Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Zomer te Ter-Muren - Louis Paul Boon

Eindelijk, ik heb nog eens een boek kunnen uitlezen. Drukke weken en lange werkdagen, maar in het weekend probeer ik nog een inhaalbeweging te doen zodat ik niet op een gemiddelde van 10 pagina's per dag blijf steken.

Deze roman volgt naadloos op De Kapellekensbaan en al mijn favoriete personages van weleer lopen weer te pas en te onpas de salon van Louis binnen om hun commentaar op het verhaal te leveren. Ik weet nog steeds niet wat het adjectief "kantiek" in "de kantieke schoolmeester" wil zeggen, en ik wil het eigenlijk ook niet weten. Net zoals ik vroeger niet wist wat de afgevaardigde van de minister in Samson en Gert deed: ik wist enkel dat het een moeilijke mens was, en dat was voldoende.

Dit tweeluik heeft mij wel zin doen krijgen om ook de andere boeken van Boon in huis te halen. Fantastische schrijver, ongemeen grappig en nog steeds maatschappelijk erg relevant.
 
The Stand (complete & uncut) - Stephen King
Een echt Amerikaanse epic.
King is zo goed in het beschrijven van de gewone mens, zijn gedachten, moralen en dromen.
The Stand lokt je in een verhaal over de apocalypse, grijpt je in een verhaal over de samenleving en laat je niet meer los in een verhaal over goed vs kwaad.

Is alles goed aan The Stand? Nee. Maar er zijn geen redenen om het niet te lezen.
Het eerste deel ben ik door gevlogen, het kennis maken met onze protagonisten en antagonisten. Zoveel verschillende karakters, zoveel verschillende verhalen en toch werd het nooit verwarrend.
Het tweede deel vertraagde, net zoals het leven voor onze karakters ook vertraagd op dat moment, maar ik zou het nooit saai of slecht durven noemen.
Het derde deel heb ik in 1 keer uitgelezen. Dit is waar het allemaal toe ging en waar je een heel boek lang met zowel verlangen als afgrijzen naar uit keek.

Ik snap niet helemaal waarom mensen zeggen dat er zoveel gelijkenissen opgaan tussen dit en LoTR. Behalve in deel 3 zie ik er niet bijster veel gelijkenissen tussen eerlijk gezegd.
Toen ik het begon te lezen had ik ook constant het gevoel dat ik bepaalde karakters en scenes herinnerde uit een comic book. Blijkbaar heb ik vroeger ooit een graphic novel van The Stand gelezen (ging enkel over een bepaald karakter in deel 1). Eens zien of ik die terug kan vinden.


Nu de nieuwe Sanderson lezen!
 
The Stand (complete & uncut) - Stephen King
Een echt Amerikaanse epic.
King is zo goed in het beschrijven van de gewone mens, zijn gedachten, moralen en dromen.
The Stand lokt je in een verhaal over de apocalypse, grijpt je in een verhaal over de samenleving en laat je niet meer los in een verhaal over goed vs kwaad.

Is alles goed aan The Stand? Nee. Maar er zijn geen redenen om het niet te lezen.
Het eerste deel ben ik door gevlogen, het kennis maken met onze protagonisten en antagonisten. Zoveel verschillende karakters, zoveel verschillende verhalen en toch werd het nooit verwarrend.
Het tweede deel vertraagde, net zoals het leven voor onze karakters ook vertraagd op dat moment, maar ik zou het nooit saai of slecht durven noemen.
Het derde deel heb ik in 1 keer uitgelezen. Dit is waar het allemaal toe ging en waar je een heel boek lang met zowel verlangen als afgrijzen naar uit keek.

Ik snap niet helemaal waarom mensen zeggen dat er zoveel gelijkenissen opgaan tussen dit en LoTR. Behalve in deel 3 zie ik er niet bijster veel gelijkenissen tussen eerlijk gezegd.
Toen ik het begon te lezen had ik ook constant het gevoel dat ik bepaalde karakters en scenes herinnerde uit een comic book. Blijkbaar heb ik vroeger ooit een graphic novel van The Stand gelezen (ging enkel over een bepaald karakter in deel 1). Eens zien of ik die terug kan vinden.


Nu de nieuwe Sanderson lezen!
Ik vond die geweldig, maar het meest interessante vond ik deel 1 en alles wat met de teloorgang van beschaving en het heropstarten ervan te maken heeft. Dat soort (post)apocalyptische fictie vind ik geweldig. King leest enorm vlot, hij is dan geen literaire Grootmeester maar hij is wel een rasechte verhalenverteller die héél beklijvend kan schrijven.

De hernieuwde serie zou helaas op niet veel trekken en de oorpspronkelijke serie van de jaren '90 vind ik hopeloos verouderd. Wel jammer, want sommige King-adaptaties zijn best wel oké tot zelfs uitstekend.
 
Ik vond die geweldig, maar het meest interessante vond ik deel 1 en alles wat met de teloorgang van beschaving en het heropstarten ervan te maken heeft. Dat soort (post)apocalyptische fictie vind ik geweldig. King leest enorm vlot, hij is dan geen literaire Grootmeester maar hij is wel een rasechte verhalenverteller die héél beklijvend kan schrijven.

De hernieuwde serie zou helaas op niet veel trekken en de oorpspronkelijke serie van de jaren '90 vind ik hopeloos verouderd. Wel jammer, want sommige King-adaptaties zijn best wel oké tot zelfs uitstekend.
Bijna aan bladzijde 800. Amber Heard als Nadine Cross vind ik wel straffe casting voor die reeks :unsure: .
 
Ik vond die geweldig, maar het meest interessante vond ik deel 1 en alles wat met de teloorgang van beschaving en het heropstarten ervan te maken heeft. Dat soort (post)apocalyptische fictie vind ik geweldig. King leest enorm vlot, hij is dan geen literaire Grootmeester maar hij is wel een rasechte verhalenverteller die héél beklijvend kan schrijven.

De hernieuwde serie zou helaas op niet veel trekken en de oorpspronkelijke serie van de jaren '90 vind ik hopeloos verouderd. Wel jammer, want sommige King-adaptaties zijn best wel oké tot zelfs uitstekend.

Ah is die serie al te bekijken?
 
Ik snap niet helemaal waarom mensen zeggen dat er zoveel gelijkenissen opgaan tussen dit en LoTR. Behalve in deel 3 zie ik er niet bijster veel gelijkenissen tussen eerlijk gezegd.
Het is al een paar jaar geleden dat ik hem gelezen heb dus het zit ver. Maar wat ik er mij nog van herinner:
Het groepje dat richting Las Vegas trekt om Flagg uit te schakelen = the Fellowship
Moeder Abigail = Gandalf
Op een bepaald moment moeten die door een donkere autotunnel waar wat wezens in zitten dacht ik = Frodo & Sam bij Shelob
Randall flagg die zich in een wolkenkrabber in Las Vegas steekt = Sauron op zijn Dark Tower
En dan die kerel met zijn vuurobsessie die op het einde een atoombom doet ontploffen = Gollum
 
Het is al een paar jaar geleden dat ik hem gelezen heb dus het zit ver. Maar wat ik er mij nog van herinner:
Het groepje dat richting Las Vegas trekt om Flagg uit te schakelen = the Fellowship
Moeder Abigail = Gandalf
Op een bepaald moment moeten die door een donkere autotunnel waar wat wezens in zitten dacht ik = Frodo & Sam bij Shelob
Randall flagg die zich in een wolkenkrabber in Las Vegas steekt = Sauron op zijn Dark Tower
En dan die kerel met zijn vuurobsessie die op het einde een atoombom doet ontploffen = Gollum
Mja ik snap de linken wel, maar zijn eigenlijk toch vooral uit het 3e en laatste deel en vind ze ook maar zo/zo.
Doet me denken aan de quote van Pratchett over Tolkien:

“J.R.R. Tolkien has become a sort of mountain, appearing in all subsequent fantasy in the way that Mt. Fuji appears so often in Japanese prints. Sometimes it’s big and up close. Sometimes it’s a shape on the horizon. Sometimes it’s not there at all, which means that the artist either has made a deliberate decision against the mountain, which is interesting in itself, or is in fact standing on Mt. Fuji.”


― Terry Pratchett
Lijkt me dus eerder links als in -> typische fantasy tropes die ontstaan zijn door Tolkien die in The Stand terugkomen dan opzettelijke links van King naar LoTR.
Nu maakt op zich ook niet uit, het stoort in ieder geval niet :D.
 
Heeft iemand hier reeds de Shadows of the Apt serie gelezen van Adrian Tchaikovsky?
Een aantal daarvan al gelezen. Ik heb me daar wel mee geamuseerd, zeker omdat het toch eens een volledig andere manier van fantasy rassen zijn. Wel nooit de volledige reeks kunnen vinden maar heb er een stuk of vier van gelezen.
 
Een aantal daarvan al gelezen. Ik heb me daar wel mee geamuseerd, zeker omdat het toch eens een volledig andere manier van fantasy rassen zijn. Wel nooit de volledige reeks kunnen vinden maar heb er een stuk of vier van gelezen.
Merci, eens het eerste boek lezen. Teleurstelling van Locklands, laatste deel van de Foundryside trilogie, even doorspoelen :frown:
 
Steven Erikson - House of Chains (Malazan Book of the Fallen #4)

Heerlijke Malazan-epicness. Alhoewel, de hoeveelheid epic sh!t was toch een serieus pak minder dan de vorige 2 boeken. Tot 85-90% was het nog altijd aan het opbouwen eigenlijk. Maar goed, de eerste 20-25% was wel gewoon epic met Karsa Orlong. Ik weet dat velen geen fan zijn, het is echt een love him or hate him figuur, maar ik ben ongelooflijke fan. En dat samen met Trull Sengar die hier ook geintroduceerd wordt, wat mij betreft de twee beste personages uit de hele serie.

Steven Erikson - The Healthy Dead (Tales of Bauchelain and Korbal Broach #2)

Nummer 2 op vlak van publicatie, nummer 4 op vlak van chronologische orde in de verhalenbundels. De vorige waren toch vrij ondermaats, deze was wat luchtiger met vooral Bauchelain en Reese in de spotlights wat mijn interesse te goed kwam. Verhaal op zich stelt uiteindelijk wel niet veel voor.
Mijn conclusie na 4 verhalen is dat ze eigenlijk gewoon niets bijbrengen aan de Malazan wereld.
 
The Lost Metal - Brandon Sanderson (Mistborn era 2, Wax & Wayne boek 4)
Bijna meteen nadat hij uit kwam gekocht. Ik ben een grote fan van Sanderson en hoewel het een aanpassing was na een epos als The Stand van King net hiervoor gelezen te hebben, heb ik toch weer genoten.
Ja, Sanderson zijn schrijfstijl is niet het meest erudiet of poetisch maar hij is verdomme goed in een vlot, meeslepend verhaal neer te schrijven.

Ga proberen zo spoiler free als mogelijk te schrijven, opgedeeld tussen Lost Metal specifieke spoilers en gewone Cosmere spoilers.

The Lost Metal dan, terug in de Steampunk wereld van Scadrial.
Ik had na de events in boek 3 verwacht dat dit boek meer aandacht zou geven aan het ontdekte continent en het Malwish volk aldaar wonende, maar dat was dus niet het geval. De kracht van de Wax & Wayne boeken blijft toch in het typische duo detective verhaal, met wat sprankels van "save the world hero" syndroom. Onze twee hoofdpersonages krijgen ook een fitting end, alhoewel ik moet zeggen dat 1 ding niet zo aankwam als het had gemoeten... Maar dat is een boek spoiler ;) .

Een toevoeging in dit boek is een grotere rol voor de Ghostbloods, de organisatie die we ook in Stormlight Archive tegenkomen onder leiding van onze oorspronkelijke held Kelsier. Het werkt niet altijd even goed heb ik het gevoel. De Ghostbloods gebruiken de krachten die ze van hun eigen planeet gekregen hebben maar er wordt toch iets te weinig informatie gegeven in het boek zelf hierover.
Het einde van Wayne dan, het is fitting maar ik vond dat het karakter Wayne, de manier dat hij geschreven is en zijn "verhaal" ervoor zorgen dat de klap eigenlijk niet zo groot was en ook niet zoveel emotie bij me teweegbracht als ik had verwacht.

Dit is het eerste boek (dat deel van een serie is in de cosmere, dus niet de kortverhalen) waarvan ik echt het gevoel hebt dat je heel wat andere
Sanderson boeken moet hebben gelezen om echt volledig mee te zijn. Het is wel een goede afsluiter voor deze "era" van Mistborn en de hints die in dit boek gegeven worden doen me hard uitkijken naar de volgende Mistborn trilogy.
 
The Dead Zone - Stephen King
Gaat met momenten als een trein en het concept is leuk.
Wel geen fan van de manier waarop King het laatste deel / einde aanpakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
V.E. Schwab - Shades of magic-trilogie

Ik had al eerder van dezelfde auteur The Invisible Life of Addie LaRue en Gallant gelezen. Addie LaRue kwam wat traag op gang, maar vond ik uiteindelijk wel een heel aangenaam boek om te lezen. Bij Gallant vond ik het idee (een soort schaduwwereld) op zich wel interessant, maar de uitwerking stelde me uiteindelijk wat teleur. De Shades of magic-trilogie heb ik met plezier gelezen. Leuke personages, vlot geschreven... er zijn een paar kleine minpunten, maar over het algemeen heel leuke boeken om te lezen.
 
V.E. Schwab - Shades of magic-trilogie

Ik had al eerder van dezelfde auteur The Invisible Life of Addie LaRue en Gallant gelezen. Addie LaRue kwam wat traag op gang, maar vond ik uiteindelijk wel een heel aangenaam boek om te lezen. Bij Gallant vond ik het idee (een soort schaduwwereld) op zich wel interessant, maar de uitwerking stelde me uiteindelijk wat teleur. De Shades of magic-trilogie heb ik met plezier gelezen. Leuke personages, vlot geschreven... er zijn een paar kleine minpunten, maar over het algemeen heel leuke boeken om te lezen.
Net begonnen in Addie en ik vind het voorlopig heel sterk en mooi geschreven, benieuwd om meer te lezen van haar!
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
The Grapes of Wrath - John Steinbeck

In de jaren 1930 trokken duizenden boeren omwille van de dustbowl uit Oklahoma weg naar California, in de hoop daar tewerkgesteld te kunnen worden in de fruitpluk. Ze worden er echter als derderangsburgers en moderne slaven behandeld.

Ik kan weinig boeken bedenken die met de huidige klimaatrampen bijna 100 jaar later nog even actueel zijn als deze roman, die zichzelf dus met recht en reden een klassieker mag noemen. Het is niet een en al kommer en kwel; Steinbeck belicht op voldoende momenten ook de empathie en veerkracht van de getroffen families, en vooral het einde zal nog lang bij mij blijven nazinderen.
 
The Grapes of Wrath - John Steinbeck

In de jaren 1930 trokken duizenden boeren omwille van de dustbowl uit Oklahoma weg naar California, in de hoop daar tewerkgesteld te kunnen worden in de fruitpluk. Ze worden er echter als derderangsburgers en moderne slaven behandeld.

Ik kan weinig boeken bedenken die met de huidige klimaatrampen bijna 100 jaar later nog even actueel zijn als deze roman, die zichzelf dus met recht en reden een klassieker mag noemen. Het is niet een en al kommer en kwel; Steinbeck belicht op voldoende momenten ook de empathie en veerkracht van de getroffen families, en vooral het einde zal nog lang bij mij blijven nazinderen.
Toch zeker 10 jaar geleden dat ik dat boek nog heb gelezen, maar ik vond hem wel indrukwekkend. East of Eden vond ik echter nog een pak memorabeler. Fenomenaal goed boek.

En toch vind ik Thomas Wolfe nog een grotere literaire meneer dan Steinbeck. Look Homeward, Angel en Of Time and the River bliezen me compleet omver.
 
The Long Walk - Richard Bachmann (Stephen King)
Kort maar krachtig.
Een interessant concept, goed uitgewerkt.
Een pageturner tot en met, rooten voor de karakters en dan is het gedaan en het iet wat open einde laat je met een gevoel van tevredenheid maar ook machtenloosheid achter.
Top.
 
Toch zeker 10 jaar geleden dat ik dat boek nog heb gelezen, maar ik vond hem wel indrukwekkend. East of Eden vond ik echter nog een pak memorabeler. Fenomenaal goed boek.

En toch vind ik Thomas Wolfe nog een grotere literaire meneer dan Steinbeck. Look Homeward, Angel en Of Time and the River bliezen me compleet omver.
Steinbeck is niet de beste stilist, dus ik kan wel een aantal Amerikaanse auteurs opnoemen die op dat vlak mijn voorkeur wegdragen. :p Net als een Mark Twain is hij wel erg goed in het weergeven van plaatselijke dialecten (waar hij voor mij net als Twain soms wel iets te ver in gaat, met het risico dat het dan eerder ridiculiserend overkomt dan een stukje couleur locale toe te voegen).
 
Terug
Bovenaan