Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Heel mooie post, @shellshock. Boeken zijn toch de max, zeker als ze zoals bij u lange periodes van uw leven kleuren. En als het eenmaal klikt, is er toch niks beter dan u in een boek(enreeks) te verliezen. Ferme prestatie!

Ik ben zelf niet zo’n fantasylezer en ga me niet snel aan WoT wagen, maar door de lengte van uw post heb ik toch al een beetje de ervaring ervan mee gekregen, denk ik.
 
Het was leuk om deze boeken allemaal achter elkaar te kunnen uitlezen, maar tegelijkertijd vind ik het ook jammer dat ik de reeks niet eerder heb leren kennen. Het moet vroeger geweldig geweest zijn om allerlei theorieën te bedenken over de boeken die nog moesten komen.

Ah, de tijden van wotmania forum met hun honderden/duizenden theorieen over vanalles en nog wat. Vooral wie Asmodean vermoordt had, en Taimandred (dat Demandred zich voordeed als Taim) waren ontzettend populaire discussies.

Geweldige post overigens :)
 
Ah, de tijden van wotmania forum met hun honderden/duizenden theorieen over vanalles en nog wat. Vooral wie Asmodean vermoordt had, en Taimandred (dat Demandred zich voordeed als Taim) waren ontzettend populaire discussies.

Geweldige post overigens :)
Ik zat echt maar te wachten op
het moment dat Olver als een van de Verzakers ging ontmaskerd worden. Draaide dat even anders uit. :unsure:

En ja, zulke dingen mis ik, maar ik kan me tenminste amuseren met de memes op r/wetlanderhumor :unsure:
 
Contempt - Alberto Moravia

Riccardo Molteni heeft zichzelf ervan overtuigd dat zijn vrouw Emilia niet meer van hem houdt en enkel uit materiële overwegingen bij hem blijft. Wanneer hij een job als scriptschrijver van een nieuwe film aanneemt die parallellen met zijn eigen situatie vertoont, ziet hij steeds meer bewijzen die zijn vermoedens bevestigen.

Deze roman kan in een vak creatief schrijven op hoog niveau worden aangevoerd als meesterlijk voorbeeld van hoe je een spanningsboog, gecentreerd op slechts 1 ogenschijnlijk simpel conflict, zonder verslappen gedurende een hele narratief kan aanhouden. Mede doordat het zo filmisch geschreven is, herkende ik hier vlagen van de klassieke Wilder of Hitchcock films in, die net zoals Moravia niet afdwalen in irrelevante gebeurtenissen en je zo des te meer mee laten opgaan in het gerationaliseerd-obsessieve denken en handelen van hun personages.

Mocht @Nahrtent ooit De Avonden uitlezen en dat niet zo absoluut verachten dat hij geen tips van mij meer wil aannemen, denk ik dat hij hier ook nog wel eens zijn gading in zou kunnen vinden.
 
Contempt - Alberto Moravia

Riccardo Molteni heeft zichzelf ervan overtuigd dat zijn vrouw Emilia niet meer van hem houdt en enkel uit materiële overwegingen bij hem blijft. Wanneer hij een job als scriptschrijver van een nieuwe film aanneemt die parallellen met zijn eigen situatie vertoont, ziet hij steeds meer bewijzen die zijn vermoedens bevestigen.

Deze roman kan in een vak creatief schrijven op hoog niveau worden aangevoerd als meesterlijk voorbeeld van hoe je een spanningsboog, gecentreerd op slechts 1 ogenschijnlijk simpel conflict, zonder verslappen gedurende een hele narratief kan aanhouden. Mede doordat het zo filmisch geschreven is, herkende ik hier vlagen van de klassieke Wilder of Hitchcock films in, die net zoals Moravia niet afdwalen in irrelevante gebeurtenissen en je zo des te meer mee laten opgaan in het gerationaliseerd-obsessieve denken en handelen van hun personages.

Mocht @Nahrtent ooit De Avonden uitlezen en dat niet zo absoluut verachten dat hij geen tips van mij meer wil aannemen, denk ik dat hij hier ook nog wel eens zijn gading in zou kunnen vinden.
Deze werd door Jean-Luc Godard verfilmd als Le Mépris. Misschien de moeite om die eens te bekijken nu je het boek gelezen hebt.

Een paar korte boeken tijdens mijn verlof:

Italo Calvino - Invisible Cities
Een redelijk experimentele roman waarin Marco Polo aan Kublai Khan de steden van zijn rijk moet beschrijven. Ik vond het leuk om te lezen doordat Calvino de steden telkens inventief en geregeld poëtisch beschrijft en op daardoor je verbeelding stimuleert. Halverwege het boek zit er ook een soort plot twist in die alle beschrijvingen filosofisch anders kadreert. Zo goed bevallen dat ik meteen een tweede boek van Calvino gekocht heb, If On A Winter’s Night A Traveler.

Raymond Carver - What We Talk About When We Talk About Love
Een herlezing van de tweede bundel kortverhalen van Carver, een schrijver waar ik hier eerder al erg positief over was. Erna wat meer over de man zelf gelezen en dan was de rol van Gordon Lish, zijn redacteur, interessant. Één van de redenen waarom ik de kortverhalen van Carver goed vind, is omdat zijn taal en stijl nogal to the point en bondig zijn. Nu vond ik online een versie van één van zijn verhalen waarbij de aanpassingen door Lish getoond worden (Link voor de literatuurnerds) en dan zie je dat Lish toch wel een zeer groot aandeel daarin heeft. Wat me aan het denken zette over de algemene rol van redacteurs bij fictie en hoe goed schrijvers puur op zichzelf zijn.

Ann Quin - Berg
Ik heb een zeer lange lijst van boeken die me interesseren, om te raadplegen als ik iets nieuws wil kopen. Mijn oog viel nu op deze roman omdat ik totaal geen idee had wanneer of waar die aangeraden werd, ik kende zelfs de schrijfster niet meer. Ik was meteen verkocht vanaf de openingszin: A man called Berg, who changed his name to Greb, came to a seaside town intending to kill his father.
Wat volgt is een absurde, surreële roman met donkere humor die me wat deed denken aan Thomas Pynchon, aangezien ook dit zacht uitgedrukt niet zo’n eenvoudig te lezen boek was. Quin hoorde bij een groepje experimentele Engelse schrijvers in de sixties en dat is aan haar schrijfstijl te merken. Ik vond Berg op zich al erg goed maar de leeservaring werd nog beter doordat ik me voor het eerst sinds lang heb laten verrassen door een mij onbekend boek.
 
Richard Chizmar - Chasing the Boogeyman
Goed, ben bij deze auteur terecht gekomen nadat Stephen King hem aanraadde in één van zijn boeken. Dit is Chizmar's meest bekende boek en ik heb er van genoten. Nu nog eens een ander werk van hem proberen.

chasing-the-boogeyman-9781797124988_hr.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Peter McLean - Priest of Crowns (War for the Rose Throne #4)

Goeie afsluiter van de serie, aangenaam en spannend. Wel een beetje voorspelbaar, op geen enkel moment voelde je dat het hoofdpersonage zou kunnen falen. Ervaart weliswaar verlies en verraad, maar het wordt niet echt uitgebreid behandeld en komt een beetje over als een achterafje. Geen al te zware impact dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Na The Silmarillion begonnen aan The Hobbit. Ik zit weer even helemaal in de Tolkiensfeer. Nadien volgt naar alle waarschijnlijkheid The Lord of the Rings. En tegen dan zal die serie wel stilletjesaan beginnen zeker?
 
Na The Silmarillion begonnen aan The Hobbit. Ik zit weer even helemaal in de Tolkiensfeer. Nadien volgt naar alle waarschijnlijkheid The Lord of the Rings. En tegen dan zal die serie wel stilletjesaan beginnen zeker?
Jij leest e het heel snel :eek:

The Every - Dave Eggers
Nadat iemand hem hier in het topic had gelezen, hem ik hem gekocht toen ik hem in de boekenwinkel zag. Het is een vervolg op Thé Circle (en de verfilming wordt zelf besproken in het boek) maar kan perfect op zichzelf gelezen worden.

ik vond het verhaal van de Cirlcle beter dan dit. In the Every had ik echt het gevoel dat het verhaal de lijm was om verschillende onrustwekkende concepten te bespreken en te omkaderen. Wat er in het boek getoond wordt, lijkt soms zo ver gezocht maar, op een manier, ook angstaanjagende plausibel.

Veel van die concepten zijn echt verschrikkelijk maar op een of andere reden worden ze wel op zo'n manier onderbouwd dat het op het oppervlakte eigenlijk niet zo'n slecht idee lijkt.

Ergens lijkt me dit toch een must read voor alle mensen die op de eerste rij staan om hun persoonlijke data te delen inruil voor leuke/handige gadgets.
 
Boerenpsalm - Felix Timmermans

Dit was zelfs met de warme aanbevelingen van @Avondland en @Général Zantas een verrassend aangename kennismaking met Timmermans als schrijver.

Om het even wollig te omschrijven kan je dit als een ode aan het boerenleven beschouwen, dat de verteller - hoe hard en nietsontziend het ook moge zijn - voor geen enkele vorm van rijkdom of gemak zou willen opgeven. Het gaat echter een stuk dieper dan klagen over schroeiend hete zomers of het lauweren van een perfect gevormde raap, voor mocht deze blurb sommige potentiële lezers afschrikken. Timmermans legt juist veel meer de nadruk op de gezinsdrama's die zich naast het veld afspelen. Door de universele thematiek is het een boek dat je op wereldschaal met eenderwelke achtergrond kan lezen, maar in de essentie voelt het voor mij toch als een supervlaams werk aan. De geweldige uitdrukkingen en verouderde spelling vormden een hoogst aandoenlijke teletijdmachine naar het Vlaanderen van tijdens het Interbellum en alleen daarom al vind ik het een meerwaarde om als lezer op ontdekkingstocht door de Vlaamse literaire contreien te hebben gelezen.
 
James S.A. Corey - Leviathan Wakes (The Expanse #1)

Sinds ik de Amazon-serie zag einde afgelopen jaar, wou ik deze boeken lezen. Eindelijk was het hun beurt, en misschien wel goed dat ik er enkele maanden over heen liet. Zo waren een aantal dingen me weer ontgaan, en was het toch af en toe een beetje verrassend.
Hard van genoten van dit boek, het mysterie was natuurlijk verdwenen want de uitkomst was gekend, maar toch deed dat niets af aan het verhaal en heb ik me weinig tot niet verveeld.

Op naar de volgende. 9 boeken in totaal met een 10e boek als verzamelwerk voor een handvol kortverhalen. Ik zal dus nog wel eventjes zoet zijn.
 
Contempt - Alberto Moravia

Riccardo Molteni heeft zichzelf ervan overtuigd dat zijn vrouw Emilia niet meer van hem houdt en enkel uit materiële overwegingen bij hem blijft. Wanneer hij een job als scriptschrijver van een nieuwe film aanneemt die parallellen met zijn eigen situatie vertoont, ziet hij steeds meer bewijzen die zijn vermoedens bevestigen.

Deze roman kan in een vak creatief schrijven op hoog niveau worden aangevoerd als meesterlijk voorbeeld van hoe je een spanningsboog, gecentreerd op slechts 1 ogenschijnlijk simpel conflict, zonder verslappen gedurende een hele narratief kan aanhouden. Mede doordat het zo filmisch geschreven is, herkende ik hier vlagen van de klassieke Wilder of Hitchcock films in, die net zoals Moravia niet afdwalen in irrelevante gebeurtenissen en je zo des te meer mee laten opgaan in het gerationaliseerd-obsessieve denken en handelen van hun personages.

Mocht @Nahrtent ooit De Avonden uitlezen en dat niet zo absoluut verachten dat hij geen tips van mij meer wil aannemen, denk ik dat hij hier ook nog wel eens zijn gading in zou kunnen vinden.
Tien jaar voor het eerst geleden gelezen maar ik weet nog zeer goed hoe fenomenaal die eerste pagina was (NL vertaling). Inderdaad een aanrader!
 
Tien jaar voor het eerst geleden gelezen maar ik weet nog zeer goed hoe fenomenaal die eerste pagina was (NL vertaling). Inderdaad een aanrader!
De eerste bladzijde zet al meteen de toon voor de rest van het boek, klopt. Op inhoudelijk vlak was ik meteen hooked, maar ik moest wel even wennen aan het feit dat Moravia de neiging heeft om zijn zinnen vol met komma's te stouwen op plaatsen waar die eigenlijk niet horen te staan. Ik kon daar echter vrij snel doorheen kijken en uiteindelijk heeft die kleine stilistische opmerking niets in negatieve zin weggenomen van mijn leeservaring.

Ik heb door dat boek ferm veel goesting gekregen om me ooit eens naar Capri te begeven. :p
 
Laatst bewerkt:
Night Watch - Terry Pratchett (Discworld #29)
Wauw, nieuwe favoriet.
Vimes was altijd al 1 van mijn favorieten maar dan vooral in samenspel met de rest van The Watch. Deze keer is het vooral Vimes zelf en een 'nieuwe' cast.
Zeker 1 van Pratchetts meest suspensvolle boeken en een echte pageturner.
 
Laatst bewerkt:
Night Watch - Terry Pratchett (Discworld #29)
Wauw, nieuwe favoriet.
Vimes was altijd al 1 van mijn favorieten maar dan vooral in samenspel met de rest van The Watch. Deze keer is het vooral Vimes zelf en een 'nieuwe' cast.
Zeker 1 van Pratchetts meest suspensvolle boeken en een echte pageturner.

Hoeveel nog te gaan?
 
Im Krebsgang - Günter Grass

In 1945 werd het Duitse schip Wilhelm Gustloff - vernoemd naar een Nazi die door een Joodse opstandeling werd neergeschoten voor het begin van de oorlog - door een Russiche onderzeeboot tot zinken gebracht. Tot maar liefst 9000 mensen (waarvan een groot deel vluchtelingen en kinderen) zouden zijn omgekomen, wat dit tot de grootste scheepsramp in de geschiedenis maakt.

Tot mijn grote schaamte moet ik stellen dat ik nog niet van deze gebeurtenis had gehoord. Grass gebruikt het als geschiedkundige achtergrond voor zijn roman, die zich echter eind de jaren 1990 afspeelt. Een journalist die tijdens de ramp geboren werd stoot op een website waarin Wilhelm Gustloff tot cultheld wordt verheven. Hij krijgt al snel vermoedens dat de website door iemand in zijn dichte omgeving werd opgestart.

Het einde van deze roman is knap en redde het geheel wel een beetje voor mij, want ik kon mijn draai er voor het overige niet in vinden. Het opzet klinkt super, maar de eerste helft is ondanks de boeiende materie gewoonweg saai. Ik lees niet voor spanning en plot, maar ik heb stilistisch en taalkundig dan wel iets meer nodig dan de kurkdroge chronologie en feiten die een doorsnee krantenartikel mij evengoed had kunnen bieden.

Ik heb nu vier romans van Grass gelezen, waarvan de eerste twee fantastisch waren (Die Blechtrommel en Katz und Maus) en de laatste twee ontzettend tegenvielen (Hundejahre en Im Krebsgang). Ik vrees dat ik het beste van Grass al achter de kiezen heb zitten, maar hoop dat er toch nog in de toekomst een verrassing uit zijn oeuvre komt vallen want ik mis die goede oude tijden. 😦
 
Im Krebsgang - Günter Grass

In 1945 werd het Duitse schip Wilhelm Gustloff - vernoemd naar een Nazi die door een Joodse opstandeling werd neergeschoten voor het begin van de oorlog - door een Russiche onderzeeboot tot zinken gebracht. Tot maar liefst 9000 mensen (waarvan een groot deel vluchtelingen en kinderen) zouden zijn omgekomen, wat dit tot de grootste scheepsramp in de geschiedenis maakt.

Tot mijn grote schaamte moet ik stellen dat ik nog niet van deze gebeurtenis had gehoord. Grass gebruikt het als geschiedkundige achtergrond voor zijn roman, die zich echter eind de jaren 1990 afspeelt. Een journalist die tijdens de ramp geboren werd stoot op een website waarin Wilhelm Gustloff tot cultheld wordt verheven. Hij krijgt al snel vermoedens dat de website door iemand in zijn dichte omgeving werd opgestart.

Het einde van deze roman is knap en redde het geheel wel een beetje voor mij, want ik kon mijn draai er voor het overige niet in vinden. De opzet klinkt super, maar de eerste helft is ondanks de boeiende materie gewoonweg saai. Ik lees niet voor spanning en plot, maar ik heb stilistisch en taalkundig dan wel iets meer nodig dan de kurkdroge chronologie en feiten die een doorsnee krantenartikel mij evengoed had kunnen bieden.

Ik heb nu vier romans van Grass gelezen, waarvan de eerste twee fantastisch waren (Die Blechtrommel en Katz und Maus) en de laatste twee ontzettend tegenvielen (Hundejahre en Im Krebsgang). Ik vrees dat ik het beste van Grass al achter de kiezen heb zitten, maar hoop dat er toch nog in de toekomst een verrassing uit zijn oeuvre komt vallen want ik mis die goede oude tijden. 😦
Nog niets van Grass gelezen, maar er zijn hier en daar wel degelijke boeken over dat laatste zéér chaotische oorlogsjaar van nazi-Duitsland. Ik vind dat een eindeloos fascinerende periode: hoe een land zich zo verbeten vocht naar de totale ondergang.
 
Terug
Bovenaan