zelf zat wel nog in zo'n eiderdoos affaire.

Dus, nu mijn vraag : Ik vermoed dat dit alledaags is voor diegenen die het gewoon zijn?
Enkel wat stress voor diegene die betaald heeft? :p

Nu moest er toch iets vreemds lijken aan dit verhaal, kan ik iets doen om de hardware te controleren?
 
Indien doos droog & onbeschadigt, grote kans dat er ook niks aan zal zijn.

Wat je kunt doen om de hardware te controleren? stresstest doen. (specifiek voor gpu dan) indien geen crashes: alles OK.
 
Update! :) Herfstverlof, zo lang is het blijven liggen...
Maar, zowaar, gisteren een dagje geblokkeerd voor mezelf! :)
Wilde dit niet tussen de soep en de pattaten doen.

Pc werd gebouwd, rustig op het gemak, stap voor stap.
Met genoeg informatieve breaks om nog eens te zien op youtube.
Vooral de PSU/bekabeling was even zweten.

Algemeen vooral naar deze mens geluisterd eigenlijk.

Hopelijk zijn de vragen/antwoorden/informatie in deze topic hulp voor anderen.
Het is echt een bouwdoos... maar in mijn ogen is het toch echt een noodzaak je goed te informeren.
Spreekt op zich voor zich, maar mensen die twijfelen moet die stap voor zichzelf uitmaken.

Ik post straks misschien wat fotos?

Verplaatst iemand deze topic naar relevantere oorden?
 
Ik neem dit weekend eens een klare foto van binnenkant case.
Het felle licht van de GPU wat geminderd ondertussen :)

20221113-144136.jpg
 
Terug
Bovenaan