Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Bezig in Melancholie I van Jon Fosse. Héél gekke leeservaring. Koortsachtig en chaotisch beschreven stream of consciousness met tal van ritmische herhalingen. Aanvankelijk enerverend, maar op den duur heel bezwerend. Leest wel enorm vlot op die manier, ik verwacht die vanavond of morgen uit te hebben.

Onderweg op dit moment: De Vikingen. Een nieuwe geschiedenis van Neil Price. Aangeprezen standaardwerk om wat gaten in mijn kennis op te vullen. En dan Madame Bovary van Gustave Flaubert. Nog wat stukjes ervan gelezen online en ik kon me niet meer bedwingen. Héél benieuwd naar.
 
Elena Ferrante - De Nieuwe Achternaam
Elena Ferrante - Wie Vlucht en Wie Blijft

Elena Ferrante - Het Verhaal van het Verloren Kind

Het eerste deel van de Napolitaanse romans van Ferrante, De Geniale Vriendin, had ik enkele maanden geleden al gelezen. Ik was van plan om de paar maanden een volgende deel te lezen, maar toen ik wat opgeschoten was in het tweede deel vond ik dat ze beter als één geheel werken en heb ik de overige delen op een paar weken erdoor gejaagd. Ik kende de romans al langer maar had er wat vooroordelen over, enerzijds door het onderwerp (de vriendschap tussen en het opgroeien van twee meisjes) en de nogal kitscherige kaften die me een chicklit gevoel gaven, anderzijds door de hype errond. Nu ik er mee klaar ben, kan ik me volledig vinden in de lof die ze gekregen hebben.

Het verhaal begint in de jaren '60 en speelt zich over meerdere decennia grotendeels af in een arme wijk in Napels. Ferrante maakt er een kleine harde wereld op zichzelf van, worstelend met de sporen van de Tweede Wereldoorlog en een mannelijke samenleving, dat laatste valt op door de focus op vrouwelijke personages. Hierdoor komt er opvallend meer geweld in de romans voor dan ik op voorhand verwacht had. Het is deze wereld die bepalend zal zijn voor hoe de twee hoofdpersonages opgroeien en welke keuzes ze maken. Ferrante biedt haar personages geen makkelijke uitwegen of redding en zelfs wie met moeite uit de omgeving kan ontkomen, blijft steeds de schaduw of aantrekking ervan voelen.

Het is vooral door de twee prachtige hoofdpersonages en hun onderlinge relatie dat de romans me lang gaan bij blijven. Over alle romans heen lijkt hun vriendschap te bestaan op een dunne lijn van aantrekking en afstoting, komt deze meerdere keren onder druk te staan. Gedurende de hele romancyclus probeert Elena, de vertelster, de genegenheid onder woorden te brengen die ze voelt voor haar briljante vriendin, Lila. Uiteindelijk slaagt Ferrante er langs deze weg in om deze genegenheid bij mij op te wekken voor beide personages, zelfs al durft ze geregeld Elena en Lila van een lelijke kant te tonen en fouten te laten maken zonder eruit te leren.

Ik zou hier nog een tijdje kunnen doorgaan over deze romans, maar voor wie een zeer korte samenvatting wil: het zijn zeer goede boeken.
 
The Fifth Season, N. K. Jemisin

Eerste deel van The Broken Earth trilogie en was voor mij een toppertje, heerlijke worldbuilding met linken naar fantasy en sci-fi maar tegelijkertijd enorm menselijk en realistisch in die zin dat ik zo'n maatschappij ook zo zie werken. Leest heel vlot weg ook. Op naar de volgende twee boeken!
 
The Fifth Season, N. K. Jemisin

Eerste deel van The Broken Earth trilogie en was voor mij een toppertje, heerlijke worldbuilding met linken naar fantasy en sci-fi maar tegelijkertijd enorm menselijk en realistisch in die zin dat ik zo'n maatschappij ook zo zie werken. Leest heel vlot weg ook. Op naar de volgende twee boeken!
Ziet er wel interessant uit. Ik zou toch ook ooit eens willen beginnen met Jordan's The Wheel of Time, maar wanneer ga ik daar tijd voor vinden? Dat lijkt me een werk dat je in één trek moet uitlezen, zoals de hele Verloren Tijdsaga van Marcel Proust.
 
Ziet er wel interessant uit. Ik zou toch ook ooit eens willen beginnen met Jordan's The Wheel of Time, maar wanneer ga ik daar tijd voor vinden? Dat lijkt me een werk dat je in één trek moet uitlezen, zoals de hele Verloren Tijdsaga van Marcel Proust.
Ik ben bang van die reeks want ik hou van afwisseling in wat ik lees. Ik kan daar aan beginnen maar vrees dat ik de helft vergeet als ik er andere boeken tussen neem... Beetje zonde, niet?
 
Three Body Problem part 1/3

Wow, ik ben onder de indruk…
Reeks van de Chinese schrijver Liu Cixin, ik kreeg deze als tip aangezien ik een scifi/dystopia fan ben en dees stelde niet teleur.

Kort door de bocht: first contact is made, humanity is divided

Op naar The Dark Forest!
 
Jeroen Olyslaegers - Wildevrouw

Ik hou van de schrijfstijl van Olyslaegers, al vond ik het verhaal iets minder dan bvb. Wil. Het speelt zich af in Antwerpen tijdens de Middeleeuwen, en vooral dan de politieke situatie. Ik had gehoopt dat het boek iets meer de toenmalige leefomstandigheden aan zou halen. Desondanks wel een aanrader.
 
Na een tweetal weken break, weer opnieuw begonnen met de volgende trilogie van Robin Hobb. De eerste Fantasy-boeken dit jaar die geen reread zijn.

Robin Hobb - Ship of Magic (Liveship Traders Trilogy #1)

Gigantisch traag plot, er gebeurt echt heel weinig. Het schijnt een nieuw licht op de "traagheid" van de vorige trilogie, want in retrospect is dat een rollercoaster van actie.
As usual vooral een focus op world-building en character development. Net zoals in de vorige trilogie slaagt ze daarin wonderwel. Een (1) personage is echt irritant om over te lezen en komt minder geloofwaardig over, maar bon. Perfectie bestaat niet.
Uiteindelijk is het plot toch te traag om veel van het boek te genieten, conclusie: gewoon een aardig boek.
 
One Hundred Years of Solitude - Gabriel García Márquez

Eenderwelke cursus over Magisch Realisme in de literatuur zal gegarandeerd deze roman als prototype naar voren schuiven. Voltreffer dit. Het heeft me eens te meer doen beseffen dat het zonde is dat ik zo weinig afweet van de rijke geschiedenis van Colombia en Latijns-Amerika bij uitbreiding.

Heeft tevens een van de beste openingszinnen die ik al ben tegengekomen. Meesterlijk hoe hij vanaf het allereerste moment je aandacht vastgrijpt en niet meer loslaat:

Many years later, as he faced the firing squad, Colonel Aureliano Buendía was to remember that distant afternoon when his father took him to discover ice.
De laatste zin is minstens even goed, maar die ga ik hier niet spoilen.
 
Laatst bewerkt:
Ted Chiang - Exhalation

Een reeks sf-kortverhalen, voor wie Ted Chiang niet kent. Ik ben wel grote fan van kortverhalen, ook al vind ik dat ze meestal veel vergen van de lezer, waardoor het bij mij niet zo goed vooruit gaat om zo'n hele bundel uit te lezen. Een hele kluif altijd, en zeker die van Chiang. Vaak heel uitgepuurde verhalen waarin altijd minstens één idee zit dat je hele kijk op de wereld op z'n kop zet.

En net dat is hier zo goed. Ik kan niet zeggen dat de kwaliteit van z'n verhalen in zijn vorige bundel wisselvallig was, maar de verhalen spraken me ofwel enorm aan, ofwel helemaal niet. Zo herinner ik me enkele kortverhalen die maar bléven duren (over de klei die levend wordt, bijvoorbeeld). Ik zou er zo vier kunnen opnoemen die je kunt overslaan. Maar in deze bundel heb ik dat helemaal niet. Allemaal de moeite, zelfs de iets langere, en die die écht raak zijn, zijn er die je nog maanden met je meesleept. Zelfs de vaakst terugkomende sf-tropes worden op een totaal nieuwe manier bekeken.

Er zit een heel duidelijke rode lijn door alle verhalen, en dat is vrijheid van keuze >< voorbestemdheid, in combinatie met ambitie, drang en natuurlijk altijd met een klein beetje Black Mirror over alles. Onvergetelijk zijn What's Expected of Us, Omphalos en het quantumverhaal Anxiety Is the Dizziness of Freedom. En zoals altijd ook eentje die het hart van elke taalliefhebber en linguïst sneller doet slaan: "The Truth of Fact, the Truth of Feeling".

Het beste boek dat ik dit jaar gelezen heb.
 
Ted Chiang - Exhalation

Een reeks sf-kortverhalen, voor wie Ted Chiang niet kent. Ik ben wel grote fan van kortverhalen, ook al vind ik dat ze meestal veel vergen van de lezer, waardoor het bij mij niet zo goed vooruit gaat om zo'n hele bundel uit te lezen. Een hele kluif altijd, en zeker die van Chiang. Vaak heel uitgepuurde verhalen waarin altijd minstens één idee zit dat je hele kijk op de wereld op z'n kop zet.

En net dat is hier zo goed. Ik kan niet zeggen dat de kwaliteit van z'n verhalen in zijn vorige bundel wisselvallig was, maar de verhalen spraken me ofwel enorm aan, ofwel helemaal niet. Zo herinner ik me enkele kortverhalen die maar bléven duren (over de klei die levend wordt, bijvoorbeeld). Ik zou er zo vier kunnen opnoemen die je kunt overslaan. Maar in deze bundel heb ik dat helemaal niet. Allemaal de moeite, zelfs de iets langere, en die die écht raak zijn, zijn er die je nog maanden met je meesleept. Zelfs de vaakst terugkomende sf-tropes worden op een totaal nieuwe manier bekeken.

Er zit een heel duidelijke rode lijn door alle verhalen, en dat is vrijheid van keuze >< voorbestemdheid, in combinatie met ambitie, drang en natuurlijk altijd met een klein beetje Black Mirror over alles. Onvergetelijk zijn What's Expected of Us, Omphalos en het quantumverhaal Anxiety Is the Dizziness of Freedom. En zoals altijd ook eentje die het hart van elke taalliefhebber en linguïst sneller doet slaan: "The Truth of Fact, the Truth of Feeling".

Het beste boek dat ik dit jaar gelezen heb.
De naam kwam me al bekend voor, blijkbaar heeft hij het kortverhaal geschreven waarop Arrival van Denis Villeneuve gebaseerd is. Ik ga deze misschien op mijn to read lijstje zetten, ik lees graag kortverhalen en wil wel eens wat meer science fiction lezen want dat is een genre waar ik weinig tot niks van afweet. Heb nu wel een boek van Ursula K. Le Guin klaar liggen voor de korte termijn en de Dune trilogie voor de langere termijn.
 
Sylvain Tesson-De sneeuwpanter.

Een kort poètisch boekje over een tocht door Tibet op zoek naar de zeldzame sneeuwpanter.Beetje overroepen.
 
De naam kwam me al bekend voor, blijkbaar heeft hij het kortverhaal geschreven waarop Arrival van Denis Villeneuve gebaseerd is. Ik ga deze misschien op mijn to read lijstje zetten, ik lees graag kortverhalen en wil wel eens wat meer science fiction lezen want dat is een genre waar ik weinig tot niks van afweet. Heb nu wel een boek van Ursula K. Le Guin klaar liggen voor de korte termijn en de Dune trilogie voor de langere termijn
Wat sci-fi kortverhalen betreft kan ik je ook de bundels van Ray Bradbury aanraden (bv. de bundel The Illustrated Man) en 10th of December van George Saunders.
 
De naam kwam me al bekend voor, blijkbaar heeft hij het kortverhaal geschreven waarop Arrival van Denis Villeneuve gebaseerd is.
Exhalation komt redelijk veel voor in SF toplijstjes, staat ook bij mij al even op de to-read lijst.
Arrival vond ik ook goed.

Heb nu wel een boek van Ursula K. Le Guin klaar liggen voor de korte termijn en de Dune trilogie voor de langere termijn.
Heb ik na 10% gelezen te hebben al voor bekeken gehouden. Eén van de slechtere SF boeken die ik al heb gezien (hoewel de auteur toch naamsbekendheid geniet in de SF wereld).
 
Wat sci-fi kortverhalen betreft kan ik je ook de bundels van Ray Bradbury aanraden (bv. de bundel The Illustrated Man) en 10th of December van George Saunders.
Ha, ik wist niet dat die Saunders scifi was. The Illustrated Man heb ik toevallig gelezen toen ik nog heel jong was. Uit de boekenkast van mijn vader geplukt, puur op basis van onderstaande kitscherige 70's cover (jammer genoeg niet in deftige kwaliteit te vinden). Ondertussen staat dat exemplaar in m'n eigen boekenkast.
550x785.jpg


Heb ik na 10% gelezen te hebben al voor bekeken gehouden. Eén van de slechtere SF boeken die ik al heb gezien (hoewel de auteur toch naamsbekendheid geniet in de SF wereld).
Welk boek was het? Ik heb nu The Left Hand of Darkness klaar liggen. Puur gekozen omdat de titel cool klinkt, maar blijkbaar is dit een van haar hoogst aangeschreven boeken.
 
Welk boek was het? Ik heb nu The Left Hand of Darkness klaar liggen. Puur gekozen omdat de titel cool klinkt, maar blijkbaar is dit een van haar hoogst aangeschreven boeken.
Dat was 'm ;)
Ik heb die gekozen omdat die titel vaak terugkwam bij top scifi werken en ook awards heeft gewonnen. Echt niet mijn ding.
Nu bezig in Joe Haldeman - The accidental time machine, dat is meer terug mijn sci fi smaak ;)
 
Geweldig verhaal, The Accidental Time Machine. Ik heb The Left Hand of Darkness hier ook nog liggen, maar dat is maar ten vroegste voor volgend jaar.

Terry Pratchett - The Amazing Maurice and His Educated Rodents (Discworld #28)

Het eerste boek uit de Discworld-reeks dat eerder gericht was op young adults of kinderen van alle leeftijden. :)
 
Geweldig verhaal, The Accidental Time Machine. Ik heb The Left Hand of Darkness hier ook nog liggen, maar dat is maar ten vroegste voor volgend jaar.
Ik ben begonnen aan die boek van Haldeman obv jouw post in de SF Boeken thread.
Niet de allerbeste SF boek ooit, maar wel vermakelijk en goed geschreven.
 
Terug
Bovenaan