Bordspelreview: Marvel Villainous: Infinite Power

Jullie zagen al enkele reviews passeren uit het Disney Villainous-universum. Naast de originele telg, die ik zelf reviewde en een hele reeks uitbreidingen met Disney-slechteriken, brengt Ravensburger ons ook een andere variant, namelijk Marvel Villainous Infinite Power. Geen Jafars, Scars of Cruella’s, maar wel Ultron, Thanos, Hela, Killmonger en Taskmaster zwaaien hier de plak! Benieuwd of enkel het thema verschilt, of ook de spelervaring geheel anders wordt? Ontdek het in onderstaande review!

Marvel Villainous is net als Disney Villainous een strategisch bordspel, waarbij je in de rol kruipt van één van de iconische Marvel villains. Het doel van het spel is nog steeds hetzelfde, namelijk het kwade plan van je personage volbrengen vooraleer een tegenspeler dat doet. Ondanks dat de opzet en het doel niet anders zijn dan het Disney-origineel, zal je merken dat er toch enigszins een leuke twist zit in de uitwerking! Ook voor Marvel Villainous zijn reeds uitbreidingen beschikbaar.

MV 1.jpg

Villainous in een gloednieuw jasje!

Net als in Disney Villainous ga je niet aan de slag als held, maar als slechterik en is het eveneens de bedoeling om als eerste je persoonlijke doelstelling te halen. Dit doe je nog steeds op je eigen schurkendomein, bestaande uit vier verschillende locaties. In tegenstelling tot de eerdere versie, zal je merken dat hier nu een Specialty-vakje aan is toegevoegd, waarop Specialty-kaarten kunnen worden gespeeld. Deze kunnen niet worden verplaatst of verwijderd en zijn uniek voor elk karakter. Zo hebben sommige kaarten een extra vereiste om te worden gespeeld of hebben ze vaardigheden die moeten worden geactiveerd. Een leuke twist en iets meer variatie vergeleken met de Disney-variant.

Gelukkig kan je nog steeds de plannen van je tegenstanders dwarsbomen door gebruik te maken van Fate-kaarten. Ook hier vinden we een leuke wijziging aan de basisregels. Zo heeft elke villain nog steeds zijn eigen Fate deck bestaande uit elf kaarten, maar bevat het spel ook een gemeenschappelijk Fate deck van vijftien kaarten. Gemeenschappelijk zeg je? Jawel! In Marvel Villainous worden de Fate decks van de karakters namelijk op één stapel gegooid, geschud en centraal op tafel geplaatst. Wanneer een Fate-actie wordt gespeeld, zal je nu niet gericht één speler aanvallen, maar zal je een kaart moeten trekken uit een gemeenschappelijk deck. Het zal dus afhangen van de kaart die je trekt, welke speler je op dat moment zal aanvallen. Hierdoor zullen de Hero attacks iets minder gericht zijn, maar zal je merken dat het spel een stuk dynamischer wordt en dit voor meer interactie zorgt.

In Marvel Villainous ligt de focus iets meer op interactie.


Wie deze aanpassing nog niet voldoende vindt, kan er ook voor kiezen om Event-kaarten toe te voegen aan het Fate deck. Zeker voor de getrainde spelers een leuke toevoeging ten opzichte van het basisspel. Deze kaarten zorgen namelijk voor nieuwe en unieke locaties in het midden van het speelveld. Naast Targeted Events, specifiek voor personages, zijn er ook Global Events die elke speler een nadeel bezorgen. Denk hierbij aan verhoogde kosten om kaarten te spelen of bijvoorbeeld de handlimiet van vier kaarten die naar drie kaarten gaat. Dit nadelig effect stopt pas wanneer je de kaart hebt verslaan. Dit kan je gelukkig met alle spelers samen doen, waardoor het soms interessant kan zijn om even de focus te verleggen. Zie het als een crossover zoals we in Marvel-films ondertussen wel gewend zijn. Een tweede leuke aanpassing, al moet ik toegeven dat sommige kaarten wel iets sterker zijn dan andere, waardoor deze een soms iets te grote invloed kunnen hebben op het verdere spelverloop. Hoe dan ook, een leuke insteek die de thematiek zeker ten goede komt!

MV 2.JPEG

Leuke nieuwe personages

Met elke Villainous-uitvoering komen uiteraard ook nieuwe personages kijken. In Marvel Villainous vinden we zoals aangegeven Ultron, Thanos, Hela, Killmonger en Taskmaster terug. Een aanbod van vijf diverse personages waaruit kan worden gekozen in dit vierspelerspel. Wat meteen opviel was dat in Marvel Villainous de focus iets meer op interactie lag. Naast het gezamenlijke Fate deck en de event-kaarten, viel ook de extra interactie bij de personages op. Vooral Thanos is in dat aspect een erg leuk personage. Hij moet namelijk Infinity Stones in andere spelers hun domein brengen, deze aan allies koppelen en deze vervolgens verslaan met de Vanquish-actie om hen te relocaten naar zijn eigen domein. Een leuke insteek om nóg meer interactie te brengen tussen de spelers, al bleek dit vooral leuk wanneer er meer dan twee spelers in het spel waren.

Daarenboven ziet Marvel Villainous er net zoals zijn Disney-variant visueel erg aantrekkelijk uit en zijn de componenten van een erg goede kwaliteit. Enkel de Villain Movers vielen wat dat betreft een klein beetje tegen en voelden iets meer ‘plastic-achtig’ aan. Dit doet echter niets af aan de spelervaring. Wat ik in dat aspect persoonlijk wél miste, was het gebrek aan Conditions-kaarten. Deze zorgen in Disney Villainous namelijk voor net dat tikkeltje meer impact tijdens andere spelers hun beurt.

MV 3.JPEG

Niet alle nieuwe borstels vegen beter

Zoals je ziet tracht Ravensburger met Marvel Villainous niet uit hetzelfde vaatje te tappen, maar toch een andere dimensie te brengen. Ondanks dat de gekende succesformule nog steeds stand houdt, moet ik toegeven dat niet elke aanpassing op alle vlakken een verbetering is. Zo zorgt de iets andere insteek er ook voor dat de spelregels soms iets complexer en iets minder eenduidig worden, zorgt het gemeenschappelijke Fate deck er voor dat je minder gericht kan aanvallen en merkten we bij sommige personages dat deze minder gebalanceerd waren in vergelijking met de Disney-variant (*kuch* Ultron *kuch*). Vooral wanneer één van de tegenstanders aan het uitlopen was, bleek het bij Disney Villainous makkelijker om gericht Fate-kaarten te gaan spelen en op die manier een snelle overwinning te verhinderen. Desalniettemin zorgt het gezamenlijke Fate-deck wél voor die extra gelaagdheid, welke ik ten zeerste apprecieer. Wie echter nooit eerder een Villainous-spel speelde, raad ik aan te beginnen met de Disney-variant.

Conclusie

Met Marvel Villainous: Infinite Power maakt Ravensburger opnieuw gebruik van zijn bekende succesformule: een asymmetrisch, tactisch bordspel waarbij je in de huid kruipt van een slechterik en waarbij je je snode plannen tot uitvoering tracht te brengen. Wie de Disney-variant al speelde, zal merken dat er in de Marvel-versie toch een leuke twist zit in de spelregels. Het gezamenlijke Fate deck en de iets uitgebreidere spelregels zorgen namelijk voor een stuk meer interactie, al staat daar wel een iets hogere moeilijkheidsgraad tegenover. Marvel Villainous: Infinite Power weet het thematisch aspect van de Marvel-series goed te benaderen en is bijgevolg een aanrader voor zowel Villainous- als Marvel-fans. Wie echter nog nooit eerder een Vaillinous game speelde, raad ik aan om te starten met de Disney-uitvoering.

Pro

  • Gezamenlijk Fate deck met Event-kaarten zorgt voor meer interactie
  • Specialty-kaarten zorgen voor een leuke toevoeging
  • Artwork is nog steeds fantastisch
  • Thematiek komt er goed naar voor

Con

  • Iets complexere en minder eenduidige regels
  • Gezamenlijk Fate deck brengt een extra dimensie, maar zorgt er ook voor dat je minder gericht kan 'aanvallen'
  • Sommige personages zijn iets minder gebalanceerd
  • Vergeleken met de Disney-variant, iets minder leuk met twee spelers
7.5

Over

Uitgever

  1. Ravensburger

Designer

Prospero Hall

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

45-90 minuten
 
Terug
Bovenaan