Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,6%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,6%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,1%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 3 1,5%

  • Totaal aantal stemmers
    199
Begonnen met de onvermijdelijke vijftiende lezing van De Broers Karamazov en ik vertoef weer helemaal in dat wonderlijke universum. Vandaag in de prachtige Boekhandel Dominicanen in Maastricht geweest en daar nog twee pareltjes op de kop getikt: een nieuwe Mishima-vertaling Beautiful Star (maar waar blijft Kyoko's House????) en De reparatie van de wereld van Slobodan Šnajder.
 
Vandaag in de prachtige Boekhandel Dominicanen in Maastricht geweest

Inderdaad zo'n mooie boekhandel. Toen ik er langst ben gegaan vent ik niet lang gebleven omdat het zo verschrikkelijk druk was. Ik vond zelf Shakespeare and Company in Parijs niet zo druk (op openingsuur).
 
Inderdaad zo'n mooie boekhandel. Toen ik er langst ben gegaan vent ik niet lang gebleven omdat het zo verschrikkelijk druk was. Ik vond zelf Shakespeare and Company in Parijs niet zo druk (op openingsuur).
Het was er vandaag verschrikkelijk druk. Verlof in België en Duitsland, dus stampvolle winkelstraten. Maar blijft een prachtige zaak!
 
Begonnen met de onvermijdelijke vijftiende lezing van De Broers Karamazov en ik vertoef weer helemaal in dat wonderlijke universum. Vandaag in de prachtige Boekhandel Dominicanen in Maastricht geweest en daar nog twee pareltjes op de kop getikt: een nieuwe Mishima-vertaling Beautiful Star (maar waar blijft Kyoko's House????) en De reparatie van de wereld van Slobodan Šnajder.

Ik ken denk ik niemand die ooit 15 keer hetzelfde boek heeft gelezen. (misschien een of andere priester - de bijbel :unsure:)
2 keer OK, zelfs 3 keer (bv. ikzelf met de Dark Tower reeks van King, of als ik het me goed herinner ook de Harry Potter reeks vroeger meermaals gelezen), 4, 5 heel misschien. Maar 15? :crazy:

Kent ge Karamazov nog niet vanbuiten ondertussen? :p
 
Ik ken denk ik niemand die ooit 15 keer hetzelfde boek heeft gelezen. (misschien een of andere priester - de bijbel :unsure:)
2 keer OK, zelfs 3 keer (bv. ikzelf met de Dark Tower reeks van King, of als ik het me goed herinner ook de Harry Potter reeks vroeger meermaals gelezen), 4, 5 heel misschien. Maar 15? :crazy:

Kent ge Karamazov nog niet vanbuiten ondertussen? :p
Ik ben vrij snel met een herlezing begonnen en dacht "ach, waarom maak ik daar geen jaarlijkse traditie van?" en zo is de trein vertrokken. Ik ken het boek zeker niet vanbuiten en iedere keer ontdek ik er nieuwe details in. Geen grote plotmechanismes natuurlijk, maar kleine dingetjes die me plots opvallen. Vorig jaar heb ik wel het hagiografische gedeelte van starets Zosima diagonaal gelezen, maar de rest is een easy grind dat me ongeveer drie weken "kost" om erdoor te geraken. Soms zelfs één keer wanneer ik helemaal in een leesroes ben.

Ik denk er soms aan om de wekker expres om 5 uur te zetten zodat ik 's ochtends gewoon eens kan doorlezen. Vanaf mijn dochter wakker is tot ze gaat slapen lukt dat sowieso moeilijk en 's avonds wil mijn vrouw ook wat aandacht.
 
Ik ken denk ik niemand die ooit 15 keer hetzelfde boek heeft gelezen. (misschien een of andere priester - de bijbel :unsure:)
2 keer OK, zelfs 3 keer (bv. ikzelf met de Dark Tower reeks van King, of als ik het me goed herinner ook de Harry Potter reeks vroeger meermaals gelezen), 4, 5 heel misschien. Maar 15? :crazy:

Kent ge Karamazov nog niet vanbuiten ondertussen? :p
Hier zitten toch een aantal mensen die Wheel of Time ook wel 7 keer of meer gelezen hebben.
 
Ik ben vrij snel met een herlezing begonnen en dacht "ach, waarom maak ik daar geen jaarlijkse traditie van?" en zo is de trein vertrokken. Ik ken het boek zeker niet vanbuiten en iedere keer ontdek ik er nieuwe details in. Geen grote plotmechanismes natuurlijk, maar kleine dingetjes die me plots opvallen. Vorig jaar heb ik wel het hagiografische gedeelte van starets Zosima diagonaal gelezen, maar de rest is een easy grind dat me ongeveer drie weken "kost" om erdoor te geraken. Soms zelfs één keer wanneer ik helemaal in een leesroes ben.

Ik denk er soms aan om de wekker expres om 5 uur te zetten zodat ik 's ochtends gewoon eens kan doorlezen. Vanaf mijn dochter wakker is tot ze gaat slapen lukt dat sowieso moeilijk en 's avonds wil mijn vrouw ook wat aandacht.
Mensen in mijn omgeving snappen niet waarom ik om 3:35 elke dag opsta om te poetsen, koken en de hond uit te laten - dat is dus zodat ik na mijn werk wat meer tijd over heb om nog te lezen. En ik heb dan niet eens kinderen!

Een paar jaar geleden was ik gestopt met lezen voor een lange periode omdat ik de fut er niet meer voor kon opbrengen. Maar ik haal er zoveel energie uit nu dat ik het echt niet weer wil gaan missen.
 
Salem's Lot - Stephen King
Wauw, page turner tot en met. King is zo goed in het beschrijven van dorpjes en hun inwoners, het dorp Jerusalem's Lot kwam al lezend tot leven.
Ik merk dat veel dingen die hij hier schrijft terugkomen in IT, op een iets betere manier misschien. Het verhaal is vermakelijk en de spanning zit er zeker in, maar ik vond dat karakters' motivaties en persoonlijkheden soms wel heel snel en schijnbaar willekeurig veranderden. Sommige karakters deden me ook wel wat fronsen omdat ze zo onwaarschijnlijk leken. Nog steeds heel hard van genoten. Gewoon een goede
vampire novel.

One for the Road - Stephen King
Een kortverhaal maar om het met een film analogie te zeggen, eigenlijk meer een post credit scene van Salem's Lot. Kort en vermakelijk, beetje als de kans op een sequel open houden.

Jerusalem's Lot - Stephen King
Dit was dan weer eerder een prequel op Salem's Lot, kan ook perfect apart gelezen worden. Kortverhaal wederom, ook deel van Night Shift kortverhalen bundel van King geloof ik, maar zat in mijn E-Book als deel van Salem's Lot. In 1 keer uitgelezen en was weer genieten, zeker omdat het ook een tie in is van King in het universum van een ander groot Horror schrijver:
HP Lovecraft. Yog-Sothoth, Yog-Sothoth, Yog-Sothoth!

En nu al meteen 80 paginas ver in The Stand :p maar dat zal me nog wel eventjes zoet houden.
 
Salem's Lot - Stephen King
Wauw, page turner tot en met. King is zo goed in het beschrijven van dorpjes en hun inwoners, het dorp Jerusalem's Lot kwam al lezend tot leven.
Ik merk dat veel dingen die hij hier schrijft terugkomen in IT, op een iets betere manier misschien. Het verhaal is vermakelijk en de spanning zit er zeker in, maar ik vond dat karakters' motivaties en persoonlijkheden soms wel heel snel en schijnbaar willekeurig veranderden. Sommige karakters deden me ook wel wat fronsen omdat ze zo onwaarschijnlijk leken. Nog steeds heel hard van genoten. Gewoon een goede
vampire novel.

One for the Road - Stephen King
Een kortverhaal maar om het met een film analogie te zeggen, eigenlijk meer een post credit scene van Salem's Lot. Kort en vermakelijk, beetje als de kans op een sequel open houden.

Jerusalem's Lot - Stephen King
Dit was dan weer eerder een prequel op Salem's Lot, kan ook perfect apart gelezen worden. Kortverhaal wederom, ook deel van Night Shift kortverhalen bundel van King geloof ik, maar zat in mijn E-Book als deel van Salem's Lot. In 1 keer uitgelezen en was weer genieten, zeker omdat het ook een tie in is van King in het universum van een ander groot Horror schrijver:
HP Lovecraft. Yog-Sothoth, Yog-Sothoth, Yog-Sothoth!

En nu al meteen 80 paginas ver in The Stand :p maar dat zal me nog wel eventjes zoet houden.
Funny, ik ben nu 400 bladzijden ver in The Stand en Salems lot ligt hierna klaar
 
IT - Stephen King

Ik was nog redelijk onbezoedeld, want ik had nog geen enkele film of serie over IT gezien. Ik wou eerst het boek lezen, maar de gedachte om me door 1.160 pagina's te worstelen weerhield me ervan. Aangezien ik de laatste tijd continu terug grijp naar boeken, dacht ik toch een keer door te bijten.

Het eerste hoofdstuk grijpt je meteen en zet meteen de toon. Ik vond het boek niet echt lezen als een sneltrein, desondanks zijn de karakters schitterend uitgewerkt en is er bakken sfeer aanwezig. Maar ook genoeg lugubere momenten. Het knappe is toch ook wel hoe de verschillende tijdslijnen gecombineerd worden en het sublieme perspectief op kindertijd en volwassen zijn. Ik vind persoonlijk dat het boek erg veel weg had van Stand By Me, waar de focus ook gewoon op de vriendschap tussen de 4 gasten ligt.

En het zou King niet zijn zonder weer voldoende referenties naar zijn (Dark Tower) universum. :)

Enfin na lang lezen is het boek uit en ik mis Derry nu al. Misschien toch eens tijd om de films te kijken, maar 't zal wel weer nooit zo goed zijn als het boek. - 9/10
 
Was mijn Goodreads aan het opkuisen en merkte dat ik een stuk meer boeken had gelezen dan ik dacht dit jaar...
Ik dacht een stevige 30, beetje zoals afgelopen jaar, maar ik zit al aan 54... :unsure:
Zit dan ook bijna alles van Pratchett, bijna alles van Sanderson en een paar Kings tussen.

Geen wonder dat ik mij recent afvroeg waarom ik zo weinig tijd heb om te gamen en films/series te kijken.
 
Catch-22 - Heller
Gewoonweg geniaal.
In het begin snapte ik er niets van, de atypische structuur gooit je heen en weer. Ook het gebruik van vele (voor mij) niet zo gekende Engelse bijvoeglijke naamwoorden zorgt voor een hindernis. Maar toch blijf je lezen want het is grappig en je voelt dat het goed in elkaar zit. Een scène die in een bepaald hoofdstuk wordt opgezet, vindt zijn clue tientallen (of meer) paginas later. Nog nooit heb ik op die manier genoten van een boek.
De tweede helft wordt wat minder satire, maar alle eindjes worden vakkundig neergeschreven.
Dit boek had een streepje voor omdat WOII op zich al een interesse is, maar op vlak van literatuur betekent het zoveel meer dan een "Oorlogsroman".
Dikke aanrader en komt op mijn lijst om te antwoorden als mensen vragen naar m'n favoriete boeken.
 
Catch-22 - Heller
Gewoonweg geniaal.
In het begin snapte ik er niets van, de atypische structuur gooit je heen en weer. Ook het gebruik van vele (voor mij) niet zo gekende Engelse bijvoeglijke naamwoorden zorgt voor een hindernis. Maar toch blijf je lezen want het is grappig en je voelt dat het goed in elkaar zit. Een scène die in een bepaald hoofdstuk wordt opgezet, vindt zijn clue tientallen (of meer) paginas later. Nog nooit heb ik op die manier genoten van een boek.
De tweede helft wordt wat minder satire, maar alle eindjes worden vakkundig neergeschreven.
Dit boek had een streepje voor omdat WOII op zich al een interesse is, maar op vlak van literatuur betekent het zoveel meer dan een "Oorlogsroman".
Dikke aanrader en komt op mijn lijst om te antwoorden als mensen vragen naar m'n favoriete boeken.
Ik moet die dringend eens herlezen. Geniaal boek!
 
  • Geweldig
Waarderingen: Pion
Halverwege De Broers Karamazov. Aan de Bruiloft van Kaäna, een prachtig stuk waar Aljosja in vervoering geraakt en deelachtig wordt aan het eerste "heerlijke wonder" van Christus. Weet ge, ik heb omwille van dit boek bewust de Bruiloft van Kaäna opgenomen in onze huwelijksmis, samen met het onmiskenbaar prachtige Hooglied. Ik mag dan simpelweg cultuurkatholiek zijn met een grote voorliefde voor blasfemische lo-fi black metal, maar dit is werkelijk genieten. Elke keer opnieuw. Traag lezen, degusteren.
 
Intussen Conan the Victorious nog eens uitgelezen. Na Howard zelf moet Jordan toch de beste pulp-Conan neerzetten. Avontuur van de eerste tot de laatste pagina.

Dan De Drietand, de Heks en de Draak uitgelezen van Paolini op een dagje. Niet zo slecht als een intermezzo, maar enkel het verhaal De Draak gaat ietwat blijven hangen.

Een tijdje geleden had ik in de uitverkoop van de bib The Fifth Witness gekocht omdat ik net Lincoln Lawyer op tv gezien had. En ik moet zeggen, echt wel een rollercoaster van een boek. Leest zeer vlot en spannend weg en heeft dan nog een leuke plottwist op het einde.

Intussen begonnen in Ringwereld 3
 
Terug
Bovenaan