Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Deze morgen een deel boeken binnen gaan brengen in de bib, toevallig viel mijn oog op The Martian - Andy Weir.

Deze namiddag rond 15u30 begonnen, de eerste bladzijden was het niet helemaal dat.
Ik zit bijna halfweg, lang geleden dat ik zo in een boek opga dat ik geen besef van tijd meer heb :unsure:

Best dat de hond om 17u55 kwam aangeven dat het tijd om te eten was, ik had daar geen flauw benul van.
Nog net op tijd mijn bestelling voor de bakker kunnen doen, want om 18u sluit die zijn online bestellingen voor de dag nadien af :p
 
Na The Silmarillion begonnen aan The Hobbit. Ik zit weer even helemaal in de Tolkiensfeer. Nadien volgt naar alle waarschijnlijkheid The Lord of the Rings. En tegen dan zal die serie wel stilletjesaan beginnen zeker?
Zo! Beginnen aan de trilogie. Die eerste pagina's voelen meteen aan als een warm dekentje op een koude winteravond. This will be a read to remember ...
 
Deze morgen een deel boeken binnen gaan brengen in de bib, toevallig viel mijn oog op The Martian - Andy Weir.

Deze namiddag rond 15u30 begonnen, de eerste bladzijden was het niet helemaal dat.
Ik zit bijna halfweg, lang geleden dat ik zo in een boek opga dat ik geen besef van tijd meer heb :unsure:

Best dat de hond om 17u55 kwam aangeven dat het tijd om te eten was, ik had daar geen flauw benul van.
Nog net op tijd mijn bestelling voor de bakker kunnen doen, want om 18u sluit die zijn online bestellingen voor de dag nadien af :p
Dat is inderdaad wel een ferme pageturner. Project Hail Mary is ook zo eentje van Weir. Rocky ❤️
 
The Power of the Dog - Thomas Savage

Na dat ik de Netflix film had gezien, wilde ik het boek wel eens lezen.
Doordat ik het verhaal al kende en al bekend was met de personages, kon ik meer uit het boek halen dan ik had kunnen doen als ik de voorkennis niet had gehad. Bepaalde beschrijving hadden ineens veel meer betekenis.
Dit boek bracht mij terug naar mijn literatuur studies en het kriebelde wel een beetje om een potlood te nemen en vanalles te onderlijnen en annoteren.

Het boek las goed weg en Savage kan moeiteloos sfeer creëren. Enkel het einde, de manier waarop de climax beschreven wordt, vond ik net iets te dramatisch en een beetje gevoelloos. Misschien dat dit wel de bedoeling was, maar ik bleef een beetje op mijn honger zitten over hoe bepaalde personages zijn omgegaan met de gebeurtenissen.

Ik lees sinds na de universiteit eigenlijk amper nog klassiekers/literaire werken. Misschien dat ik dat toch eens terug wat meer in dat genre moet gaan lezen.

De editie die ik heb gelezen had ook een boeiend essay over het boek en het leven van de schrijver.
 
Intussen Monterosso mon amour uitgelezen, een eerste kennismaking met ILP, behalve zijn columns in de Standaard soms. Leuk en vlot geschreven, misschien dat ik er nog wat meer van lees.

Intussen ook opnieuw bezig in Krijger van de Altaii van Jordan. Heerlijke pulp. Jordan is na Howard echt een meester van dit genre. Iemand die nog aanraders heeft in fantasy-pulp? Van Burroughs heb ik behalve de Tarzan's ook het meeste gelezen.
 
Intussen Monterosso mon amour uitgelezen, een eerste kennismaking met ILP, behalve zijn columns in de Standaard soms. Leuk en vlot geschreven, misschien dat ik er nog wat meer van lees.

Intussen ook opnieuw bezig in Krijger van de Altaii van Jordan. Heerlijke pulp. Jordan is na Howard echt een meester van dit genre. Iemand die nog aanraders heeft in fantasy-pulp? Van Burroughs heb ik behalve de Tarzan's ook het meeste gelezen.

R.A. Salvatore met zijn Drizzt Do'Urden in de Forgotten Realms. Heb er een stuk of 10 van gelezen, oldskool pulp Fantasy met elfen, dark elfs, dwergen, etc. Veel actie, weinig diepgang. Stuk of 30 boeken van tot dusver maar wel allemaal in trilogie of tetralogie vorm, gelukkig want meer dan 3-4 na mekaar valt niet aan te raden.
 
Zo! Beginnen aan de trilogie. Die eerste pagina's voelen meteen aan als een warm dekentje op een koude winteravond. This will be a read to remember ...
Eerste boek uitgelezen, nu The Two Towers. Dit is, ik zeg het opnieuw, een warm dekentje dat ik bij ieder leesmoment over me heen kan trekken: ik waan me meteen in de wereld die Tolkien heeft uitgedacht en trek me geen fuck aan van al dat gezever dat die nieuwe serie woke is of niet. Het bronmateriaal leest zo verdomd goed. Jammer dat die man is moeten sterven, hij had er van mijn part nog een hele resem meer mogen schrijven en uitdiepen.
 
James S.A. Corey - Caliban's War (The Expanse #2)
James S.A. Corey - Abaddon's Gate (The Expanse #3)
James S.A. Corey - Cibola Burn (The Expanse #4)


Eerst en vooral, wat een vreemde titels die compleet geen affiniteit hebben met het effectieve verhaal. Maar ze klinken wel cool.

Doorheen deze boeken gevlogen, heel toegankelijk geschreven en hoewel het technische/technologische aspect voldoende aan bod komt, wordt het niet opzettelijk ingewikkeld gemaakt om de lezer in de war te brengen, zoals sommige auteurs wel eens durven te doen.
Elk boek weliswaar nieuwe PoV's met uitzondering van het hoofdpersonage James Holden. Vooralsnog geen misses, maar toch ook niet altijd een hit. Sommigen waren gewoon minder interessant om te lezen.
Sommige personages komen niet altijd compleet 3-dimensionaal over, maar langs de andere kant heb je natuurlijk gewoon ook zo'n mensen in real life. Niet iedereen hoeft altijd compleet rationale gedachtegangen te hebben, of acties die volledig rationeel uit te leggen vallen. Ik hoef maar 5 minuten op Twitter door te brengen om dat bevestigd te krijgen.

Belangrijkste is dat de meeste personages goed beschreven worden en interessante ontwikkelingen doormaken vooral in hun onderlinge relaties. Daarnaast hangt er over elk boek een vleugje mysterie dat blijft zinnenprikkelen, gecombineerd met spannende actiescenes die niet vervelen of de wenkbrauwen doen fronsen.

Het gevoel dat ik heb met The Expanse, doet me denken aan het gevoel dat ik kreeg bij de eerste leesbeurten van The Wheel of Time en Malazan Book of the Fallen. Er zijn veel mensen die allerlei problemen hebben met die series, maar ik ben gewoon een grote fan en ik zie de minpunten niet of ik knijp graag een oogje toe.
Bon, nog 5 boeken te gaan in deze serie :love2:
 
Intussen ook opnieuw bezig in Krijger van de Altaii van Jordan. Heerlijke pulp. Jordan is na Howard echt een meester van dit genre. Iemand die nog aanraders heeft in fantasy-pulp? Van Burroughs heb ik behalve de Tarzan's ook het meeste gelezen.

Steven Sidor of soms genoemd als S.A. Sidor
Enkel Fury From the Tomb gelezen. Verwacht je aan een kruising van Indiana Jones en een western, met voornamelijk ondode mummies, grafrovende ghouls, een mysterieuze sekte, vampieren en treinrovers.
 
Shorefall - Robert Jackson Bennett (Deel 2 van The Founders Trilogy)
Het eerste boek was een heist novel, in boek twee is de wereld zelf in gevaar en onze vier hoofdpersonages zijn de enigen die de stad Tevanne kunnen redden. Het boek is een originele mix tussen fantasy en sci-fi en het is moeilijk om het in een duidelijk vakje te steken. De magie in de wereld, scriving. wordt nog beter uitgewerkt. Zeker leuk dat magie niet te pas en te onpas als een deus ex machina wordt gebruikt maar onderworpen is aan een zekere logica. Wat dat betreft is scriving een duidelijke mengeling van het klassieke enchantment en de moderne programeertalen. Soms is het wel moeilijk om de achterliggende logica te begrijpen wanneer een personage een eureka moment heeft.

Thematisch heeft Shorefall meer te zeggen dan Foundryside. Onze protagonisten strijden als moderne Robin Hoods tegen het kapitalistische systeem dat de grote bedrijven gebruiken om de populatie van Tevanne te onderdrukken. "Humankind is most innovative at turning innovation to the cruelest ends." is een veelzeggende quote. Personages argumenteren dat macht altijd leidt tot onderdrukking en dat dat inherent is aan de mensheid. En dat radicale maatregelen nodig zijn. Uiteindelijk eindigt het boek met verschillende voorstellen voor een oplossing en een set-up voor een grootschaling conflict in deel drie, Locklands.
 
Monstrous Regiment - Terry Pratchett (Discworld #31)
Wauw, komt meteen bij mijn favorieten in de Discworld.
Deze keer hebben we parodiëen op Joan of Arc, Oorlog films/verhalen, Soviet era dictatorships, feminisme en transgenders.
Heel heel goed verhaal. Humor, serieuze momenten, emotie wisselen elkaar nadeloos af. Top boek in de serie in mijn mening.
 
De Witte - Ernest Claes

Ik heb meer en meer de drang om mij toe te spitsen op het Belgische werk in alle types cultuur die er zijn. Toen ik bij mijn vader een omnibus zag liggen van Ernest Claes (met dus De Witte als eerste verhaal), zag ik dit als een uitgelezen kans.

Achteraf, nadat ik het in mijn hoofd had gequoteerd, wist ik pas dat dit boek van 1920 dateert. Had je mij gezegd dat dit een modern boek was, had ik het ook geloofd. De schrijfstijl van Claes leest zo geweldig vlot, de quotes in dialectvorm scheppen zo veel sfeer en zijn gemakkelijk te lezen, en de onbezonnen jeugd schijnt hier fantastisch in door. Echt een ontdekking.

Next up: Floere het Fluwijn, ook van Ernest Claes. En dat blijkt al heel wat moeilijker om mezelf in te leven in het hoofdpersonage :p
 
Hyperion - Dan Simmons
Een zeer originele en intrigerende verzameling kortverhalen met een gemeenschappelijke rode draad. Knap staaltje worldbuilding en met een leuke dosis horror en mysterie. Enkel de actiescenes spraken me iets minder aan. De verhalen van de priester en de scholar vond ik er bovenuit steken, die van de consul en de dichter zeer goed en de detective en de soldier vond ik de minste maar nog steeds best te pruimen.

Ik vind het eveneens bewonderenswaardig hoe elk verhaal zijn eigen toon heeft, gaande van het door Neuromancer geinspireerde detective verhaal tot de Heart of Darkness invloeden in dat van Father Hoyt, zonder dat het overkoepelende verhaal aan cohesie of geloofwaardigheid verliest.
 
Terug
Bovenaan