Bordspelreview: Disney Villainous: Despicable Plots

Zowel bordspelliefhebbers als Disney-fans zullen ondertussen al gehoord hebben van of gespeeld hebben met het Disney Villainous bordspel. De vaste bezoekers van BeyondGaming zullen onze reviews ook al opgemerkt hebben. Uiteraard kon ook de vijfde uitbreiding niet genegeerd worden en kregen we de kans om deze ook uit te testen. Net zoals alle voorgaande uitbreidingen kan deze op zichzelf gespeeld worden, maar kan ook toegevoegd worden aan het basisspel of de andere uitbreidingen. Het is altijd een uitdaging om een goede balans te vinden met nieuwe schurken, dus ook hier heb ik kritisch op beoordeeld.

Disney Villainous: Despicable Plots brengt drie nieuwe slechteriken in het universum. De bekendste - of toch zijn silhouette - is ook zichtbaar op de voorkant van de doos. Uiteraard hebben we het hier over Gaston, uit het sprookje van Belle en het Beest, en met een toch wel iconisch themaliedje. Dame Tremaine uit Assepoester en De Gehoornde Koning uit Taran en de Toverketel vervoegen het rijtje. De schoonmoeder van Assepoester zal iedereen wel kennen, maar de Koning uit Taran en de Toverketel zal vast minder bekend klinken. Die laatste dateert al van 1985, en is mogelijk de engste animatiefilm van Disney die ooit gemaakt is. De film werd zelfs een tijdje uit roulatie gehaald en heeft hierdoor een soort cultstatus gekregen.

DisneyVillainousDespicablePlots-1.jpg

Eigen doelen eerst​

Elke schurk heeft zijn eigen doel om te bereiken, waarmee hij of zij het spel ogenblikkelijk wint. Een balans zoeken tussen het saboteren van je tegenstanders en tegelijk jouw eigen missie volbrengen is een grote uitdaging. Zo moet de Gehoornde Koning vier toverketels bemachtigen, Lady Tremaine tracht één van haar dochters te laten trouwen met de prins - dus zeker niet Assepoester - en Gaston moet verschillende obstakels overwinnen. Wie daar het eerst in slaagt is de grootste schurk van allemaal!

Als de schurken jou aanspreken is deze zeker een aanrader


De regels blijven hetzelfde als het basisspel, maar ik zal deze kort nog eens herhalen. Elke schurk heeft een eigen speelbord met verschillende locaties, waarop telkens een symbool staat om aan te geven welke actie je kan uitvoeren. Kaarten spelen of afleggen, extra kracht verkrijgen of jouw pion verplaatsen zijn al enkele voorbeelden. Bij de start van een ronde trek je vier kaarten uit je eigen Schurk-stapel. Deze is uniek voor elk personage en bevat specifieke kaarten die passen bij hun speelstijl en het behalen van het ultieme doel. Alle onderdelen zijn terug van een hoge kwaliteit, net als alle artwork.


Moge de beste schurk winnen​

Ik heb deze uitbreiding vooral op zichzelf getest, met grotendeels één tegen één partijen. Thematisch zijn ze allemaal terug zeer goed uitgewerkt, met veel referenties naar hun eigen sprookje of verhaal. Persoonlijk vond ik de Gehoornde Koning het leukste spelen, met Gaston op de tweede plaats en Lady Tremaine net op de derde plaats. De partijen tussen Gaston en de Koning waren steeds het spannendst, maar Lady Tremaine stond ook zeker haar mannetje als gemene stiefmoeder. Op vlak van balans en uitwerkingen zijn deze drie gemeneriken zeker een goede toevoeging aan het basisspel, maar het zijn niet de meest bekende schurken. Volgens mij zijn er dan nét iets betere uitbreidingen uitgebracht, maar liefhebbers van Belle en het Beest of Assepoester komen wel aan hun trekken.

Om wat meer in detail te treden: Gaston was vrij rechtlijnig om te spelen en het is niet duidelijk wat de obstakels écht zijn. Er is op thematisch vlak toch veel meer mogelijk. Laat hem bijvoorbeeld de kwade bende leiden die het Beest kwam vermoorden. Dat is een gemiste kans, want nu tracht je wat algemene obstakels te verwijderen, die simpelweg teruggeplaatst worden door het Fate deck. Lady Tremaine daarentegen is thematisch meer uitgewerkt en speelt complexer. De balzaal vrijspelen, een ontmoeting met de prins regelen voor één van je dochters, de juiste kleren uitkiezen en een huwelijk regelen kloppen volledig met haar verhaal en wat je zou verwachten. Die vervelende Assepoester komt ook regelmatig wat roet in het eten gooien. De Gehoornde Koning was mij niet bekend, maar na wat opzoekwerk kan ik meegeven dat het thema ook goed gerespecteerd werd. Wat complexiteit betreft is die te plaatsen tussen de twee andere schurken en is er een goede mix tussen vooruitgang en tegenwerkingen.

Conclusie

Alleenstaand is deze uitbreiding een zeer goede mix om te proeven van Disney Villainous. Ikzelf speel graag complexere spellen en twee van de drie schurken konden mij dus zeker smaken. Wie liever rechtlijnige en eenvoudigere beslissingen neemt kan met Gaston aan de slag, al moet het thema wat mij betreft toch beter. De obstakels hebben geen echte betekenis en met het verhaal van Belle en het Beest is toch veel meer mogelijk. Het spel zelf zit goed in elkaar, zoals de eerdere reviews van het basisspel en de andere uitbreidingen al aangeven. Persoonlijk vind ik deze uitbreiding net een tikkeltje minder dan de andere, waardoor de score wat minder wordt, maar het krijgt van mij nog steeds een welverdiende zeven. Als de schurken jou nauwer aan het hart liggen zou ik zeker niet twijfelen om deze eerst te kopen.

Pro

  • Goede mix in complexiteit van de schurken
  • Te combineren met basisspel en andere uitbreidingen
  • Kwalitatief

Con

  • Gaston niet thematisch genoeg
  • Gehoornde Koning is minder bekend
7

Over

Uitgever

  1. Ravensburger

Designer

Michael Mulvihill

Aantal spelers

2-3

Tijdsduur

40-60 minuten
 
  • Leuk
Waarderingen: Tova
Terug
Bovenaan