Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Project Hail Mary by Andy Weir uitgelezen
Voor mij van hetzelfde kaliber als The Martian :love2:

Ryland Grace is the sole survivor on a desperate, last-chance mission—and if he fails, humanity and the earth itself will perish.

Except that right now, he doesn’t know that. He can’t even remember his own name, let alone the nature of his assignment or how to complete it.

All he knows is that he’s been asleep for a very, very long time. And he’s just been awakened to find himself millions of miles from home, with nothing but two corpses for company.

His crewmates dead, his memories fuzzily returning, Ryland realizes that an impossible task now confronts him. Hurtling through space on this tiny ship, it’s up to him to puzzle out an impossible scientific mystery—and conquer an extinction-level threat to our species.

And with the clock ticking down and the nearest human being light-years away, he’s got to do it all alone.
Or does he?

Next up: The Wheel of Time book 1: The Eye Of The World
 
A Court of Thorns and Roses - Sarah J. Maas

Een reread. Ik heb het meest recente boek in deze reeks nog niet gelezen maar ik wist niet meer wat er allemaal gebeurde, dus dan ben ik er nog maar eens begonnen. Deze boeken zijn puur romantiek, drama en een beetje plot allemaal in een fantasy jasje.

The Seven Husbands of Evelyn Hugo - Taylor Jenkins Reid

Ik ben dit boek sinds het uitkwam in zo goed als alle boekenwinkels tegen gekomen en ook op het internet kom ik het regelmatig tegen. Een vriendin heeft het gelezen en heeft her daarna cadeau gedaan. Ze dacht dat het iets voor mij was, en ja. Ze had gelijk.

Het boek gaat over een filmster die tussen de jaren 50 en 80 een carrière heeft in Hollywood en over haar (liefdes)leven. Ik vind het zeer mooi hoe het boek demonstreert dat je op verschillende manieren kan liefhebben.
Verder gaat het ook over de filmindustrie uit die tijden, en de voor- en nadelen van beroemd te zijn

Niet geschikt voor mensen die direct 'woke' roepen als mensen met een andere geaardheid of achtergrond in de spotlights stappen.
 
The Man Who Died Twice van Richard Osman.

Vlotte whodunit. Niet meer, niet minder. Niets dat waanzinnig lang gaat bijblijven. Maar toch wel goed genoeg om me mee te sleuren en op enkele dagen uit te lezen.
 
Door de lofzangen hier mij laten verleiden om een nieuw uitgegeven editie van Boerenpsalm aan te schaffen (voor de luttele prijs van €30).

Inderdaad een bijzonder werk, waarbij ik mezelf af en toe moest verplichten om langzaam te lezen. Dat draagt imo bij aan de leeservaring. Het kon me dus zeker bekoren, behoort absoluut in het lijstje der klassiekers!
 
Door de lofzangen hier mij laten verleiden om een nieuw uitgegeven editie van Boerenpsalm aan te schaffen (voor de luttele prijs van €30).

Inderdaad een bijzonder werk, waarbij ik mezelf af en toe moest verplichten om langzaam te lezen. Dat draagt imo bij aan de leeservaring. Het kon me dus zeker bekoren, behoort absoluut in het lijstje der klassiekers!
Vermoedelijk kan je wel een beduimeld exemplaar vinden in de Oxfam Book Shop voor 2 euro. €30 was inderdaad stevig maar ... mooie uitgave en een boek dat zeker een herleeswaarde heeft.
 
The Grapes of Wrath - John Steinbeck

In de jaren 1930 trokken duizenden boeren omwille van de dustbowl uit Oklahoma weg naar California, in de hoop daar tewerkgesteld te kunnen worden in de fruitpluk. Ze worden er echter als derderangsburgers en moderne slaven behandeld.

Ik kan weinig boeken bedenken die met de huidige klimaatrampen bijna 100 jaar later nog even actueel zijn als deze roman, die zichzelf dus met recht en reden een klassieker mag noemen. Het is niet een en al kommer en kwel; Steinbeck belicht op voldoende momenten ook de empathie en veerkracht van de getroffen families, en vooral het einde zal nog lang bij mij blijven nazinderen.

(spoiler voor wie het boek nog niet gelezen heeft)
 
Firestarter - Stephen King
Minste King die ik tot nu toe gelezen heb. Vooral de eerste twee delen, laatste deel las wel snel en vlot.
Voelde gewoon heel messy aan, alsof King een interessant concept had gevonden maar zelf niet goed wist waar hij naar toe wou ermee.
Bepaald moment zelfs gedacht van halverwege te stoppen, iets wat ik heel zelden doe, zelfs bij slechte boeken.
Uiteindelijk wel uitgelezen en tis toch nog nipt geslaagd.
 
The Running Man - Richard Bachmann (Stephen King)
Deze ging weer als een trein, edge of your seat page turner.
Similar to The Long Walk. Een man in beweging die moet overleven in een dystopische wereld.
Heel snel uitgelezen.

@coldplayke komt er dit jaar ook weer een "Jouw literatuur jaaroverzicht" thread of iets dergelijks? Of is dat niet aan de mods maar ons gewone stervelingen om aan te maken? :p
 
The Running Man - Richard Bachmann (Stephen King)
Deze ging weer als een trein, edge of your seat page turner.
Similar to The Long Walk. Een man in beweging die moet overleven in een dystopische wereld.
Heel snel uitgelezen.

@coldplayke komt er dit jaar ook weer een "Jouw literatuur jaaroverzicht" thread of iets dergelijks? Of is dat niet aan de mods maar ons gewone stervelingen om aan te maken? :p
Jij kan gedachten lezen denk ik, ik was er net aan bezig!

 
Pet Sematary - Stephen King
Mijn god zeg. Sprakeloos.
Ik heb niet bijster veel horror boeken gelezen, maar wat King hier doet deed me toch wel echt rillen en beven.
Ik had een verfilming van het boek al ooit gezien (de nieuwere op netflix geloof ik) en die deed me niet zo veel, een zeer average horror film.
Maar dit boek? Oef! Ik kende het verhaal dus al in grote lijnen en toch had dit boek me beet en heeft het me niet los gelaten tot ik het uit had!
Als je wilt huiveren, zeker een aanrader.
 
The Running Man - Richard Bachmann (Stephen King)
Deze ging weer als een trein, edge of your seat page turner.
Similar to The Long Walk. Een man in beweging die moet overleven in een dystopische wereld.
Heel snel uitgelezen.

@coldplayke komt er dit jaar ook weer een "Jouw literatuur jaaroverzicht" thread of iets dergelijks? Of is dat niet aan de mods maar ons gewone stervelingen om aan te maken? :p

Heerlijk boekje. Dat einde, kippenvel.

Steven Erikson - Midnight Tides (Malazan Book of the Fallen #5)

Het is maar zelden dat fans van een lopende serie het weten te apprecieren dat de schrijver een (groot) gedeelte van het boek toewijdt aan compleet nieuwe personages die je nog niet eerder zag, en dat de personages die je reeds hebt leren kennen, liefhebben, haten compleet geen aandacht krijgen. Erikson doet er een schepje bovenop en schrijft een boek van 960 pagina's met alleen maar nieuwe personages als deel 5 in zijn serie. Of nee, 1 personage dat in het vorig boek geintroduceerd werd en een hoofdstuk of twee aan bod kwam, komt hier als protagonist naar boven zwemmen.
Maar, het was gewoon fantastisch. Geen moment verveling, al begint er af en toe al wat gepreek door te sluimeren in de mono- en dialogen van enkele personages. Vooral Udinaas. Voorts een geweldige opbouw, twists en turns a volonte, humor, actie en een spetterende finale erboven op. De nieuwe personages zijn quasi allemaal voltreffers, Tehol en Bugg samen zijn geniaal en de cameo van enkele Crimson Guards doet watertanden.
 
The Sorrow of War - Bao Ninh
Een boek door, en over, een Noord Vietnamese soldaat voor, tijdens en na de Vietnam Oorlog. Banned door de Communistische partij omdat het niet aan de partij's Hero Worship van soldaten deed, sinds 2006 wel van de banned lijst afgehaald.
Een depressief makend, verdrietig, verschrikkelijk boek dat ons meeneemt door de herinneringen van zowel een jonge, onwetende, onschuldige 17 jarige jongeman, een gehardende soldaat en een oude, getraumatiseerde schrijver.

Het verhaal is non lineair, constantswitchend tussen verleden en heden, wat het soms wat moeilijk maakt om te volgen maar ons des te meer drukt op de desoriënterende kant van oorlog. 10 jaar lang is hij deel van dit conflict en hij is nooit meer dezelfde persoon. Een verhaal dat ook verliefdheid en vriendschap op wrede manier toont, de oorlog heeft niet enkel invloed op de soldaten, de gewone man en vrouw in de straat gaan er ook aan tenonder.

Ik heb het online "All quiet on the western front" voor de Vietnam Oorlog horen noemen. Ik ken de verhalen van de Vietnam oorlog enkel vanuit Amerikaans oogpunt en de visie van een Noord Vietnamees op dit conflict is onontbeerlijk mijn inziens. Het Amerikaanse "I was in 'Nam man, you dont understand" is een beetje een meme geworden maar als je dan bedenkt hoe het moet zijn geweest voor de Vietnamezen zelf, die niet "terug naar huis" konden omdat het hun huis was dat in brand stond... En toch is dit boek nooit accusing naar de Amerikanen of Zuid Vietnam, iets dat typerend is voor de Vietnamese mentaliteit.

Kruipt zeker heel hard onder de huid maar ik zou het toch aanraden voor een ieder met een liefde voor historische fictie over dit conflict.
 
De reparatie van de wereld van Slobodan Snajder. Gaat over een Kroatische Volksdeutscher die als 'dwangwillige' wordt opgenomen in de Waffen SS en zijn kans grijpt om te vluchten en uiteindelijk in het Rode Leger beland, wat zijn redding is in het naoorlogse Joegoslavië. Hoewel wat slordig naar het einde toe is het wel een krachtig relaas over WOII en het naoorlogse Europa. Maar niet zo beklijvend als het machtige Leven en lot van Vasili Grossman of visceraal als het verwoestende Kaputt van Curzio Malaparte. O, en laat ik zeker Menselijke voorwaarden van Junpei Gomikawa niet vergeten. Dik werk op bijbelpapier, maar héél indrukwekkend verhaal over een Japanner in Mantsjoerije tijdens WOII.

Nu een warm literair dekentje over me heen geworpen: A Christmas Carol van Charles Dickens. Enkele jaren geleden gelezen en dit is echt blad per blad genieten. Hierna wellicht De Avonden van Gerard Reve. En als het goed is, krijg ik dit weekend de Dostojevskibiografie van Arthur Langeveld.

En dan breekt het nieuwe jaar aan.
 
Overal zit mens - Yves Petry

Dit boek is het verhaal van een boswachter die radicaliseert en de moord op Max, een bekende, mediagenieke opiniemaker en ex-geliefde, beraamt. Iedereen kent zo wel iemand, een opiniemaker, die altijd de juiste woorden heeft, altijd aan de juiste kant van de geschiedenis staat, praat in de wij-vorm.
Stilistisch is dit topniveau, zoals we gewend zijn van Petry. Ik heb bij momenten glimlach gehad. Maar zo rond pagina 160 (van de 250) vind ik dat m'n aandacht verslapt. Met name de verschillende versies van wat hij van plan is te zeggen tegen Max. Het is alsof er geen stap wordt overslagen wordt.
Het einde, de laatste pagina's vond ik ontroerend.
 
Terug
Bovenaan