Welke GOAT is de GOAT der GOAT's?

En dat is dan ook wel een reflectie die je moet maken, Stel, een sporter met exact dezelfde extreem dominante prestaties van zijn 18e tot zijn 33e.

In parallel universum A stopt hij op dat ogenblik.
In parallel universum B gaat hij door maar wordt hij vanaf dat ogenblik veel minder of zelfs niet meer dominant.

In universum A is hij GOAT, in universum B not so much?
Nochtans heeft die persoon 15 jaar lang exact dezelfde prestaties neergezet?

Neen, hij heeft 10 jaar lang niks klaargespeeld en 10 jaar lang bij de top behoord (waarvan 6x 1ste, 3x 2e en 1x 3e).
De andere persoon heeft van de 11 actieve jaren, 7x gewonnen (waarvan meer dan de helft HEEL overtuigend) en 2x 2e.

Dan lijkt me die tweede persoon een grotere aanspraak te hebben op de titel GOAT.
 
Neen, hij heeft 10 jaar lang niks klaargespeeld en 10 jaar lang bij de top behoord (waarvan 6x 1ste, 3x 2e en 1x 3e).
De andere persoon heeft van de 11 actieve jaren, 7x gewonnen (waarvan meer dan de helft HEEL overtuigend) en 2x 2e.

Dan lijkt me die tweede persoon een grotere aanspraak te hebben op de titel GOAT.
neem daar nog eens de OS medailles bij
 
neem daar nog eens de OS medailles bij

We laten er even de ploegsport medailles uit, Noorwegen valt niet te vergelijken met Frankrijk.
Wederom, als je enkel naar de totale nummers kijkt, dan heeft de persoon met 20 jarige carriere inderdaad meer medailles verzameld.

Bjorndalen heeft 6 OS nodig gehad om 5 gouden medailles te halen, Fourcade 3 OS om er 4 te halen.
Bjorndalen 5 gouden op 19 races, 26%. Fourcade 4 op 12 = 33%.
Bjorndalen in totaal 9 medailles op 19 races = 47%, Fourcade 6 op 12 = 50%.

Als Fourcade nog wat doorgedaan had, want hij is relatief jong gestopt, had hij best nog meer kunnen winnen. Niet vergeten dat hij gestopt is toen hij nog altijd 2e eindigde in de WK-stand op amper 2 punten van Bo. Vorig jaar had hij nog altijd 7 overwinningen, dus die 12 overwinningen die hun scheiden, hadden best gehaald kunnen worden gelet op de wisselvalligheid van Bo dit jaar.

Bjorndalen was een geweldigde biathleet, maar hij domineerde veel minder en heeft zoveel overwinningen omdat hij zo lang deelnam in de sport (wat respect verdient). Fourcade heeft in een veel kortere tijd bijna evenveel overwinningen en medailles, en heeft meer WK-kampioenschappen gewonnen. Hij heeft vaker overwinningen in de dubbele cijfers gehaald in eenzelfde seizoen, dus meer gedomineerd, dus meer recht op GOAT der GOATS.

Als Johannes nog doorgaat tot 2026 (de leeftijd van Fourcade toen die stopte), gaat hij beiden toch voorbijstreven dus is deze discussie overbodig :) Al zie ik die toch al volgend jaar na de OS stoppen (mits hij daar enkele gouden medailles haalt).
 
Fourcade kon ook nog doorgegaan zijn maar stopte. Dus het aantal OS'en spelen voor mij geen rol integendeel zelfs. Veel meer respect voor iemand als Bjorndalen die gewoon verder deed omdat hij het gewoon graag deed.

En mssn was de tegenstand in de periode van Bjorndalen gewoon beter dan tijdens de topjaren van Fourcade dan kan je wel domineren maar is het zoveel makkelijker om medailles. Ook heeft Bjorndalen een wereldbekerwedstrijd gewonnen in het Langlaufen om maar mee te geven hoe sterk hij wel niet was.
 
Fourcade kon ook nog doorgegaan zijn maar stopte. Dus het aantal OS'en spelen voor mij geen rol integendeel zelfs. Veel meer respect voor iemand als Bjorndalen die gewoon verder deed omdat hij het gewoon graag deed.

En mssn was de tegenstand in de periode van Bjorndalen gewoon beter dan tijdens de topjaren van Fourcade dan kan je wel domineren maar is het zoveel makkelijker om medailles. Ook heeft Bjorndalen een wereldbekerwedstrijd gewonnen in het Langlaufen om maar mee te geven hoe sterk hij wel niet was.

Bwa, Bjoerndalen schoot gewoon niet accuraat genoeg. Gemiddelde van 85% elk jaar. Martin Fourcade zat rond de 89-90% gemiddeld elk jaar.
 
en Bjorndalen was sneller in het langlaufen dan Fourcade

Wat is uw punt?

Beetje agressieve reactie, niet nodig. Jij bent diegene die opperde dat de concurrentie in Bjoerndalen's tijd sterker was, en dat hij daardoor minder domineerde. Dat counter ik door mee te delen dat Fourcade gewoon te goed schoot om te stellen dat de concurrentie zwakker was. Fourcade was ook een heel snelle skieer en was de enige die Johannes Thingnes Bo het vuur aan de schenen kon leggen. Ze hebben nooit op volle sterkte tegen elkaar geraced, dus het is niet gemakkelijk te stellen dat Bjoerndalen sneller was, waarmee ik het overigens niet in twijfel wil trekken.
Zijn er ergens statistieken te vinden dat Bjoerndalen sneller skiede? De IBU houdt in haar datacenter geen data bij van skisnelheden, wel van nauwkeurigheidspercentages.
 
was niet agressief bedoeld, als het zo over kwam mijn excuses :).

Ik ga verder op het feit dat hij ook als langlaufer een subtopper was met oa een top5 op de OS, 3 podium plaatsen op een WB-wedstrijd,...

En ik zei ook mssn want dat is moeilijk vast te stellen natuurlijk wie meer tegenstand had.

Persoonlijk plaats ik Bjorndalen op 1 en Fourcade op 2
 
Compleet bevooroordeeld omdat het mijn grote passie is, maar hoe dan ook Kilian Jornet. Heeft alles (meermaals) gewoon in het ultralopen en mountain running, maar vooral hij is erin geslaagd om 1 van de zwaarste 100 mile races (Hardrock 100) te winnen nadat hij meer dan 3/4 wedstrijd met een ontwrichte schouder rondliep. Hij heeft zijn arm in zijn hydration pack geklemd en is zo verder gelopen om nog te winnen. 99,999% van de atleten had daar gewoon opgegeven. Het is voor mij dé sportieve prestatie die ik nooit zal vergeten.

Het enige wat een smet op zijn blazoen is, is de grote twijfels die er zijn rond zijn claim dat hij 2 x de top van de Everest heeft bereikt op 1 week zonder zuurstof. Het is onmogelijk om daar hier over uit te wijden, maar het lijkt bijna onmogelijk dat hij dat effectief heeft gedaan.
 
Ik heb het vooral voor van die discutabele GOATS :)
1. Georges Best: niet meer levende legende, over die kerel kunnen ze nog 100 boeken schrijven.
2. Drew Brees: ik zou mij slecht voelen moest ik hem er niet tussen zetten. We zijn naar het einde van zijn carrière aan't gaan, maar al 15 jaar bij de Saints. Zijn records zijn ook hallucinant, niks dan respect voor hem.
3. Tiger Woods: als dat schandaal in 2009 hem niet had doen stoppen, dan was die zijn prijzenkast nog dubbel zo groot geweest.
4. Michael Jordan: deze man heeft op zijn eentje ervoor gezorgd dat kinderen (en volwassenen) kennis begonnen te maken met NBA.
5. Migual Indurain: heb maar heel kort kunnen genieten van deze man, maar mijn vader was een grote fan. Hij had iets speciaals over hem hangen.
 
Michael Jordan, Ali, Babe Ruth, Bolt

5. Migual Indurain: heb maar heel kort kunnen genieten van deze man, maar mijn vader was een grote fan. Hij had iets speciaals over hem hangen.

Ik was een fan. De eerste paar Tour de France edities die ik bekeek waren met hem in de hoofdrol.
 
Jon Jones in MMA.
Robinson in het boxen.
Schumacher in F1.
Jon Jones? Na alle zever rond gebruik van doping, nah. Geef mij dan maar GSP. Domineerde zo hard in de sport. Ook na jaren inactiviteit terugkomen en Michael Bisping afmaken, ja, voor mij is GSP toch wel de GOAT.

Dimitrious Johnson en Khabib komen ook wel in aanmerking vind ik.
 
Ronnie O'Sullivan en Nadal op Roland Garros :)
Dat zijn voor mij geen GOATS.

O'Sullivan is misschien de snookerspeler met het meeste talent, maar hij laat het teveel hangen om voor mij de GOAT te zijn. Als die nu eens goede motivatie zou hebben om zich kapot te trainen zou hij mogelijk wel een groot deel van de matches winnen, en zonder twijfel GOAT worden.

En wat Nadal betreft vind ik dat je het op elke ondergrond moet kunnen. Op gravel is hij enorm goed, maar op de andere ondergronden moet hij vaak uiteindelijk het onderspit delven. Daardoor wordt het moeilijk vergelijken.

Hetzelfde met de wielrenners vanaf Indurain. De ronderenners die zoveel tours gewonnen hebben zijn zonder twijfel fantastische talenten, maar omdat ze zich zo focussen op 1 wedstrijd per jaar wordt het lastig om bijvoorbeeld een Indurain te gaan vergelijken met pakweg een Tom Boonen, die een indrukwekkend palmares op de weg bij elkaar heeft gereden (maar zeker geen GOAT is in mijn ogen). Trouwens, de term GOAT impliceert dat er maar één per dicipline kan zijn, en als je Indurain zijn palmares naast dat van Merckx legt kan je toch moeilijk gaan zeggen dat Indurain beter was. Wel petje af voor wat Indurain gedaan heeft trouwens, ik zag hem ook wel graag rijden.
 
the-fastest-100m-times-ever-with-names-of-people-caught-doping-crossed-out.png


deze heeft lange tijd de ronde gedaan :D
Bewijst dat niet net dat Bolt wel clean was? Of geloven jullie echt dat hij de enige is die quasi nooit werd gecontroleerd?
 
Terug
Bovenaan