Bordspelreview: Disney Villainous: Evil Comes Prepared

Wie aan verzameldrang lijdt en fan is van Disney en boardgames, wordt met Disney Villainous op zijn wenken bediend. Ravensburger publiceerde al een hele reeks uitbreidingen en bezorgde ons de meerderheid daarvan. Vandaag zetten we Evil Comes Prepared even in de schijnwerper. Op de doos zie je het silhouet van de gemenerik die talloze kindertranen en onverwerkte trauma’s op zijn geweten heeft: Scar. In The Lion King zorgden zijn hebzucht en machtsdrang ervoor dat Simba zijn vader verloor. Hij is dus de geknipte schurk om een plekje te veroveren in het Villainous-universum. Zoals bij alle uitbreidingen het geval is, zitten hier naast de bekende kop ook nog twee andere personages in de doos. Lees even mee of Evil Comes Prepared een plekje in je kast verdient.

Je moet al enigszins psychopathische trekjes hebben om enige sympathie voor Scar te kunnen opbrengen, en toch vormt Disney Villainous het perfecte toneel om in dergelijke slechteriken hun huid te kruipen. Naast Scar, zijn ook Ratigan uit The Great Mouse Detective en Yzma uit The Emperor’s New Groove van de partij in Disney Villainous: Evil Comes Prepared . De grote ster is dus zonder twijfel Scar, want de twee laatstgenoemde films zijn een heel stuk minder bekend. Alle personages uit het Disney Villainous-basispel en uitbreidingen kunnen gecombineerd worden, en een uitbreiding kan zelfs zonder het basisspel gespeeld worden.

evil comes prepared 1.jpg


Door en door slecht

Ik ga niet te diep meer in op de spelregels van Disney Villainous, daarvoor verwijs ik je graag door naar de review van mijn collega. Maar ik licht nog even het basisconcept toe: elke speler vertegenwoordigt een schurk uit een Disneyfilm, en moet als eerste een bepaald uniek doel bereiken om het spel te winnen. Dat doe je door in je eigen rijk acties uit te voeren die resulteren in meer macht, waarmee je bijvoorbeeld bondgenoten op een locatie in je rijk kunt laten rondhangen. Ideaal gezien brengt elke actie je iets dichter bij je doel. Waar je je pion zet, bepaalt welke acties je kunt uitvoeren. Je mag ook je tegenstanders niet uit het oog verliezen, en je moet goed op de hoogte zijn van hun winstvoorwaarden, want bepaalde acties laten je toe om tegenstanders te dwarsbomen en hun plannen grondig te saboteren, en dat doe je bijvoorbeeld door helden uit de desbetreffende Disneyfilm los te laten in zijn rijk.

Voor mij is Scar een van de meest geslaagde personages in Disney Villainous.


Uiteraard zijn alle aanwezige schurken door en door slecht, maar ik kan me inbeelden dat Scar veruit het vaakst gekozen wordt in deze uitbreiding. Het viel onmiddellijk op dat er een erg interessante twist zit in de manier waarop je met dit personage speelt. Je wint namelijk door vijftien kracht in je “erfopvolging-stapel” te hebben aan de start van je beurt. Kracht wordt vertegenwoordigd door helden die Scar heeft kunnen verslaan. Deze helden worden dus verwezen naar deze stapel, wat concreet betekent dat hij ze in zijn macht heeft. Om dat te kunnen doen, moeten deze helden eerst natuurlijk in je rijk verschijnen. Dat gebeurt doorgaans enkel wanneer je tegenstanders daarvoor kiezen door middel van kaarten uit je fate-deck. Omdat dit spel een race naar de overwinning is, wil je dat deze helden in je rijk verschijnen zodra je de middelen hebt verzameld om ze te lijf te gaan. Om die reden zitten er ook kaarten in je eigen deck waarmee je zélf helden naar je rijk kunt lokken. Je tegenstanders aan de tafel zullen net iets creatiever moeten zijn dan gewoonlijk om je af te stoppen. En één pittig detail: je kunt pas beginnen met het verzamelen van de verslagen helden nadat je Mufasa hebt afgemaakt. Dus vooraleer je Simba-préparé maakt in Evil Comes Prepared, heb je eerst een andere horde te overwinnen. Voor mij is Scar een van de meest geslaagde personages in Disney Villainous, de balans zit naar mijn gevoel helemaal goed.

evil comes prepared 2.jpg


Lama's en ratten

Yzma is iets complexer dan het gemiddelde Villainous-personage. En toch heeft ze de kortst beschreven winstvoorwaarde: versla Kuzco met Kronk. Dit verwezenlijken, bleek echter een enorme uitdaging. Het fate-deck (kaarten waarmee tegenstanders jou kunnen saboteren) vormt gewoonlijk een algemene stapel naast je spelersbord. In het geval van Yzma worden deze kaarten verdeeld over vier kleinere stapels, eentje per gebied in je rijk. Kuzco, de lama die jij moet verslaan, zit in één van deze vier stapels. In je eigen deck zitten verschillende kaarten waarmee je de vier stapels met fate-kaarten kunt manipuleren of bekijken. Anderzijds hebben je tegenstanders ook de mogelijkheid om stapels fate-kaarten van plaats te verwisselen of te vermengen, waardoor het een chaotische zoektocht naar Kuzco wordt. Kronk is een bondgenoot die je in je eigen stapel moet zien te vinden, want hij is degene die Kuzco zal moeten verslaan. Als je tegenstanders het goed aanpakken, kunnen ze ervoor zorgen dat Kronk zich tegen je keert, en overloopt naar de helden. Dat vermoeilijkt je slaagkansen aanzienlijk. Al bij al een erg leuk personage om mee te spelen, al heb ik zelf weinig voeling met het bronmateriaal. Yzma bleek in elk geval het moeilijkste personage uit deze uitbreiding, maar vormt wel een leuke uitdaging.

Ten slotte is er nog Ratigan, de oudste schurk van deze uitbreiding. Hij wint als The Robot Queen op de locatie Buckingham Palace geraakt. Bij Ratigan hoort een speciaal kaartje dat je op je spelersbord legt. Op de bovenzijde staat je normale overwinningsvoorwaarde. Er kan echter een gebeurtenis plaatsvinden waardoor die voorwaarde plots verandert, in dat geval draai je dat kaartje om. Dat gebeurt wanneer The Robot Queen uit je rijk verdwijnt, om gelijk welke reden. Je nieuwe doel is dan om Basil te verslaan, een held uit het fate-deck. Helaas is dit een personage waar een kleine dosis geluk aan het begin van het spel ervoor zorgt dat je simpelweg niet meer tegen te houden bent, zelfs wanneer je beurt na beurt geviseerd wordt door tegenstanders. Dit is in zekere zin een beetje eigen aan bepaalde personages in Disney Villainous, maar bij Ratigan viel het wel erg hard op. Doorgaans vind ik deze spellen een prima balans hebben en al meermaals kwam een speler na twee uur spelen net één beurt tekort om zelf te winnen, wat voor mij het bewijs is van een goeie balans. Maar bij Ratigan is net iets te veel geluk gemoeid, en een overwinning zullen je tegenstanders dan maar heel matig kunnen waarderen. Ikzelf vind natuurlijk dat mijn overwinning oververdiend was.

evil comes prepared 3.jpg

Conclusie

Ben je fan van Disney Villainous, en heb je honger naar meer macht op diverse manieren, dan is deze uitbreiding een volwaardige aanvulling. Scar en Yzma ontpopten zich tot twee van de leukste personages om mee te spelen, en bij Ratigan merkten we helaas wat problemen op, dus deze schurk zal niet snel nog uit de doos komen. Het artwork is zoals je kunt verwachten terug van uitstekende kwaliteit, en meer is er niet nodig om meteen de sfeer van de bijhorende tekenfilms te scheppen. Evil Comes Prepared heeft in mijn ogen ook wel een nadeel waarmee quasi elke uitbreiding te kampen heeft: naast het “hoofdpersonage”, zijn de aanvullende slechteriken ook hier aanzienlijk minder populair. Maar Disney zou Disney niet zijn als ze de melkkoe niet tot de laatste druppel zouden benuttigen. Wat mij betreft zou het volstaan als er maar half zo veel uitbreidingen waren, met in elke doos drie écht leuke personages.

Pro

  • Waardige toevoeging aan Villainous-collectie
  • Scar speelt erg leuk
  • Wederom uitstekend artwork

Con

  • Ratigan is iets minder geslaagd
  • Extra personages spreken minder tot de verbeelding
7.5

Over

Uitgever

  1. Ravensburger

Designer

Prospero Hall

Aantal spelers

2-3

Tijdsduur

40-60 minuten
 
Redactie
“Maar bij Ratigan is net iets te veel geluk gemoeid, en een overwinning zullen je tegenstanders dan maar heel matig kunnen waarderen. Ikzelf vind natuurlijk dat mijn overwinning oververdiend was.”

:unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tova
Redactie
“Maar bij Ratigan is net iets te veel geluk gemoeid, en een overwinning zullen je tegenstanders dan maar heel matig kunnen waarderen. Ikzelf vind natuurlijk dat mijn overwinning oververdiend was.”

:unsure:
Slechte verliezer confirmed!
 
Terug
Bovenaan