Welke GOAT is de GOAT der GOAT's?

Bewijst dat niet net dat Bolt wel clean was? Of geloven jullie echt dat hij de enige is die quasi nooit werd gecontroleerd?
Als je dit een bewijs vindt om te denken dat hij clean was... Iedereen gepakt incl trainingsmakkers behalve hijzelf..

Ook geen enkele controle gehad in de aanloop naar OS2012.

Los daarvan, Jamaicaanse antidopingbeleid is quasi onbestaand - denk dan ook eens aan de recente bekendmakingen rond Rusland en Kenya. Dus nee, ik denk niet dat hij dezelfde controles heeft gehad als een doorsnee atleet. Meer nog, ik denk dat er bezwarende stalen zijn die gewoon niet naar buiten zijn gekomen, wegens te grote smet op de atletiek. Niet iedere sportbond gaat er zo zelfdestructief mee om als de wielerbond.
 
Als je dit een bewijs vindt om te denken dat hij clean was... Iedereen gepakt incl trainingsmakkers behalve hijzelf..

Ook geen enkele controle gehad in de aanloop naar OS2012.

Los daarvan, Jamaicaanse antidopingbeleid is quasi onbestaand - denk dan ook eens aan de recente bekendmakingen rond Rusland en Kenya. Dus nee, ik denk niet dat hij dezelfde controles heeft gehad als een doorsnee atleet. Meer nog, ik denk dat er bezwarende stalen zijn die gewoon niet naar buiten zijn gekomen, wegens te grote smet op de atletiek. Niet iedere sportbond gaat er zo zelfdestructief mee om als de wielerbond.
Er staan toch nog 2 Jamaicanen in die lijst? Die werden wel gecontroleerd, enkel Bolt niet?

En dopingtest beperken zich toch niet tot de Jamaicaanse bond? Het is toch het WADA die die tests organiseert op internationaal niveau?
 
Jon Jones? Na alle zever rond gebruik van doping, nah. Geef mij dan maar GSP. Domineerde zo hard in de sport. Ook na jaren inactiviteit terugkomen en Michael Bisping afmaken, ja, voor mij is GSP toch wel de GOAT.

Dimitrious Johnson en Khabib komen ook wel in aanmerking vind ik.
GSP, sowieso GSP ...
Anderson Silva mag van mij ook kans maken op de titel, maar sowieso staat GSP daar boven.
Demetrious & Khabib zitten ook wel in die top tier, maar moeten het toch echt afleggen imo.
 

Gebrselassie op de lange afstanden/marathon ?
+20km/u lopen. Onvoorstelbaar om te proberen en dat meer dan 2u aan een stuk
 
Laatst bewerkt:
Kwestie van een naam te noemen die nog niet gepasseerd is: David Rudisha. Die heeft voor mij de meest dominante prestatie ooit neergezet in een Olympische finale (tijdens zijn eerste titel) en domineerde jarenlang de sport.

Ik ga hem niet vergelijken met anderen (Jordan, Bolt, Phelps, ...) omdat zoiets voor mij gewoon niet gaat. Voor mij zijn er meerdere GOATs. Dit in statistieken gieten die genormaliseerd worden over sporten heen, is misschien wel eens een leuk projectje. :D

Ik zou sowieso in dit topic wel een onderscheid maken tussen pakweg pre 1990 en post 1990 (voor de grote sporten). Wat Merckx, Nurmi, Chamberlain, ... deden, kan volgens mij in huidige tijden niet (meer). Die laatste twee komen voor mij in de periode pre-1990 zeker mee in aanmerking voor de titel GOAT der GOATs.

Jaren '80 waren voor mij een overgangsperiode. Hierin had je mannen als Coe en Jordan (die laatste was uiteraard ook post 1990 actief en dominant) die voor revoluties zorgen en ook genoemd mogen worden. Coe is imo qua wereldrecords even dominant als een Bolt.

Hier worden wel zo goed als enkel mannen genoemd. Qua vrouwen zou ik het eerlijk gezegd niet direct weten. :p
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het bij vrouwen soms wel iets makkelijker aan te duiden, omdat er daar toch meer sporten zijn waar de top iets minder breed is. Anderzijds is er wel minder aandacht voor en zijn veel sporten ook minder lang geleden geprofessionaliseerd.

Als je kijkt naar recente/actieve sportvrouwen, dan komt zo'n Simone Biles wel in aanmerking lijkt me. Of misschien een Isinbayeva ofzo?
 
Jon Jones? Na alle zever rond gebruik van doping, nah. Geef mij dan maar GSP. Domineerde zo hard in de sport. Ook na jaren inactiviteit terugkomen en Michael Bisping afmaken, ja, voor mij is GSP toch wel de GOAT.

Dimitrious Johnson en Khabib komen ook wel in aanmerking vind ik.
De manier hoe GSP omging met zijn tegenstanders vond ik altijd fantastisch. Geen trash talk, maar juist met respect.
 
Misschien is het bij vrouwen soms wel iets makkelijker aan te duiden, omdat er daar toch meer sporten zijn waar de top iets minder breed is. Anderzijds is er wel minder aandacht voor en zijn veel sporten ook minder lang geleden geprofessionaliseerd.

Als je kijkt naar recente/actieve sportvrouwen, dan komt zo'n Simone Biles wel in aanmerking lijkt me. Of misschien een Isinbayeva ofzo?
Met alle respect voor Isinbayeva vind ik haar discipline te klein om haar die titel te geven. Om dezelfde reden vind ik het gek dat bv Duplantis IAAF Athlete of the Year won en niet Cheptegui. Die was even dominant in een tak die veel groter is.

(Niet dat ik ook maar iets geef om dergelijke trofeeën.)
 
Ricky Carmichael (ook gekend als 'The goat').

Reed 10 jaar motocross. In die tijd vergaarde hij maar liefst 16 Amerikaanse titels.
In Amerika rijden ze namelijk 2 seizoenen per jaar. Outdoor en indoor.

Zijn eerste seizoen was 1997. Laatste volledige seizoen 2006. Seizoen 2007 deed hij soms eens mee voor de lol.

Outdoorkampioen in : 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 en 2006

Dat is eigenlijk ook gewoon ieder seizoen dat hij heeft mee gedaan.
In 2007 reed hij enkel voor de lol nog een handvol wedstrijden mee. Die won hij overigens allemaal.
Dus outdoor is die gewoon ieder seizoen dat hij reed kampioen geworden.

Indoorkampioen in : 1998, 2001, 2002, 2003, 2005, 2006
Ook indoor reed hij in 2007 maar een handvol wedstrijden voor de lol. Allemaal 1ste of 2de.

In volgende seizoenen stond hij iedere race op het podium :
Indoor: 2001 en 2005

In volgende seizoenen won hij iedere race :
Outdoor: 2002, 2003, 2005


162 overwinningen in totaal
 
Aleksandr Karelin, Russische worstelaar. Weinig bekend in Europa omdat onze worstelcultuur ergens midden vorige eeuw gesneuveld is, maar een van de meest dominante atleten ooit, op de koop toe in een van de fysiek meest veeleisende sporten, en dat gedurende bijna 15 jaar. Haalde drie gouden medailles op de OS, en miste zijn vierde net door voor het eerst in 6 jaar een punt toe te geven in de finale van de spelen in Sydney, na 13 jaar al zijn andere wedstrijden te hebben gewonnen. Verder negen keer wereldkampioen en twaalf keer Europees kampioen. Vocht international 889 kampen, won er 887. Sowieso niet clean, maar dat gaat vermoedelijk op voor iedereen die in deze thread echt in aanmerking komt..

En ik val in herhaling maar het kan niet genoeg benadrukt worden: worstelen is zowel fysiek als mentaal zonder meer een van de zwaarste sporten, met een talentenpoel die veel dieper is dan we vanuit ons perspectief zouden denken. Ik kan er nog veel te langdradig over uitwijden, maar ik beloof dat het waar is. :D
 
Ricky Carmichael (ook gekend als 'The goat').

Reed 10 jaar motocross. In die tijd vergaarde hij maar liefst 16 Amerikaanse titels.
In Amerika rijden ze namelijk 2 seizoenen per jaar. Outdoor en indoor.

Zijn eerste seizoen was 1997. Laatste volledige seizoen 2006. Seizoen 2007 deed hij soms eens mee voor de lol.

Outdoorkampioen in : 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 en 2006

Dat is eigenlijk ook gewoon ieder seizoen dat hij heeft mee gedaan.
In 2007 reed hij enkel voor de lol nog een handvol wedstrijden mee. Die won hij overigens allemaal.
Dus outdoor is die gewoon ieder seizoen dat hij reed kampioen geworden.

Indoorkampioen in : 1998, 2001, 2002, 2003, 2005, 2006
Ook indoor reed hij in 2007 maar een handvol wedstrijden voor de lol. Allemaal 1ste of 2de.

In volgende seizoenen stond hij iedere race op het podium :
Indoor: 2001 en 2005

In volgende seizoenen won hij iedere race :
Outdoor: 2002, 2004, 2005


162 overwinningen in totaal
De beste in USA zeker. Maar om de GOAT te zijn moet je dat toch onbetwist zijn. Wat doe je dan met Everts? Ze hebben quasi nooit tegen elkaar gereden. Al zeker niet toen beide in hun prime waren. RC won bv in zolder maar Everts dubbelde hem in de modder in Foxhill.

De tegenstand die RC had was volgens mij van lager niveau dan in het WK. Vandaar dat hij enkele seizoenen undefeated was. Enkel tegen het einde van zijn carriere is Stewart (& Reed) erbij gekomen. Al zat die in 2005 nog steeds op een 2 takt en was dit geen match voor RC zijn 4 takt, zeker in SX is Stewart algemeen aangenomen de snelste die er geweest is. Helaas lag hij meer naast zijn moto dan erop.
 
De beste in USA zeker. Maar om de GOAT te zijn moet je dat toch onbetwist zijn. Wat doe je dan met Everts? Ze hebben quasi nooit tegen elkaar gereden. Al zeker niet toen beide in hun prime waren. RC won bv in zolder maar Everts dubbelde hem in de modder in Foxhill.

De tegenstand die RC had was volgens mij van lager niveau dan in het WK. Vandaar dat hij enkele seizoenen undefeated was. Enkel tegen het einde van zijn carriere is Stewart (& Reed) erbij gekomen. Al zat die in 2005 nog steeds op een 2 takt en was dit geen match voor RC zijn 4 takt, zeker in SX is Stewart algemeen aangenomen de snelste die er geweest is. Helaas lag hij meer naast zijn moto dan erop.
Naar mijn mening was Carmichael toch wel van een ander niveau dan Everts hoor (zie Zolder).
Zéér jammer dat in Everts zijn laatste MXDN, waar ik live aanwezig was, RC niet kon rijden wegens blessure.


Ik was vooral verbaasd toen RC, ondertussen serieus verdikt, wat kwam spelen op een 'Everts and friends' evenement.
Stefan was toen nog heel goed in vorm, RC ne kleine papzak. Maar die kerel was die dag gewoon by far de snelste van iedereen aanwezig (dus inclusief sneller dan de toen actieve GP piloten). Geen echt officiële wedstrijd maar toch... Om daar de snelste rondetijd van iedereen neer te zetten na 10 jaar pensioen.
 
Naar mijn mening was Carmichael toch wel van een ander niveau dan Everts hoor (zie Zolder).
Zéér jammer dat in Everts zijn laatste MXDN, waar ik live aanwezig was, RC niet kon rijden wegens blessure.


Ik was vooral verbaasd toen RC, ondertussen serieus verdikt, wat kwam spelen op een 'Everts and friends' evenement.
Stefan was toen nog heel goed in vorm, RC ne kleine papzak. Maar die kerel was die dag gewoon by far de snelste van iedereen aanwezig (dus inclusief sneller dan de toen actieve GP piloten). Geen echt officiële wedstrijd maar toch... Om daar de snelste rondetijd van iedereen neer te zetten na 10 jaar pensioen.
Dan staar je u toch blind op de verkeerde zaken. Je zegt "RC was van een ander niveau, zie zolder" maar in Foxhill dubbelt Everts RC. In Zolder had Everts ook niets meer te winnen, de overwinning was binnen. Al zeg ik niet dat Everts anders gewonnen had. RC was die dag wel sneller.

RC is ook steeds blijven rijden natuurlijk (is nog langs testpiloot gebleven) en uiteraard enorm talent. Snelste rondetijd op Everts and friends zegt weinig. Niemand van de actieve piloten of Everts (die ook al sinds 2006 op pensioen is) gaat daar risico's nemen. Enkel Herlings, maar hij heeft daar wel een titel mee verloren.

Inderdaad wel jammer van de laatste mxon, maar daar klopt Everts Stewart , die dat jaar RC ook heeft kunnen kloppen. Dat niveau verschil zal dus wel goed hebben meegevallen :).
 
  • Leuk
Waarderingen: WimJ
Herlings is daar op een 80cc half verongelukt dat jaar ja...
Foxhill dat was nu ook niet echt een normale cross hé.

Voor mij is en blijft RC toch echt wel een ander niveau dan Everts hoor :)
 
Voor mij is en blijft RC toch echt wel een ander niveau dan Everts hoor :)
Ik ben de laatste die stond te supporteren voor Everts (GO Smets! :LOL:) maar ik denk dat beide eenzelfde niveau haalden. Je kan ze echt moeilijk vergelijken, daarvoor hadden ze minstens een volwaardig kampioenschap tegen elkaar moeten uitkomen. En dan zou ik zelfs durven denken dat Everts de bovenhand zou hebben genomen.
 
Wayne Gretzky (aka the great one)

Zit die Ovechkin niet aan Wayne's poten aan't zagen?
Ik volg het niet echt,maar pik daar toch soms iets van op.
Zou op weg zijn om records van Gretzky af te pakken.
Lemieux was ook kanjer.

Tegenwoordig wel veel NHL aan't spelen op PS4.
 
Terug
Bovenaan