Welke GOAT is de GOAT der GOAT's?

Dat is dubbel he is Heather McKay een all time great omdat ze 10 jaar + geen enkele squash match verloor bij de dames? Ongetwijfeld. Is ze daarom straffer dan een Margereth Court die 63 slams won in het vrouwentennis wat meer beoefend wordt en werd maar die wel al eens een match/matchen verloor?

Is Serena dan op haar beurt weer straffer dan Court omdat ze dominant was en cijfers haalt die in de buurt komen in een periode van nog veel meer concurrentie?

Of anders, wat met tijdsperiodes vergelijken met elkaar en kleine versus grote sporten. Moeilijk moeilijk. Ik weet nog niet wie ik hier ga noemen maar sportgek als ik ben doe ik zeker nog een poging. Enige subjectiviteit is daar toch echter onmogelijk weg te houden. Vraag in Amerika wie Eddy Merckx is de meeste zullen vragen wie? Vraag hen wie Babe Ruth is en ze zullen het je wel weten te vertellen terwijl dat hier dan weer min of meer omgekeerd is. Zou ik zelf voor Eddy kiezen boven Babe? Zonder twijfel.

Ik ben mede daardoor wel enigszins pro iemand uit een grote sport of een zo wereldwijd mogelijk beoefende sport maar er is ergens evenveel te zeggen voor iemand uit kleinere sporten natuurlijk... . Toch als je zuiver naar het sportieve kijkt. Qua naamsbekendheid gekoppeld aan prestaties dan zou een McKay er al onherroepelijk uitliggen natuurlijk... .

Is Phelps de strafste olympiër? Qua medailles evident. Maar wat met iemand die op Vier-Vijf olympiades goud pakt in zijn discipline waar er maar 1 medaille per keer te geef is?

De goat's van dit moment dat gaat nog eventueel een beetje goat van all time is eigenlijk een onmogelijke opdracht.

PS : Aan diegene die twijfelen over de tennis goat status van Federer heb ik maar één ding te zeggen: tsss
 
Laatst bewerkt:
Je moet toch id
Het gaat hier dan ook om topsporters!

Vreemd dat Bolt hier zo vaak wordt genoemd. Hangt voor mij persoonlijk een te schimmig sfeertje rond om daar nu uitspraken over te kunnen doen. Liever alles op tafel en dat we het dan nog naar waarde kunnen schatten gelijk bij Merckx.
Hangt daar dan een schimmig sfeertje rond? Ik volg het niet echt, dus misschien heb ik dat allemaal gemist, maar als je ziet hoeveel kampioenen & wereldrecordhouderes voor hem zijn geweest, dan zijn die ongeveer allemaal in opspraak gekomen en (al dan niet) tegen de lamp gelopen?
Dat heb je toch bij Bolt niet echt? Tenzij ik dat allemaal gemist heb :p
 
PS : Aan diegene die twijfelen over de tennis goat status van Federer heb ik maar één ding te zeggen: tsss
Ik twijfel daar niet over hoor, voor mij is Federer momenteel ook nog steeds de GOAT van het tennis.
Maar je kan toch moeilijk zeggen dat hij mijlenver voorstaat op de nummer 2 en 3 (Nadal, Djokovic)?
Terwijl pakweg Merckx toch wél mijlenver voorstaat op de nummer 2 (wie is dat zelfs... Armstrong? Coppi?)
 
Voor mij zonder enige twijfel Jonah Lomu, een winger van de Nieuw-Zeelandse All-Blacks. Hij heeft niet zo heel lang op het hoogste niveau gespeeld door een nierfalen, maar stak er in de jaren dat hij speelde torenhoog bovenuit. Hij was bijna 2m groot, woog 120 kg maar was enorm snel (100 m in 10.8 s) wendbaar en krachtig.
Hij veranderde rugby ook (wingers werden groter).
Hij heeft nog altijd het meeste aantal try's op een world cup op zijn naam staan, ex-aequo met een Zuid-Afrikaanse speler. Maar die Zuid-Afrikaan had daar wel 3 toernooien voor nodig, Lomu deed dat op 11 wedstrijden in twee world cups.

 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier dan ook om topsporters!

Vreemd dat Bolt hier zo vaak wordt genoemd. Hangt voor mij persoonlijk een te schimmig sfeertje rond om daar nu uitspraken over te kunnen doen. Liever alles op tafel en dat we het dan nog naar waarde kunnen schatten gelijk bij Merckx.
Wat is het "schimmig sfeertje" dat rond Bolt hangt?
 
ik niet.
Hij is niet dominant. Je kunt aanzien hebben voor hoe lang hij al meedraait, maar het is niet omdat hij aan de start komt, dat de rest vecht voor tweede plaats.

Een type Usain Bolt is dat wel. Net als Michael Phelps.
Als dat de definitie is kunnen we 90% van de namen hier schrappen 😀.

Dus mss moeten we eerst effe de definitie van GOAT scherp stellen.
 
Als dat de definitie is kunnen we 90% van de namen hier schrappen 😀.

Dus mss moeten we eerst effe de definitie van GOAT scherp stellen.
Nja tuurlijk... Greatest of All Time, de definitie zit in de naam
Ik vind Nino Shurter er nog veel meer aanspraak op maken dan Greg Minaar. En ook hij staat waarschijnlijk nog een trapje onder Phelps en Bolt
 
Je moet toch id

Hangt daar dan een schimmig sfeertje rond? Ik volg het niet echt, dus misschien heb ik dat allemaal gemist, maar als je ziet hoeveel kampioenen & wereldrecordhouderes voor hem zijn geweest, dan zijn die ongeveer allemaal in opspraak gekomen en (al dan niet) tegen de lamp gelopen?
Dat heb je toch bij Bolt niet echt? Tenzij ik dat allemaal gemist heb :p

Bolt is inderdaad niet tegen de lamp gelopen. In Jamaica is er dan ook amper anti dopingbeleid (edit: er is bv bij Bolt geen enkele dopingcontrole gebeurd in de aanloop naar OS in Londen), en ik vermoed dat de sponsorbelangen van Nike ook wel geholpen hebben.

Feit is dat die 100m sprint rot is tot op het bot. Neem de vijftig snelste tijden ooit gelopen. Schrap die van de ooit geschorste lopers, de overige 15 tijden zijn allemaal op naam van Bolt.

Zijn snelste tijd van 9.58 benadert het theoretisch plafond van 9.48. en is nog altijd verre van geëvenaard. Ik heb zelfs eens een artikel gelezen dat aangaf dat ingegeven door het grote aantal dopinggevallen, zelfs sub 10s tijden bijna "verdacht" worden, ook al is het fysiologisch zeker mogelijk.

Er is iig echt niemand binnen de atletiek die gelooft dat hij zuiver liep. Ik wil gewoon weten hoeveel en wat er gebruikt is, want nu wordt hem een GOAT status aangemeten, terwijl hij mss "gewoon" een hele grote zou zijn geweest zonder dope.

On topic: de GOAT der GOATS is tevens ook de grootste olympiër: Phelps. Totale dominantie op een lange periode, en dat in een sport waar er zo ontzettend voor wordt gevraagd van een atleet. Altijd maar weer dat water in vroeg in de ochtend, baantjes trekken. Buitensporters kunnen tenminste nog genieten van het schone weet :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik twijfel daar niet over hoor, voor mij is Federer momenteel ook nog steeds de GOAT van het tennis.
Maar je kan toch moeilijk zeggen dat hij mijlenver voorstaat op de nummer 2 en 3 (Nadal, Djokovic)?
Terwijl pakweg Merckx toch wél mijlenver voorstaat op de nummer 2 (wie is dat zelfs... Armstrong? Coppi?)
Bwa ja die ps was lichtjes om te lachen ze, ik ben ne redelijke Federer fanboy ;) . Maar in het tennis denk ik dat je idd kan stellen dat de drie strafste ooit (mannen) alledrie gelijktijdig (min of meer) gespeeld hebben, wat ook uitzonderlijk is natuurlijk :) .

Edit: Voor Bolt heb ik het ooit al is gezegd waarschijnlijk maar die maakte in de jeugd ook met enige regelmaat iedereen belachelijk (en het was dan één van de meest luie qua training toen ook) dus ik geloof nog dat dit gewoon een onwaarschijnlijk natuurtalent was/is dat gemaakt was/is om snel te lopen. Al heeft de discipline zijn geschiedenis niet mee.

Bolt op een jeugdwk bv, ik vind de gelijkenissen met zijn wedstrijden bij de profs treffend:
 
Laatst bewerkt:
Ole Einar Bjoerndalen woud like to have a word with you :p
 
Laatst bewerkt:
Ole Einar Bjoerndalen woud like to have a word with you :p

Martin heeft quasi evenveel overwinningen gehaald, in de helft van de tijd. Martin heeft op 10 jaar minder wel 1x meer de biathlon kampioenschap gewonnen.
Martin heeft 7x op rij dat kampioenschap gewonnen. Tijdens die jaren was het effectief gewoon zo dat iedereen aan de start kwam en er al vanuit gegaan werd dat ze maximum 2e konden worden.

Bjoerndalen heeft veel gewonnen, maar heeft ook 20 jaar lang meegedaan en heeft zijn sport echt niet zo gedomineerd als Martin. Er zaten altijd wel jaren tussen de kampioenschappen waar anderen weer wonnen.

Johannes Thingnes Bo zou nog naast of over Martin kunnen springen, hij is nog heel jong en zit ook al aan 51 overwinningen. Maar de motivatie is nu al een beetje zoek, dus die gaat niet nog 4 jaar lang doordoen, al hoop ik van wel. Geweldige kerel :)
 
Mja terecht punt over die dominantie (alhoewel de laatste jaren voor zijn pensioen Boe idd bijna even vaak als winnaar uit de bus kwam). Iedereen geloofde dat ze max tweede konden worden gedurende zeven jaar lijkt me ook sterk overdreven het eerste en laatste seizoen van die zeven bv was het verschil qua punten met respectievelijk Svendsen en Boe klein. Wat niet wegneemt dat die enkele jaren gehad heeft waarin de dominantie zeer stevig was ja.

Maar het is wel weer een mooi voorbeeld van hoe moeilijk het is. Bjoerndalen heeft meer medailles op OS en WK's ook gouden maar deed er langer over en had uiteraard het voordeel dat teammedailles met Noorwegen maar voor het grijpen liggen bij wijze van spreken ook meer overwinningen in zijn totaal is daar mee aan te danken. Toch zou ik persoonlijk denken dat Bjoerndalen binnen twintig jaar nog bekender is dan Fourcade en als je het gehele palmares bekijkt vind ik Bjoerndalen straffer persoonlijk of iig straf genoeg waarschijnlijk om Fourcade niet the goat over sporten heen te noemen.

Den thread starter is hier weer aan iets begonnen ze woensdagmiddag mijn gat :D
 
Bolt is inderdaad niet tegen de lamp gelopen. In Jamaica is er dan ook amper anti dopingbeleid (edit: er is bv bij Bolt geen enkele dopingcontrole gebeurd in de aanloop naar OS in Londen), en ik vermoed dat de sponsorbelangen van Nike ook wel geholpen hebben.

Feit is dat die 100m sprint rot is tot op het bot. Neem de vijftig snelste tijden ooit gelopen. Schrap die van de ooit geschorste lopers, de overige 15 tijden zijn allemaal op naam van Bolt.

Zijn snelste tijd van 9.58 benadert het theoretisch plafond van 9.48. en is nog altijd verre van geëvenaard. Ik heb zelfs eens een artikel gelezen dat aangaf dat ingegeven door het grote aantal dopinggevallen, zelfs sub 10s tijden bijna "verdacht" worden, ook al is het fysiologisch zeker mogelijk.

Er is iig echt niemand binnen de atletiek die gelooft dat hij zuiver liep. Ik wil gewoon weten hoeveel en wat er gebruikt is, want nu wordt hem een GOAT status aangemeten, terwijl hij mss "gewoon" een hele grote zou zijn geweest zonder dope.

On topic: de GOAT der GOATS is tevens ook de grootste olympiër: Phelps. Totale dominantie op een lange periode, en dat in een sport waar er zo ontzettend voor wordt gevraagd van een atleet. Altijd maar weer dat water in vroeg in de ochtend, baantjes trekken. Buitensporters kunnen tenminste nog genieten van het schone weet :p
Bolt is bij Puma, niet bij Nike ;)

GOAT voor mij is Michael Jordan en Christiano Ronaldo
 
Mja terecht punt over die dominantie (alhoewel de laatste jaren voor zijn pensioen Boe idd bijna even vaak als winnaar uit de bus kwam). Iedereen geloofde dat ze max tweede konden worden gedurende zeven jaar lijkt me ook sterk overdreven het eerste en laatste seizoen van die zeven bv was het verschil qua punten met respectievelijk Svendsen en Boe klein. Wat niet wegneemt dat die enkele jaren gehad heeft waarin de dominantie zeer stevig was ja.

Maar het is wel weer een mooi voorbeeld van hoe moeilijk het is. Bjoerndalen heeft meer medailles op OS en WK's ook gouden maar deed er langer over en had uiteraard het voordeel dat teammedailles met Noorwegen maar voor het grijpen liggen bij wijze van spreken ook meer overwinningen in zijn totaal is daar mee aan te danken. Toch zou ik persoonlijk denken dat Bjoerndalen binnen twintig jaar nog bekender is dan Fourcade en als je het gehele palmares bekijkt vind ik Bjoerndalen straffer persoonlijk of iig straf genoeg waarschijnlijk om Fourcade niet the goat over sporten heen te noemen.

Den thread starter is hier weer aan iets begonnen ze woensdagmiddag mijn gat :D

Ik denk dat Bjoerndalen te lang heeft doorgeskied nadat hij reeds over zijn top was, en dat doet de perceptie over zijn prestaties wat afzwakken. Uiteindelijk heeft hij in zijn laatste 9 jaar quasi niks gedaan, eindigde amper meer in de top-10 van de eindrangschikking. Heeft eigenlijk enkel op het WK in eigen land (op 42-jarige leeftijd, dat wel) nog een heropflakkering gekend, maar los daarvan spreken we bijna over een decennium aan biathlon met een handvol overwinningen.
Laat Bjorndalen stoppen in 2009, en ik zou meer geneigd zijn om hem als eerste te zetten.
 
En dat is dan ook wel een reflectie die je moet maken, Stel, een sporter met exact dezelfde extreem dominante prestaties van zijn 18e tot zijn 33e.

In parallel universum A stopt hij op dat ogenblik.
In parallel universum B gaat hij door maar wordt hij vanaf dat ogenblik veel minder of zelfs niet meer dominant.

In universum A is hij GOAT, in universum B not so much?
Nochtans heeft die persoon 15 jaar lang exact dezelfde prestaties neergezet?
 
Bolt is inderdaad niet tegen de lamp gelopen. In Jamaica is er dan ook amper anti dopingbeleid (edit: er is bv bij Bolt geen enkele dopingcontrole gebeurd in de aanloop naar OS in Londen), en ik vermoed dat de sponsorbelangen van Nike ook wel geholpen hebben.

Feit is dat die 100m sprint rot is tot op het bot. Neem de vijftig snelste tijden ooit gelopen. Schrap die van de ooit geschorste lopers, de overige 15 tijden zijn allemaal op naam van Bolt.

Zijn snelste tijd van 9.58 benadert het theoretisch plafond van 9.48. en is nog altijd verre van geëvenaard. Ik heb zelfs eens een artikel gelezen dat aangaf dat ingegeven door het grote aantal dopinggevallen, zelfs sub 10s tijden bijna "verdacht" worden, ook al is het fysiologisch zeker mogelijk.

Er is iig echt niemand binnen de atletiek die gelooft dat hij zuiver liep. Ik wil gewoon weten hoeveel en wat er gebruikt is, want nu wordt hem een GOAT status aangemeten, terwijl hij mss "gewoon" een hele grote zou zijn geweest zonder dope.

On topic: de GOAT der GOATS is tevens ook de grootste olympiër: Phelps. Totale dominantie op een lange periode, en dat in een sport waar er zo ontzettend voor wordt gevraagd van een atleet. Altijd maar weer dat water in vroeg in de ochtend, baantjes trekken. Buitensporters kunnen tenminste nog genieten van het schone weet :p
the-fastest-100m-times-ever-with-names-of-people-caught-doping-crossed-out.png


deze heeft lange tijd de ronde gedaan :D
 
Terug
Bovenaan